2023-03-19, 13:12
Medlem
BoISarens avatar
Här finns en dom från Alingsås tingsrätt (2016) dät ordet "snippa" använd i både betydelsen "på" och "i"
http://www.swefup.se/infusions/downloads/downloads.php?cat_id=2&download_id=185

Från domen (GM:s beskrivning av händelsen)
Det var när han skulle lyfta ned målsäganden genom att hålla målsäganden i armarna som målsäganden kom i en ”svingande rörelse” mot honom som han slickade målsäganden en gång på ”snippan”. Det kan ha hänt att han slickade målsäganden i ”snippan”, men han kommer inte ihåg om det var så
Mitt fetade

Tingsrättens domskäl
Det är därmed Patrik J*nssons uppgifter om vilka handlingar han företagit som ska ligga till grund för tingsrättens bedömning. Tingsrätten anser det därför styrkt att Patrik J*nsson i målsägandens hem har lyft upp målsäganden på en bänk och slickat målsäganden en gång på ”snippan”, pussat målsäganden på rumpan samt efter att ha dragit ner dragkedjan i sina jeans tagit fram sin penis. Den fråga som tingsrätten har att ta ställning till är hur brottet ska rubriceras
Mitt fetade. Ingenting om "i snippan" där alltså

Tingsrättens rubricering
De handlingar som Patrik J*nsson har gjort sig skyldig till är vare sig med beaktande av tidsperioden, dess olika beståndsdelar eller med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt så allvarliga att de är jämförliga med samlag (jfr. NJA 2008 s. 1096). Patrik J*nsson ska därför dömas för sexuellt övergrepp mot barn. Gärningen är att bedöma som grov då Patrik J*nsson har utnyttjat sin ställning samt missbrukat ett särskilt förtroende då han funnits nära målsägandens familj.
Domen blev fängelse i 1 år och 8 månader för grovt sexuellt övergrepp mot barn. Barnet var 6 år gammalt. Åklagaren yrkade i första hand på våldtäkt mot barn och i andra hand grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Har mailat tingsrätten och hör mig för om detta överklagades till hovrätten för att se vilken bedömning de ev. har gjort

Vet inte om det är av intresse, men jag hajade till när jag läste domen och tänkte direkt på den här tråden.
Citera
2023-03-20, 08:57
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Här finns en dom från Alingsås tingsrätt (2016) dät ordet "snippa" använd i både betydelsen "på" och "i"
http://www.swefup.se/infusions/downloads/downloads.php?cat_id=2&download_id=185

Från domen (GM:s beskrivning av händelsen)
Det var när han skulle lyfta ned målsäganden genom att hålla målsäganden i armarna som målsäganden kom i en ”svingande rörelse” mot honom som han slickade målsäganden en gång på ”snippan”. Det kan ha hänt att han slickade målsäganden i ”snippan”, men han kommer inte ihåg om det var så
Mitt fetade

Tingsrättens domskäl
Det är därmed Patrik J*nssons uppgifter om vilka handlingar han företagit som ska ligga till grund för tingsrättens bedömning. Tingsrätten anser det därför styrkt att Patrik J*nsson i målsägandens hem har lyft upp målsäganden på en bänk och slickat målsäganden en gång på ”snippan”, pussat målsäganden på rumpan samt efter att ha dragit ner dragkedjan i sina jeans tagit fram sin penis. Den fråga som tingsrätten har att ta ställning till är hur brottet ska rubriceras
Mitt fetade. Ingenting om "i snippan" där alltså

Tingsrättens rubricering
De handlingar som Patrik J*nsson har gjort sig skyldig till är vare sig med beaktande av tidsperioden, dess olika beståndsdelar eller med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt så allvarliga att de är jämförliga med samlag (jfr. NJA 2008 s. 1096). Patrik J*nsson ska därför dömas för sexuellt övergrepp mot barn. Gärningen är att bedöma som grov då Patrik J*nsson har utnyttjat sin ställning samt missbrukat ett särskilt förtroende då han funnits nära målsägandens familj.
Domen blev fängelse i 1 år och 8 månader för grovt sexuellt övergrepp mot barn. Barnet var 6 år gammalt. Åklagaren yrkade i första hand på våldtäkt mot barn och i andra hand grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Har mailat tingsrätten och hör mig för om detta överklagades till hovrätten för att se vilken bedömning de ev. har gjort

Vet inte om det är av intresse, men jag hajade till när jag läste domen och tänkte direkt på den här tråden.
Citerar mig själv.

Domen överklagades, men endast för att J*nsson skulle få ner sin del av kostnaden för sitt försvar. Inte i ansvarsdelen alltså.
Citera
2023-03-20, 09:27
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Citerar mig själv.

