2023-03-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är ett enkelt riksdagsbeslut, på samma sätt som homoäktenskap infördes, kan det avskaffas. Men det är korrekt att det är "en s.k. rättighet", men det är ingen rättighet.

Det är en rättighet.

Citat:
Läs länken.
Länken presenterar inte vad du nyss påstod. Den har överhuvudtaget ingen kännedom om vad du nyss påstod.

Citat:
Jag vet att paret vid något tillfälle offentligen förklarat sin kärlek för varandra, lovat saker och skrivit under äktenskapshandlingen. Sedan finns äktenskapet registrerat hos Skattemyndigheten och man kan söka fram detaljerna: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/bestallauppgifterurregistret.4.5fc8c94513259a4ba1d 800011154.html

Menar Du att DU inte känner till sådant här?

Vilka par som delar genuin kärlek till arandra är det bara dessa par som vet något om.
Och de tär återigen inte någon ritual med ringar som avgör sådant.

Citat:
Igen, det är i högre grad kvinnor som lämnar sina män än tvärtom. Inbilla Dig inte att det beror på att inga män någonsin vantrivs i sin relation, men de har ofta högre uthållighet. Tydligen.

Och detta har ingenting att göra med något vi diskuterar.
Du vill att möjligheterna att skilja sig ska vara olika för män/ kvinnor, eftersom du vill skapa ett samhälle där kvinnor ska ha sämre ekonomiska förutsättningar och åläggas barnomsorgskrav.
Jag vill att du förklarar det rättvisa med detta system.
Varför inte ålägga män krav om omsorg när DE beter sig fel och har sex utan preventivmedel ex. ???
Varför ska barnen straffas för vad farsan "ställt till med"? Eller varför ska kvinnan ensam straffas?

Citat:
Med en "notoriskt äkta man"? Mardrömmen för varje kvinna?

Lisa får givetvis skiljas, men hur fick Du för Dig att hon skall ta med sig deras fyra barn? Varför är inte Din utgångspunkt att hon lämnar och kvar blir Axel och barnen? Sedan är det förstås Din sida i politiken som är ansvarig för att Lisa inte kan få tag i en bostad till rimligt pris, emedan Ni gett bort dessa till andra människor, med hjälp av skattepengar.

Var i min text står det att hon ska ta med sig de fyra barnen?
Nej det är din sidas politik som önskar försämra just Lisas ekonomi via hon inte kan jobba ihop en inkomst i samma grad som Axel, via att ta ifrån barnen deras ekonomiska stöd så det blir omöjligt ta hand om dem utanför ett äktenskap etc.

Svara nu på hur ditt samhälle löser dilemmat.

För mitt gör ju det.

I mitt samhälle så har Axel och Lisa jobbat lika mycket eftersom Axel har tagit sitt föräldraansvar och varit hemma i ungefär samma grad som Lisa som i sin tur kunnat jobba heltid mer.
I mitt samhälle så får ALLA barn bidrag, oavsett vilken relation deras föräldrar har, eftersom mitt samhälle anser att alla barn är LIKA MYCKET VÄRDA.

Citat:
Och därför har vi också får få äktenskap och för många skilsmässor, till förfång för barnens trygghet.

Du tycker alltså det är "tryggt" för barn leva i ett hem där farsan är notorisk otrogen, inte speciellt närvarande pappa, eftersom han inte varit/ är ett skit hemma med barn.
Och där mamman är gravt deprimerad och olycklig pga hennes man otrohet och sin egen desperata osjälvständiga situation.
Och föräldrarna har ständiga gräl varenda kväll/ helg som till slit kanske tom mynnar ut i fysiskt våld.

Tryggt?

Citat:
När vi har haft ett fungerande värnpliktsystem har det också innburit regelbundna repetitionsövningar och att man kan bli inkallad till krigstjänst och offra livet för kung och land och folk. Numera är detta heller ingen avlägsen schimär, utan en realitet. Ett samhälle kan behöva offra många män för att skydda kvinnor och barn. Som Ukraina gör.

S har inte varit i krig på över 200 år.
Tror du seriöst kvinnor ska tycka denna "bytesaffär" som patrairkala samhällen lagt upp det mellan könen är rättvis?
Citera
2023-03-03, 13:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej BARN behöver massa från män, och det ligger i deras gener. Kvinnor klarar sig alldeles utmärkt utan män.

Massor med män uppoffrar sig dagligen för (sina) barn. Det är i regel inte män som överger barn, det är inte män som överger kvinnor - det är kvinnor som överger män och tar barnen med sig.

Citat:
Varför vill du prioritera mäns behov över både barns och kvinnors?
Det är MÄNNEN du inte riktar något ansvarskrav mot gällande MANLIG sexualitet, reproduktionsförmåga och barns behov av omsorg.
varför avkräver du inte vårdnad om oönskade barn från FÄDERNA? utan enkom från mödrarna?
DET var frågan. Svara nu på den tack och sluta slingra dig.

Som tidigare anförts ett flertal gånger - jag kräver detta av männen. Däremot inte av exakt alla män, pga att det finns en liten andel män som är så skadliga för sin omgivning att det är bättre för barnen att de håller sig borta.

Citat:
Berätta hur har oönskade, tvångsfödda barn "ställt till det för sig"? så att de ska förtjäna att få sitt ekonomiska stöd fråntagit dem från det allmänna.
Och det är återigen BARN som behöver och via staten kräver underhållsstöd från sin fäder, inga kvinnor.

Det är föräldrar som ställer till det för sig själva och för sina barn. Av det följer inte att föräldrarnas ansvar upphör och att personer som inte ställt till något skall överta allehanda ansvar.

Citat:
Njae, de är fantastiska på att sprida kultur, och kan möjligen ändra formerna för kultur, men går knappast kallas för kultur i sig.

Citat:
Återigen så uppvisar du en naiv oförstående för vad begreppet "värde" står för.
Trots att jag tålmodigt suttit och förklarat detta för dig säkert 30 ggr redan.

Det är för att Du har fel. I denna debatt får man inte rätt och pluspoäng för att man är flicka - detta är inte högstadiet.

Citat:
Så du skrev alltså inte nyss:
" Människor som har så lågt ordförråd att de inte kan förstå enkla resonemang. ".

Återigen du är ett fett exempel på just "människa som inte kan förstå enkla resonemang".
Detta trots! att du uppvisar rätt stort ordförråd.
Märkligt det där hörredu.

Inte det minsta märkligt - det är Du som pga ideologisk förblindning inte förstår hur resonemangen hänger ihop. Du vägrar t ex att förstå att det inte är socioekonomiska förhållanden som skapar kriminalitet. Numera även erkänt av BRÅ: https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2023-03-01-socioekonomisk-bakgrund-och-brott.html

Beakta att samband inte alls är det samma som orsaksförhållanden.
Citera
2023-03-03, 14:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är en rättighet.

Nej det är, precis som Du tidigare skrev, "en sk.k. rättighet". Det är alltså en "skylt" med texten "RÄTTIGHET" men bakom skylten finns det förstås ingen substans.

Citat:
Länken presenterar inte vad du nyss påstod. Den har överhuvudtaget ingen kännedom om vad du nyss påstod.

Den påstod just det. Att kommunerna "integrerar" särskolebarn i vanliga klaser, och att det kräver insatser och resurser.

Citat:
Vilka par som delar genuin kärlek till arandra är det bara dessa par som vet något om.
Och de tär återigen inte någon ritual med ringar som avgör sådant.

Vi vet i alla händelser att den formella ceremonin har genomgåtts och att deras äktenskap har registrerat i laga ordning. Det är avsevärt mer än vi vet om de lättupplösta samboförhållandena, som mycket väl istället kan vara ett inneboendeförhållande - vilket vi inte helt objektivt utifrån kan avgöra.

Citat:
Och detta har ingenting att göra med något vi diskuterar.
Du vill att möjligheterna att skilja sig ska vara olika för män/ kvinnor, eftersom du vill skapa ett samhälle där kvinnor ska ha sämre ekonomiska förutsättningar och åläggas barnomsorgskrav.
Jag vill att du förklarar det rättvisa med detta system.
Varför inte ålägga män krav om omsorg när DE beter sig fel och har sex utan preventivmedel ex. ???
Varför ska barnen straffas för vad farsan "ställt till med"? Eller varför ska kvinnan ensam straffas?

Det har rätt mycket med saken att skaffa, emedan det främst är kvinnor som smiter från äktenskapet. Män har redan krav på sig, men kvinnor har varit mera framgångsrika i att få vårdnad om barnen. Du har en helt ensidig syn på vilka som gör vad. Du vet inte ens om orsakerna till Axels otrohet.

