Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Fel av mig. Jag utgick från att det var underförstått att flickan företräddes av ett målsägandebiträde som var närvarande.
Om man ska vara riktigt noggrann kan man också fundera över lämpligheten i förtydligande frågor till ett så litet barn. Hovrättens lösning - ordboken - kan knappast vara godtagbar. Överåklagaren är ju också tydlig i sitt yttrande med att det behövs vägledande uttalanden kring vilka krav som kan ställas på ett barns berättelse och hur kravet förhåller sig till barnkonventionen (barnkonventionen blev svensk lag 2020).
Även om det hade funnits ett målsägandebiträde på plats skulle hens påstående om vad barnet menar inte ha något bevisvärde, utan för att det skulle *bli något av* den sk snippfrågan i bevishänseende skulle åklagaren behöva begära att förhandlingen ställs in och sedan hålla kompletterande barnförhör.
Jag tror också det är svårt att framföra den frågan på ett sätt som ger en ett tillförlitligt svar. Om man har sett hur sk barnförhör gå till, är polisen som intervjuar barnet väldigt varsam och försöker få barnet att berätta självt utan att ställa någon ledande fråga (dvs frågor på vilka man kan svara ja eller nej). Jag antar att man i princip skulle behöva göra om själva barnförhöret och därigenom introducera nya eventuella felkällor.
Ordboken var en ganska underlig manöver. Frågan är ju om det med tillräcklig tydlighet framgick vad barnet menade. Vare sig om svaret är ja eller nej på den frågan har åtminstone jag svårt att se varför en ordbok skulle komma in i bilden.
Jag har egentligen svårt att köpa det överåklagaren säger. Under den förutsättning att vi har fri bevisprövning och ett för alla brott gemensamt beviskrav finns det inget utrymme för särskilda hänsyn till exempelvis barnkonventionen. Men eftersom HD sedan tidigare har börjat ”legalisera” bevisprövningen, och ersätta sannolikhetsbedömningar, som lagstiftaren ursprungligen avsåg att bevisprövningen skulle bestå i, med rättsnormer, skulle det ärligt talat inte förvåna mig om HD ställde upp ett modifierat beviskrav i mål som dessa (dock utan att formulera det som ett modifierat beviskrav; så törs man inte uttrycka det).