Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Lägg av. Trump är en exceptionellt ovanlig president i USA och i västvärlden. Han sticker helt enkelt ut rejält. Och inte på ett bra vis. Han är korts sagt ett bevis för hur högerextremism agerar vid makt.
Och likväl, så är processen att makt flyttas från Kongressen och HD till presidenten en betydligt mera långsiktig fråga än Trump.
Citat:
Du vet lika väl som jag att det är just detta som aktiv begränsas i de varianter av klassamhälle som funnits och fortsatt finns i världen, liksom just det som definierar klassamhälle, att människor delas in i div klasser, med olika privilegier och ibland uppgifter, med så gott som låsta dörrar emellan. Att en och annan individ genom historien undantagsvis lyckats slå sig igenom är enkom undantagen som bekräftar regeln.
Kort sagt det är en typ av samhälle som rigida människor av din sort verkar föredra, vara sig det nu handlar om kön, klass eller etnicitet, så vill ni ha fasta ramar som ska låsa in, begränsa vissa grupper av människor så att andra kan åka räkmacka på deras bekostnad. Som ex. män ska slippa konkurrera med kvinnor och ha juridiskt, socialt, ekonomiskt och sexuellt övertag så att de kan garanteras sina olika behov. ( av sex utan konsekvenser, av en liten fru utan möjligheter ställa krav, av "gratis" hemservice etc etc..)
Det är din ideologi i kvadrat.
Det finns alltid allehanda begränsningar. Det som är viktigt är vilka möjligheter som finns och hur dessa tar sig uttryck, t ex genom allmän skolundervisning, karriärvägar, meritokrati mm.
Citat:
Begriper du ens vad sarkasm och ironi är för något?
Ja, och därför märker jag att Du inte är särskilt bra på det.
Citat:
Det är INTE jag här som vill tvångsutveckla oönskade befruktningar, och skjuta allt ansvaret för vad de födda barnen sen kommer behöva i form av omsorg, tid, engagemang, arbete och inte minst faktiska konstander på enkom det ena könet, remember? Utan det är DIN politik.
Allt jag frågar dig är OM vi nu ska betrakta befruktade äggceller som BAAAAARN! varför inför du då inte en politisk där alla som haft oturen att råkat orsaka en befruktning fast de inte vill ha barn, får samma TVÅNGspolitk riktade mot sig av tant Svea? Samma ansvar för avad de ställt till med? Samma plikt och straff för att de råkar äga en sexualitet?
hmm?
Varför detta konstanta behov av att aktivt se till att just män ska slippa ansvar?
Det är en enkel eftergift till verkligheten och barnets bästa, att det i ett fåtal undantagsfall behöver göras olika mellan könen.
Citat:
Berätta igen varför ska män behöva hålla sina sexuella utsvävningar inom fasta relationer i DITT samhälle? det enda som ev. kan drabba dem är väl lite skyldighet till underhållsbidrag ( OM du nu inte även har planer på att se till att män även slipper undan detta)
Varken män eller kvinnor skall ägna sig åt "sexuella utsvävningar", utan man får nöja sig med det som erbjuds inom den fasta parrelationen.
Citat:
Jag är bekant med dessa damer ja, Och en uppsjö av andra kvinnor, vet du varför? Jo för att svensk skola och samhälle aktivt valt att ändra skolböcker m.m. för att visa även på kvinnors existens i historien. Något som alltså knappt fanns i svensk skola typ före 1950.
Alla/de flesta av de av mig nämnda, torde ha funnits representerade i svensk skolundervisning under de senaste ca 150 åren i alla fall.
Citat:
ALLT behöver ändras då och då i ett välfungerande samhälle, därför att tiderna och världen omkring etc förändras. Inget kan stå stilla i flera hundra år, så som ni värdekonservativa tycker det ska vara.
Ingalunda. Vi brukar just framhålla att förändringar skall ske litet och sällan, och på grundval av dragna erfarenheter, där tiden utgör en viktig provbänk.
Citat:
Nej ni gör faktiskt tvärtom, ni tillskriver celliv mer värde än det mänskliga livet.