Citat:
Var i min text står det att hon ska ta med sig de fyra barnen?
Nej det är din sidas politik som önskar försämra just Lisas ekonomi via hon inte kan jobba ihop en inkomst i samma grad som Axel, via att ta ifrån barnen deras ekonomiska stöd så det blir omöjligt ta hand om dem utanför ett äktenskap etc.

Svara nu på hur ditt samhälle löser dilemmat.

För mitt gör ju det.

Nej, Ditt samhälle uppmuntrar bara till mer familjesplittring. Mitt samhälle anstränger sig inte så mycket för att lösa problem som människor frivilligt skaffar sig själva.

Citat:
I mitt samhälle så har Axel och Lisa jobbat lika mycket eftersom Axel har tagit sitt föräldraansvar och varit hemma i ungefär samma grad som Lisa som i sin tur kunnat jobba heltid mer.
I mitt samhälle så får ALLA barn bidrag, oavsett vilken relation deras föräldrar har, eftersom mitt samhälle anser att alla barn är LIKA MYCKET VÄRDA.

Finns det enhörningar och regnbågar i Ditt samhälle också?

Citat:
Du tycker alltså det är "tryggt" för barn leva i ett hem där farsan är notorisk otrogen, inte speciellt närvarande pappa, eftersom han inte varit/ är ett skit hemma med barn.
Och där mamman är gravt deprimerad och olycklig pga hennes man otrohet och sin egen desperata osjälvständiga situation.
Och föräldrarna har ständiga gräl varenda kväll/ helg som till slit kanske tom mynnar ut i fysiskt våld.

Tryggt?

Man kan undra varför Lisa har driivt sin make i andra kvinnors famn...

Det är förstås intressant att Du valde en otrogen man och inte en otrogen kvinna.

Citat:
S har inte varit i krig på över 200 år.
Tror du seriöst kvinnor ska tycka denna "bytesaffär" som patrairkala samhällen lagt upp det mellan könen är rättvis?

Ja, särskilt när det blir farligt på riktigt, så vet vi att kvinnor tycker det. Det gäller också andra farliga uppgifter inom brandförsvar, tak- och mast arbeten, off-shore etc. Man märkte en ökning av amerikanska kvinnliga soldaters graviditeter när Irak-kriget bröt ut 2003...
Citera
2023-03-03, 16:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Äktenskapet är flera saker samtidigt - det är det gör det till en s viktig och användbar institution.

Det är litet olika vilka sorters kunskaper man bör efterfråga i olika åldrar.
Japp, lite av varje och däribland även partnerskap
Citera
2023-03-03, 16:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är en förmån tillhandahållen av politiker, och kan således avslutas på samma sätt.

Jag påstod inte att särskolan inte fanns kvar, jag påstod att man för in elever som tidigare hörde hemma på särskola i vanliga klasser.
https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2016/integrerade-elever/

Hur vet Du att det föreligger en kärleksrelation? Har parterna vidgått detta officiellt på något sätt? Hur kan man se skillnad på ett sambopar och ett "inneboendepar"? Du inser väl att om bara de två inblandade parterna har en uppfattning, så är det en stor skillnad på ett gift par som förenats officiellt?

Jag tror vi har berört frågan stundom. Du borde veta att jag är emot lösaktighet för båda könen och min syn på prostitution är att det bör vara antingen legal eller illegalt, lika för båda könen. Jag vill minnas att jag har nämnt att otrohet är skäl för skilsmässa utan kompensation.

Jag avkräver män betydligt mera ansvar, exempelvis är jag för värnplikt för män, men inte för kvinnor.
Är äkten skapet instioftat av gud?
Jag påstår att det är instiftat av praktiska skäl, att fördela ägande.

Finns inget samboavtal blir det svårt.
Jag känner åtminstånde två som råkat illa ut när de inte hade gjort ett vettigt sambokontrakt.
Du tar för lätt på den frågan.

Du är mera mot lösaktighet hos kvinnor eftersom du tycker att de ensamma har ansvaret för ev. barn.
Citera
2023-03-03, 16:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej det är en rättighet. precis som det är en rättighet för heterosexuella att kunna ingå äktenskap om man nu vill det. Staten kan inte förneka människor detta, då är det en s.k. rättighet.

Det var precis vad du påstod.

Hur vet du att det föreligger en kärleksrelation i ett äktenskap?
Och hur vet du att ett par är gift och inte ett sambopar? om de tagit av sig sina ringar? eller samboparet kanske bär ringar etc. etc.

Återigen, det väsentliga, det som är av vikt i alla varianter som nu existerar är självklart relationen, att den är god.
Är den inte det, av alla de skäl som den nu kan vara dålig på så ska inte människor tvingas leva i en relation som inte fungerar för dem.
De ska ha samma möjlighet att säga nej tack, samt skilja sig om relationen har gått så långt så den manifesterats i ett äktenskap.

Säger sig självt!
Men, är alltså något som du inte vill se....i vart fall inte ha som samma möjlighet för kvinnor.
utan kvinnor ska ges sämre möjligheter för detta, så viss män kan fortsätta att missköta sina relationer och slippa "besväret" med att leva jämställt och respektera en partner ex. Vore ju fruktansvärt obekvämt, eller hur?

Ok då tar vi ett scenario....Axel och Lisa är gifta, och har 4 barn tillsammans, Lisa upptäcker att Axel är otrogen och är det kontinuerligt. Detta förgiftar relationen så Lisa bestämmer sig för att skiljas....
DÅ ryker barnens barnbidrag, eftersom i din lilla värld så får ju nu inte barn som lever utanför äktenskap något barnbidrag, och Lisa upptäcker att hon kan inte skilja sig, för hennes lön räcker inte för ex en bostad där alla barn kan få plats.
Berätta hur ska ditt samhälle lösa detta, utan att Lisa tvingas leva med en notoriskt äkta man?

berätta?

För mitt samhälle så är ju lösningen att de skiljer sig och båda har ungefär samma möjligheter att ha delad eller enskild vårdnad, eftersom det ekonomiska stödet för barn från samhället sätt inte ges till äktenskapet utan till vad det faktiskt ska var till för, nämligen barn.

Värnplikt gör man i ca 9 månader, de tär ingenting jämfört med 18 års barnomsorg.
Jag minns en kompis som som gifte sig för att killen skulle få amerikanskt grönt kort.

Inför intervjuerna så bodde de tillasammans någon vecka för att ha likadana svar om sina vanor.
Det var ett rejält arbete.

Nu vet du vad äktenskap kan användas till.
Citera
2023-03-03, 17:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, kvinnor vill alltid ha en massa från män. Det ligger i Era gener.

Som jag förklarat ett flertal gånger, så kan män och kvinnor i de flesta sammanhang ersätta varandra, men i allmänhet mest temporärt. Barnen vill i allmänhet i yngre år ha ett tätare relation med sina mödrar och för barnens trygghet är detta viktigt. Det handlar alltså inte om att män inte kan, utan om att barnen - och ofta mödrarna - vill ha relationerna på ett visst sätt. Män också, sannolikt.

Som erfaren make och far så vet jag mycket väl vad jag kan, men också att efterfrågan ser olika ut för män, kvinnor och barnen. Varför vill Du så gärna att män och kvinnor skall vara utbytbara mot varandra, även om barnen vill annorlunda? Varför vill Du så gärna prioritera kvinnor över barnens behov?

Vi har alltid haft olika former för fattigvård, när människor ställt till det för sig. Men av det följer inte att samhället ekonomiskt skall uppmuntra felbeteenden, särskilt inte i ett samhälle när det finns så god tillgång till sexualundervisning och preventivmetoder. Du borde fö svara på med vilken rätt kvinnor kräver pengar från män som inte varit inblandade i avelsen av deras barn. De borde nöja sig med att kräva pengar och ansvar från den man som de själva medvetet och frivilligt blivit gravida med.

Ja, internet (liksom ett stort antal tekniska innovationer tidigare, t ex tryckpressen, telegrafen osv) är något fantastiskt kulturellt. Internet har fått, och kommer ännu mer få, oerhörda kulturella effekter, både bra och dåliga.

Olika mänskliga kulturer har självklart olika mycket värda, vilket även människor är. Människors värde måste rimligen bestämmas av deras gärningar, liksom kulturer måste värderas efter deras effekter.

Ja, människor hade högst sannolikt mycket mindre ordförråd före det fanns spridda skriftspråk. I de skriftspråkslösa kulturer vi har idag uppvisar människorna i regel ett mindre ordförråd. Ett stort ordförråd kommer i hög grad av läsande, vilket språkvetarna brukar framhålla. Därför är det så viktigt att barn tidigt lär sig att läsa och att de intresseras för bokläsning. Det i sin tur underlättar också lärande av främmande språk.

