2023-03-14, 07:50
Medlem
Kvartoft: Hur känns det att det kan vara någon i Mariestad som du faktiskt känner till?
Ulrika: hemskt, fruktansvärt. Man vill ju att den här personen tar sitt ansvar och för Helenas skull talar om var hon finns.
GW: visst, gärningsmannen, gärningsmännen har funnits där hela tiden. Det är nog med mycket hög sannolikhet så illa att i stort sett alla andra som berörts av detta vet vilka de är.
Kvartoft: jaså?
GW: jaja, och känner de naturligtvis.
Citera
2023-03-14, 08:40
Medlem
GW (2022): de är inte med inne på Stadshotellet, det är det som är haken skulle jag tro.
De har dock gett Helena skjuts från stadshotellet har GW också berättat.
Någon objektiv person som fortfarande tror att det är några andra? Den totala beskrivningen passar ju inte in på så många fler än de två jag har pekat ut. Dessutom var BW bevisligen utanför Stadt vid relevant tidpunkt och det finns inga uppgifter att han har varit inne…
Citera
2023-03-14, 08:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
ebeneezer22 tror att EM sänds dygnet runt 24. Jag förstår att du inte gick natur eller tekniskt på gymnasiet, men tänk nu från tåspetsarna och uppåt, vill du verkligen låta dina få järnceller styras av ebeneezer22?

Du verkar just ha kaos i din jerna. Red upp det då och se till att bidraga själv med något i tråden, istället för att slå vilt omkring dig då du inte spelar ut offerkortet när det passar dig.

Ja, vad är det du inte förstår med det hus som de hängde i som gick under benämningen "EM-huset" ? Nej, de tittande givetvis inte konstant på EM-fotboll enbart 24/7, bara för det fått detta namn. Ehh..!?
Citera
2023-03-14, 09:51
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Klippte lite. Efter viss fundering har jag singlat ut den plats jag själv skulle välja för att motsvara förväntningarna som ställs här, och det är enligt kartan nedan. Insynsskydd från alla håll tack vare den svacka som terrängen där erbjuder, inga problem att ta sig dit med bil samt stig genom skogen halva vägen till hamnen. Nu har det ju inte setts någon bil där så det är ju ett hypotetiskt resonemang såklart.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=430328&n=6508559&z=14&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=B%C3%A4cken

I sammanhanget vore det också fasligt relevant att få en mer exakt position för hundmarkeringen samt efterföljande grävning som skedde i början av 00-talet. Ingen som minns?

Ja så, det är en svacka där som hindrar insyn från Ekuddenvägen då ja antar jag. Ja , jag litar ju på din lokalkännedom givetvis. Denna plats kanske är än mer skymd då rent tekniskt, men om mot förmodan någon ändå skulle få syn på denna bil där, gäster från Bäcken bl a, så skulle ju kanske vid eventuell upptäckt skapa stora frågetecken i huvudet på dessa kanske. Kanske än större än de Carina fick av bilen på cykelvägen. Spekulation.

Hmm.. slår man sen på belysning härifrån när man åker ut hmm... ja. Hursomhelst är detta då meningslöst att spekulera om då . För att om de gjorde så här : parkerade bilen och sprang ner till hamnen så bör de ju parkerat just där på cykelvägen vid Vikingavägen, som Carina noterade c.a 3.30.
Citera
2023-03-14, 09:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
GW (2022): de är inte med inne på Stadshotellet, det är det som är haken skulle jag tro.
De har dock gett Helena skjuts från stadshotellet har GW också berättat.
Någon objektiv person som fortfarande tror att det är några andra? Den totala beskrivningen passar ju inte in på så många fler än de två jag har pekat ut. Dessutom var BW bevisligen utanför Stadt vid relevant tidpunkt och det finns inga uppgifter att han har varit inne…

Nu måste man - för det första - komma ihåg att Leif GW inte alltid har rätt; han har haft fel förr. För det andra, han har aldrig, vad jag vet, uttalat att [b]just BW [b] är en av dem som han är övertygad om är inblandad. Ponera att det är två andra personer GW avser... Det [b]vet[b] vi inte.

Jag säger varken bu eller bä om huruvida jag tror att BW (med "medhjälpare") var inblandad i Helenas försvinnande (det finns en hel del omständigheter som är märkliga runt honom, men det har det även funnits det mot andra) men att lägga ord i mun på GW och säga att det ÄR hans åsikt, det kan bli knepigt - om det nu är så att det inte är BW et al. han menar.
Citera
2023-03-14, 09:59
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Den ligger/låg i slutet på Sandvikenvägen.....precis i sista svängen före parkeringen.
Alltså i den 90-graders svängen som leder in på parkeringen.
Om du inte svänger i den utan fortsätter 10-20 meter till rakt fram så var det där..

