2023-01-19, 20:11
  #9277
Medlem
"Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!"

Dels en dikt samt en låt av Ultima Thule. Härligt, hoppas de rensar i de vrålande asiatiska horderna som vill krossa vår västerländska kultur.
Citera
2023-01-19, 20:12
  #9278
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Ryssen hissade upp Pantsir på ett tak i Moskva https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10g6t32/antimissile_air_defense_machinery_being_placed_on/

Det går bra nu.
På Twitter tas det upp att förmodligen handlar om att hindra en kupp.
Tydligen är det officerare inom flygvapnet som brukar har förmåga och möjlighet att genomföra en kupp rent allmänt.
Läs tråden så förstår du mer, beskrivs även hur diktatorer brukar försöka kontrollera "problemet".
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1616133036097273858
Citera
2023-01-19, 20:51
  #9279
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Underbara nyheter! Längtar till vi får se dom rulla över stäppen i östra Ukraina

Kan bara instämma. Blir intressant om det får fler brukarländer att skänka CV90. Om dessutom Tyskland ger ok till att Leopard2A4-A6 skänks så kan Ukraina organisera förband motsvarande MekBat 90/122. Skulle utgöra en viss källa för värdefulla erfarenheter, både för oss och övriga länder med samma kombination: Danmark, Finland Norge och Schweiz.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
"Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!"

Dels en dikt samt en låt av Ultima Thule. Härligt, hoppas de rensar i de vrålande asiatiska horderna som vill krossa vår västerländska kultur.

Skaldat av Tegnér. Och väldigt passande - även färgmässigt.
__________________
Senast redigerad av Frontlinjen 2023-01-19 kl. 20:58.
Citera
2023-01-19, 20:57
  #9280
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
På Twitter tas det upp att förmodligen handlar om att hindra en kupp.
Tydligen är det officerare inom flygvapnet som brukar har förmåga och möjlighet att genomföra en kupp rent allmänt.
Läs tråden så förstår du mer, beskrivs även hur diktatorer brukar försöka kontrollera "problemet".
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1616133036097273858

Zelenskyj tror inte Putin lever.

Dom är väll rädda att det ska bli upplopp när det läcker ut till allmänheten.
Citera
2023-01-20, 05:56
  #9281
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jo kalibern är vanlig inom närluftvärn så sådant finns det ju gott om runtom i västvärlden. Men pil och 3P?
Tror dom mest kommer användas till att beskjuta trupp i en trädridå ~2 km bort om jag känner ukrainska soldater.
Citera
2023-01-20, 10:01
  #9282
Medlem
MustMasters avatar
Vad är det för stridsvagn SVT lyckats leta fram som de använder som bild för inslaget rörande Tysklands motvilja att bevilja Leopard till Ukraina?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/christoffer-wendick-stridsvagnar-skulle-leda-kriget-in-i-en-ny-fas

Verkar helt klart vara någon form av Leopard 2-chassi men tornet ser ju helt befängt ut. Kan det vara någon form av träningsvagn?
Citera
2023-01-20, 10:26
  #9283
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Vad är det för stridsvagn SVT lyckats leta fram som de använder som bild för inslaget rörande Tysklands motvilja att bevilja Leopard till Ukraina?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/christoffer-wendick-stridsvagnar-skulle-leda-kriget-in-i-en-ny-fas

Verkar helt klart vara någon form av Leopard 2-chassi men tornet ser ju helt befängt ut. Kan det vara någon form av träningsvagn?

Haha ja lite konstigt att dom lägger ut en bild på en träningsvagn. Men jag antar att dom väntar på Tyskland som för tillfället blockerar exporten av dessa vagnar (håller huvudet kallt).
Citera
2023-01-20, 11:35
  #9284
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Vad är det för stridsvagn SVT lyckats leta fram som de använder som bild för inslaget rörande Tysklands motvilja att bevilja Leopard till Ukraina?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/christoffer-wendick-stridsvagnar-skulle-leda-kriget-in-i-en-ny-fas

Verkar helt klart vara någon form av Leopard 2-chassi men tornet ser ju helt befängt ut. Kan det vara någon form av träningsvagn?

Det ser ut som den gamla versionen av Leopard 2 dvs stridsvagn 121. Dessa är till större delen återlämnade till Tyskland och det är väl också främst de f.d. stridsvagn 121 som tyskland kommer att skicka till Ukraina.
Citera
2023-01-20, 11:43
  #9285
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, såhär: "insidan" är standard och NATO-kompatibel (BOnus, Nexter, Excalibur, stardammunition etc). "Utsidan" är specifik för Archerpjäsens lavett (fästöron, fästklackar, pivå-fästen etc) och därför kan man inte ta ett valfritt 155mm-eldrör och sätta i en Archer utan vidare.

Sedan finns det granater som programmeras, och då krävs ett interface på eldröret, om man inte (som i gamla tider) "tempererar" gramnaten innan den kamras.

Det finns en bärbar interfaceenhet som gör att man kan programmera granater innan de puttas in i haubitsen, t.ex. den som amerikanerna använder till M777. Men för snabb och aktuell programmering så är interface på själva haubitsen att föredra.

När det gäller Archers eldrör så används så vitt jag vet de gamla eldrören till haubits 77 men jag vet inte hur många som finns kvar, men det fanns några tusen förut inkl de begagnade.

Nya är dock beställda av tillverkaren i Tjeckien som en del av en motköpsaffär för CV90-försäljningen.
Citera
2023-01-20, 14:40
  #9286
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns en bärbar interfaceenhet som gör att man kan programmera granater innan de puttas in i haubitsen, t.ex. den som amerikanerna använder till M777. Men för snabb och aktuell programmering så är interface på själva haubitsen att föredra.

När det gäller Archers eldrör så används så vitt jag vet de gamla eldrören till haubits 77 men jag vet inte hur många som finns kvar, men det fanns några tusen förut inkl de begagnade.

Nya är dock beställda av tillverkaren i Tjeckien som en del av en motköpsaffär för CV90-försäljningen.

Inte samma eldrör, Archers är längre t ex. Man kan tänka sig att extrarören köps från Slovakien och att dessa rör styrs om till Ukraina.
Citera
2023-01-20, 16:14
  #9287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte samma eldrör, Archers är längre t ex. Man kan tänka sig att extrarören köps från Slovakien och att dessa rör styrs om till Ukraina.
Tillverkas eldrören till Archer i Slovakien, eller tjeckien som det påstås här ovan?
Citera
2023-01-20, 16:25
  #9288
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Tillverkas eldrören till Archer i Slovakien, eller tjeckien som det påstås här ovan?

Skulle tro att de nuvarande eldrören tillverkades i Slovakien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in