Jag fö inte alls pratat om att några är "dumma i huvudet" - det är Ditt sätt att resonera. Det finns emellertid stöd för iakttagelsen att kriminella i hög grad kännetecknas just av att ha ett begränsat ordförråd.
Jag hade ganska "mammiga" barn.
Sen tog jag ett barn och åkte ivag med likasinnade föräldrar, gissa vem som kom till pappa efter det.
Det handlar för det mesta om vem som lägger tid på barnen.
Om du är en hyggligt normal människa.

Redan när du skriver "fattigvård för de som ställt till det för sig" avsköjar du din syn på dessa människor.
Ställt till det är bl.a. när en man inte vill ta ansvar för sitt barn, hon har råkat i olycka, inte han.
Sen finns de som föds fatiga och inte orkar ta sig upp från fattigdomen av egen kraft och samhället vill helst inte ha med fattiga på jobbet eller i umgänget.

Det finns många kriminella som har hög IQ, tex vår kände Clark Olofsson, ska du leda en "maffia" så den lever vidare behövs talang. Något skilt från näringslivets behov, men du måste få folk dit du vill.
Många kriminella har dessutom någon bokstavsstörning och uppväxten kunde inte rätta till det.

Det hade nog funkat bättre i den agrara samhället, där det krävdes full energi bara för att klara livet.
Citera
2023-03-03, 17:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
N

Så du skrev alltså inte nyss:
" Människor som har så lågt ordförråd att de inte kan förstå enkla resonemang. ".

Återigen du är ett fett exempel på just "människa som inte kan förstå enkla resonemang".
Detta trots! att du uppvisar rätt stort ordförråd.
Märkligt det där hörredu.
Jag tror inte att han vill förstå frågan, eller diskutera den, då den strider emot hans uppfattning.
Jag har samma problem med en moderat jag diskuterar med ibland, han avlutar gärna diskussionen med slogans som du vill ge "allt åt alla".
Citera
2023-03-03, 19:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Japp, lite av varje och däribland även partnerskap

Jag anser också att partnerskapet skulle ha varit kvar.

Citat:
Är äkten skapet instioftat av gud?
Jag påstår att det är instiftat av praktiska skäl, att fördela ägande.

Finns inget samboavtal blir det svårt.
Jag känner åtminstånde två som råkat illa ut när de inte hade gjort ett vettigt sambokontrakt.
Du tar för lätt på den frågan.

Du är mera mot lösaktighet hos kvinnor eftersom du tycker att de ensamma har ansvaret för ev. barn.

Nej, men onekligen har kvinnor mer möjligheter till kontroll över barnafödande än män.

Visst är äktenskapet instiftat av Gud:
"Äktenskapet är av Gud instiftat, till makars stöd och samhällets fortbestånd".
Glasklart!

Uppriktigt sagt; skall man nu ändå upprätta samboavtal kan man lika gifta sig, så man får det gjort ordentligt.

Citat:
Jag hade ganska "mammiga" barn.
Sen tog jag ett barn och åkte ivag med likasinnade föräldrar, gissa vem som kom till pappa efter det.
Det handlar för det mesta om vem som lägger tid på barnen.
Om du är en hyggligt normal människa.

Visst har det sin betydelse, men normalfallet är att barnen är mer "mammiga" i späd ålder, ty naturligen spenderar modern betydligt mera tid med barnen inledningsvis, i regel till både barns och mors glädje.

Redan när du skriver "fattigvård för de som ställt till det för sig" avsköjar du din syn på dessa människor.
Ställt till det är bl.a. när en man inte vill ta ansvar för sitt barn, hon har råkat i olycka, inte han.
Sen finns de som föds fatiga och inte orkar ta sig upp från fattigdomen av egen kraft och samhället vill helst inte ha med fattiga på jobbet eller i umgänget.[/quote]

Det är ett svek mot flickorna att inte tidigt berätta för dem är förutsättningarna är litet olika för män och kvinnor. Det är lättare för män att smita, och betydligt svårare för kvinnor. Det kan man inte demokratiskt besluta bort.