// MickeR

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Med tanke på att vi nyss vidrörde ämnena lik/sök-hundar och gropen vid golfbanans parkering Sandviken resp. Ekuddengrävningen 2004, så uppkommer åter fundering kring förfarandet med kroppen efterdådet. Länken nedan visar ganska exakt var det grävdes 2004 samt tar även upp omständigheterna kring det hela.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-har-graver-polisen-efter-forsvunna-helena/

Det som slår en är väl två saker. För det första, om nu Helena mellanlagtades där det grävdes, varför valdes platsen? Var området mer säkert än Kohagen avseende risk för upptäkt? Planerade man redan då området valdes för vidare transport från Ekudden medelst båt, lockande tanke pga det vattennära läget? Kan man ha gjort turen Ekudden Vänern samma natt. Det känns lite långsökt att de skulle flyttat kvarlevorna från grävområdet till gropen i Sandviken.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Nej, det var ingen igenväxt grop utan en grop som fyllts med div grenar mm under en längre tid….det översta lagret gissar jag var Max nån vecka gammalt…..

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Efter beskrivning av MickeR bör väl gropen legat där det nu är en vägbom.
https://goo.gl/maps/pVtRQnmwNj2UvZVP9

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

I sammanhanget vore det också fasligt relevant att få en mer exakt position för hundmarkeringen samt efterföljande grävning som skedde i början av 00-talet. Ingen som minns?

Lade upp ett inlägg från Xeitum rörande utgrävningen på Ekudden 2004.
De andra rör då hundmarkeringen uppe i Sandviken dagar efter försvinnandet.
Senast redigerad av IB03 2023-03-14 kl. 10:08.
Citera
2023-03-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Kvartoft: Hur känns det att det kan vara någon i Mariestad som du faktiskt känner till?
Ulrika: hemskt, fruktansvärt. Man vill ju att den här personen tar sitt ansvar och för Helenas skull talar om var hon finns.
GW: visst, gärningsmannen, gärningsmännen har funnits där hela tiden. Det är nog med mycket hög sannolikhet så illa att i stort sett alla andra som berörts av detta vet vilka de är.
Kvartoft: jaså?
GW: jaja, och känner de naturligtvis.

Fortsatt genom åren har systrarna mfl visat motstånd till GWs uttalanden ang de skyldiga till brottet.
Även deras meningsskiljaktigheter ang pilot, KM osv.. GW har hela tiden hävdat att de hade fel män vid de olika tillfällena, medans de närmaste var emot hans uttalanden enligt media. Även ang spåren på skon visade de tvivelaktighet och besvikelse på avsaknad av spår från då anklagad gm. Vad står detta för?
Elfter detta hemska traumatiska försvinnande så nära hemmet skulle nog viljan att veta vad som hänt vara starkare än rädslan för att det är någon man känner väl.
Viljan att veta hur Helenas sista tid var och vad som egentligen hände är starkare än rädslan för att de skyldiga visar sej vara nära vänner. Tycker det är märkligt, skulle själv vilja veta oavsett vem, för just Helenas skull. Drivkraften där är starkare än rädslan för obekväm sanning och förnekelse. Borde vara efter alla år. Varför detta motstånd?
Citera
2023-03-14, 10:41
Medlem
HincRoburs avatar
Jag har läst på om EM-huset. Den fasta grunden för detta är, som Pudelfrillan berättar, att MiKj lagt upp en bild på sig, MaOl och BW och omnämnt BW som sambo.

Samtidigt förstår jag att IB03 letat efter adressen utan att hitta den. Visserligen föreslår IB03 Högelidsgatan 8, men ebeneezer22 förlägger huset till Krontorp. Ebeneezer22 har dock vacklat om var huset ligger:

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
G.M ett (B.W) parkerar båt och beger sig skyndsamt mot ”festhuset” i Högelid/Krontorp där han tvättar kläder tidigt på morgonen...finns vittnen...därefter ska B.W ha träffat U.A (tidigt på söndagsmorgonen vid 08-tiden).

Citat:
Festhuset låg alltså i Krontorp...EM-huset där B.W tvättade smutsiga kläder tidigt på söndag morron...finns vittne/n!

Citat:
Ok..sorry.
Jag känner till huset men ej vilka som bodde där. Jag tror att det kan vara samma källa som såg B.W tvätta.
Ett gäng grabbar, de skulle nog spela Poker där på efterfesten i huset där i Högalid/Billingen. Min kompis var där och såg B.W komma ”hem”. S.P vet jag inte vem det var, har nog aldrig träffat honom.

Citat:
Jag menade naturligtvis Billings där vid utfarten från M-stad.

