2023-01-10, 14:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hur nån ser ut under försäsongen har väl otroligt svag koppling till hur det faktiskt kommer gå? Jag skulle spontant säga att tärningsslag eller att spå i kaffesump är nästan lika bra indikatorer. Att Moa L verkar vara på väg tillbaka tycker jag det finns gott om tecken på.
Annars är min reflektion att det finns sällsynt mycket frågetecken kring de svenska damerna, förmodligen för att potentialen känns större än nånsin förr:
Frida, fantastisk högstanivå men kommer hon pricka VM-formen och kommer hon höja lägstanivån?
Ebba, kommer hon studsa tillbaka från den lite sämre fjolårssäsongen eller fortsätter utvecklingen gå i fel rikting?
Jonna, kan hon nå samma höga nivå i både sprint och distans även denna vinter?
Emma, ska hon lyckas hålla sig frisk? (I så fall lär ju lägstanivån höjas)
Moa I, kommer hon kunna nå samma höga nivå och i så fall även kunna prestera på ett mästerskap?
Moa L, är hon tillbaka?
Anna Dyvik, är väl alltid ett frågetecken?
Johanna, kommer charmtrollet åter pricka VM-formen och därmed ta en medalj?
Moa H, kommer hon blomma ut och slå till med en pallplats i världscupen?
Louise, kommer hon orka längre in i säsongen?
Lovisa, i balans - räcker det till att utmana om VM-platserna? (Tror tyvärr hon lägger ribban för högt men vore ju oerhört kul om hon slog igenom)
Förstaårsseniorerna, kommer nån av dem slå igenom i världscup eller scan cup?
Linn, tidernas största frågetecken?
Maja däremot känns som att man vet var man har och Sofia H tvingas jag nog tyvärr ge upp hoppet om.
Inser att vi inte blivit så mycket klokare kring de svenska damerna sen mitt inlägg i oktober.
Frida, kommer återhämtningen från final climb vara bättre än OS-skiathlon (jag tror det)
Ebba, hur har hon påverkats av sjukdomsperioden
Jonna, var står hon?
Emma, fantastisk sprintform (i Jonnas frånvaro), men hur är det med distanskapaciteten?
Moa L, Anna D, Johanna, Moa I, Moa H - frågetecknen ovan är kvar
Lovisa, sämre än ifjol, eller kommer hon lyfta?
Louise, var är hon?
Märta slog igenom medan Lisa I …
Linn, fortsatt ett frågetecken för mig.
Och tyvärr var inte ens Maja att lita på.
Citera
2023-01-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
gillar inte när man jämför Jonnas långa sjukdoms period med hennes skada.. när hon var skadad kunde hon ändå träna på med alternativ träning och var igång med tävlandet tidigare också

Njet på det andra om man bortser tävlingen hon skadade sig. Förra säsongen var hon tillbaka 18 dec och i år 16 dec. Men givetvis skillnad och anledningen till att hon inte körde världscup direkt.

Fast fanns det frågetecken lugnade hon dom rejält i Östersund. En månad senare räknar jag med VC-seger direkt i Livigno - om inte Ribom eller Svahn är ännu bättre.
Citera
2023-01-10, 15:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Inser att vi inte blivit så mycket klokare kring de svenska damerna sen mitt inlägg i oktober.
Frida, kommer återhämtningen från final climb vara bättre än OS-skiathlon (jag tror det)

1) Ja, Frida har höjt lägstanivån och 2) Inte så rimligt att jämföra OS med Final clown. Under OS körde hon två lopp till efter skiathlonen. Nu väntar vila och efter det lättare träning.
Citera
2023-01-10, 15:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ebba, hur har hon påverkats av sjukdomsperioden
Jonna, var står hon?
Emma, fantastisk sprintform (i Jonnas frånvaro), men hur är det med distanskapaciteten?
Moa L, Anna D, Johanna, Moa I, Moa H - frågetecknen ovan är kvar
Lovisa, sämre än ifjol, eller kommer hon lyfta?
Louise, var är hon?
Märta slog igenom medan Lisa I …
Linn, fortsatt ett frågetecken för mig.
Och tyvärr var inte ens Maja att lita på.

