Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-10, 11:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Är det då själva föreningslivet som är fördelen med bostadsrätt?
Fördelen med BR framför HR är att DU tar hela vinsten från bostadens prisstegring, inklusive att DU tjänar på att vara skötsam mot hela huset och mot dina grannar. Bostadspriserna har i princip ökat varje år sedan 1994 i Sverige och i dubbel takt mot lönerna.

HR är världens dyraste och lyxigaste sätt att bo. Tänk att ha all service inbakad i hyran inklusive ett stambyte som kostar 40Mkr. Och sedan ändå ha rätt att flytta när som helst med bara 3 månaders varsel. Självklart måste en hyra vara extremt hög för att klara detta. BR är det billigaste sättet man kan bo.
Citera
2023-06-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det finns de som vill bo centralt ja. Har en bekant som bor i en tvåa på Östermalm med sitt barn och sover på en bäddsoffa. Hade kunnat köpa en 4a i närförort för samma pengar men gillar att ha krypavstånd till allt i City. (Och en fantastisk våning med 3.5 meter i tak osv)

Folk har olika preferenser. I tråden är du och de flesta övriga helt oförmögna att ta in det
Jag förstår väl att man har olika preferenser. Vissa anser att en tvåa är en våning t ex.
Hade din vän haft råd hade säkert bott större.

Vi pratar dock statistik här och deras index predikterar bostadsutvecklingen. Tillräckligt många bolånetagere till inte lägga mer än 30% inkomst på boendet. Vilket har visat stämma över tid.
Citera
2023-06-10, 11:06
Medlem
Citat:
Såhär ser det nästan alltid ut när jag ser på dessa objekt;

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5D3BRF1ETM3FU5F0?utm_source=hemnet&utm_medium=refe rral

2.6 msek i pantbrev. Snittinkomst i Södra Ängby ligger väl runt 70k i månaden. Bergvärme i kåken.

Ett genomsnittligt par i Södra Ängby i liknande kåkar lägger nog inte ens 10%

Snälla lägg ner. Dina fantasier är helt sjuka.

I regel har dessa apor köpt för 20 år sen. Eller 15 i alla fall. Och inte amorterat ett dyft. Värdeuppgång har skött det åt folket. Det är abledningen att belåningen sjunkit med tiden. Det finns inga områden i Sverige där snittlönen är 70 000. Inte ens djursholm.

Snittlönen i Södra Ängby är nog kring 45-50tusen. Och det är högt. Så dom lägger kanske 20-25% av pengarna på att bo. Vilket får anses lågt. Men då har dom ridit största bostadsbubblan genom tiderna.

Hur efterbliven är du?
Citera
2023-06-10, 11:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket då inkluderar villaägare i Jössefors, Vansbro, Nybro, Matfors etc.
Tror du på allvar att villaägare i Sthlm, GBG och Malmö eller i finkvarteren i valfri residensstad ligger på 15 %?
Nu är du iofs ett troll som spammar tråden.
Ja, det jag svarade på var: "Kan vi sluta diskutera extremer/anomalier och fokusera på vanligt folk. För det är dessa som köper bostäder."

Nu vet jag sedan tidigare att din läsförståelse är obefintlig. Men folk som bor i Vansbro mfl ställen ingår i vanligt folk.
Att du här försöker invända med finkvarteren är ett svårt trampande i klaveret. Tom horochhapna kommer tvingas ge mig rätt.

Det är precis som vanligt. Du kallar mig troll när jag har rätt.
Citera
2023-06-10, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, villaägare betalar i snitt 15% av disponibel inkomst för boende.

Givet hus mycket småhus det finns så måste det gälla vanligt folk.

