2023-03-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Sorry, menade Häggström.
Häggström + Svahn är det

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Var det inte Marcus Fredriksson hon var ihop med under skidgymnasietiden typ?
Ah stämmer säkert.
Citera
2023-03-09, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag tror både att Fossesholm hade fördelar av hormornerna och att det var fullständigt medicinskt motiverat för att hon skulle uppnå nån form av rimlig längd. Jag tror däremot att man inte ska ge dispens utan man får helt enkelt VÄLJA - hormonbehandling eller tävla i längdåkning.

Sen om hormornerna gjorde henne mer träningstålig och att det är det som ligger bakom att hon varit/är övertränad ska jag låta vara osagt. Jag tror hon får mycket svårt att komma tillbaka till världstoppen dock. Men kan Skistad så kanske hon också kan.

Skistad. för att mota olle i grind, fick dock INTE tillväxthormoner utan för henne försökte man stoppa hennes tillväxt. Hennes mediciner var inte ens dopningsklassade, som Fossesholms var.

Som av en händelse är Norge världsledande vad gäller antal elitidrottare med svåra genetiska och fysiologiska problem som kräver mängder med mediciner och behandlingar, som också av en händelse är prestationshöjande.
Citera
2023-03-09, 12:26
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Jag är väl medveten om Lisa Eriksson existens och hennes kompetens i skidspåret. Men hon verkar vara sjuk (DNS i JSM) så såg henne inte som aktuell öht. Lisa verkar dessutom lite mer restriktiv i sitt tävlande än Tove rent generellt. Kanske är ute och cyklar, men tror att Tove har fler lopp mot seniormotstånd än vad Lisa har i sin karriär t.ex.

Att jag lyfte fram Tove hade också mycket att göra med att hon fixade tredjeplatsen i Grönklitt Criterium, ett lopp på just fem mil, mot tufft motstånd. Hon känns mer mogen för en femmil än Lisa, även om Lisa sett över säsongen varit bättre.

Tove skulle ha kunnat vara med lätt, hade förmodliget varit bättre än ilar. Tror tyvärr dock att våran åinkompetetna ledning inte ens har frågat några av juniorerna.
Citera
2023-03-09, 12:37
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Tove skulle ha kunnat vara med lätt, hade förmodliget varit bättre än ilar. Tror tyvärr dock att våran åinkompetetna ledning inte ens har frågat några av juniorerna.
Det finns en plats ledig i damtruppen så du behöver inte peta Modig eller Ilar för att få in den du vill
Citera
2023-03-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Som av en händelse är Norge världsledande vad gäller antal elitidrottare med svåra genetiska och fysiologiska problem som kräver mängder med mediciner och behandlingar, som också av en händelse är prestationshöjande.
Ja, det är så Norge jobbar. Man försöker få dispens för att ta mediciner som innehåller doping alternativt att läkare till och med dopar åkare i smyg. Björgen historien med p-pillren var ju ganska underhållande.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nej det är ju JSM samtidigt så blir syntax error hos förbundet. Även Frida skulle ju åka JSM efter att ha tagit VM-medaljer…
Citera
2023-03-09, 13:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Nej det är ju JSM samtidigt så blir syntax error hos förbundet. Även Frida skulle ju åka JSM efter att ha tagit VM-medaljer…

Fast det berodde väl till stor del på att tävlingarna gick i Sollefteå.
Citera
2023-03-09, 14:31
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Vem är Hägglund? Kollade gamla Instagram och hittade inget Grate/Sundling så kan ha blandad ihop det. Sundling har haft juristen länge men rätt säker på att hon hade en skidåkare innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Var det inte Marcus Fredriksson hon var ihop med under skidgymnasietiden typ?

Citat:
Ah stämmer säkert.

TBT till JSM 2013....https://imgur.com/a/lBWRdZA
Citera
2023-03-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag tror både att Fossesholm hade fördelar av hormornerna och att det var fullständigt medicinskt motiverat för att hon skulle uppnå nån form av rimlig längd. Jag tror däremot att man inte ska ge dispens utan man får helt enkelt VÄLJA - hormonbehandling eller tävla i längdåkning.