Det fina är ju att du kommer att få svar på dessa frågor när de väl ställer upp i kommande tävlingar.
Citera
2023-01-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Angående Svahn och världscupen så kan man nu tolka Byström som att om hon åker bra i Falun så kan hon få åka i Les Rousses medan hon redan är klar för Livigno. I övrigt lite släpphänt av radiosporten att beskriva Sundling som att hon haft skadebekymmer och att Ribom varit sjuk de senaste tävlingarna vilket inte är riktigt korrekt.

https://sverigesradio.se/artikel/kan-gora-sasongsdebut-om-tva-veckor

För övrigt verkar det vara bra med snö i Livigno.

FIS ser till att hålla sig på hög höjd i alperna för att säkra snötillgången, så det blir bara tävlande på hög höjd
Citera
2023-01-10, 16:13
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fina är ju att du kommer att få svar på dessa frågor när de väl ställer upp i kommande tävlingar.
Visst kommer vi få svar på det om några veckor, men det är slående att vi 2 månader in i säsongen inte blivit mycket klokare än vi var innan säsongen började.
Citera
2023-01-10, 16:15
Medlem
Citat:
Angående kritiken av uttagningen av Ingesson. Mnja säger jag. På förhand var väl uttagningen av Rosenberg ännu osäkrare. Ingesson hade åkt hela säsongen fram till touren (visserligen med varierande resultatnivå) medan Rosenberg missat flera tävlingar, bla var hon sjuk och missade tävlingarna i Östersund. Lätt att vara efterklok nu och hävda att uttagningen av Ingesson var felaktig medan uttagningen av Rosenberg var korrekt. Ingesson har nu fått testa på att tävla på höjd (som många tyckte att fler unga åkare borde gjort i Davos) och känna på konkurrensen i världscupen, tycker inte att det är fel att hon har gjort de erfarenheterna.

jag kan då med gott samvete säga att jag skrev innan att uttagningen av Ingesson var fel skrev det innan, nämnde inget om Rosenberg för jag tycker den var okej för känslan var att Rosenberg ändå är starkare och var väl så även förra säsongen
Citera
2023-01-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Njet på det andra om man bortser tävlingen hon skadade sig. Förra säsongen var hon tillbaka 18 dec och i år 16 dec. Men givetvis skillnad och anledningen till att hon inte körde världscup direkt.

Fast fanns det frågetecken lugnade hon dom rejält i Östersund. En månad senare räknar jag med VC-seger direkt i Livigno - om inte Ribom eller Svahn är ännu bättre.

japp det är sant..

jag vill nog se henne prestera bra mot eliten innan jag släpper min oro
Citera
2023-01-10, 16:20
Medlem
Citat:
Märkligt att finska skidåkare bara vill åka skandinavisk i Finland. Vallning har väl inte hindrat någon svensk eller norska åkare att åka skandinavisk cup.

För övrigt har det snöat i Mellansverige i natt (iaf där jag bor) och det har väl inte varit något snack om att det inte skulle gå att genomföra tävlingarna i Falun.
Vilka svenska eller norska åkare åker skandinavisk cup utan klubb-, team eller landslagsvallning?
Citera
2023-01-10, 16:23
Medlem
Citat:
Visst kommer vi få svar på det om några veckor, men det är slående att vi 2 månader in i säsongen inte blivit mycket klokare än vi var innan säsongen började.
Mindre klok och mer problem än innan säsongen började skulle jag säga

Tycker Norge och Finland har stabilare stafettlag än Sverige för tillfället har på damsidan
Citera
2023-01-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Mindre klok och mer problem än innan säsongen började skulle jag säga

Tycker Norge och Finland har stabilare stafettlag än Sverige för tillfället har på damsidan

hur skulle du ställa upp det finska laget?
Citera
2023-01-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
hur skulle du ställa upp det finska laget?
Matintalo-Pärmäkoski-Piippo-Niskanen eller Matintalo-Niskanen-Piippo-Pärmäkoski

Pärmen btw redan tillbaka i träning så det var ingen sjukdom utan matförgiftning som förstörde hennes tour
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in