Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
Ljudboken "Mardrömmen i Mariestad" av danska journalisten Lotte Dalgaard finns att köpa för 32 kr på appen Bokus Dito (berättarrösten är på svenska).
8:00 minuter in i kapitel 1 citeras Ullrikas:
"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där." ../..
"En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena och berättar hur kul hon har haft det. Vi snackar en kort stund och berättar att vår vän är hemma hos mig men att hon är påväg in till stan igen.” ../.. 15:25 minuter in i kapitel 1 citeras Pernilla W: "Ullrika kom ut till Töreboda och hämtade plånboken" ../.. "Jag fortsatte att ringa runt bland annat till min lillasyster som bodde i Mariestad och sen åkte jag hem till Ullrika."
Enligt TSL 31 juli 1992:
"Klockan 01:30 ringer hon till sin syster som gått hem tidigare från diskoteket. Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden på Ekudden. Helena berättar att hon inte har pengar till Taxi utan tänker gå hem.".
Frågorna kvarstår:
Hur kom mannen med pilotglasögon till Töreboda?
Vem är den gemensamma tjejen som var hemma hos Ullrika?
Missa hon Helena precis? annars borde dem ha mött varandra? (ca: 20minuter in till stan + 5–10 minuter att få på sig ytterkläderna och säga hej då till Ullrika?)
Om tjejkompisen skulle till Stat? kunde väl hon ta med nyckeln till Helena? Och plånboken?
"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där."
Tja, det kan väl knappast misstolkas? Ulrika och Helena åkte i egen bil? Dock känns upplägget lite trassligt: Varför åka dit i egen bil och parkera den där för att dagen efter krångla sig till Töreboda för att hämta den? Eller stod den inte kvar i Töreboda? Saknas fortfarande någon information? Jag blir inte klok på detta. Var avsikten att ta egen bil dit, dricka en del och åka taxi tillbaka till stan? Känns lite bökigt, om någon frågar mig, men visst. Senare sägs det att Ulrika kommer till Töreboda och hämtar plånboken, men det sägs inget om just bilen?! Och fortfarande kan jag tycka att det hade varit bättre om Pernilla hade tagit med sig plånboken in till Mariestad i stället för att Ulrika skulle krångla sig till Töreboda.
Men: Hur kom då "mannen med pilotglasögon" till festen (om allt detta stämmer)? Tja, Prinzezzans källor verkar komma totalt på skam i och med detta (om det stämmer som står i boken)! Tog "mannen med pilotglasögon" egen bil till festen eller fick han skjuts - och i så fall av vem? Om "mannen med pilotglasögon" fick skjuts, kunde han då inte ha åkt tillbaka med den skjutsande personen? Ok, den skjutsande personen kanske stannade kvar på festen i Töreboda? Eller var "mannen med pilotglasögon" så kåt på Helena att han till varje pris ville vara nära henne och åka med henne i taxin? Det låter väl troligt.
----------
"En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena och berättar hur kul hon har haft det. Vi snackar en kort stund och berättar att vår vän är hemma hos mig men att hon är på väg in till stan igen.”
"Gemensamma vänner". Någon som både Ulrika och Helena kände väl, alltså.
"Hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket". Ok,
"på natten", och hon är kvar när Helena ringde hem. Tja, tidsmässigt och "bråkmässigt" skulle hon passa klockrent in som BW:s flickvän under förutsättning att informationen om festen i Radbyn är korrekt.
Så, Helena ringde hem vid cirka 01:30 och hon och Ulrika pratade en liten stund. Ska vi säga fem minuter, till 01:35? Säg att vännen gick senast vid 01:45, då var hon nere på stan lätt till 02:00 och missade i så fall Helena med bara några få minuter. Jag kan dock fortfarande inte för mitt liv förstå varför Ulrika gick och lade sig igen. Varför stannade hon inte uppe typ de 30 minuterna som är kvar till Helena kom hem? Jag förstår det verkligen inte. Sannolikheten är ju stor att Ulrika redan en gång hade blivit väckt av den ledsna väninnan. Hon borde ju då nästan ha varit lite pigg, tycker jag.
Och igen: Varför bad Ulrika Helna att ta en taxi hem? Antingen hade Helena berättat något som fick Ulrika att känna oro eller så var det väninnans bråk som hade fått Ulrika att känna oro. Finns det någon mer variant?