2023-03-03, 18:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oj, det var en rejäl harang, dock uteslutet att jag skulle benämna den argumentationsanalys.
Dessutom kan jag svårligen se att den ligger på högre nivå än vad du anklagar mig för. Lite av att kasta sten i glashus.

Jag hoppas det känns bättre nu när du kräkt av dig.

Jag är inte ensam om ha konstaterat att du ljuger rakt av, hur det nu än uttryckts. Domen blir friande för att det enligt domarna saknas bevis, inte pga dina påhittade skäl. Det finns inget glashus, det finns bara dina medvetna lögner.
Citera
2023-03-03, 18:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Själva domen kan JO förstås inte uttala sig om, däremot hade det varit intressant om de tittade på åklagarens påstående om att hon indirekt pressats att släppa sitt alternativyrkande av Hovrätten.

Om så skett är det en mindre skandal och man kan därmed verkligen undra vad för mjöl hovrättsråden har i påsen.

Om så inte skett är det åklagaren som gjort bort sig och att hon försöker skylla ifrån sig på domstolen genom att anklaga dem för någonting som aldrig ägt rum är anmärkningsvärt.

Det som talar emot att åklagaren pressats att släppa sitt alternativyrkande av hovrätten är att hon inte hade med ett sådant yrkande i tingsrätten heller.

Så hon hade sannolikt inte tänkt från början att presentera ett sådant.
Citera
2023-03-03, 18:20
Avslutad
Citat:
TACK!
Än finns det hopp om mänskligheten!

Hjälten för dagen är Eva-Marie Persson
Överåklagare.
Citera
2023-03-03, 18:30
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det som talar emot att åklagaren pressats att släppa sitt alternativyrkande av hovrätten är att hon inte hade med ett sådant yrkande i tingsrätten heller.

Så hon hade sannolikt inte tänkt från början att presentera ett sådant.
Å andra sidan påpekar överklagaren följande:
Citat:
Hovrätten är enligt 30 kap 3 § RB inte bunden av yrkandet vad gäller
brottets rättsliga beteckning eller tillämpliga lagrum och kan således
komma fram till att det rör sig om ett annat brott än det som åklagaren
har angett.
Jämför med vad hovrätten skrev:
Citat:
Det är följaktligen inte styrkt att Jörgen Sörensen har penetrerat målsägandens under-
liv. Vad han är överbevisad om är att han vid två tillfällen har fört in sin hand innanför
målsägandens shorts och trosor samt hållit på hennes yttre könsorgan och fört in sitt
finger där. Agerandet har såvitt framgått i båda fallen varit helt kortvarigt, om än att
det skapat obehag hos målsäganden. Det bevisade handlandet kan inte sägas vara av
sådan karaktär att det utgör sexuella handlingar som med hänsyn till kränkningens all-
var är jämförliga med samlag. (Om bedömningen av samlagsbegreppet m.m. i praxis,
se SOU 2021:43 s. 98 f.) Åtalet för våldtäkt mot barn kan därmed inte vinna bifall.
Åklagaren har inte yrkat ansvar för något annat brott. Jörgen Sörensen ska därför fri-
kännas.
Citera
2023-03-03, 18:32
Medlem
Citat:
Har domen länkats till i tråden?

https://dumpen.se/wp-content/uploads/2023/02/B6074-22-1.pdf
Citera
2023-03-03, 18:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte ensam om ha konstaterat att du ljuger rakt av, hur det nu än uttryckts. Domen blir friande för att det enligt domarna saknas bevis, inte pga dina påhittade skäl. Det finns inget glashus, det finns bara dina medvetna lögner.
Jag hävdar med bestämdhet att bevisen är starka nog för fällande dom och ni är ett gäng som hävdar motsatsen.

Att du/ni försöker försvara er ståndpunkt med att envist påtala att jag ljuger, hittar på och gud vet allt är bara ynkligt.

Det är fullt korrekt att läsa mellan raderna och göra analys utifrån vad där framkommer. Att även beakta annan bakgrundskunskap styrker, snarare än försvagar ståndpunkten.

Du får inte mer rätt av att kalla mig lögnare.
Citera
2023-03-03, 18:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Hjälten för dagen är Eva-Marie Persson
Överåklagare.
ABSOLUT!