Citat:
Det finns många kriminella som har hög IQ, tex vår kände Clark Olofsson, ska du leda en "maffia" så den lever vidare behövs talang. Något skilt från näringslivets behov, men du måste få folk dit du vill.
Många kriminella har dessutom någon bokstavsstörning och uppväxten kunde inte rätta till det.

Det hade nog funkat bättre i den agrara samhället, där det krävdes full energi bara för att klara livet.

Det är ändå märkligt hur många förklaringar och ursäkter man inom den samlade vänstern kan finna upp för att slippa ta i de verkliga orsakerna till kriminalitet.

Vi hade så gott som inga skjutningar på den tiden som bokstavskombinationerna ännu inte var uppfunna.
Citera
2023-03-04, 00:33
Medlem
Citat:
Massor med män uppoffrar sig dagligen för (sina) barn. Det är i regel inte män som överger barn, det är inte män som överger kvinnor - det är kvinnor som överger män och tar barnen med sig.

Kvinnor kan inte bara "ta barnen med sig" mot mäns vilja.

Citat:
Som tidigare anförts ett flertal gånger - jag kräver detta av männen. Däremot inte av exakt alla män, pga att det finns en liten andel män som är så skadliga för sin omgivning att det är bättre för barnen att de håller sig borta.

Nej det gör du inte. Du har inga motsvarande ansvarskrav riktade mot fäder som du har riktat mot kvinnor.
Och du verkar ju inte har ett skit problem att små barn hamnar ensamma hos skadliga kvinnor, eller att skada små barn via att ta ifrån dem den ekonomiska tryggheten som barnbidrag ger, så varför skulle skadliga män plötsligt vara ett problem för dig?

Citat:
Det är föräldrar som ställer till det för sig själva och för sina barn. Av det följer inte att föräldrarnas ansvar upphör och att personer som inte ställt till något skall överta allehanda ansvar.

Nej det är ditt abortförbud m.m. som SKULLE "ställa till det".

Citat:
Det är för att Du har fel. I denna debatt får man inte rätt och pluspoäng för att man är flicka - detta är inte högstadiet.

Nej jag har inte fel, och det är just i högstadiet som man lär sig vad "lika värde" står för.
Kanske dags du lär dig?

I
Citat:
nte det minsta märkligt - det är Du som pga ideologisk förblindning inte förstår hur resonemangen hänger ihop. Du vägrar t ex att förstå att det inte är socioekonomiska förhållanden som skapar kriminalitet. Numera även erkänt av BRÅ: https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2023-03-01-socioekonomisk-bakgrund-och-brott.html

Beakta att samband inte alls är det samma som orsaksförhållanden.

Återigen länkar du något som säger raka motsatsen till vad du vill den ska säga...
och återigen så lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig hävdat.

det jag skrivit är att socioekonomiska faktorer är en faktor bakom kriminalitet.
Och det går alltså bevisas via att där finns ett samband.
Det går aldrig! bevisa att orsaken bakom att en människa blev kriminell skulle vara just socioekonimska faktorer, så enkelt fungerar det inte.

Detta säger din länk:

"Den samlade forskningen visar att det finns ett samband mellan socioekonomisk bakgrund och delaktighet i brott. Personer vars föräldrar har sämre socioekonomiska förutsättningar har en ökad risk för kriminalitet jämfört med personer från en mer välbärgad bakgrund."

"Tydligt samband mellan socioekonomisk bakgrund och registrerad brottslighet"

Seriöst hur obegåvad på läsförståelse får man vara?
Senast redigerad av Merapi 2023-03-04 kl. 00:39.
Citera
2023-03-04, 08:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kvinnor kan inte bara "ta barnen med sig" mot mäns vilja.

Ändå sker det mest hela tiden.

Citat:
Nej det gör du inte. Du har inga motsvarande ansvarskrav riktade mot fäder som du har riktat mot kvinnor.
Och du verkar ju inte har ett skit problem att små barn hamnar ensamma hos skadliga kvinnor, eller att skada små barn via att ta ifrån dem den ekonomiska tryggheten som barnbidrag ger, så varför skulle skadliga män plötsligt vara ett problem för dig?

För det första: de finns inte särskilt mnga sdana kvinnor.
För de andra: jag har förslag om lag om bristande föräldraskap.

Citat:
Nej det är ditt abortförbud m.m. som SKULLE "ställa till det".

En inskränkning i fria aborter leder inte till flera graviditeter.