Nu lär väl någon, med rätta invända, att 15% är en gammal siffra som ökat nu. Vad kan den vara nu då? 18%?
Dessa siffror blir bara en sifferlek. Jag hade en 11-rumsvilla mitt i Lund köpt ca 2012. Värdestegringen var 50.000 kr per MÅNAD i 10 år i sträck. De löpande kostnaderna el värme sopor var 5k per månad. Dvs jag fick betalt för att bo, under förutsättning att jag sedan sålde och flyttade till HR. Kan tänka mig att 1 miljon svenska familjer fått betalt för att bo sedan 2012 och fram till 2022 när bubblan började pysa lite.
Citera
2023-06-10, 11:17
Medlem
Citat:
Såhär ser det nästan alltid ut när jag ser på dessa objekt;

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5D3BRF1ETM3FU5F0?utm_source=hemnet&utm_medium=refe rral

2.6 msek i pantbrev. Snittinkomst i Södra Ängby ligger väl runt 70k i månaden. Bergvärme i kåken.

Ett genomsnittligt par i Södra Ängby i liknande kåkar lägger nog inte ens 10%.

Ett till exempel;

https://www.magnussonmakleri.se/objekt/obj13040_1983641269/#fakta

Du gillar att leta fram objekt med låg belåning.

Här har du villa i Huddinge. Pantbrev 7,4
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-trangsund-huddinge-kommun-missnestigen-13-20075998

En till, denna gång pantbrev över 8,5
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5DERCONF81EBM9GU?utm_source=hemnet&utm_medium=refe rral

Vill du att jag fortsätter?
Ok, en till, 7,8 i pantbrev.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-segeltorp-huddinge-kommun-gamla-sodertaljevagen-94-19125318

Vad är det som händer här. Varför är det så många som säljs som har så höga pantbrev. Hmm..... räckte att söka Huddinge över 9 milj kr så är >50% av objekten såna här, med enorma pantbrev.

Är mest dödsbon egentligen som säljs med låga pantbrev på 1-2 milj, har du inte fattat det än, apan?

Hur ska dessa BLTar göra. Nu när de är undervatten. Kanske får de bud i linje med pantbreven. Så kan dom lämna över nycklarna utan blankoskuld?

Gör mig en liten tankeexercis nu fanders bygg AB. Vad kostar bostäderna för ägarna, nu när de betalar ränta på ~8 milj lån?

En till tankeövning: sök upp på deras inkomster, lätt att finna. De tjänar inte bra kan jag säga...

Säg nu efter mig:

B L T

bolånetorsk.

Citera
2023-06-10, 11:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Sakta i backarna Boije, lägg ner crackpipan. DI i maj -23. "Småhusägare pressas av trefaldigade räntekostnader och elräkningar som i många fall fördubblats sedan 2021.
Samtidigt stiger kostnaderna för kommunala avgifter och taxor. En analys visar att boendet blivit drygt 60.000 kr dyrare per år för normalbelånade villaägare."

86 000 var siffran år 2021. Idag då alltså nästan 150 000.

Du borde inte gå på så tunga grejer. Ditt redan bristfälliga omdöme sviktar om än mer.
Då får vi titta i verkligheten.
Från SCB så betalade folk i äganderätt 16,2% av disponibel inkomst till boende 2021. Medianen gällde det.

Och med konsumtionsutrymmet på 461.7k ger det boendeutgifter på 89.2k/år. Medianen gällde det.

Rotar man vidare så utgör räntor 12% av boendeutgifterna.
Dvs 10.7k/år.
Säg att det nu ökat med 20k /år. Då ligger dom nu på 109.2k/år.
Eller 9.1k/månad. En ökning med drygt 3 procentenheter. Dom har kommit närmare nivån som BR-innehavare låg på. Men är fortfarande lägre.
Det gör inte att folk hamnar på gatan. Något tokarna i tråden fantiserat om.

Bubbelpratarna har mycket fantasier men klarar inte av att räkna.
Citera
2023-06-10, 11:19
Medlem
Citat:
Men det tar åratal, om inte årtionden, för gemene man. Det är inte som i andra länder där det bara är att hyra något vart man vill. Där faller hela konceptet att det är bättre att hyra för gemene man. Efterfrågan är enormt mycket högre än utbudet iom att priset regleras på tok för lågt.

Att ge sig in på andrahandsmarknaden är av förklarliga skäl inte särskilt attraktivt då det i 9 fall av 10 innebär att man måste byta boende varje år.
Tror inte det går att hyra precis där man vill i andra länder (även om det säkert kan finnas undantag), och om vi utgår från att det handlar om ett förstahandskontrakt och inte någon kortvarigare hyra, tex hotell.

