2024-03-11, 12:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Men det är människor med känslor som gör bedömningarna så det är ytterst naivt att tro att inte känslor har någon påverkan i ett sådant här omtvistat mål.

Känslor har nog spelat in då man valde att ta fram en ordbok, men i detta ärende i övrigt - nej.
Jag uppfattar inga känslor någonstans i den juridiska hantering och jag är inte naiv, dock skönjer jag känslor lite av inblandade i media.
Thimfors verkar tex sitta inne med en del känslor.
Citera
2024-03-11, 12:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Och din tanke här är att människor aldrig låter sin känslor påverka om regelverket säger detta?
Min tanke är att om man håller sig till regelverket så spelar inte dina personliga känslor någon roll.
Citera
2024-03-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min tanke är att om man håller sig till regelverket så spelar inte dina personliga känslor någon roll.

Vilken regel är det du tänker på då som exkluderar känslor?
Citera
2024-03-11, 13:10
Medlem
Hade han inte överklagat till HR så hade allt lagt sig kan jag tänka mig. Nu efter all uppståndelse har han ställt till det för sig ännu mer.
Citera
2024-03-11, 13:26
Medlem
Skulle det som Schulz skriver kunna vara så att tt berövades en rättvis rättegång genom att han nu dömdes för våldtäkt i princip pga att hovrätten fuckade upp första gången?

I egenskap av jurist kan jag inte riktigt se någon regel som kan ge honom upprättelse men det skaver att han nu dömdes för ett brott hovrätten redan har friat honom för. Hade verkat mer rättvist om frågan hos hovrätten andra gången var om han skulle dömas för sexuellt övergrepp eller inte alls.
Citera
2024-03-11, 13:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hade han inte överklagat till HR så hade allt lagt sig kan jag tänka mig. Nu efter all uppståndelse har han ställt till det för sig ännu mer.

Tror du att gärningsmannen bryr sig om medial uppståndelse?
Han är ju nu dömd för samma brott som i starten i TR, så hur har han ställt till det ännu mer för sig?
Enda skillnaden är att han gått fri ett tag emellan här.

Ungefär alla som döms skyldig överklagar.
Citera
2024-03-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tror du att gärningsmannen bryr sig om medial uppståndelse?
Han är ju nu dömd för samma brott som i starten i TR, så hur har han ställt till det ännu mer för sig?
Enda skillnaden är att han gått fri ett tag emellan här.

Ungefär alla som döms skyldig överklagar.

Det sistnämnda är dock inte sant.

Jag har sett t.o.m. våldtäktsdömda nöjdförklara sig
Citera
2024-03-11, 13:45
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det sistnämnda är dock inte sant.

Jag har sett t.o.m. våldtäktsdömda nöjdförklara sig

Sexualförbrytare är dock den grupp som förnekar sina brott oftast och längst, det ligger ju mycket skam och förnekelse i det. Det är därför det är så svårt med rehabiliterande program under anstaltstiden för dem, det funkar inte om man inte erkänner att man har ett problem...
Citera
2024-03-11, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vilken regel är det du tänker på då som exkluderar känslor?
Reglerna för rättegångsfel t ex.
Vilka regler menar du ger utrymme för känslor?
Citera
2024-03-11, 14:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är som vid jäv. Den som är jävig kan förstås hävda att i just hans eller hennes fall kan denna garantera att det går att sätta sig över bara man annars håller sig till regelverket och det kan inte uteslutas att det är sant, men det är inte frågan.

Jäv och opinionstryck påverkar bedömningen av fakta och innebär att objektiviteten går förlorad. Det är inget som går att motverka eller sätta sig över.
Citera
2024-03-11, 14:03
Medlem
Citat:
Reglerna för rättegångsfel t ex.
Vilka regler menar du ger utrymme för känslor?

Kan du citera en sådan regel som förbjuder känslor vid bedömningarna?
Citera
2024-03-11, 14:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan du citera en sådan regel som förbjuder känslor vid bedömningarna?
Spola efter dig när du är klar på toa.
Klar och tydlig regel som inte ger utrymme för vad du eller andra anser om att spola toaletten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in