2023-03-14, 22:16
Medlem
Ingrid Hallquist distans plasts där kanske men kunnat låta någon annan åka hon får åkte sprinten så känns som det varit ett bättre upplägg också
Citera
2023-03-15, 01:11
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men kollar man på hela norska elitlaget så har väl inte de heller åkt allt, Tirili sticker ju ut som ett klart undantag.

Nä visst, men de beror ju också på att deras a-lag inte är lika starkt som vårat så inte många kan vara säkra på att åka allt. Bredden är större och det är jämnare mellan de utanför.
Citera
2023-03-15, 01:23
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ja, sjukfrånvaron i år har varit helt absurd men det är märkligt att herrarna verkar klarat sig betydligt bättre om man tänker avbrutna tävlingshelger och allmän sjukfrånvaro.

Är det frånvaron av kramar och puss på kind efter målgång som gör skillnaden?

Inte omöjligt. Tjejerna verkar gilla att mysa och gulla med varandra. Såg mycket häng och kläng under VM, tidigare också för den delen.

Får nog tillsätta en oberoende utredning för att hitta lösning. Gäller bara att hitta lämplig person för jobbet,
Citera
2023-03-15, 06:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Nä visst, men de beror ju också på att deras a-lag inte är lika starkt som vårat så inte många kan vara säkra på att åka allt. Bredden är större och det är jämnare mellan de utanför.

Jag ville ge lite perspektiv, ibland låter det som att det man bara gör fel hela tiden i det svenska landslaget medan alla andra (särskilt Norge) bara gör rätt hela tiden.
Citera
2023-03-15, 07:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Men kollar man på hela norska elitlaget så har väl inte de heller åkt allt, Tirili sticker ju ut som ett klart undantag.
Tiril var väl sjuk efter tour de ski och stod över Les Rousses, eller var hon bara i behov av vila?
Citera
2023-03-15, 08:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tiril var väl sjuk efter tour de ski och stod över Les Rousses, eller var hon bara i behov av vila?

Jo, Tiril blev förkyld efter Tour de Ski och stod över Les Rousses och åkte inte riktigt bra i Toblach. Men hon står ju ändå ut som att hon kan åka (nästan) allt. Kalvå har ju inte åkt så mycket sprint men annars känns som hon har potentialen att åka nästan allt men har drabbats av två sjukdomsavbrott (covid under touren och förkylning nu efter VM). Övriga i norska elitlaget har antingen varit väldigt mycket upp och ner eller inte presterat några bra resultat alls.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-15 kl. 08:04.
Citera
2023-03-15, 08:06
Medlem
FNLSs avatar
Jag tror jag väntar till fredag lunch innan jag friskförklarar Andersson Karlsson och Poromaa. Sånt har en tendens att skjutas upp.
Citera
2023-03-15, 08:47
Medlem
Heidi Weng verkar bli mer och mer psyksjuk. Paranoian och galenskapen som alltid fanns där men slog rot i hennes labila själ under pandemin slår vilt omkring sig i hennes vardag, tänker jag.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/mystiken-kring-heidi-weng-tatnar-har-ingen-lust-att-prata-/

Man förstod redan att något inte stod rätt till när man hörde alla skrik och skumma kommentarer. Samt att hon faktiskt körde helt fel i ett lopp och bröt ihop i tårar.

Edit: blev hon inte även patroniserad av en svenska med burdust utseende vid det tillfället?
Senast redigerad av grobiankungen 2023-03-15 kl. 08:55.
Citera
2023-03-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag tror jag väntar till fredag lunch innan jag friskförklarar Andersson Karlsson och Poromaa. Sånt har en tendens att skjutas upp.
Frida har en tävling på Instagram där man kan vinna energidryck och träffa henne och Ebba på fredag. Det sista har hon lagt en fingerscrossed smiley till. Ebba svarade sedan på inlägget med två sådana smileys.

Min slutsats är att ingen av dem kommer till start tyvärr.
Citera
2023-03-15, 09:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Heidi Weng verkar bli mer och mer psyksjuk. Paranoian och galenskapen som alltid fanns där men slog rot i hennes labila själ under pandemin slår vilt omkring sig i hennes vardag, tänker jag.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/mystiken-kring-heidi-weng-tatnar-har-ingen-lust-att-prata-/

Man förstod redan att något inte stod rätt till när man hörde alla skrik och skumma kommentarer. Samt att hon faktiskt körde helt fel i ett lopp och bröt ihop i tårar.

Edit: blev hon inte även patroniserad av en svenska med burdust utseende vid det tillfället?
Hon spurtade i mål ett varv för tidigt, startade sen om och körde i mål och var förståeligt helt bedrövad efteråt. Om jag minns rätt var det Ida I som var fram och tröstade mest. (Patroniserade kan tolkas lite olika så osäker vad du menar, om Ida har ett burdust utseende vet jag inte heller)
Citera
2023-03-15, 09:52
Avslutad
Citat:
Utgångspunkten bör vara att vi ställer upp med vårt bästa lag på alla lopp i VM, oavsett om alla är medaljkandidater eller inte. Sedan kan man möjligtvis ta hänsyn till att sprintstafetten går dagen efter skiathlonen för damerna när man tar ut laget. Men det verkar finnas en beröringsskräck i Sverige mot att ta ut någon till alla distanser, skulle man tänka så i Norge jag tror inte det. Finns ju också en risk om man sparar någon till tremilen att denna blir sjuk, bryter en stav eller tappar formen och så blir det inget bra resultat i distans alls.

Om Jonna är i toppform tycker jag hon därför skall åka allt i VM, möjligtvis att hon skall avstå skiathlonen eller sprintstafetten då de går dagarna efter varandra. Hon är vår tredje bästa distansåkare så hon platsar på alla distanser.

Tycker du fortfarande det va lämpligt att Jonna åkte 10 km?
Citera
2023-03-15, 10:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Tycker du fortfarande det va lämpligt att Jonna åkte 10 km?

Ah, du har letat upp ett inlägg från den 6 februari

Men ja, jag tycker det. Utifrån den form hon visade i sprinten och sprintstafetten tycker jag det var rimligt att hon åkte 10km fritt. Men hade man vetat att landslagsledningen skulle vara så halsstarrig och bara skulle utgå från det loppet i uttagningen till stafetten så borde hon möjligtvis stått över men på förhand så visste man ju inte att landslagsledningen skulle agera så. Jag vidhåller att principen "Utgångspunkten bör vara att vi ställer upp med vårt bästa lag på alla lopp i VM, oavsett om alla är medaljkandidater eller inte" är den enda rimliga.

Kalvå åkte väl typ allt utom den individuella sprinten så i Norge har man inte den beröringsskräck som. jag menar finns i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in