2023-03-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan vapenhandlaren ringt till Engström på Skandia?

Kanske först ringde Maggan och hon sa att han jobbade...
.kollade man alla telefonlistorna in och ut från Skandia?
Jag tror absolut inte att vapensamlaren SEs bästa vän WG hade nåt med mordet att göra.
Det jag grunnat på är varför deras långa och till synes starka vänskap så plötsligt tog slut runt 92-93.

Vapensamlarens dotter F hade då just flyttat hemifrån och ville att SE med hustru skulle komma och hälsa på henne i hennes nya första lägenhet.
Hennes föräldrar sade att de inte umgicks med Stig och Margareta längre och att det är Stigs fel.
Vad hände där är det stora frågan?
Kan det ha med mordet att göra??
Vem vet.

Jag kan inte tänka mig att några telefonlistor kollades.
SE förhördes några ggr som vittne och ja polisen besökte Åland för att tala med den berömda Ålandskvinnan. Man hörde YN och visade henne en bild på SE där hon konstarerade att SE stämde väl in på den man hon såg förutom rocken.
Citera
2023-03-09, 20:01
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Inget konstigt alls att saker missas det vore jättekonstgt om ett vittne uppfattade och mindes allt rätt.
SE missar dock inte några saker han missar saker som han måste ha sett som inte går att missa. hur kan han t.ex missa att folk rusade ut i gatan och stoppade en ambulans?För att sedan missa att ambulansen backade upp på trottoaren vid avfasningen,

SEs berättelse går inte ihop alls det han som ändå stämde snappades upp via media och vid återkomsten till stora delar.
Just dessa första minuter så stämmer knappt nåt SE visste inte ens om det var en kille och en tjej som gjorde upplivningsförsök på OP.Han uppgav olika i olika förhör ibkand var det en ung kille och en ung tjej ibland var det två unga tjejer han vet inte för han var inte där(det innebär ju inte att han måste vara GM):Jag vill inte göra någon till GM men SE är ju mycket svår att komma runt så är det han är den mest troliga GM vi kan hitta.Har du läst förhör med LJ eller med AD?
Lyssna t.ex på AD i ekot den första mars"Inte fan beskriver han någon CP inte.
Det låter däremot mycket väl som en viss grafiker.
Vittnesmålen spretar rätt mycket men SE stämmer väl så bra som någon annan av oss känd presumtiv GM.Jag har förvissa läst "den osannolika mördaren" men först när nyutgåvan släpptes.
Den påverkar inte min syn på SE åt något håll egenligen.
Materialet finns ju där genom att läsa förhör se på videos på t.ex you tube och annat så växte bilden fram.Det är nåt som inte stämmer med den där Stig,
Vågar men testa hypotesen att han kan vara GM så faller bitarna på plats.
Det pusslet går nästan ut det fattas ett par bitar bara.
Jämfört med SE var ett vittne pusslet ett par bitar passar sedan krävs såg och hammare och lite hitte på för att lägga ut pusslet.
Jag läste häromdan ut Gunnar Walls konspiration Olof Palme. Intressant bok den med.

Du tycker man ska bortse från LP, AH, JA,LL, JÅS..

för att AD säger i sina två första förhör,

"sprang inte med yngre man vighet,(alltså inte 20-25år, kan man förmoda) för han säger "ca 40 år" på ålder, sprang långsamt i steget, otympligt, klumpigt, inte snabbt.

Hur väl matchar ADs vittnesmål ihop med 52-årige Engström? Engström var snabb rapp i steget, sprinter. Finns t.o.m video på det.

(Herrhatt och ulster träffar inte heller så bra, ändras till rock, "SherlockHolmes mössa")

Varför är AD så bra för er "anhängare"?
Citera
2023-03-09, 20:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det jag grunnat på är varför deras långa och till synes starka vänskap så plötsligt tog slut runt 92-93.

Engströms drickande hade tagit ut sin rätt på 90-talet. Han var inte samma gubbe man hade roligt åt längre. Han brusade upp lätt och kunde bli flyförbannad över inbillade oförätter.
Ganska klassikt fyllebeteende.

