Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Tror också att vi kommer att se en "Prissänkning" då bostadspriserna kommer att stå stilla eller öka i lägre takt jämfört med inflationen.
Däremot så är jag av uppfattningen att även hyresnivåerna kommer att stiga i samma takt eller snarae högre takt då ränteökningarna givetvis även slår på bostadsföretag. Så Ni i hyresrätter får nog räkna med ganska kraftiga hyreshöjningar kommande år.
Någon stor slakt på bopriser ser jag inte, då det verkar som de flesta har råd att bo kvar, däremot kommer nog övrig konsumption gå ner.
Vi skall vara medvetna om att ur ett historiskt perspektiv har vi fortfarande låga bostadskostnader.
Räknade lite snabbt på vår nuvarande kostnad. Bor i utkanten av en mellanstor stad(Bland sveriges 20 största) på 140m2 villa. Vid en fiktiv lånegrad på 75%(Som var max historiskt sätt) skulle boendet kosta oss ca 25% av vår nettoinkomst.
Vilket knappast kan klassas som högt.
Bor själv i attraktivt Uppsala, det är korrekt att stora summor ligger i boendet via lån.
Bolaget kostar, anställda kostar och för egen del står mycket på spel. Svartjobb av diverse kompetent arbetskraft. All egen arbetskraft är försäkrad, har skydd och mer därtill.
Boendet och inflation plus konkurrens från skygga arbetsgivare är en faktor ingen räknade med. Bolag som investerade tungt för en säker arbetsmarknad och bomarknad, då min bransch är just bygge av boende är det digra stunder.
Utländsk arbetskraft med noll prestation ger vid handen mycket osäker framtid. Både mot köpare av bostad och mot marknaden som ska garantera boende.
Vad är motsatsen i Sundsvall, Linköping eller söderöver mot växsjö?