2023-03-19, 15:44
  #9865
Medlem
Har funderat och googlat en del och ställer frågan.

Har Ryssland utvecklat och förbandsatt något vapen eller vapensystem sedan Sovjetunionens kollaps 1992?

Armatan rullar ju knappt utan bogseringshjälp, pantsir började utvecklas 1990 tex. Mfl.
Citera
2023-03-19, 16:23
  #9866
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Har funderat och googlat en del och ställer frågan.

Har Ryssland utvecklat och förbandsatt något vapen eller vapensystem sedan Sovjetunionens kollaps 1992?

Armatan rullar ju knappt utan bogseringshjälp, pantsir började utvecklas 1990 tex. Mfl.

Iskander. Den är svår att skjuta ned och den har haft betydelse i ukrainakriget.

Nu har man väl emellertid skjutit slut på dem och därtill inträffade en mystisk explosion i den fabrik som tillverkar dem.

Det finns lite nya kryssningsrobotar också men de är mest vidareutvecklade äldre varianter.
Citera
2023-03-19, 16:56
  #9867
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Iskander. Den är svår att skjuta ned och den har haft betydelse i ukrainakriget.

Nu har man väl emellertid skjutit slut på dem och därtill inträffade en mystisk explosion i den fabrik som tillverkar dem.

Det finns lite nya kryssningsrobotar också men de är mest vidareutvecklade äldre varianter.

Iskander började utvecklas 1988. Därtill utvecklad ur OTR-23 Oka.
Citera
2023-03-19, 18:11
  #9868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Iskander började utvecklas 1988. Därtill utvecklad ur OTR-23 Oka.

En uppsminkad gris med andra ord...
Citera
2023-03-19, 18:25
  #9869
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
En uppsminkad gris med andra ord...

Nja, klart potentare med konventionell verkansdel, tack vare högre precision.
Citera
2023-03-19, 18:48
  #9870
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Lite utanför trådens ämne men du har ja en hög sakkunskap. Vet du varför det med relativt enkla medel verkar slås ut så många ryska stridsvagnar. Vad har gått fel med deras skyddssystem.
Detta är från Wikipedia.

” 90 försedd TShU-1-7 Shtora-1 elektronisk och tekniskt skyddssystem. De är till för att störa laserstyrningen och laseravståndsmätarna hos inkommande robotar genom elektrooptisk laserstörare som är två stora lådor på varsin sida av kanonen. T-90 har också utrustning som varnar besättningen när laserstrålar träffar vagnen.

Shtora-1 systemet innehåller fyra huvudkomponenter, elektrooptiska delen (som inkluderar laserstörare, modulatorer och kontrollpanel), rökgranatkastare (på T-90: 12 902B 82mm granatkastare som avfyrar 3D17 rökgranater) som finns på båda sidor av tornet, ett laservarningssystem och ett kontrollsystem som innefattar kontrollpanelen, mikroprocessorer och en manuell skärmläggning. Sensorer på vagnen detekterar en möjlig laserstråle och aktiverar skärmläggningen. Besättningen varnas och laserstörarna sätts igång för att störa den inkommande robotens bana. Funkar det inte skjuts rökgranater ut som skapar en aerosolskärm runt vagnen, vilket kan få roboten att missa sitt mål. Shtora-1 blir ännu mer effektiv med Arena skyddssystem, som skjuter iväg raketer för att förstöra inkommande projektiler.

Detta nya system från Ryssland visades först 1995 på en internationell vapendemonstration i Abu Dhabi. Det är troligt känt att Shtora-1 finns installerad på T-80U, T-80UK, T-84 och T-90.

De indiska T-90S och Bhishma-stridsvagnarna har dock varken Shtora-1 eller Arena. Enbart de ryska styrkorna har detta.

Alla dessa system tillsammans gör att T-90 är en av världens mest säkra stridsvagnar.”

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Shtora kan bara störa robotar som kommer frontalt (inom 20 grader sida och max 4 grader uppåt) och bara mot trådstyrda pv-rvrobotar ur generation 2, utan kodad IR-diod bakåt. Så listan på operativa pv-robotar i väst som systemet fungerar mot består av:

  1. Inte
  2. ett
  3. enda
  4. robotsystem

Däremot så finns det en del gamla ryska system, som systemet eventuellt kan fungera mot. Men bara om man beskjuts frontalt och från samma höjd.

Noterbart är att ryssarna ytterst sällan verkar ha systemet monterat i Ukraina. Dels eftersom det i praktiken är värdelöst, dels eftersom det gör vagnen lättare att upptäcka (f.f.a. i IR-spektrat, men även rent visuellt) och dels eftersom det gör vagnen mera sårbar, då IR-strålkastarna som ingår i systemet, monteras istället för ERA-block, som skulle kunna öka skyddsnivån.

Laservarnaren i systemet kan däremot vara användbar, men Ukraina använder ytterst få laserstyrda robotar och systemet är blint för belysning från laser över 25 graders vinkel, så det hjälper inte mot drönare. När Ukraina skjuter laserstyrda robotar (de har egna Stugna P och erövrade ryska Kornet) så har de valt att först rikta lasern vid sidan av målet, för att sedan vrida in lasern på målet några sekunder innan träff. På så sätt får inte en stridsvagn (eller helikopter) med laservarnare tillräcklig förvarning för att vidta motåtgärder.

