2011-03-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Döda råttor alltså.. Ja, det är väl möjligt förmodar jag. Undrar med hur stort intervall de två sökhundar som undersökte platsen var där. Jag menar, en död råtta blir väl inte liggande särskilt länge antar jag, och skulle hundarna markera på luktresterna efter dessa borde det ju bli ett fasligt markerande på alla möjliga ställen.

Efter att ha läst de inscannade tidningsartiklarna så vill jag också korrigera mig själv: Den oranga kadetten kom åter in i centrum via Marieholmsbron och Kungsgatan, alltså inte via badhusbron.

Det nämns även i den här artikeln (http://img53.imageshack.us/i/bild005.jpg/) att det bedrivits spaning på fyra punkter i ån, varav den första är 15 meter bred med ett intressant läge. MickeR, du kanske kan berätta mer om vad det var för ställe eftersom det är du som är citerad i artikeln?

Vi började dyka vid bron vid SCA hela vägen fram till kvarnen, sedan dök vi vid badhusbron, residensbron och E20-bron. Varför vi började med just dessa är för att de ligger nära centrum och ganskla enkelt att stanna vid om man vill dumpa något. Vi dök på ett otal platser till, såväl branddammar samt vissa sträckor längs vänerkanten.

När det gäller sökhundar, så hade vi ju flera med oss, men jag kommer ihåg när en hund reagerade och hundföraren (som nyss kommit hem efter att letat kroppar vid jordbävningen i Turkiet) sa "där har vi en riktig markering...här finns garanterat något....precis så reagerade hunden i Turkiet"...detta var på en plats neråt Sandviken i en grop som var full med grenar och bråte.
Gropen grävdes ur ordentligt med traktorgrävare från kommunen, men inget hittades.
Hundföraren blev själv förvånad att det var tomt efter att ha sett hundens reaktion.

// MickeR
Citera
2011-03-22, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Vi började dyka vid bron vid SCA hela vägen fram till kvarnen, sedan dök vi vid badhusbron, residensbron och E20-bron. Varför vi började med just dessa är för att de ligger nära centrum och ganskla enkelt att stanna vid om man vill dumpa något. Vi dök på ett otal platser till, såväl branddammar samt vissa sträckor längs vänerkanten.

När det gäller sökhundar, så hade vi ju flera med oss, men jag kommer ihåg när en hund reagerade och hundföraren (som nyss kommit hem efter att letat kroppar vid jordbävningen i Turkiet) sa "där har vi en riktig markering...här finns garanterat något....precis så reagerade hunden i Turkiet"...detta var på en plats neråt Sandviken i en grop som var full med grenar och bråte.
Gropen grävdes ur ordentligt med traktorgrävare från kommunen, men inget hittades.
Hundföraren blev själv förvånad att det var tomt efter att ha sett hundens reaktion.

// MickeR

Var exakt ligger gropen ?
kanske kan hjälpa mig lite med en liten tanke jag har .....
Citera
2011-03-22, 23:42
Medlem
kungkarl12es avatar
Till Micke.R

Jo jag undrar över hur skallgången gick över den plats vid bäcken där Polisen 2004 efter tips grävde komposten/tippen vid vassen "mellan båthamnen Ekudden och bäckens cafeteria och missionsförbundets stugor" gick till.

Hade ni hundar med Er då?
Märkte någon ur skallgången något annorlunda på platsen?
Vem eller vilka ansvarade i gruppen sökte just där?
I denna grupp undrar jag om det finns någon med initialer ryktesvägen är på tråden kan finnas med.
Citera
2011-03-23, 00:41
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt uppgift hittade de ingenting som kunde härröras till Helena. Enligt samma uppgift fanns det döda råttor m.m. på tippen. Detta kan vara det hundarna markerade för.

Här skulle man ju vilja ha ett utlåtande av någon sakkunnig. Kan likhundar verkligen ta miste på en död råtta och en död människa? Om så är fallet hur stor är risken att så sker? Hundar har ju ett erkänt mycket känsligt luktsinne och jag antar att odören borde skilja sig åt en hel del mellan gnagaren o humanen. Träningen av likhundar är säkerligen inriktad på att de ska markera just på människa o ingenting annat.
Citera
2011-03-23, 00:52
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Här skulle man ju vilja ha ett utlåtande av någon sakkunnig. Kan likhundar verkligen ta miste på en död råtta och en död människa? Om så är fallet hur stor är risken att så sker? Hundar har ju ett erkänt mycket känsligt luktsinne och jag antar att odören borde skilja sig åt en hel del mellan gnagaren o humanen. Träningen av likhundar är säkerligen inriktad på att de ska markera just på människa o ingenting annat.
Tycker att Leif GW eller Jenvén eller någon annan sakkunnig hundförare kriminalpolisen eller kriminalare polisen med insyn helenafallet skall regga sig här forumet tråden och svara på väsentliga frågor som är av vikt.
Fördenskull så behöver de ju inte blanda in förundersöknings material sekretessbellagda uppgifter utan just bara svara på frågor som är till hjälp.