Domen överklagades, men endast för att J*nsson skulle få ner sin del av kostnaden för sitt försvar. Inte i ansvarsdelen alltså.
Bra där! Och då var den som använde ordet en vuxen, som borde kunna slå upp ord i en bok! Tyvärr i det här fallet, som tråden handlar om, uppmanades åklagaren att ta bort alternativa gärningsbeskrivningar, så i eller blev i fängelse eller på fri fot! J.👿 snuskgubbar i den domstolen, de borde synas i sömmarna!
Citera
2023-03-20, 12:40
Medlem
BoISarens avatar
Överklagas
Den uppmärksammade snippadomen överklagas till Högsta domstolen.

Det meddelar riksåklagaren Petra Lundh.

– Barnets berättelse, med ord och kroppsspråk, kan inte tolkas på annat sätt än att hon menar att mannen har fört in ett finger i hennes könsorgan, säger hon i ett pressmeddelande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQVR9B/riksaklagaren-overklagar-snippadomen
Citera
2023-03-20, 14:21
Medlem
Citat:
Överklagas

– Barnets berättelse, med ord och kroppsspråk, kan inte tolkas på annat sätt än att hon menar att mannen har fört in ett finger i hennes könsorgan, säger hon i ett pressmeddelande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQVR9B/riksaklagaren-overklagar-snippadomen

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/verksamheten-i-hogsta-domstolen/overklaganden/amr-1685-23-overklagande-valdtakt-mot-barn.docx.pdf
Citera
2023-03-20, 15:43
Medlem
synthboegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Var kommer den uppgiften ifrån?
Sossar är lite som simplare djur som går på instinkt så uppgiften baseras på samlad data om hur sossar utför beslut.
Citera
2023-03-20, 15:45
Medlem
synthboegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Har du några belägg för att snippadomen är representativ för hur det ser ut i rättsväsendet eller gissar du bara? Ditt påstående går stick i stäv med juridikprofessorer och andra jurister som uttalat sig om domen. De menar ju att snippadomen är mycket ovanlig.
Svenska rättsystemet har ju med kreti och pleti i forma av nämndemän som utnämns av partier. Att det går fel oftare än rätt är ju uppenbart. Sossar borde inte få vara inblandade när det gäller våldtäkt. Samma gäller SDare som skulle fria alla ryssar och husvagnsittande alkissvennar och dömma invandrare utan bevis.
Citera
2023-03-20, 15:46
Medlem
synthboegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Dags att ge domarherrar (speciellt äldre) livlinor: "Ring ett barnbarn/barnbarnsbarn".
Äh, bättre att dessa idioter utsätts för drev och avgår.
Citera
2023-03-20, 16:15
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Om uppropet går ut på att åklagaren och polisutredningen varit åt helvete undermåliga så skriver jag på.

Det är typiskt Dumsvenne och diverse kreti-och-pleti-journalister att anse sig veta bäst och direkt anta att det är domarna som är dreglande analfabeter som "inte vet vad snippa betyder" och tycka att de ska döma någon på oklar bevisning, utredning och framställning av åklagaren. Dumsvenne utgår dessutom från att mannen är skyldig - vilket han ju just inte är eftersom han friades.

Och nej, de kunde inte dömt honom till något annat, eftersom det inte är så rättsystemet fungerar. Han var åtalad för ett specifikt brott, och bevisningen och åklagarens framställande höll inte. Patetiskt att åklagaren försöker skylla ifrån sig, det är ju hon som inte gjort ett ordentligt jobb. Det är dit pöbelns upprörda uppror borde riktas.

Jag vill bara gratulera. Uppenbarligen har du mer koll på juridiken än självaste riksåklagaren.
https://omni.se/riksaklagaren-overklagar-kritiserade-snippadomen/a/mQVgKp
Citera
2023-03-20, 16:57
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Överklagas

Man undrar hur vuxna som uttrycker sig fel eller rättare sagt mindre exakt, bidrar till friande eller fällande domar?
- Jag mordade min kompis.
-Nä, morda finns inte i ordboken. Du får gå hem.
Citera
2023-03-20, 19:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Dags att ge domarherrar (speciellt äldre) livlinor: "Ring ett barnbarn/barnbarnsbarn".

Skönt att det blev överklagat.

De där gubbarna och några här är kanske de enda som inte fattar.

Resultatet var också givet.

Pratade med en gammal gumma på stan en afton, vilken sade, "det vet man väl vad en snippa är"? Hon tyckte de var idioter där i rätten.
Citera
2023-03-20, 20:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Man undrar hur vuxna som uttrycker sig fel eller rättare sagt mindre exakt, bidrar till friande eller fällande domar?
- Jag mordade min kompis.
-Nä, morda finns inte i ordboken. Du får gå hem.

Ja, när det gäller vad vittnen och målsägare säger förekommer det att hur de uttrycker sig och vad de berättar får betydelse för domen och hur den formuleras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in