Men de självutnämnda experterna i tråden kommer väl att såga henne med fotknölarna och förklara för oss obildbara hur fel hon har.
Citera
2023-03-03, 18:36
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Själva domen kan JO förstås inte uttala sig om, däremot hade det varit intressant om de tittade på åklagarens påstående om att hon indirekt pressats att släppa sitt alternativyrkande av Hovrätten.

Om så skett är det en mindre skandal och man kan därmed verkligen undra vad för mjöl hovrättsråden har i påsen.

Om så inte skett är det åklagaren som gjort bort sig och att hon försöker skylla ifrån sig på domstolen genom att anklaga dem för någonting som aldrig ägt rum är anmärkningsvärt.

Jag skulle gissa på på det senaste du skriver. Åklagare generellt sätt är osmidiga typer… I klarspråk oftast riktiga svin.
Senast redigerad av Konfucius2 2023-03-03 kl. 18:42.
Citera
2023-03-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen

Jag är en av de som kommer att JO anmäla det här.

Tyvärr, ynkedom till JO fegar ur:

Cirka 200 anmälningar har kommit in den senaste veckan till JO.
Justitieombudsmannen kommer inte att gå vidare med anmälningarna

https://www.expressen.se/nyheter/200...e-snippadomen/

Som jag påpekat tidigare: Ynkedomen går inte emot sina egna. HD kommer heller inte att ta upp det.

Anmälan till EU-domstol är det enda som kan sätta stopp för bögar och pedofiler i domstolar.

Men Hanif Bali är bra! :
Alla skällde på SD – sen kom snippa-domen
Citat:
man undrar ju vad Jomshof gjorde för principiellt fel som Miljöpartiet nu inte gör.

”Its ok when we do it” är inte en rimlig princip när det kommer till riksdagsledamöters rätt att kritisera uppenbart vanvettiga domar.

https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/alla-skallde-pa-sd-sen--kom-snippa-domen/
Senast redigerad av UndrarEnbart 2023-03-03 kl. 18:47.
Citera
2023-03-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Oklarheterna handlade inte om det, utan om huruvida det var uteslutet att barnet hade kunnat mena någonting annat än vaginan när hon sa snippan, och eftersom vaginan är en del av snippan (iaf enligt vissa definitioner) så betyder det att det finns andra delar som flickan kan ha menat.

Ah jo, de har jag också läst. Men hon har väl sagt ”inne i” svårt å va inne i något om det är yttre blygdläppar eller klittan.
Citera
2023-03-03, 18:50
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Jag hävdar med bestämdhet att bevisen är starka nog för fällande dom och ni är ett gäng som hävdar motsatsen.

Att du/ni försöker försvara er ståndpunkt med att envist påtala att jag ljuger, hittar på och gud vet allt är bara ynkligt.

Det är fullt korrekt att läsa mellan raderna och göra analys utifrån vad där framkommer. Att även beakta annan bakgrundskunskap styrker, snarare än försvagar ståndpunkten.

Du får inte mer rätt av att kalla mig lögnare.
Överåklagaren delar din bedömning och påpekar även att hovrätten - enligt hennes bedömning - hade kunnat döma mannen om man så velat även om det inte gick att bevisa att flickan blivit våldtagen:

Citat:
Hovrätten är enligt 30 kap 3 § RB inte bunden av yrkandet vad gäller
brottets rättsliga beteckning eller tillämpliga lagrum och kan således
komma fram till att det rör sig om ett annat brott än det som åklagaren
har angett.
Hur kan det komma sig att hovrätten valde att inte använda sig av denna möjlighet?
Senast redigerad av Sandkaka 2023-03-03 kl. 19:05.
Citera
2023-03-03, 19:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Överåklagaren delar din bedömning och påpekar även att hovrätten - enligt hennes bedömning - hade kunnat döma mannen om man så velat även om det inte gick att bevisa att flickan blivit våldtagen:

Hur kan det komma sig att hovrätten valde att inte använda sig av dena möjlighet?
Jag är inte så processkunnig att jag vill ge mig in i den diskussionen, heller inte i diskussionen om åklagarens strykande av alternativ rubricering.

Dessutom tycker jag att den egentligen är överflödig, då rekvisitan för våldtäkt är uppfyllda, enligt mig. Sedan bör åklagare kanske alltid gardera sig med både hängslen och livrem, vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in