Sen om hormornerna gjorde henne mer träningstålig och att det är det som ligger bakom att hon varit/är övertränad ska jag låta vara osagt. Jag tror hon får mycket svårt att komma tillbaka till världstoppen dock. Men kan Skistad så kanske hon också kan.

Skistad. för att mota olle i grind, fick dock INTE tillväxthormoner utan för henne försökte man stoppa hennes tillväxt. Hennes mediciner var inte ens dopningsklassade, som Fossesholms var.

Haha, dette var jo litt gøy. Det er 5 og et halvt år siden hun fikk veksthormoner, så det er vel relativt tvilsomt.
Citera
2023-03-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Inte när det gäller individuella mästerskapsguld på distans. Cologna har fem stycken. Kläbo fortfarande noll.
Nå snakker jeg som langrennsløper generelt. Da er han selvsagt langt foran Cologna totalt sett.
Citera
2023-03-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis är Klæbo placerad efter Cologna. Klæbo är precis som Jonna Sundling och Stina Nilsson hittills en utpräglad sprintåkare utan individuellt guld på distans i mästerskap.
Skal vi se: Vi kan jo sammenligne Klæbo med for eksempel Jonna Sundling, så kan vi jo se hvor god sammenligningen din er.
På den ene siden har vi Klæbo som har:
62 verdenscupseire og desidert flest av alle
Vinner av V-cup sammenlagt 3 ganger (kanskje 4 om noen ukers tid) i tillegg til en 2. og en 3. plass sammenlagt.
Vinner av Tour de Ski 3 ganger samt en 3. plass
I OL har det blitt 5 gull hvorav 2 individuelle samt 1 sølv og 1 individuell bronse
I VM har det blitt 9 gull hvorav 3 individuelle samt 2 sølv og 1 bronse individuelt
Kan i tillegg legge til en rekke V-cupseire på distanse (både på intervall og fellesstart)
Mot dette har vi Sundling som ifølge Wikipedia har:
7 verdenscupseire
2 individuelle VM-gull og 2 laggull
1 individuelt OL-gull og et lagsølv og en lagbronse
Ingen pallplasser i Tour de Ski
Ingen pallplasser i V-cup sammenlagt
Ingen seire på distanseløp
Synes du selv dette var en god sammenligning?
Citera
2023-03-09, 15:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Skal vi se: Vi kan jo sammenligne Klæbo med for eksempel Jonna Sundling, så kan vi jo se hvor god sammenligningen din er.
På den ene siden har vi Klæbo som har:
62 verdenscupseire og desidert flest av alle
Vinner av V-cup sammenlagt 3 ganger (kanskje 4 om noen ukers tid) i tillegg til en 2. og en 3. plass sammenlagt.
Vinner av Tour de Ski 3 ganger samt en 3. plass
I OL har det blitt 5 gull hvorav 2 individuelle samt 1 sølv og 1 individuell bronse
I VM har det blitt 9 gull hvorav 3 individuelle samt 2 sølv og 1 bronse individuelt
Kan i tillegg legge til en rekke V-cupseire på distanse (både på intervall og fellesstart)
Mot dette har vi Sundling som ifølge Wikipedia har:
7 verdenscupseire
2 individuelle VM-gull og 2 laggull
1 individuelt OL-gull og et lagsølv og en lagbronse
Ingen pallplasser i Tour de Ski
Ingen pallplasser i V-cup sammenlagt
Ingen seire på distanseløp
Synes du selv dette var en god sammenligning?

Tror att du helt missförstod det jag skrev. Jag rankade inte Klæbo och Sundling inbördes. Berätta gärna om vilka mästerskapsguld på distans Klæbo har.
Citera
2023-03-09, 15:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Haha, dette var jo litt gøy. Det er 5 og et halvt år siden hun fikk veksthormoner, så det er vel relativt tvilsomt.
Tyvärr rätt mycket svensk avundsjuka här på forumet, framförallt kring VM/OS och tour de ski blir nivå iblan pinsamt låg.
Jag håller personligen nog Klaebo redan nu som främst genom tiderna. Han är i alla fall den med bäst teknik genom tiderna som jag ser det. Det ser så oerhört enkelt ut när han åker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in