Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-03, 13:08
  #4657
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
1988 är rätt lätt kunna men sedan blir det svårare om man tänker på både dam och herr

Det var ingen kunskapsfråga egentligen, men det är ju bra om du har koll.
Citera
2023-07-03, 15:48
  #4658
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns ju flera aktiva skidskyttar som säger att de värderar att vinna totala världscupen högre än ett VM-guld.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror väl på att alla dessa redan vunnit VM-guld i parti och minut kan jag tro. Min utgångspunkt är alltså att värdera dem genom att ärligt säga vilket man hellre vill ha om man bara får antingen det ena eller det andra.

Skidskyttet har ju VM varje år så det kan väl tänkas att det påverkar värdet på ett VM-guld (jämfört med i längd)
Citera
2023-07-03, 16:23
  #4659
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Skidskyttet har ju VM varje år så det kan väl tänkas att det påverkar värdet på ett VM-guld (jämfört med i längd)

Ja det går inflation i VM när det gäller skidskytte, men återigen så är min tanke att värdera dem exklusivt utifrån vad som är viktigaste. Ett VM är trots allt alltid ett VM. Jag har svårt att tro att någon skulle välja något annat före ett VM-guld om man bara skulle få välja en sak.
Citera
2023-07-03, 18:33
  #4660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem minns vem som vann VC 1988, 1993, 2007 eller 2014 rent spontant?
Gissningsvis är det i paritet med antalet som minns samtliga guldmedaljörer från mästerskapen som gick dessa år.
Citera
2023-07-03, 19:34
  #4661
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Gissningsvis är det i paritet med antalet som minns samtliga guldmedaljörer från mästerskapen som gick dessa år.

Samtliga guldmedaljörer behöver inte minnas eftersom det bara är en VC-segrare. Jag kommer inte ihåg någon som vunnit VC eller i alla fall inte när de vann. Förmodar att Gunde Svan vunnit, men jag vet inte när och om han vann flera gånger. Vet dock med säkerhet att Juha Mieto aldrig vann ett individuellt VM- eller OS-guld, men att han vann VC åtminstone en gång. Det är dock ingenting som nämns som någon större merit i hans eftermäle eller som han själv lyft fram som tröst för att han blivit utan guldmedaljer.
Citera
2023-07-03, 20:35
  #4662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Samtliga guldmedaljörer behöver inte minnas eftersom det bara är en VC-segrare. Jag kommer inte ihåg någon som vunnit VC eller i alla fall inte när de vann. Förmodar att Gunde Svan vunnit, men jag vet inte när och om han vann flera gånger. Vet dock med säkerhet att Juha Mieto aldrig vann ett individuellt VM- eller OS-guld, men att han vann VC åtminstone en gång. Det är dock ingenting som nämns som någon större merit i hans eftermäle eller som han själv lyft fram som tröst för att han blivit utan guldmedaljer.
Det ligger väl inte riktigt i den finska naturen att finna tröst i saker. I synnerhet när de inte hänt, officiella världscupen började 81/82.
__________________
Senast redigerad av Fumbduck 2023-07-03 kl. 20:37.
Citera
2023-07-03, 21:07
  #4663
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Det ligger väl inte riktigt i den finska naturen att finna tröst i saker. I synnerhet när de inte hänt, officiella världscupen började 81/82.


Varifrån har du fått att VC »officiellt« startade 81/82. Vad jag vet startade den individuella VC 73/74 för herrar och 78/79 för damer. Du far nog efter nationscupen som infördes 81/82.

Edit:

Ser att den tydligen blev officiellt godkänd 1979, men det förändrar ju inte faktum att sammanräkning skedde och en segrare utsågs från 1973.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-07-03 kl. 21:32.
Citera
2023-07-24, 21:08
  #4664
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så om man på förhand inte anses kunna vinna totala världscupen skall man alltså inte satsa på världscupen. Tur ingen sa det till Tiril Weng innan förra säsongen.
Frida ska väl satsa precis som hon vill oavsett vad andra tror och tycker?
Att få trodde Tiril en gnutta chans att bli totalsegrare av världscupen visar väl mest på att de flesta rejält underskattat henne (och övriga norskor)
Citera
2023-07-24, 22:25
  #4665
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Frida ska väl satsa precis som hon vill oavsett vad andra tror och tycker?
Att få trodde Tiril en gnutta chans att bli totalsegrare av världscupen visar väl mest på att de flesta rejält underskattat henne (och övriga norskor)

Minns inte att jag skrev det där och minns inte heller i vilken kontext. Och vad det har med Frida att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback