Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 18:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Men det känns ju oundvikligt isf, det går ju liksom inte att flytta ut i skogen för de flesta så bör bli en krampaktig dödsspiral för vissa då?

Man kan ju förvänta sig att idioterna åtminstone ska låsa sina jävla lån. Det verkar för svårt folk.
Citera
2023-03-09, 18:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Hushållen står emot sjukt bra( om de nu gör det?) - menar man beror att man tar av sina besparingar och att de, likt naiva barn, tror att räntan snart kommer vara på noll igen. Verkligen dissonans mellan journalistsanningssökarna och pöbeln mao?
Nja, det handlar nog om två saker.
* Vanans makt är stor. Det tar emot att dra ned på konsumtionen.

* Man ser att det är skakigt på börsen och tvekar att trycka in mer där. Och konsumerar istället.

Och bl a försäkringsbolagen får in mer ränteinkomster. (Dom sitter på mycket av utlåningen. Och betalar skatt på ränteinkomsterna. Något som de som lipar över ränteavdrag inte klarar av att få in i skallen).
Citera
2023-03-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Din argumentationskonst har t o m lägre nivå än din IQ

Väldigt enkelt att förstå.

Men jag inser att jag diskuterar med en bolånetorsk.

Hur går det med lånen? Hoppas du inte blir arbetslös.

Be till gudarna att inflationen går ner de kommande månaderna.
Citera
2023-03-09, 18:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja men du kan räkna baklänges på den förmögenhetseffekten. Den är brutal. Bostad med hävstång som tappar snabbt. Besparingar som konsumeras upp. Brutalt.
Många förlorar sexsiffrig förmögenhet i månaden - merparten backar tiotusentals kr per månad.
Ja hushållens nettoförmögenhet har minskat en del sedan toppen.
Från cirka 24000 mdr till 21 000 mdr. Väldigt grovt då. Ca 10 % back är vi.

Vi står nu i samma läge som för 2 år sedan, förmögenhetsmässigt.
Om det är så brutalt vet jag inte.
Vi ligger på trendlinjen som gällt de senaste 10 åren. Det var bara en extra snabb uppgång under några kvartal till toppen. Att den skulle korrigeras var väl inte så förvånande.
Citera
2023-03-09, 18:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Då är det underförstått att inga sänkningar kommer inom den tiden. Det ska du ha i åtanke nästa gång du försöker sprida cope om att det snart vänder neråt igen.
Varför skulle det vara underförstått?
"förstått" indikerar förekomst av någon slags logik. Var är den??
Citera
2023-03-09, 19:04
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle det vara underförstått?
"förstått" indikerar förekomst av någon slags logik. Var är den??

jag vet inte om jag förstår. Jag använder logik, har du testat det?

Underförstått är för övrigt ett ord.

Har du förresten tänkt på att om du har rätt att det tar 1 till 1,5 år för en räntehöjning att slå igenom så är det inte så konstigt att inget hänt än. Det blir rätt svårt att argumentera för att räntehöjningarna inte biter om de inte har haft tid på sig än. Vad tror du då oddset är på att Riksbanken ändrar hållning? Det verkar logiskt att de vill vänta in effekterna, inte sant?
Citera
2023-03-09, 19:09
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Och?
Om 50% inte har någon belåning alls, 75% är lågbelånade och resten vet ingen vare sig deras övriga förmögenhet eller inkomst?

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Hur kan 50 % inte vara belånade om 75 % är lågbelånade?.

Citat:
Var kanske lite otydlig där.
50+25=75 ska det vara
Men var kommer dina siffor ifrån att 25 % är obelånade ?
Enligt SBAB:s undersökning :
8 procent av de svarande bostadsägarna anger att de har bolån understigande 1 miljon kronor och 71 procent att de har bolån på maximalt 2 miljoner kronor. 12 procent anger att de har bolån på mer än 3 miljoner kronor, varav en fjärdedel av dessa har lån på 4–5 miljoner och en av tolv lån på 5–6 miljoner. En väldigt liten andel har högre bolån.
Citera
2023-03-09, 19:12
Medlem
Citat:
Observera gärna idioten till LO-ekonom som använder ordet "i genomsnitt". Det absolut SÄMSTA matematiska begreppet för att analysera ens det enklaste scenario i en komplex verklighet.

Inte ens de riktiga analytikerna på FI och RB har tillgång till relevant data. De gör scenarion just utifrån skuldsidan men aldrig inkomst eller tillgångssidan.
Roligt att kalla folk för idioter?

Om jag minns rätt var du skribenten som försökte övertyga oss om att en inflation på 7-8% är deflation som kräver akuta räntesänkningnar. Rätta mig om jag har fel, men pinsamt var det.