Jag skulle vilja lägga till här, att anledningen till att ukrainska pansarvärnssystem i robotform och granatgevärsform (såväl sovjet/rysk-utvecklade, som västerländska) har stor effekt mot ryskt pansar är dels p.g.a. att rysk pansar och pansarskyttetaktik varit helt uppåt väggarna dålig under kriget i Ukraina. Detta, samt det faktum att ryska stridsvagnar, men även exempelvis BMP-3, besitter ett "inbyggt problem" med ammunitionskarusellen till autoladdaren och det faktum att, främst, drivladdningar ligger "öppet" inne i vagnen. En eventuell penetration i tornområdet, eller i skrovet runt tornet, bidrar därför till en (i västerländska ögon sett) ohållbar risk för drivladdningsantändning och eventuell ammunitionsdetonation.

Detta är anledningen till alla skämt och filmer på "flygande" ryska stridsvagnstorn.
Citera
2023-03-19, 18:55
  #9871
Moderator
Neksnors avatar
Klistrade in ett inlägg plus ett svar från en annan tråd.
(FB) Rysslands militära flopp i Ukraina

/Mod
__________________
Senast redigerad av Neksnor 2023-03-28 kl. 17:03. Anledning: Stavfel
Citera
2023-03-19, 22:05
  #9872
Medlem
HRTs avatar
Många trodde ryssarna skulle komma med en tidig vår offensiv. Det ökade trycket på Bakhmut verkar vara allt de kunde sätta in.
Man ser inga tecken på någon offensiv allt tyder på att den uteblivit.
När nu Ukraina får fram väntande fordon o deras offensiv börjar ska de bli intressant och se vad som kommer av det.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/h%C3%B6gt-uppsatt-nato-general-ryska-v%C3%A5roffensiven-%C3%A4r-d%C3%B6d/ar-AA18OlEf?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=1ec3e56ac10c41 6a88a2b4abe81001f1&ei=49
Citera
2023-03-19, 22:20
  #9873
Medlem
NAFOgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Många trodde ryssarna skulle komma med en tidig vår offensiv. Det ökade trycket på Bakhmut verkar vara allt de kunde sätta in.
Man ser inga tecken på någon offensiv allt tyder på att den uteblivit.
När nu Ukraina får fram väntande fordon o deras offensiv börjar ska de bli intressant och se vad som kommer av det.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/h%C3%B6gt-uppsatt-nato-general-ryska-v%C3%A5roffensiven-%C3%A4r-d%C3%B6d/ar-AA18OlEf?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=1ec3e56ac10c41 6a88a2b4abe81001f1&ei=49
Bakhmut är hela offensiven. Nått mer än så blir det inte i det här kriget för ryZZland. Resurserna är slut nu. Utrustning och ammo sinar, dom mobiliserade trupperna har gått åt. När Ukraina sätter in en storoffensiv så kommer inte ryZZland att ha nått kvar att sätta emot.
Citera
2023-03-19, 22:54
  #9874
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAFOgeneral
Bakhmut är hela offensiven. Nått mer än så blir det inte i det här kriget för ryZZland. Resurserna är slut nu. Utrustning och ammo sinar, dom mobiliserade trupperna har gått åt. När Ukraina sätter in en storoffensiv så kommer inte ryZZland att ha nått kvar att sätta emot.

Mycket underligt. Jag såg nämligen på youtube idag att enligt ryska beräkningar så har Ukraina förlorat ungefär 70% av en styrka på 14 brigader (!) som de haft stationerade i Bakhmut för dess försvar.

Citera
2023-03-19, 23:52
  #9875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAFOgeneral
Bakhmut är hela offensiven. Nått mer än så blir det inte i det här kriget för ryZZland. Resurserna är slut nu. Utrustning och ammo sinar, dom mobiliserade trupperna har gått åt. När Ukraina sätter in en storoffensiv så kommer inte ryZZland att ha nått kvar att sätta emot.

Du lever verkligen i en drömvärld. Den ukrainske soldaten vid fronten håller inte med dig. Ukraina har slut på ammo till sitt artilleri, de kan inte skjuta tillbaka vid Bakhmut.

Denna lögn propaganda är farliga saker som kan få outbildade drömmare att åka till Ukraina och tro att Ryssland är så värdelösa som Aftonbladet skriver.

Det blir ett brutalt uppvaknande när de kommer till fronten. Bättre och vara ärlig och skriva sanningen, ryssarna har en modern försvarsmakt med massor av artilleri, raketer och drönare och mängder av Ukrainska soldater har dött.

Om någon trots det vill åka som Ukraina frivillig till fronten i öster så vet de vad de ger sig in i och posörer stannar hemma.
Citera
2023-03-20, 07:56
  #9876
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Många trodde ryssarna skulle komma med en tidig vår offensiv. Det ökade trycket på Bakhmut verkar vara allt de kunde sätta in.
Man ser inga tecken på någon offensiv allt tyder på att den uteblivit.
När nu Ukraina får fram väntande fordon o deras offensiv börjar ska de bli intressant och se vad som kommer av det.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/h%C3%B6gt-uppsatt-nato-general-ryska-v%C3%A5roffensiven-%C3%A4r-d%C3%B6d/ar-AA18OlEf?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=1ec3e56ac10c41 6a88a2b4abe81001f1&ei=49

Ryssland gjorde offensiver på flera fronter men de misslyckades på de flesta platser. Jag tror inte de har satt in alla trupper de hade i beredskap för denna offensiv men p.g.a. att de inte har brutit igenom någonstans så har de ingenstans att sätta in de kvarvarande offensiva trupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in