Billings är så vitt jag förstår detsamma som en fd affär på Stockholmsvägen 163 eller macken mitt emot, som båda skall ha ägts av en familj med samma namn. Bakom 163 finns vad som förefaller vara en höjd. Huset (eller kanske husen) som står där 1990 har adressen Stockholmsvägen 162. Idag är adressen delad i 162A, B och C. På adressen bor 1990 en St*ure Ah*lin som gissningvis är bror till UrAh:s pappa. De två männen är båda födda i Hassle med ett drygt års mellanrum, så det är ingen djärv gissning men inte heller något jag belagt. Hur som helst så verkar fastigheten ha bebotts av tre olika hushåll. Vem som äger själva fastigheten vet jag inte.

Någon som bor i närheten kanske kan ta sig till Billings och se om 162 eller någon närliggande adress passar in på beskrivningen "berget", man skall ju ha sagt att man åkte dit och "festade på berget".

En märklig sak med huset är vilka som skall ha varit sambos. Enligt Highlandertheonly1 är det BW + ShPu. Enligt texten som divadnil kopierade så skall fotot på MiKj, BW och MO vara "EM-gänget 1992". Det betyder i så fall att ShPu inte är med. Av texten framgår vidare att soffan tillhör MiKj.

Citat:
Ursprungligen postat av Highlandertheonly1
För övrigt, något som ingen annan här har koll på, så bodde han inte alls på Gärdesgatan den sommaren, utan delade under ca. 3 månader ett hus med SP högt uppe på Stockholmsvägen. Ett hus där det ofta var fester, man skulle på fest på berget sade man.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det finns en bild på BW fbsida som han lagt ut på sig själv och en kille till. Samma bild har ytterligare en kille vid namn Mi*kael Kjell*quist lagt ut där han taggat Bjö*rn Wall*berg och Mat*hias O*hlsson. Denna bild finns i BW flöde men denna gång är inte MK bortklippt... l kommentarerna under kan man läsa MK skriva "Bör tilläggas att bilden togs efter matchen i min soffa. Någon till höger där tycks vara i fiiiin form. Dåvarande sambo"

MK skriver att det är EM-gänget 1992

Märkligt sammanträffande. MK är dåvarande sambo med antingen MO eller BW under en period 1992. BW väljer att klippa bort MK ifrån bilden när han själv lägger upp den.
Tankar om det?

Tilägg: EM i fotboll 1992 10juni -26 juni.
"Sambor" tillfälligt under EM för att kolla fotboll ihop?

Är det verkligen rimligt att tro att tre män hyr ett hus tillsammans för att bo ihop över sommaren utan att det på något sätt ger nedslag i deras flytthistorik, som jag är övertygad om att IB03 gått till botten med.

Jag kikade på Lantmäteriets karta och jag kan faktiskt inte se att det skulle vara rimligt att kalla något hus för "berget" i området. Det skulle vara om Högelid och Krontorp tillsammans sågs som ett berg, men det låter märkligt tycker jag. Jag ser det minst lika sannolikt att BW helt enkelt bara varit inneboende hos MiKj på Hantverkaregatan en tid. Kanske var det bara samboskap i samband med tv-sändningarna...
Senast redigerad av HincRobur 2023-03-14 kl. 11:32.
Citera
2023-03-14, 10:53
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Har du mer att berätta om BW, stämmer det du med anabola och amfetamin brukande då ? Enligt PM- till mig så skall denne då vara en kameleont med minst två sidor som han säger. Vad jag läst från en annan användare i tråden skall BW då vara omnämnd som den "störste mytomanen i hela Mariestad".

En sinne för skådespeleri och manipulativ då med andra ord. En mängd intressen skulle han hållit på med och sporter. Jakt däribland, oftast om man höll på med jakt vid denna tid så hade man ju oftast någon sorts anknytning till sitt jaktområde. Vilken sorts jaktlag kunde BW varit med i, jag vet från en artikel på nätet med BWs far gällande den bostadsrättsförening han är med i så berättade han att han var uppväxt i Leksberg och då saknade de tvättmaskin som han bl a berättar. Kan BW då ha tillhört ett jaktlag då baserat i Leksberg ? Kan familjen Vall*berg ha kvar någon fastighet där ?

Jag tror för övrigt om vi har BW som GM att de aldrig skulle åka ut i en mörk skog och gräva ner en kropp , där det kan både vara rötter och sten ( spetsiga spadar?). man behöver veta vart man skall gräva och vart det går att gräva samt kunna köra in på en skogsväg med bil som MickeR säger så man inte behöver bära hur långt som helst.