Även om du själv inte kan tänka dig att bo i ett lite sämre område ett tag, för att senare avancera till något område som föredras, finns det många andra som kan tänka sig att göra det (särskilt om alternativet är att bo hemma hos mamma och spara veckopengen till en insats). Folk kan helt enkelt ha olika preferenser, vilket säkert kan verka konstigt, men är helt naturligt.

Men om alternativet är att bo i hyresrätt i Tensta, eller få en lägenhet i innerstaden betalad av föräldrarna, så blir förstås saken en annan.
Citera
2023-06-10, 11:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dessa siffror blir bara en sifferlek.
Nej det är mätdata från verkligheten.
Något ni bubbelpratare har extremt svårt att ta in.
Citera
2023-06-10, 11:21
Medlem
Citat:
Fördelen med BR framför HR är att DU tar hela vinsten från bostadens prisstegring, inklusive att DU tjänar på att vara skötsam mot hela huset och mot dina grannar. Bostadspriserna har i princip ökat varje år sedan 1994 i Sverige och i dubbel takt mot lönerna.

HR är världens dyraste och lyxigaste sätt att bo. Tänk att ha all service inbakad i hyran inklusive ett stambyte som kostar 40Mkr. Och sedan ändå ha rätt att flytta när som helst med bara 3 månaders varsel. Självklart måste en hyra vara extremt hög för att klara detta. BR är det billigaste sättet man kan bo.
Jo så kan det kanske vara, men min fråga begränsades till de förutsättningar jag beskrev i det tidigare inlägget.
Citera
2023-06-10, 11:23
Medlem
Citat:

Alltså det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Medi-Joker
Många pratar om att det är "bättre" att bo i bostadsrätt än i hyresrätt. Men det gäller väl bara under vissa förutsättningar, som historiskt sett har existerat men som det aldrig finns någon verklig garanti för.

Allt annat lika - dvs. om ränta+avgift i en bostadsrättsfastighet är exakt lika hög som hyran i en hyresfastighet som ligger bredvid varandra och där varje lägenhet är identisk, samt att det med visshet kan sägas att bostadsrätten inte kommer att öka i värde - måste väl en hyresrätt vara "bättre" än en bostadsrätt, utom möjligen beträffande de något större möjligheterna att påverka interiören i bostadsrätten (dock med beaktande av villkoret i exemplet att bostadsrättens värde inte kommer att öka), och att kunna ta större del i förvaltningen av bostadsrättsfastigheten (om det kan räknas som något positivt).

Fördelen för hyrestagaren med hyresrätt är att den kan lämnas efter tre månaders uppsägningstid. Det finns också relativt goda möjligheter att byta hyresrätten mot en annan, och interna bostadsköer kan också möjliggöra byten. En ytterligare fördel med hyresrätt är att den inte kan utmätas för hyrestagarens skulder.

Sedan finns det andra problem med själva hyresmarknaden (som ibland är verkliga och ibland mer politiskt-ideologiskt färgade).
Citera
2023-06-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Snälla lägg ner. Dina fantasier är helt sjuka.

I regel har dessa apor köpt för 20 år sen. Eller 15 i alla fall. Och inte amorterat ett dyft. Värdeuppgång har skött det åt folket. Det är abledningen att belåningen sjunkit med tiden. Det finns inga områden i Sverige där snittlönen är 70 000. Inte ens djursholm.

Snittlönen i Södra Ängby är nog kring 45-50tusen. Och det är högt. Så dom lägger kanske 20-25% av pengarna på att bo. Vilket får anses lågt. Men då har dom ridit största bostadsbubblan genom tiderna.

Hur efterbliven är du?

Det är skönt att du hittat till tråden i slemhogs frånvaro men det är omöjligt att övertala dessa nissar. Jag har försökt i flera år. De står fast vid att Sverige är något slags IT-Mecca där alla är ingenjörer och tjänar 85k/mån och leasar både Tesla och köper båt trots 5% ränta på 6 millar i lån. De är boomers och har noll koll på verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in