2023-03-02, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inget av detta är skäl för att ta det till HD

Så tolkningar som inte kan vara möjliga är inte skäl nog ?!
Citera
2023-03-02, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Så tolkningar som inte kan vara möjliga är inte skäl nog ?!
Nej, inte ens om tolkningarna hade varit omöjliga vilket inte alls är sant.
Citera
2023-03-02, 17:02
Bannlyst
Citat:
Nej, inte ens om tolkningarna hade varit omöjliga vilket inte alls är sant.

vi får väl se
Citera
2023-03-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du bara driver på lögnerna , att dom tittar i en ordbok är i din värld detsamma som de aldrig hört ordet .
Visst är han ett kräk men även såna ska ha rättegång .
Borde blivit fälld för grovt sexuellt utnyttjande.
Har han varit innanför hennes blygdläppar så har han våldtagit barnet, torterat den lilla flickan! Han borde ha blivit fälld för barnvåldtäkt! Undrar vilket barn som står näst på tur??
Citera
2023-03-02, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
vi får väl se
Lever du i villfarelsen att HD tar upp alla fall där HR gjort något fel?
Citera
2023-03-02, 17:05
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ja, alltså jag håller ju med både dig och TF att det framstår som glasklart vad barnet ger uttryck för har hänt. I mina ögon är detta en rättsskandal när man så gravt väljer med flit att vägra förstå kontexten i vad som beskrivs i handlingsutförande, särskilt med tanke på att det gäller ett barn som saknar just en vuxens språkliga uttrycksförmåga.
Jag har förstått att vi är eniga 😊. Det som gör mig mest upprörd är den totala bristen på det barnperspektiv som numera är svensk lag. Barnet i egenskap av barn är i praktiken rättslöst. Min förhoppning är att den här domen kommer att leda till en grundläggande förändring i hur barn behandlas i rättsväsendet.
Citera
2023-03-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Meddela gärna det till tingsrätten, eller nu lär det väl snarare vara arkivet på hovrätten. Lär ju vara lite sent, men misstänker att det är en hel del som kommer begära domen.

Jag meddelade dem via mejl men jag har inte fått bekräftelse att de sett det.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du får gärna bidra med delar i förundersökningen du anser extra relevanta om du har tid och lust.

Jag prövade att göra det men även om jag väljer ut alla delar från flickans beskrivning av händelsen så känner jag att det blir för mycket. Det är flera sidor med frågor kring det brottsaktuella händelseförloppet även om jag skulle begränsa mig till hennes längre uttalanden så blir det utförligare beskrivningar längre in i förhören som gör att det längre uttalandet blir snedvridet.

En problematik med att bara läsa texten är att man inte får se vilket kroppsspråk flickan använder för att försöka förklara. Vilket gör det svårare att bedöma.
Citera
2023-03-02, 17:08
Bannlyst
Citat:
Lever du i villfarelsen att HD tar upp alla fall där HR gjort något fel?

Jag har ingen spåkula .
Citera
2023-03-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jag har förstått att vi är eniga 😊. Det som gör mig mest upprörd är den totala bristen på det barnperspektiv som numera är svensk lag. Barnet i egenskap av barn är i praktiken rättslöst. Min förhoppning är att den här domen kommer att leda till en grundläggande förändring i hur barn behandlas i rättsväsendet.

Om inte annat så tror jag att det här kommer leda till att man i förhör med barn framöver kommer bli betydligt noggrannare med att barnen får tex på en docka visa vart man blev utsatt för vilken handling osv så det inte kan uppstå missbedömningar utifrån "språkförbistringsproblematik".

Detta kommer ju bli än viktigare framöver nu när vi trots allt också blivit mycket mer internationellt med fler kulturer och språk. Det är en fråga om mänskliga rättigheter trots allt, ett barns språk skall inte utgöra ett hinder för att en svensk domstol skall kunna förstå vad som hänt och döma korrekt.
Citera
2023-03-02, 17:11
Medlem
vitapumpss avatar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/n%C3%A4mndem%C3%A4n-l%C3%A4mnar-uppdrag-efter-snippadomen/ar-AA188GsO?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=52c4e5032e374d 8db4bbf6e4753422b3&ei=10

Två socialdemokratiska nämndemän lämnar sina uppdrag. Det var ju en positiv nyhet.
Citera
2023-03-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Otroligt tjat om denna dom. Utifrån det jag läst är det trots allt en rätt bedömning.

Åklagaren som fuckat upp isf…

Sen att självutnämnda domare här på FB tycker annat får man ta med ro. Finns alltid folk som tror ig veta bättre

Han blev dömd i tingsrätten, det säger väl en del?
Citera
2023-03-02, 17:17
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han blev dömd i tingsrätten, det säger väl en del?

Rent juridiskt är tingsrättens domskäl bra mycket mer upprörande än hovrättens då man i tingsrätten påstår (helt felaktigt som jag förstår det) att flickan använde uttrycket vagina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in