Det var ju efter en sådan incident familjen Glaser bröt med Engströms.
ME höll ut till 99. Och hon verkar inte direkt ha varma minnen gällande sin exman.
Säger hon något positivt alls om Stig i alla förhör?
Citera
2023-03-09, 20:19
Medlem
Oavsett om SE var ett vittne eller mördare måste man ju fundera på hur han inte ansattes hårt efter ett uttalande som "jag kan inte komma ifrån att det är han som springer på DBG" eller det PM som förkunnar att det finns en i princip identiskt klädd man som SE springandes på DBG. Hur i h-vete tänkte de där?
Citera
2023-03-09, 20:39
Medlem
Citat:
Inget konstigt alls att saker missas det vore jättekonstgt om ett vittne uppfattade och mindes allt rätt.
SE missar dock inte några saker han missar saker som han måste ha sett som inte går att missa. hur kan han t.ex missa att folk rusade ut i gatan och stoppade en ambulans?För att sedan missa att ambulansen backade upp på trottoaren vid avfasningen,

SEs berättelse går inte ihop alls det han som ändå stämde snappades upp via media och vid återkomsten till stora delar.
Just dessa första minuter så stämmer knappt nåt SE visste inte ens om det var en kille och en tjej som gjorde upplivningsförsök på OP.Han uppgav olika i olika förhör ibkand var det en ung kille och en ung tjej ibland var det två unga tjejer han vet inte för han var inte där(det innebär ju inte att han måste vara GM):Jag vill inte göra någon till GM men SE är ju mycket svår att komma runt så är det han är den mest troliga GM vi kan hitta.

Har du läst förhör med LJ eller med AD?
Lyssna t.ex på AD i ekot den första mars"
Inte fan beskriver han någon CP inte.
Det låter däremot mycket väl som en viss grafiker.

Vittnesmålen spretar rätt mycket men SE stämmer väl så bra som någon annan av oss känd presumtiv GM.
Jag har förvissa läst "den osannolika mördaren" men först när nyutgåvan släpptes.
Den påverkar inte min syn på SE åt något håll egenligen.
Materialet finns ju där genom att läsa förhör se på videos på t.ex you tube och annat så växte bilden fram.
Det är nåt som inte stämmer med den där Stig,
Vågar men testa hypotesen att han kan vara GM så faller bitarna på plats.
Det pusslet går nästan ut det fattas ett par bitar bara.

Jämfört med SE var ett vittne pusslet ett par bitar passar sedan krävs såg och hammare och lite hitte på för att lägga ut pusslet.
Jag läste häromdan ut Gunnar Walls konspiration Olof Palme. Intressant bok den med.

Om vi för en stund föreställer oss att det ställts utom allt tvivel att SE är mördaren så fascineras jag av hans driv att söka kontakt med både polis och media.

Det antyds ibland visserligen att han sökte uppmärksamhet och ville vara viktig. Man får då nästan känslan att han ville leka en lek och kanske till och med ville bli avslöjad, som en njutning i sig. Men det låter samtidigt för bra för att vara sant, som hämtat ur en film. Lite väl konspiratoriskt, if you will.

Men hur vanligt är det att mördare söker uppmärksamhet och nästan utmanar rättsväsendet i samband med mord? Jag tänker då inte på islamistiska självmordsbombare utan mer katt- och råtta-lekar. Vad är i så fall psykologin och drivet bakom? Narcissism ligger ju nära till hands, men det måste vara nåt mer, tänker jag.

Av de förhör och klipp jag sett med SE ger han ju ett ganska anspråkslöst intryck. Jag är väl medveten om att skenet kan bedra när det gäller människor, men om vi för stunden utgår från att han är mördaren blir det ju ett snudd på mästerligt skådespeleri. Jag tänker då att han lyckats grundlura både Holmér och hela sin omgivning.

CP ger ju ett mer ”naturligt” intryck. Naturligt i den bemärkelsen att han uppförde sig lynnigt i många mediesammanhang - vilket vi som tittade förväntade oss. Men han verkade sällan nervös. Det får en att tänka att han kanske inte hade så mycket att dölja. Men det kanske också var ett skådespel, eller effekten av drog- och alkoholmissbruk, eller en kombo.

Eller så är det vi åskådare som lurar oss själva genom förutfattade meningar om, exempelvis, reklamarbetare i gubbkeps och narkomaner. Confirmation bias, typ.

Bara tankar…
Senast redigerad av Malvaktsfantomen 2023-03-09 kl. 20:40. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-09, 21:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Någon i detta forum menade att Engström kunde gå genom cykelgaraget och det inte var några problem..

