Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Tankar och synpunkter på det här klippet.
Här placerar spaningsledare Hans Holmér Stig Engström på mordplatsen | Palmebanden | Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=1P-KSC0WqJ0
Fint. Det där synkade ju bra med mina inlägg gällande JAs utpekande.
Jag kör det i sin helhet.
Från JA i tingsrätten:
"Åkl. Pratade du med någon annan person här på platsen?
JA. Ja, det kom väl fram någon äldre karl, litet mindre... bastant karl och pratade väl också. Men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg, vad vi diskuterade fram och tillbaks. Ja, sedan var det väl ytterligare någon som bara helt plötsligt dök upp där, som pratade väldigt mycket tycker jag, men vad han pratade om, det har jag väldigt svårt att komma ihåg, men som också sedan försvann efter ett tag."
Han nämner här en äldre karl innan han börjar sin beskrivning av JÅS
"L. När du pratar om mannen i keps, åsyftar du då den här mannen som..
JA. Nej, nej det var en annan...
L. Det var en annan person?
JA. Ja.
L. Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps?
JA. Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga.
L. I vilket skede såg du honom, fick kontakt med honom?
JA. Ja, det var väl innan polisen kom. Det hade väl gått säkerligen en tre minuter, någonting sådär."
JA pratar alltså om två personer. En yngre man i poplinrock, JÅS, och en äldre herre i keps, SE.
När han i fotokonfrontationen pekar ut SE pekar han alltså inte ut mannen i poplinrock, utan mannen med keps. Som han också själv nämner under förhöret.
"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.
Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."
LL ger stöd för den här mannen som kom fram, förutom JÅS, i sina förhör innan tingsrätten.
Han nämner också i förhören en man med glasögon. Eller han nämner två. JÅS och en till, en som kom fram och pratade vid bilen. Precis vad JA säger om denna man.
"L: Men jag kan inte minnas att jag har sett honom. En man vet jag som hade glasögon, men han hade ingen keps eller nånting annat. Ja, jag vet inte om det kan vara han.
L: När jag satt i bilen och ringde, då kom det en man och frågade mig har ni biltelefon. Och han hade visserligen glasögon, men om han hade en keps det vet jag inte.
F: Kommer du ihåg om han talade med någon viss dialekt den mannen?
L: Nää, han talade mycket lugnt och lågt och lågmält och så där, så jag kan inte skönja nånting då. Han frågade bara när han passerade förbi, har ni biltelefon så ni kan larma, menade han på.
Det var väl ungefär den enda kontakten vi hade med varann."
En man med glasögon. Som inte är JÅS, för han är mannen med glasögon och utan huvudbonad, kommer alltså enligt LL fram till bilen och pratar lugnt och lågmält med dom. Precis som JA säger. Vem skulle det vara om inte SE?