Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-14, 14:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Inflationen i USA fortsätter minska som förväntat. Snart blir det åter räntesänkningar, så passa på att fynda innan bostadspriserna börjar rusa igen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-slapper-inflationssiffra

Haha, nu får du nog chilla lite. Core CPI (MoM) slog förväntan; 0,5% (mot 0,4%).
Vi har de senaste månaderna Core CPI 0,3%, 0,4%, 0,5%. Går inte åt rätt håll precis.
Citera
2023-03-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Förändrade marknadsräntor kräver inga möten.

De positionerar sig så. Så det är ett uttryck för en förväntan givet aktuell information.

Det är ingen prognos.
Det är förväntan givet aktuell information. I framtiden sker händelser som kommer ändra förväntan och därmed priser.

För att ta ett extremt exempel så om inflationen skulle störtdyka så kommer man tvingas positionera om sig mot drastiskt fallande styrränta.

Med det sagt så är nog detta bland de bästa bedömningar om FEDs framtida ränteändringar. Vid varje förändring förlorar de som ligger fel.

Hen sa iofs inte marknadsräntor, men ej heller styrräntor...
Citera
2023-03-14, 14:20
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Inflationen i USA fortsätter minska som förväntat. Snart blir det åter räntesänkningar, så passa på att fynda innan bostadspriserna börjar rusa igen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-slapper-inflationssiffra

Du är alldeles för kortsiktig positiv och RB har ju avsatt mera räntehöjningar. Men på längre sikt så kommer räntan behöva sänkas även om inflationen fortsätter för Sverige har inte råd med en finanskris som bomarknaden kommer till utlösa med säkerhet annars. Jag är själv övertygad om att bostäder kommer öka i pris i orter med positiv utveckling.
Så har man cashen och kan härda ut så är man en vinnare på sikt!

Sveriges befolkning ökar hela tiden och som jag skriver i tråden så är det med stor sannolikhet så att befolkningen ökar med ett Göteborg inom 10år så det kommer behövas bostäder den saken är klar. Nu så är många byggprojekt stoppat och det är som att skjuta problemen med bostadsbrist framför sig. Utan nya bostäder och utan vettiga hus så kan Sverige inte ha samma tillväxt längre och det vill ingen regering oavsett färg. RB och regeringarna har helt enkelt målat in sig i ett hörn med låga räntor och då blir det ingen annan lösning än att fortsätta på det spåret.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-03-14 kl. 14:28.
Citera
2023-03-14, 15:10
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du är alldeles för kortsiktig positiv och RB har ju avsatt mera räntehöjningar. Men på längre sikt så kommer räntan behöva sänkas även om inflationen fortsätter för Sverige har inte råd med en finanskris som bomarknaden kommer till utlösa med säkerhet annars

Förr eller senare måste en bubbla blåsa ur. Statsfinanserna är goda. Finanspolitiken har unika möjligheter att gå med underskott en period, stimulera, om det skulle behövas. Det Sverige inte har råd med är fortsatt hög inflation.

Jösses. Det är tur att vi har en oberoende riksbank.
Citera
2023-03-14, 15:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du är alldeles för kortsiktig positiv och RB har ju avsatt mera räntehöjningar. Men på längre sikt så kommer räntan behöva sänkas även om inflationen fortsätter för Sverige har inte råd med en finanskris som bomarknaden kommer till utlösa med säkerhet annars. Jag är själv övertygad om att bostäder kommer öka i pris i orter med positiv utveckling.
Så har man cashen och kan härda ut så är man en vinnare på sikt!

Sveriges befolkning ökar hela tiden och som jag skriver i tråden så är det med stor sannolikhet så att befolkningen ökar med ett Göteborg inom 10år så det kommer behövas bostäder den saken är klar. Nu så är många byggprojekt stoppat och det är som att skjuta problemen med bostadsbrist framför sig. Utan nya bostäder och utan vettiga hus så kan Sverige inte ha samma tillväxt längre och det vill ingen regering oavsett färg. RB och regeringarna har helt enkelt målat in sig i ett hörn med låga räntor och då blir det ingen annan lösning än att fortsätta på det spåret.
Sverige har inte råd med hög inflation snarare, fastighetsmarknaden kommer att ta en rejäl smäll.
Citera
2023-03-14, 15:40
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Förr eller senare måste en bubbla blåsa ur. Statsfinanserna är goda. Finanspolitiken har unika möjligheter att gå med underskott en period, stimulera, om det skulle behövas. Det Sverige inte har råd med är fortsatt hög inflation.

Jösses. Det är tur att vi har en oberoende riksbank.

Jag noterar att i västvärlden så är priserna på hus och lägenheter i urbana områden så sticker inte Sverige ut nått speciellt möjligen Sthlms innerstad. Jag var i LA för en tid sedan och kollade in husen där och priserna låg på 1.2-2 miljoner USD i medelklassområden. Till detta dyrt leverne för barnomsorg och försäkringar med mera.
Citera
2023-03-14, 15:41
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag säger igen… finanskris där lejonparten av hela bostad och byggbranchen kollapsar och där det mesta kommer åka ner i fallet kommer inte tillåtas.
Citera
2023-03-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige har inte råd med hög inflation snarare, fastighetsmarknaden kommer att ta en rejäl smäll.

Nja undrar hur många på tex Riksbanken och regeringen och diverse institutioner som sitter på fastigheter samt alla inflytelserika folk som kan påverka dem.
Citera
2023-03-14, 15:43
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Så har man cashen och kan härda ut så är man en vinnare på sikt!.

Enligt experterna i tråden så är det bara någon promille som är fullbelånade, bankerna gör även stresstester för högre räntor så varför tror du det blir en finanskris som bomarknaden kommer att utlösa om inte räntorna går ner?

Menar du att flertal bolånetagare har tagit sig vatten över huvudet när de köpte bostad?
Citera
2023-03-14, 15:45
Medlem
Citat:
Jag säger igen… finanskris där lejonparten av hela bostad och byggbranchen kollapsar och där det mesta kommer åka ner i fallet kommer inte tillåtas.

Frågan är hur man isåfall undviker det. Att tex printa pengar funkar inte i alla oändlighet. Tror inte det bara är att "inte tillåta en krasch", vi har inte den kontrollen över finansiella system.
Citera
2023-03-14, 15:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag noterar att i västvärlden så är priserna på hus och lägenheter i urbana områden så sticker inte Sverige ut nått speciellt möjligen Sthlms innerstad. Jag var i LA för en tid sedan och kollade in husen där och priserna låg på 1.2-2 miljoner USD i medelklassområden. Till detta dyrt leverne för barnomsorg och försäkringar med mera.
Skillnaden mellan USA och Sverige är att i USA är medborgarna rika och staten fattig, i Sverige är staten rik och medborgarna fattiga.
Våra bopriser ligger högt jämförbart med andra jämförbara länder.
Citera
2023-03-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Enligt experterna i tråden så är det bara någon promille som är fullbelånade, bankerna gör även stresstester för högre räntor så varför tror du det blir en finanskris som bomarknaden kommer att utlösa om inte räntorna går ner?

Menar du att flertal bolånetagare har tagit sig vatten över huvudet när de köpte bostad?

Citat:

Är det inte belåningsgraden som sticker ut? Inte priserna isig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in