Citat:
Nej jag har inte fel, och det är just i högstadiet som man lär sig vad "lika värde" står för.
Kanske dags du lär dig?

Man lär ut fel. Inga värden är lika fördelade här i världen, och människovärdet är inget magiskt undantag.

Citat:
Återigen länkar du något som säger raka motsatsen till vad du vill den ska säga...
och återigen så lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig hävdat.

det jag skrivit är att socioekonomiska faktorer är en faktor bakom kriminalitet.
Och det går alltså bevisas via att där finns ett samband.
Det går aldrig! bevisa att orsaken bakom att en människa blev kriminell skulle vara just socioekonimska faktorer, så enkelt fungerar det inte.

Detta säger din länk:

"Den samlade forskningen visar att det finns ett samband mellan socioekonomisk bakgrund och delaktighet i brott. Personer vars föräldrar har sämre socioekonomiska förutsättningar har en ökad risk för kriminalitet jämfört med personer från en mer välbärgad bakgrund."

"Tydligt samband mellan socioekonomisk bakgrund och registrerad brottslighet"

Seriöst hur obegåvad på läsförståelse får man vara?

Det tydliga sambandet förklarar inte kriminaliteten. Att det skall vara så svårt att begripa att korrelation inte är det samma som kausaliet. En "ökad risk" betyder inte en "ökad orsak".
Citera
2023-03-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ändå sker det mest hela tiden.

Fäder kan idag gå till domstol och kräva delad eller enskild vårdnad om det blir bråk om vårdnaden (kan de tacka feminism för, för övrigt).
Har de dock lagt allt ansvar för barnen på modern, eller betett sig illa, ja well då får de ju också skylla sig själva.

Citat:
För det första: de finns inte särskilt mnga sdana kvinnor.
För de andra: jag har förslag om lag om bristande föräldraskap.

Och varför duger plötsligt inte den lagen då det kommer till män?

Och vad skulle ens den lagen innebära? att du ska sätta en mängd människor i fängelse för att de tvingats på något de inte ville vara med om från början, och hade kunnat lösa väldigt enkelt om de bara hade fått lov?

Eller inte klarar av uppgiften pga personliga faktorer; förlossningsdepression, personlighet, eller psykiska, ekonomiska, sociala, hälsoproblem etc.
Skälen till att människor inte orkar ta hand om barn på rätt sätt är oändliga, ska du sätta dem i fängelse pga detta?

Ser du fan inte hur dina resonemang/ politiska förslag är fullständigt ologiska och ohållbara.

Citat:
En inskränkning i fria aborter leder inte till flera graviditeter.

Nä just det uven, att ta bort fri aborträtt leder till att kvinnor tvingas lösa problemet på andra sätt.
Och det är det du är ute efter hela tiden, eller hur? Göra kvinnor illa, förstöra deras liv och frihet, eftersom du inte ser på kvinnor som likvärdiga "fria" människor som män utan som ett redskap, ungefär som boskap som ska tuktas, utnyttjas och "användas" typ.
Liksom din ideologis hela kvinnosyn.

Citat:
Man lär ut fel. Inga värden är lika fördelade här i världen, och människovärdet är inget magiskt undantag.

Det finns ingen som fördelar konstanta "värden" där ute. Utan det är något som är upp till varje samhälle/ ideologi.
Att ukrainska människors värden ex. inte beaktas av Putin, (eller kvinnor eller homosexuella eller...listan kan göras lång!) beror alltså inte på att ukrainska människor är födda värdelösa, utan på att just Putin värderar dem så.
Vill du vara en Putin? Vill du att Putins synsätt ska läras ut i svenska skolor? Att svenska barn ska fostras till en grundsyn att "vissa" är mindre värda? och att det därför är ganska ok att behandla "vissa" sämre än andra av samhället eller individer.
vad ska du göra den där dagen du upptäcker att DU hamnat i gruppen "sämre värda"?

Eller vill du fortsätta leva i ett samhälle där mänskliga värden beaktas av staten och gäller alla.
Läs in dig på detta område tack.

Citat:
Det tydliga sambandet förklarar inte kriminaliteten. Att det skall vara så svårt att begripa att korrelation inte är det samma som kausaliet. En "ökad risk" betyder inte en "ökad orsak".

Snälla Uven, du har en hel världs samlade forskare och forskning emot dig i denna sak.
Senast redigerad av Merapi 2023-03-04 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in