2023-03-08, 13:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Tidenes beste langrennsutøver er han et stykke unna. Dog er han et godt stykke foran Dario Cologna på listen.

Inte när det gäller individuella mästerskapsguld på distans. Cologna har fem stycken. Kläbo fortfarande noll.
Citera
2023-03-08, 14:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frida skall åka både femmilen och sprinten, känns kanske sådär när hon inte är i toppslag. Och Dyvik som åkte Vasaloppet får alltså inte åka någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är väl konsekvent hur landslaget resonerat. Hade Dyvik velat åka hade hon startat i Madona istället för Vasaloppet (där hon förövrigt var riktigt svag).

Landslaget ser kanske Dyviks deltagande i Vasaloppet som en smittorisk och vill inte få in sjukdom i laget nu när cuperna ska avgöras?
Citera
2023-03-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Landslaget ser kanske Dyviks deltagande i Vasaloppet som en smittorisk och vill inte få in sjukdom i laget nu när cuperna ska avgöras?
Dyvik platsar inte helt enkelt. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-03-08, 14:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dyvik platsar inte helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Det instämmer jag i. Hon har bara blivit sämre och sämre. När hon åker får man känslan att det går i slowmotion oavsett om det är sprint eller distans. Jag förväntade mig ifjol att hon skulle blomma ut i år och till och med vara en potentiell medaljör i VM-sprinten. Nu blev det tvärtom. Hon måste ha missat något väsentligt i träningsupplägget.
Citera
2023-03-08, 14:45
Medlem
vet inte om man skulle tagit ut Modig tycker hon fått sina chanser i år och formen är väl heller inte så bra efter det hon visade i SC.. annars rätt väntade lag
Citera
2023-03-08, 14:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det är väl konsekvent hur landslaget resonerat. Hade Dyvik velat åka hade hon startat i Madona istället för Vasaloppet (där hon förövrigt var riktigt svag).

Fridas dåliga form är väl kraftigt överdriven och hon slåss väl om topp 3 i Världscupen också.

Konsekvent och konsekvent vet jag inte. Sömskar åkte ju inte Madona och inte heller Ilar medan Modig åkte svagt i Madona. Jag har tolkat att Dyvik framför allt åkte svagt på slutet i Vasaloppet.

Nog är Frida inte i absolut toppform och hon har väl själv sagt att hon kände sig sliten efter tremilen och kanske inte var en femmil som hon såg främst fram mot.

Så nog tycker jag man kan fundera på de avvägningar som landslagsledningen har gjort (precis som man kan fundera på de avvägningar som de gjorde på VM).
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-08 kl. 14:52.
Citera
2023-03-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Konsekvent och konsekvent vet jag inte. Sömskar åkte ju inte Madona och inte heller Ilar medan Modig åkte svagt i Madona. Jag har tolkat att Dyvik framför allt åkte svagt på slutet i Vasaloppet.
Förbundet har ju hela tiden hävdat vilka lopp man åker är viktigt.

På sprint är det ju dessutom en helt annan konkurrens om platserna när sprintåkarna inte vill åka femmilen. Hade Dyvik velat åka den hade hon säkert fått det, där har man ju inte ens lyckats fylla platserna.
Citera
2023-03-08, 15:09
Medlem
Sverige får iallafall betyget underkänt när det handlar om närvaro på damsidan den här säsongen, vilken helg i ordningen är det som man inte utnyttjar alla sina startplatser?

Fattar att 50 km inte är en drömdistans för många men någon måste väl ändå ha känt sig lite inspirerad att köra damernas första femmil nägonsin i världscupen.
Citera
2023-03-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sverige får iallafall betyget underkänt när det handlar om närvaro på damsidan den här säsongen, vilken helg i ordningen är det som man inte utnyttjar alla sina startplatser?

Fattar att 50 km inte är en drömdistans för många men någon måste väl ändå ha känt sig lite inspirerad att köra damernas första femmil nägonsin i världscupen.
Det är inte optimalt att köra 50km två dagar före en sprint. Frågan är varför man flyttade sprinten från imorgon till nästa vecka speciellt som det är 3 tävlingar i Sverige den helgen.
Citera
2023-03-08, 15:18
Medlem
Citat:
Det är inte optimalt att köra 50km två dagar före en sprint. Frågan är varför man flyttade sprinten från imorgon till nästa vecka speciellt som det är 3 tävlingar i Sverige den helgen.
Helt klart så, på som alltid så får FIS betyget underkänt när det gäller planering.

Överlag väldigt märkligt att säsongens två långa lopp för respektive kön ska köras inom en vecka efter varandra. Eftersom man ändå tagit bort mycket av det som gjorde Holmenkollen unikt (intervallstart och långa banor) kan man väl lika bra låta femmilen gå på olika ställen också varje år.
Citera
2023-03-08, 15:18
Medlem
Damer, Oslo
– Victoria Carl (SC Motor Zella-Mehlis)

Herrar, Oslo
– Lucas Bögl (SC Gaißach)
– Jonas Dobler (SC Traunstein)
– Friedrich Moch (WSV Isny)
– Florian Notz (TSV/SZ Böhringen)
Citera
2023-03-08, 15:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Trist. Mycket historia som går förlorad, även IFK Moras lokal brann ju nyligen.

Undra om det var en anlagd brand.
Lästips:
(FB) Åsarna Skicenter i Jämtland totalförstört i brand (2023-03-08)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in