2023-05-16, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok, ja då hoppas vi att han åker dit för våldtäkt som han borde ha gjort från första början.

De vore så sjukt och vidrigt om inte han blir dömd
Citera
2023-05-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
HD kommer inte att döma mannen. De kommer att komma fram till att rättegångsfel föreligger och då återförvisa målet till hovrätten eller eventuellt att rättegångsfel inte föreligger och då kommer den friande domen att stå fast. Om domen återförvisas till hovrätt kommer mannen med stor säkerhet att dömas, troligen för våldtäkt mot barn den här gången.

En även i mitt tycke initierad och kunnig bedömning av Svensson. Slutsatsen är en prognos om utfallet som stämmer med min erfarenhet av det svenska domstolsväsendet: Den som vinner i tingsrätten vinner i HD om målet går så långt. Pingisjustis. Tänk om det funnes bara två instanser! Eller fyra.
Citera
2023-05-16, 09:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Fast det var väl avsaknad av alternativ brottsrubricering som gjorde att målet togs till HD, inte snippa-kontroversen (även om man tycker att det var helt galet givetvis)?

Både och, faktiskt - Mot bakgrund av Riksåklagarens överklagan.
I en del (som HD ej ännu beviljat PT) rör det ju sig om betydelsen av ordet snippa, och rättens oförmåga att införskaffa sig kunskap inför domslut.
I en annan del handlar det om alternativa rubriceringar.

Det HD gör nu, är att först pröva frågan om alternativa rubriceringar och hovrättens förfarande kring detta.
Citat:
... och beroende på utfallet i den frågan så är det möjligt att det kan bli en prövning av andra delar av målet som nu då har förklarats vilande, men jag kan inte uttala mig om det nu utan den frågan vi har beslutat om att det ska prövas nu, det är den här delfrågan, och ingenting annat för tillfället.
(Citat justitierådet)

Jag kan iaf enkelt räkna ut vad som händer med resten av prövningsförfrågan, utifall HD kommer fram till att hovrätten begått rättegångsfel i samband med att man borde framkallat alternativa rubriceringar i sin brist på förstånd över betydelsen av ordet snippa.
Det ena kommer ge det andra här. HD kommer aldrig kunna komma till slutsats om hovrättens förfarande såvida man inte börjar pröva fler delar av målet.
Rättegångsfel nr1 måste först kunna utrönas innan fler delar tas upp, för om rättegångsfel begåtts i den delen som i huvudsak står i relation till gärningsbeskrivningen, kan man nämligen aldrig återsända målet till hovrätten.

Kort sagt, konstateras rättegångsfel i delen om rubriceringar, kommer också hela målet beviljas PT.
Citera
2023-05-16, 10:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns inga som helst oklarheter ang om en domstol skall döma på andra rubriceringar - det finns tvärtemot vad du påstår praxis på att en domstol är skyldig att verka för att rätt rubriceringar sätts, och det finns berört i RB, men som just denna hovrättsbesättning av någon anledning bortsett från.
RB 30kap 3 §

Vidare finns det skyldigheter inom processhantering som denna hovrättsbesättning också struntat i, med hänvisning till att man "inte är av den skolan".

Det är här två grova rättegångsfel nämnda som begåtts, och det finns även ett tredje som kommer uppenbara sig senare.
Lag Thimfors kommer torska på alla tre, och dessa tre fel är ihop såpass grova att det kan komma bli fråga om stämning.
Avsättning/avsked är definitivt.

Aldrig förr som jag minns eller har vetskap om, har en domstolsbesättning begått dom här typerna av grova fel i kombinationen.
Jag sitter på en stenfast övertygelse att hela besättningen ryker. Lika stenfast som min uppfattning att pt skulle meddelas i detta mål.

Det här med att det finns två olika skolor vid svenska domstolar vad gäller hur aktiv domstolen skall vara när det gäller materiell processledning är en uppfattning som delas av Erik Björling, lektor i juridik vid Göteborgs universitet https://sverigesradio.se/artikel/experten-om-snippafallet-konflikt-mellan-olika-juridiska-principer och Eva Bloch som är den som håller i överklagan vid riksåklagaren och som menar att domarna behöver mer vägledning från HD - något som nu hörsammats. https://sverigesradio.se/artikel/darfor-vill-riksaklagaren-att-hd-tar-upp-snippafallet-domare-saknar-vagledning
Citera
2023-05-16, 10:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Både och, faktiskt - Mot bakgrund av Riksåklagarens överklagan.
I en del (som HD ej ännu beviljat PT) rör det ju sig om betydelsen av ordet snippa, och rättens oförmåga att införskaffa sig kunskap inför domslut.
I en annan del handlar det om alternativa rubriceringar.

