2023-02-10, 20:59
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanbro92
Utöver det som redan nämnts angående låga antagningspoäng måste man också ha i beaktning att vi precis kommer ur en pandemi. Det var stundtals löjligt höga antagningspoäng under den perioden.
Nu dippar det lite eftersom många går direkt till byråerna efter examen samt att ingen som är mitt i karriären känner att de behöver sitta ting för att öht ha ett jobb.
Vad hade pandemin för effekt, tänker du. Anställdes färre notarier under pandemin?
Citera
2023-02-12, 13:52
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Vad hade pandemin för effekt, tänker du. Anställdes färre notarier under pandemin?
Tror det var fler sökande under pandemin då många var ute efter säkra jobb.
Citera
2023-02-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass

Som ovan redan besvarats- det fanns nog lika många notarieplatser men samhället i stort stannade ju av. Detta påverkade givetvis också den privata branschen för jurister där mellanstora till stora byråer säkerligen inte anställde som innan.

Många jurister mitt i karriären som hattat mellan olika jobb i några år behövde också söka ting för att ha en trygg anställning- bara kolla på hur många som sökte utbildning vid antagningarna till universitet. Under pandemin slog antalet sökande till universitet och högskola alla rekord. Att nåt liknande påverkade tingsantagningspoängen är åtminstone sannolikt, speciellt med tanke på hur få platser det finns.

Sen tror jag som flera redan uttryckt att det helt enkelt är svårare att få rövhöga antagningspoäng nuförtiden. Man har ju hört att vissa program är lättare att få höga betyg på (Örebro, Karlstad) men om detta bara är en "gräsetärgrönare..." eller om det ligger nåt i det vet jag ej. Det verkar hursom vara färre än vad man kanske tidigare trott som glider igenom programmet med övervägande del AB.
Citera
2023-02-17, 01:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungkarlsinredning
Någon som vet ifall Domstolsverkets interna handböcker finns att hitta någonstans? Kom över ett inlägg på domarbloggen.se från 2017 som rekommenderade att kolla in DV:s handböcker men länken var död.

Har tidigare sommarjobbat på myndighet och upplevde att den interna handboken på 600+ sidor som gick att googla fram var trevlig för att läsa in sig lite inför arbetet. Upplever att handböckerna ofta systematiserar juridiken på ett mycket bra sätt! Särskilt RB har jag alltid haft svårt att få grepp om, processrätten i plugget var inte min bästa tid i livet.
Citat:
Ursprungligen postat av AugustWallenberg
Sedan ett par år tillbaka finns handböckerna endast på DV:s intranät. Handböckerna har genomgått stora förändringar. De flesta är nu tillgängliga i ett modernt format som tyvärr medför att inte går att bara copypasta och skicka innehållet.
Sidan finns arkiverad på the Wayback Machine:
http://web.archive.org/web/201804082...ok.domstol.se/

Dock från 2018, så det kan nog vara mycket som ändrats sen dess.

Handböckerna borde kunna begäras ut från Domstolsverket. Finns de inte redan digitaliserade så kan det dock bli dyrt.
Citera
2023-02-27, 09:51
Medlem
Vill gärna sitta ting efter examen och har haft turen att få ha arbetat med ett juridiskt kvalificerat arbete under min studietid. Hoppas få goda meritpoäng för det som verkligen hade hjälpt. Har nån erfarenhet av detta? Det är min chef som ska skriva det men väldigt tacksam för ett exempel eller erfarenheter kring det.
Citera
2023-03-01, 09:12
Medlem
Sobofieds avatar
Vid senaste antagningen tillsattes inte alla notarieplatser, vilket aldrig hänt tidigare.
Citera
2023-03-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vid senaste antagningen tillsattes inte alla notarieplatser, vilket aldrig hänt tidigare.
Var väl fler sökanden än anställda?
Citera
2023-03-01, 21:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextio
Var väl fler sökanden än anställda?

Tydligen inte. Man kanske räknar med återbuden.
Citera
2023-03-02, 12:19
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:

Vilken tingsrätt?
Citera
2023-03-02, 13:12
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trytolearn28
Vilken tingsrätt?

Alla utlysta platser tillsattes inte. Exakt vilka tr/fr som fick förre notarier än planerat vet jag inte. (Källan är domstolarnas intranät).
Citera
2023-03-02, 23:49
Medlem
Kycklingtasss avatar
Senaste omgången tycks det ha räckt med rekordlåga poäng också. Lägsta för förvaltningsrätt är 297,5. Jag vet inte om jag sett att någon med under 300 i poäng blivit antagen innan (jag har dock inte hållit koll mer än de senaste två åren).

297,5; det betyder ju att man numera kan bli notarie utan ett enda AB och med en övervägande andel B i betyg. Har det någonsin varit så lågt?
Citera
2023-03-03, 01:22
Medlem
Citat:

Jag undrar vad det är som har hänt med branschen. Tittar man tillbaka ett par år så hittar man ett flertal trådar om jurister som oroar sig över att inte kunna arbeta med juridiken på grund av betygen, medan vi i dagsläget har tomma platser på domstolarna och lägre betygskrav på byråerna.

Spontant känns det som att man examinerar betydligt fler jurister nu - så frågan är väl egentligen var alla tar vägen? Är det konsultbolagen som snappar upp dem eller börjar folk in-house direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in