Är inte insatt själv

Ja, det är väl liknande källa jag har också. Därav min fundering kring lite ytterligare källor.
(Åt alla håll, för eller emot, så tenderar ju vissa saker bli vedertagna.)
Citera
2023-03-09, 21:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bra att du granskar

Huvudingångarna L19, L25, L29, S42 låstes med överlåsnyckel efter kontorstid.

S48 låstes med överlåsnyckel vid 22 för att personal skulle kunna träna fram till denna tid.

Reservutgången är av oklar natur. Normalt utförande är rimligen att det vid brand ska gå att ta sig ut obehindrat.

Gallergrinden behövde öppnas från receptionen efter kontorstid, vilket görs kl 18:30 för Le carterie.

I grinden fanns en gallerdörr för cyklister och gåendes.

Denna är min bedömning att den öppnades med samma nyckel som går till cykelförrådet nere i garagerampen.

Mitt intryck, för det är inte glasklart, är att detta stramades upp efter mordet.

Min slutsats är att hade man nyckel, dvs samma som väktarna har när dom ronderar så kunde man gå ut och in 24/7 genom denna gallerdörr och cykelförrådet för att komma in i Skandiahuset.

SE hade en sån nyckel då han cyklade under sommarhalvåret till jobbet.

Jag tror inte detta har nån beröringspunkt med MOP då jag håller impulsdådet som mest troligt.

Vill man ha SE som grandman är det den vägen han använde.

Finns inget stöd för det genom den larmande dörren, vilket du hjälpte till att rama in.

Källa:

Förhör med :

HO

ALG

AK

Lennart på le cartier

PH

Larmlistorna

Ritningar

Arkitekt

Person som jobbat med installation av grindar.

P.s Jag ser gärna att man granskar detta. Och inget är 100 %. Jag är 95 % säker

Man kan ställa sig frågan om hur man annars skulle kunna använda cykelgrinden.

Toppen! Och jag förstår och tror på dina uppgifter.
Gällande källorna..
Uppgifterna går väl även att länka till när det kommer från väktarna och "Lennart", PH o.s.v.
Där tror jag i.o.f.s. att jag har koll på några delar i.a.f.
Men detta med "överlåsnycklar" vart finns detta mer precist?

Vad gäller arkitekt och "person som jobbat med gallergrindar", så är det väl dina efterforskningar och kontakter med personer som ligger till grund? Och icke att förringa också viktiga att ta med. "Experter inom sina områden".
Men även där helst: Vad sa dom exakt?
Vilka frågor fick dom?
o.s.v.

Jag "vill" också kunna dra samma slutsatser som dig. Men likväl som jag inte kan köpa TP's bok rakt av, vill jag ju även ta del av källorna här. På riktigt

Här är vi dock inne på nördiga detaljer och möjligen väl perifert men visst, det handlar om en misstänkts möjlighet att ta sig in och ut från Skandia. Även om jag haft svårt att se SE(GM) som varandes vid Grand, så är jag ju intresserad.
Citera
2023-03-09, 21:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Om vi för en stund föreställer oss att det ställts utom allt tvivel att SE är mördaren så fascineras jag av hans driv att söka kontakt med både polis och media.

Det antyds ibland visserligen att han sökte uppmärksamhet och ville vara viktig. Man får då nästan känslan att han ville leka en lek och kanske till och med ville bli avslöjad, som en njutning i sig. Men det låter samtidigt för bra för att vara sant, som hämtat ur en film. Lite väl konspiratoriskt, if you will.

Men hur vanligt är det att mördare söker uppmärksamhet och nästan utmanar rättsväsendet i samband med mord? Jag tänker då inte på islamistiska självmordsbombare utan mer katt- och råtta-lekar. Vad är i så fall psykologin och drivet bakom? Narcissism ligger ju nära till hands, men det måste vara nåt mer, tänker jag.

Av de förhör och klipp jag sett med SE ger han ju ett ganska anspråkslöst intryck. Jag är väl medveten om att skenet kan bedra när det gäller människor, men om vi för stunden utgår från att han är mördaren blir det ju ett snudd på mästerligt skådespeleri. Jag tänker då att han lyckats grundlura både Holmér och hela sin omgivning.