Det HD gör nu, är att först pröva frågan om alternativa rubriceringar och hovrättens förfarande kring detta.

(Citat justitierådet)

Jag kan iaf enkelt räkna ut vad som händer med resten av prövningsförfrågan, utifall HD kommer fram till att hovrätten begått rättegångsfel i samband med att man borde framkallat alternativa rubriceringar i sin brist på förstånd över betydelsen av ordet snippa.
Det ena kommer ge det andra här. HD kommer aldrig kunna komma till slutsats om hovrättens förfarande såvida man inte börjar pröva fler delar av målet.
Rättegångsfel nr1 måste först kunna utrönas innan fler delar tas upp, för om rättegångsfel begåtts i den delen som i huvudsak står i relation till gärningsbeskrivningen, kan man nämligen aldrig återsända målet till hovrätten.

Kort sagt, konstateras rättegångsfel i delen om rubriceringar, kommer också hela målet beviljas PT.

Varför kan man inte återsända målet till hovrätten om rättegångsfel gällande att rätten inte prövade alternativa brottsrubriceringar konstateras?
Citera
2023-05-16, 10:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det finns inga som helst oklarheter ang om en domstol skall döma på andra rubriceringar - det finns tvärtemot vad du påstår praxis på att en domstol är skyldig att verka för att rätt rubriceringar sätts, och det finns berört i RB, men som just denna hovrättsbesättning av någon anledning bortsett från.
RB 30kap 3 §

Vidare finns det skyldigheter inom processhantering som denna hovrättsbesättning också struntat i, med hänvisning till att man "inte är av den skolan".

Det är här två grova rättegångsfel nämnda som begåtts, och det finns även ett tredje som kommer uppenbara sig senare.
Lag Thimfors kommer torska på alla tre, och dessa tre fel är ihop såpass grova att det kan komma bli fråga om stämning.

Aldrig förr som jag minns eller har vetskap om, har en domstolsbesättning begått dom här typerna av grova fel i kombinationen.
Jag sitter på en stenfast övertygelse att hela besättningen ryker. Lika stenfast som min uppfattning att pt skulle meddelas i detta mål.

Vad jag förstår är det visserligen sant som du skriver att detta är vad som har gällt, men att tolkningen av EU: s mänskliga rättigheter som gjorts av Europadomstolen kan ha gjort att denna ordning måste ändras.

Det som gällt tidigare är också om jag förstår rätt mer oklart än att hovrätten agerat fel när de inte gav viss processledning. Som texten lyder är rätten inte bunden av brottsrubriceringen, men det står inte att den måste korrigera brottsrubriceringar som åklagaren missat. Det kan också påverkat att det finns olika skolor i frågan och förklara hur det kan finnas det.
Citera
2023-05-18, 11:55
Medlem
Citat:
RB 30kap 3 §

Du pratar mycket, men är inte särskilt insatt i hur det fungerar. För att en domare skall avsättas/avskedas från sin tjänst så krävs att denne bedöms vara uppenbart olämplig för att inneha tjänsten. Detta kan endast komma på tal om domaren begått brott eller grovt/upprepat åsidosatt sina tjänsteåliggande. Även om hanteringen av detta målet, inkl. bevisvärderingen av ordet "snippa", verkar ha varit dåligt så är det absolut inte tal om att brott begåtts eller att man åsidosatt sina tjänsteåliggande.
Citera
2023-06-08, 22:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du pratar mycket, men är inte särskilt insatt i hur det fungerar. För att en domare skall avsättas/avskedas från sin tjänst så krävs att denne bedöms vara uppenbart olämplig för att inneha tjänsten. Detta kan endast komma på tal om domaren begått brott eller grovt/upprepat åsidosatt sina tjänsteåliggande. Även om hanteringen av detta målet, inkl. bevisvärderingen av ordet "snippa", verkar ha varit dåligt så är det absolut inte tal om att brott begåtts eller att man åsidosatt sina tjänsteåliggande.

En domare kan avsättas på grund.
Mer finns inget mer att säga egentligen, om du vill att jag skall spara på pratet.
Citera
2023-06-08, 22:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad jag förstår är det visserligen sant som du skriver att detta är vad som har gällt, men att tolkningen av EU: s mänskliga rättigheter som gjorts av Europadomstolen kan ha gjort att denna ordning måste ändras.

