Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
Vad hade pandemin för effekt, tänker du. Anställdes färre notarier under pandemin?
Som ovan redan besvarats- det fanns nog lika många notarieplatser men samhället i stort stannade ju av. Detta påverkade givetvis också den privata branschen för jurister där mellanstora till stora byråer säkerligen inte anställde som innan.
Många jurister mitt i karriären som hattat mellan olika jobb i några år behövde också söka ting för att ha en trygg anställning- bara kolla på hur många som sökte utbildning vid antagningarna till universitet. Under pandemin slog antalet sökande till universitet och högskola alla rekord. Att nåt liknande påverkade tingsantagningspoängen är åtminstone sannolikt, speciellt med tanke på hur få platser det finns.
Sen tror jag som flera redan uttryckt att det helt enkelt är svårare att få rövhöga antagningspoäng nuförtiden. Man har ju hört att vissa program är lättare att få höga betyg på (Örebro, Karlstad) men om detta bara är en "gräsetärgrönare..." eller om det ligger nåt i det vet jag ej. Det verkar hursom vara färre än vad man kanske tidigare trott som glider igenom programmet med övervägande del AB.