CP ger ju ett mer ”naturligt” intryck. Naturligt i den bemärkelsen att han uppförde sig lynnigt i många mediesammanhang - vilket vi som tittade förväntade oss. Men han verkade sällan nervös. Det får en att tänka att han kanske inte hade så mycket att dölja. Men det kanske också var ett skådespel, eller effekten av drog- och alkoholmissbruk, eller en kombo.

Eller så är det vi åskådare som lurar oss själva genom förutfattade meningar om, exempelvis, reklamarbetare i gubbkeps och narkomaner. Confirmation bias, typ.

Bara tankar…

Bra tankar.

Jag tänker att människor är mer komplexa än att de bara har ett ändamål.
För mig finns det inget hinder i att Engström både vill komma undan och befästa sig som vittne samtidigt som han njuter av en efterlängtad uppmärksamhet.

Jag ser inga konstigheter i att han genuint blir beskviken när han inte blir tagen på allvar samtidigt som han tycker det är skönt att polisen verkar tappa intresset för honom.
Människor är kapabla till att känna mer än en känsla samtidigt.

Jag tvekar inte alls att den korta tid han fick i media var otroligt stort och viktigt för honom. Han verkar ju göra allt för att stanna kvar i det. Media tröttnar ju tillslut på hans tjatande.
Och det är denna "dubbelnatur" som skapar denna mycket märkliga person som bitvis är svår att förstå.

Dock vill jag hävda att han är i princip lika svår att förstå som vittne.
Det är mer än en uppmärksamhetssökande person. Hela förväxlingsteorin tillsammans med att ljuga i förhör och i rätten pekar ju mot en ganska knepig person. Jag tycker han visar i sin korrespondens med Anér att han har en rätt obehaglig sida också.

Asså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andnings vägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och inte var hon sjuksköterska, nej,
inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning, Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då båddar mansångar och tömmer bäcken.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-01-09_E63-24_Korrespondens_Stig_Engstr%C3%B6m_Sven_An%C3%A9r _Gunnar_Wall.pdf/6

Det är hans svar på att AH inte har sett honom plats.

Smått obehaglig retorik enligt mig.
Han raljerar över en 17 årig traumatiserad flicka som gjorde det enda rätta....
Citera
2023-03-09, 21:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du tycker man ska bortse från LP, AH, JA,LL, JÅS..

för att AD säger i sina två första förhör,

"sprang inte med yngre man vighet,(alltså inte 20-25år, kan man förmoda) för han säger "ca 40 år" på ålder, sprang långsamt i steget, otympligt, klumpigt, inte snabbt.

Hur väl matchar ADs vittnesmål ihop med 52-årige Engström? Engström var snabb rapp i steget, sprinter. Finns t.o.m video på det.

(Herrhatt och ulster träffar inte heller så bra, ändras till rock, "SherlockHolmes mössa")

Varför är AD så bra för er "anhängare"?

En ulster, d.v.s. en kraftig rock med dubbla knapprader, liknar det plagg som SE har på sig på bild. En Sherlock Holmes-mössa har skärm och uppknäppta öronlappar, vilket Skandiamannens keps hade enligt väktarna.

Kolla in "Extra: Rapport" från mordnatten: Det verkar ligga någon slags snöskorpa där GM sprang iväg.

Länge in i gränden ser underlaget bättre ut. LJ ser snabba men tunga steg. En som springer framåtlutat och som tar trappen med 2-3 steg i taget. Då hade den gamle 100-metersfantomen hunnit få upp ångan?
Citera
2023-03-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Bra tankar.

Jag tänker att människor är mer komplexa än att de bara har ett ändamål.
För mig finns det inget hinder i att Engström både vill komma undan och befästa sig som vittne samtidigt som han njuter av en efterlängtad uppmärksamhet.

Jag ser inga konstigheter i att han genuint blir beskviken när han inte blir tagen på allvar samtidigt som han tycker det är skönt att polisen verkar tappa intresset för honom.
Människor är kapabla till att känna mer än en känsla samtidigt.

Jag tvekar inte alls att den korta tid han fick i media var otroligt stort och viktigt för honom. Han verkar ju göra allt för att stanna kvar i det. Media tröttnar ju tillslut på hans tjatande.
Och det är denna "dubbelnatur" som skapar denna mycket märkliga person som bitvis är svår att förstå.