Skruva ner på arrogansen och påhoppen. Du kan inte ens hälften av de "svåra" orden du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tror också att vi kommer att se en "Prissänkning" då bostadspriserna kommer att stå stilla eller öka i lägre takt jämfört med inflationen.
Däremot så är jag av uppfattningen att även hyresnivåerna kommer att stiga i samma takt eller snarae högre takt då ränteökningarna givetvis även slår på bostadsföretag. Så Ni i hyresrätter får nog räkna med ganska kraftiga hyreshöjningar kommande år.
Någon stor slakt på bopriser ser jag inte, då det verkar som de flesta har råd att bo kvar, däremot kommer nog övrig konsumption gå ner.
Vi skall vara medvetna om att ur ett historiskt perspektiv har vi fortfarande låga bostadskostnader.
Räknade lite snabbt på vår nuvarande kostnad. Bor i utkanten av en mellanstor stad(Bland sveriges 20 största) på 140m2 villa. Vid en fiktiv lånegrad på 75%(Som var max historiskt sätt) skulle boendet kosta oss ca 25% av vår nettoinkomst.
Vilket knappast kan klassas som högt.
Bor själv i attraktivt Uppsala, det är korrekt att stora summor ligger i boendet via lån.
Bolaget kostar, anställda kostar och för egen del står mycket på spel. Svartjobb av diverse kompetent arbetskraft. All egen arbetskraft är försäkrad, har skydd och mer därtill.
Boendet och inflation plus konkurrens från skygga arbetsgivare är en faktor ingen räknade med. Bolag som investerade tungt för en säker arbetsmarknad och bomarknad, då min bransch är just bygge av boende är det digra stunder.
Utländsk arbetskraft med noll prestation ger vid handen mycket osäker framtid. Både mot köpare av bostad och mot marknaden som ska garantera boende.
Vad är motsatsen i Sundsvall, Linköping eller söderöver mot växsjö?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag vet. Har ju som sagt följt marknaden noggrant sen min första köp för över tio år sen. Det är runt 12-13 år när jag tänker efter. Två bostadsrätter och nu en villa.
Jag har många gånger i tråden skrivit att gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte för att det finns någon vetenskap bakom det, utan bara pga ren och skär sannolikhet.

Ingen alls. Möjligen att vi inte får en sådan krasch som det från olika håll spås. I min värld tuffar det på bra i de tunga branscherna, inom industrin, i hela Europa. Jag är lite förvånad över hur det verkar se ut på flera håll. Sitter själv i ledningsgrupp på bolag inom automotive. Vi är definitivt oroliga, men det finns inga som helst tendenser till nedgångar än. Vi tror väl dock att hösten blir värre.
Det vore ändå det bästa. En stabil ekonomi med en mindre nedgång i tillväxt. För att skjutsas på rejält igen runt 2025-2026. Finns inget självändamål i att nå en bred nedgång i ekonomin med totalt mörker för att nå lägre bolåneräntor. Det är så mycket annat som påverkas i en sådan nedgång som inte är bra för samhället i stort.

Du behöver inte ställa enkla ledande frågor till mig. Min familj har inget ekonomiskt behov av att binda räntan på 4,30 i fem år. Även om jag skrev att jag nästan var sugen. Men det är som sagt mest av princip. På fem år känns det idag inte som en omöjlig räntenivå i snitt. Ungefär. Även om jag tror på nedgångar tidigt 2024 pga mörker i ekonomin tror jag inte på några större justeringar.
Men - det jag ställer mig frågande till är fortfarande den onda bråda död som spås här i det att folk väntas behöva fly sina hem inom kort. Man talar om några små justeringar ytterligare som en smärtgräns för en stor andel personer.
Jag vill hävda - att vore så fallet, om man sitter så tight, vilket säkert en hel del gör, så binder man. Den stora majoriteten kan omöjligt sitta i sina hem och bara vänta på bättre tider. 4,30% på fem år idag måste vara taget per omgående om valet att flytta och sälja i panik ligger vid 6-7%.
Jag tror inte det stämmer utan är en starkt överdrift.
Debatten här känns inte så nyanserad när det kommer till ovanstående. Att priserna har gått ner är ett faktum, men frågan är om det blir så mycket mer med de långa räntorna som nu finns på nivåer som trots allt är rätt OK över en förhållandevis lång tid.

Vi som joinat tråden senaste året ska förstås bära hundhuvudet för vad vissa förutspått genom åren..
Citera
2023-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men om valet står mellan att binda på 4,30% i fem år och fly sitt hem med en stor förlust om bara några justeringar uppåt till vore det tämligen enkelt.
Jag tror helt enkelt inte att folk och familjer är så dumma, eller att smärtgränsen går mycket, mycket högre.

Valet är sällan så svart eller vitt. Folk kommer kunna gambla under en lång tid o hoppas att räntan vänder neråt.
Citera
2023-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vi som joinat tråden senaste året ska förstås bära hundhuvudet för vad vissa förutspått genom åren..
Behöver inte alls vara så. Har nytt Nick när det gamla tappades bort.
Kläm fram det du vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in