Det som gällt tidigare är också om jag förstår rätt mer oklart än att hovrätten agerat fel när de inte gav viss processledning. Som texten lyder är rätten inte bunden av brottsrubriceringen, men det står inte att den måste korrigera brottsrubriceringar som åklagaren missat. Det kan också påverkat att det finns olika skolor i frågan och förklara hur det kan finnas det.

Absolut, det står inte att rätten måste anpassa dom eller framkalla egen rubricering, men det står i innebörden av uppmaningen i RB (lite av mig finslipat mot ärendet här) att rätten skall verka för att kunna utdela dom inom gärningsbeskrivningen.
Skall verka. Inte bör, eller fritt val.
Här finns en gärningsbeskrivning som rätten tar in och bestämmer sig för efter avslutad huf. Man kommer i princip fram till att ett brott begåtts.

"Problemet" med EU-domstolspraxis har HD redan ganska exakt avhandlat i NJA 2015 s. 405 och avhandlingen är färskare än praxis från Eu-domstolen.
Allt är beaktat, så att säga.
Citat:
En domstol är inte bunden av yrkanden beträffande brottets rättsliga beteckning eller
tillämpligt lagrum (30 kap. 3 § andra meningen RB). Det är domstolens uppgift att
känna till lagens innehåll och att tillämpa rätt bestämmelser på de faktiska
förhållanden som anges i gärningsbeskrivningen. Domstolen kan enligt bestämmelsen
alltså göra en annan rättslig bedömning av den påstådda gärningen och komma fram
till att det rör sig om ett annat brott än det som åklagaren har antagit.

Om en gärningsbeskrivning är oklar eller framstår som ofullständig ska domstolen
genom materiell processledning verka för att det blir klarlagt vad den innefattar. Detta
kan ske genom frågor och påpekanden som initierar förtydliganden av
gärningsbeskrivningen (jfr NJA 1993 s. 134, jfr också Roberth Nordh, Praktisk process
II, Processens ram i brottmål, 3 uppl. 2012, s. 39 ff.).
Det finns inga särskilda krav på i vilken form den tilltalade ska få reda på hur den
gärning som åtalet avser kan kategoriseras rättsligt eller vilken bestämmelse som kan
vara tillämplig. Information behöver alltså inte nödvändigtvis ges i
gärningsbeskrivningen eller i anslutning till denna.

Enligt 30 kap. 3 § RB får en dom inte avse någon annan gärning än den för vilken talan
i behörig ordning förts. I stämningsansökningen ska åklagaren enligt 45 kap. 4 § första
stycket 3 ange bl.a. den brottsliga gärningen med uppgift om tid och plats för dess
förövande och de övriga omständigheter som behövs för dess kännetecknande. Kravet
på åklagaren är således inte att denne i detalj ska beskriva den brottsliga gärningen.
Detta innebär att gärningsbeskrivningen ska innehålla vad som enligt åklagaren
konstituerar brottet.

Se då särskilt punkt 9 i HD´s betänkande över EU-domstolspraxis:
Citat:
Det finns inga särskilda anvisningar om i vilken form den tilltalade ska få del av de krav som följer enligt Europakonventionen. Det innebär alltså att sådan information inte nödvändigtvis måste ges i gärningsbeskrivningen.
Detta är dock att föredra med hänsyn till gärningsbeskrivningens centrala betydelse i den svenska brottmålsprocessen som ram för processen. Tydlighetsskäl talar därför starkt för att den tilltalade bör få sådan information genom gärningsbeskrivningen.

HD har alltså prövat exakt dessa frågor mot EU-domstolspraxis gällande materiell processledning.
Ur mitt perspektiv, har det genom gärningsbeskrivningen med stor tydlighet visats vad det misstänkta brottet är, samt rakt inom vilken brottskategori det rör sig.
Citera
2023-10-13, 16:16
Medlem
Hur ser tidsramen ut för fallet? Ska det göras om av hovrätten om det konstateras att fel har begåtts?
Citera
2023-11-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Hur ser tidsramen ut för fallet? Ska det göras om av hovrätten om det konstateras att fel har begåtts?

HD startade sin prövning i början av oktober och kommer pågå i flera veckor. Där kommer HD utreda om Hovrätten begått grovt rättegångsfel utefter frågan om rätten skulle ha prövat andra alternativa brottsrubriceringar inom ramen för gärningsbeskrivningen. Kommer man fram till att det hela varit att betrakta som grovt rättegångsfel så kommer målet att återförvisas till Hovrätten för ny prövning.
Citera
2023-11-15, 17:08
Medlem
HD har meddelat att domen kommer den 17 november.
https://twitter.com/hogsta_domstol/status/1724742970186817659
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in