Dock vill jag hävda att han är i princip lika svår att förstå som vittne.
Det är mer än en uppmärksamhetssökande person. Hela förväxlingsteorin tillsammans med att ljuga i förhör och i rätten pekar ju mot en ganska knepig person. Jag tycker han visar i sin korrespondens med Anér att han har en rätt obehaglig sida också.

Asså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andnings vägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och inte var hon sjuksköterska, nej,
inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning, Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då båddar mansångar och tömmer bäcken.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-01-09_E63-24_Korrespondens_Stig_Engstr%C3%B6m_Sven_An%C3%A9r _Gunnar_Wall.pdf/6

Det är hans svar på att AH inte har sett honom plats.

Smått obehaglig retorik enligt mig.
Han raljerar över en 17 årig traumatiserad flicka som gjorde det enda rätta....

Det där med AH har jag aldrig hört förut. Den kommentaren har ju ett drag av förnärmande och passiv aggressivitet över sig. Kanske inget ovanligt men intressant i sammanhanget.

Men det är ändå jävligt skevt att han i egenskap av GM skulle söka denna uppmärksamhet efter mordet. Iskallt uppdrag.

Om jag försöker sätta mig i mördarens situation skulle jag ha väldigt svårt att hålla masken. Jag skulle bli paranoid, se mig över axlarna hela tiden och svettas varje gång jag såg en polis. Varför då? För att jag skulle lida fruktansvärda kval för det jag gjort och tänka på konsekvenserna.

Är SE mördaren borde han ha varit en dubbelnatur från start. Jag föreställer mig att sådana personlighetsdrag ger sig uttryck på olika sätt under livets gång och att omgivningen lägger sånt på minnet.
Citera
2023-03-09, 22:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Det där med AH har jag aldrig hört förut. Den kommentaren har ju ett drag av förnärmande och passiv aggressivitet över sig. Kanske inget ovanligt men intressant i sammanhanget.

Men det är ändå jävligt skevt att han i egenskap av GM skulle söka denna uppmärksamhet efter mordet. Iskallt uppdrag.

Om jag försöker sätta mig i mördarens situation skulle jag ha väldigt svårt att hålla masken. Jag skulle bli paranoid, se mig över axlarna hela tiden och svettas varje gång jag såg en polis. Varför då? För att jag skulle lida fruktansvärda kval för det jag gjort och tänka på konsekvenserna.

Är SE mördaren borde han ha varit en dubbelnatur från start. Jag föreställer mig att sådana personlighetsdrag ger sig uttryck på olika sätt under livets gång och att omgivningen lägger sånt på minnet.

Ja, det är svårgreppat om han är GM att han själv sökte så mycket kontakt.

En möjlig förklaring kan ju vara hans återvändo till Skandia.
Ifall den skedde i ren panik är det inte så svårt att tänka sig att Engström var hyfsat stressad 1 mars.
Han visste ju ingeting då. Vem som hade sett vad och om väktarna skulle förhöras etc.

Det kan ligga bakom hans egna agerande gällande att själv börjar ta kontakt med polis och media.
Han kanske förväntade sig att bli utpekad och behövde en story att dra.
Efter det är ju bollen i rullning.

Och vi har ju ingen aning om han faktiskt samtidigt hade panik och mådde väldigt dåligt.
Hans hälsa blev ju inte direkt bättre de kommande åren....Han ser ju redan mer risig ut 89. 92 ser han jäkligt sliten ut. Han åldras väldigt snabbt åren efter mordet.
Citera
2023-03-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Engströms drickande hade tagit ut sin rätt på 90-talet. Han var inte samma gubbe man hade roligt åt längre. Han brusade upp lätt och kunde bli flyförbannad över inbillade oförätter.
Ganska klassikt fyllebeteende.

Det var ju efter en sådan incident familjen Glaser bröt med Engströms.
ME höll ut till 99. Och hon verkar inte direkt ha varma minnen gällande sin exman.
Säger hon något positivt alls om Stig i alla förhör?
Sant iofs visst kan det vara efter en sån incident som Glasers fick nog av SE.
Detta skedde i tid nära SEs intervju i Skydd&Säkerhet,
Det blir väldigt spekulativt känner jag.
Det stämmer ju att SE gjorde sig ovän med allt och alla under 00talet då han också åkte in och ut op diverse beroende kliniker.
Nej det ligger mycket i det att ME inte ger SE många positiva omdömen i förhören,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in