Men det är väl omöjligt!?
Citera
2011-03-23, 00:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Källan är sakkunnig. Om innehållet i utsagan stämmer med sanningen, kan jag personligen inte gå i god för.
Citera
2011-03-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Var exakt ligger gropen ?
kanske kan hjälpa mig lite med en liten tanke jag har .....

Den ligger/låg i slutet på Sandvikenvägen.....precis i sista svängen före parkeringen.
Alltså i den 90-graders svängen som leder in på parkeringen.
Om du inte svänger i den utan fortsätter 10-20 meter till rakt fram så var det där..

// MickeR
Citera
2011-03-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Till Micke.R

Jo jag undrar över hur skallgången gick över den plats vid bäcken där Polisen 2004 efter tips grävde komposten/tippen vid vassen "mellan båthamnen Ekudden och bäckens cafeteria och missionsförbundets stugor" gick till.

Hade ni hundar med Er då?
Märkte någon ur skallgången något annorlunda på platsen?
Vem eller vilka ansvarade i gruppen sökte just där?
I denna grupp undrar jag om det finns någon med initialer ryktesvägen är på tråden kan finnas med.

Oj, det kommer jag inte ihåg såhär långt efteråt, men jag tror inte att det var "något anmärkningsvärt" som hittades där.
Jag kommer inte heller ihåg vilka som gick i skallgångarna och i vilka kedjor....det var ju som sagt runt 1000 personer vid vissa samlingar.
Jag kan ha anteckningar kvar om vem som blev "ansvarig kartförare" dom olika gångerna, men det får jag kolla upp.
Nu har jag inte följt alla diskussioner här så jag är osäker på vem/vilka som menas med de olika initialerna...men någon kan gärna pm:A mig dom..

// MickeR
Citera
2011-03-23, 09:30
Medlem
Citat:

Jag är absolut inte sakkunnig, men jag pratade ju mycket med de från civilförsvaret som varit i bl.a Turkiet på sök....och dom berättade att en tränad hund kan sitta i en båt och markera en kropp som ligger djupt i vattnet....att de kan hitta spår många många år efter att en kropp begrafts osv.

Men att en hund självklart kan markera för annat felaktigt också.

// MickeR
Citera
2011-03-23, 09:46
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Tack för länken!

Kan svara på min egen fråga om hur träffsäkra sökhundar är också:

"Två kriminalsökhundar (i dagligt tal kallade likhundar) har var för sig redan markerat för lik på platsen. Har hundarna markerat så finns det något där, säger Lars Angbo, Göteborgspolis med stor erfarenhet av krimsökhundar: Lukten går aldrig ur. Vi har hittat fall som legat 37 år i jorden. Det är väldigt, väldigt säkert om hundarna markerar."

(http://www.expressen.se/nyheter/1.139211/forsvunna-helena-kan-ha-hittats-efter-tolv-ar)

Så vad var det då de markerade för där ute på Ekudden måntro? Hittade polisen kanske någonting trots allt?
Det finns likhundar som är tränade att spåra både kvarlevor av människor och djur. Sedan finns det ju hundar som är tränade att enbart spåra kvarlevor av människor. Dessa hundar markerar även på den plats den döda kroppen har legat innan den har transporterats bort. Har för mig att jag läste det i Elin Krantz fup.
Senast redigerad av YngveFrej 2011-03-23 kl. 09:48.
Citera
2011-03-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Jag är absolut inte sakkunnig, men jag pratade ju mycket med de från civilförsvaret som varit i bl.a Turkiet på sök....och dom berättade att en tränad hund kan sitta i en båt och markera en kropp som ligger djupt i vattnet....att de kan hitta spår många många år efter att en kropp begrafts osv.

Men att en hund självklart kan markera för annat felaktigt också.

// MickeR

Hej,mycket riktigt att man kan söka av vatten med hund i båt,gjördes detta i Helenafallet,dvs iTidan och delar av Vänern i närområdet?
Citera
2011-03-23, 09:58
Medlem
En fråga till MickeR
Jag undrar om du vet om det någon gång gjordes avsökning med någon misstänkt som utgångspunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in