Kroppen hade hittas vid detta laget om den hade varit nedgrävd, helt klart det hade synts också antagligen vart de grävt och BW som jägare vet att djur kan gräva fram vad fanken som helst, plus att om han har anknytning som jägare i Leksberg vill han ju inte dra på sig uppmärksamhet där då t e x. NEJ. Kroppen dumpades till sjöss och det var med all sannolikhet den "säck" som Sten Ekholm körde på som kroppen låg i. Ligger den på botten här strax söder om Kroppholmen, kan nog Polisen räkna ut vart i från man tog sin utgångspunkt och vilka som hade tillgång till båt i detta begränsade område med kort räckvidd till Kroppholmen. Därför kan man aldrig säga vart man dumpade kroppen, finns nog också som Sculley sade inte något kvar av den då tyvärr. Tanke.

Här är jag helt enig med dig. Hade kroppen grävts ner i närområdet hade denna tråd inte legat i Försvunna personer. Jag har ju själv hört Ekholm med egna ord och stor inlevelse berätta om påseglingen av vad han trodde kunde varit Helena. Vad jag tycker talar emot är att det skulle väckt alldeles för stor uppmärksamhet att åka ut så långt på sjön och dumpa en kropp. Detta var en stilla varm sommarnatt utan skydd av mörker. Alla vakna människor med vy mot sjön hade sett och hört denna båt. En GM borde väl insett att det fanns betydligt diskretare platser att dumpa en kropp i Vänern, utan att ge sig ut på öppen sjö?

I Professor Wille Vingmutter, skriver GW att Helena dumpades med kläder på, och möjligen har man fyllt hennes ryggsäck med stenar. Är det sannolik att GWs gubbar skulle dumpa en kropp ute på öppen sjö med bara några stenar i en liten ryggsäck som sänke?
Senast redigerad av Sculley 2023-03-14 kl. 10:56.
Citera
2023-03-14, 11:10
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Fortsatt genom åren har systrarna mfl visat motstånd till GWs uttalanden ang de skyldiga till brottet.

Viljan att veta hur Helenas sista tid var och vad som egentligen hände är starkare än rädslan för att de skyldiga visar sej vara nära vänner. Varför detta motstånd?

Jag kortade ditt inlägg lite, ja varför detta motstånd?

Detta är Flashback och här spekulerar vi.

Jag spekulerar nu! Kan det vara så j-vligt att syrran Ulrika gett BW alibi i god tro och som schysst kompis.

Det skulle kunna vara en förklaring till motståndet, för inte vill hon åka dit för falsk vittnesbörd om hon nu fattar efter alla år att BW skulle kunna vara skyldig. Då kanske hon hellre ser att fallet aldrig blir löst.

Inte helt omöjligt! Har själv sett värre IRL.
Citera
2023-03-14, 11:21
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Amelia 17 juli 2013:
"Ulrika gick in i Helenas rum och tände lampan. Vid ytterdörren i hallen ställde hon sin ryggsäck med plånboken i. Sen gick hon och la sig. Vid niotiden, morgonen därpå vaknade hon upp i ett tomt hus."
"- Jag har funderat på varför ringarna låg där i dungen. Ringar brukar inte åka av så, även om de här var lite speciella och stora. Självklart har ju något spårat ur där. Ibland har jag undrat om Helena kan ha kastat dem där för att lämna ett spår efter sig."

Redan kort tid efter mordet har jag fått information någonstans eller från någon att Ulrika ska ha sagt att de kommit överens efter Greklandsresan att om något skulle hända dem skulle de kasta av sig ringarna.
Men jag minns inte var jag läste det eller vem som sa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Highlandertheonly1

...

Enligt ett mycket trovärdigt vittne kom han hem till huset först tidigt på morgonen, ca. 6-7. Måste ju iaf varit före 8, då han ska ha träffat H’s syster, Han ska ha varit mycket uppriven i sinnet och det första han gjorde, var att ta av sig allt han hade på sig och kastade kläderna i tvättmaskinen (oklart dock om skorna följde med). Och polisen vet om detta.

Så efter närmare 30 år så är BW är egentligen fortfarande helt utan alibi för tiden från att Stadt stängde och när han ska ha pratat med H, till på morgonen.
Om det är som han säger, att han lämnade H med ett adjö…vad gör han sen? Inget har nämnts om detta på 3000 sidor vittne på det alibi för natten. All info försvinner om honom efter detta? Fram till kl.8 på morgonen,

Jag är säker på att BW har läst varenda sida här, oklart om han har skrivit några inlägg dock

Tack för mig

Det är någonting som inte stämmer här. Se mina fetmarkeringar i respektive inlägg.
Citera
2023-03-14, 11:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det är någonting som inte stämmer här. Se mina fetmarkeringar i respektive inlägg.

Det är inte så konstigt som det ser ut.

Den ena uppgiften är "fakta" återberättat av Ulrika.
Den andra uppgiften är ett "påstående" från en anonym Flashback skribent.
Men visst, om det finns någon sanning i Highlandertheonly1's påstående blir det givetvis intressant. Problemet är att det inte går att få reda på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in