Kvinnor vid liv skiter ni i, barn vid liv, skiter ni i och använder som tillhyggen, och samma går även säga om män vid liv för övrigt eftersom din sort av nationalism gärna offrat och offrar unga män i div krig.
Din iver...att tvinga kvinnor föda barn Uven, handlar inte ett piss om nått "mänskligt värde", det handlar om nationalisters stora skräck av att ert folk ska "gå under".
Jag har flera gånger förklarat för Dig att det födda livet är mer värt än det ofödda, men att därav inte följer att det ofödda livet är värdelöst som man får göra hur som helst med.
Citat:
Ja då får du ju först definiera vad exakt en "etnisk svensk" är för något, eller hur.
Är man etnisk svensk om man har en far eller mor förälder som kommer utomlands ifrån?
Är man etniska svensk om man har en utlänning 3 generationer bak? eller 4? eller 5? eller 6........?
Om du kräver att etniska svenskar ENDAST ska ha andra "etniska svenskar" i sitt släktled i typ 10 generationer eller dylikt, så ja Uven, då lär vi vara ytterligt få "etniska svenskar".
Jobbigt tanke eller hur?

...måste få dig att ligga vaken nätterna igenom i svår ångest.
Själv har jag skottar, belgier, en förvirrad ryss nånstans bakåt 1700 tal, senare en britt, 1800 tal och säkert ett antal oäktingar vars fäder man har 0 koll på etc etc i mitt släktträd. Så jag är förmodligen i ditt sätt att se absolut inte svensk. Bäst deportera mig nånstans...mina gener duger ju inte.
Inte särskilt svårt. Om någon behöver fråga om den är etnisk svensk, så är den nog inte det. Och vill man veta vilka svenskarna är, så kan man fråga utlänningarna. De vet.
Citat:
Och har folk enkom sex då de är "i par" Uven? och håller dessa par, i alla lägen då ett barn är på väg?
Hur många kvinnor tror du har blivit dumpade i samma stund de berättat om att de är gravida för en s.k. "partner"? genom historien?
Som sagt du kan ju sitta och säga ...."man ska" hur många ggr du vill, men när verkligheten faktiskt inte fungerar så, och du inte har lagar som reglerar detta så konsekvensen blir vettiga, så betyder det ju ingenting.
Berätta ex. vad ska div sexarbetare göra i ditt samhälle? Eller inbillar du dig verkligen seriöst att ohh nooo!!! ingen prostitution kommer existera i DITT samhälle?
Du brukar sitta och gnälla om "utopi" , men herrejösses så mycket som just du framhåller ett samhälle som överhuvudtaget aldrig kan eller kommer existera, och vill att lagarna ska formas efter just det idealet som alltså inte finns.
Lagar och regler för ett samhälle måste förhålla sig till realiteter och inte fantasier av nån gammal misogyn, homofobisk och rasisitsk uv.
Kvinnor, HBTQI, invandrare och andra etniska minoriteter i Sverige FINNS Uven, de behöver ett samhälle där de kan få sina behov av frihet, självbestämmande och trygghet tillgodosedda.
Snälla du, är inte jag här som har problemet med att definiera svenskar, är du.
På samma sätt som vi hyllar normer som att man skall hålla hastighetsbegränsningarna i trafiken, inte vara berusad inför barnen, ha rimligt fina kläder på skolavslutningen, döpa sina barn till rimligt anständiga namn osv, så bör normen vara parbildning. Att det finns människor som inte duger till att uppfylla dessa normer, betyder varken att normerna är fel eller att de skall ändras, eller för all del de regler som utformats utifrån dem.
[quote]
Citat:
Nej inte ett skit märkligt.
Så fort kvinnor får möjligheter och rättigheter att själva bestämma hur många barn de ska ha, så tenderar kvinnor föda ca 2 st. alltså en rätt ok siffra för att bevara en befolkning.
Dagens demografiska utveckling visar tydligt att så inte alls är fallet. Hade det varit fallet, så hade vi inte haft fallande nativitet.