2014-04-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antar att det fortfarande är så att man inte hur som helst kan söka ny plats när man väl blivit antagen?

Jag har hört att ens ansökan (nummer två) behandlas endast om man tackat nej till redan tilldelad plats alt. sagt upp sig om man har tillträtt tjänsten. Alltså är det troligen samma som innan.
Citera
2014-04-08, 13:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Men jag läser frågan som att den rimligen avser antingen sådana som fått tingsplats nyligen eller sådana som väntar på den.

Japp, men det beror på din tolkning av frågan och inte dess formulering. Men visst, jag håller med om att din tolkning också är rimlig.

Citera
2014-04-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Om man har en poäng kring 325-330 så sitter man i en lite konstig situation eftersom att poängen på de populära domstolarna fluktuerar så mycket kring ≈ 320-346.

Man kommer troligen utan vidare in på domstolarna i närheten av Stockholm, t.ex. Västmanlands TR eller Uppsala TR. Däremot ska man ha lite flyt om man ska få en plats på en av domstolarna Stockholm, f.f.a. på Stockholms TR.

Antingen har man lite is i magen och avvaktar till man kommer in på den domstolen man helst vill, eller så söker man brett och hoppas på det bästa. Går det vägen, så är det inga problem. Om det dock är högt tryck den aktuella omgången får man troligen någon av platserna inom pendlingsavstånd istället och får pendla i två år, alternativt tackar man nej till platsen och avvaktar igen.

Vad säger panelen? Vad bör man göra? Vänta tills man kommer in på den mest ärorika domstolen eller nöja sig med "Tier 2" och pendling? Kan det påverka ens omdömen om man "strulat" vid ansökningen och sökt, fått och sedan tackat nej till en plats?

Ha is i magen. Med dom poängen så bör du komma in även på Stockholms TR ganska omgående. Glöm inte bort reservintaget!
Citera
2014-04-08, 18:11
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Om man har en poäng kring 325-330 så sitter man i en lite konstig situation eftersom att poängen på de populära domstolarna fluktuerar så mycket kring ≈ 320-346.

Man kommer troligen utan vidare in på domstolarna i närheten av Stockholm, t.ex. Västmanlands TR eller Uppsala TR. Däremot ska man ha lite flyt om man ska få en plats på en av domstolarna Stockholm, f.f.a. på Stockholms TR.

Antingen har man lite is i magen och avvaktar till man kommer in på den domstolen man helst vill, eller så söker man brett och hoppas på det bästa. Går det vägen, så är det inga problem. Om det dock är högt tryck den aktuella omgången får man troligen någon av platserna inom pendlingsavstånd istället och får pendla i två år, alternativt tackar man nej till platsen och avvaktar igen.

Vad säger panelen? Vad bör man göra? Vänta tills man kommer in på den mest ärorika domstolen eller nöja sig med "Tier 2" och pendling? Kan det påverka ens omdömen om man "strulat" vid ansökningen och sökt, fått och sedan tackat nej till en plats?

Den mest ärorika domstolen?

Det viktigaste enligt min mening är att tänka i ett längre perspektiv utifrån förutsättningen att du visar upp dig för områdets åklagare, domare och advokater och därigenom har en fördel om du stannar kvar i området och söker arbete då ditt namn redan kan vara känt (här kommer dock social skicklighet in). Vad gäller ansökan till Hovrätten är det ett känt faktum att exempelvis Hovrätten över Skåne och Blekinge ger en viss (men absolut inte avgörande fördel) till notarier från sin egen domsaga.
Citera
2014-04-09, 02:41
Medlem
Jag antar att det måste hända att nån nytillsatt notarie då och då får förhinder. Kan man komma in på dennes plats som reserv med lägre poäng än vad som redovisas i era excellark?

Isf blir det till att ge sig ut och kapa bromsvajrar...
Citera
2014-04-09, 19:46
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Räknas vi som fick den för längesedan och redan suttit av tiden?

Självklart!
Citera
2014-04-09, 19:50
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Jag antar att det måste hända att nån nytillsatt notarie då och då får förhinder. Kan man komma in på dennes plats som reserv med lägre poäng än vad som redovisas i era excellark?

Isf blir det till att ge sig ut och kapa bromsvajrar...

Ja, precis. Jag kom in som reserv och min poäng var såklart lägre än den som tackade nej. Statistiken utvisar dock inte detta.
Citera
2014-04-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Ja, precis. Jag kom in som reserv och min poäng var såklart lägre än den som tackade nej. Statistiken utvisar dock inte detta.
Skönt att höra! Då finns det hopp för oss som ligger på rövhåret mao!

Vet någon om domstolsväsendet (och därmed tingsplatserna) möjligen kommer att utökas inom överskådlig framtid? Ärendebalansen är ju helt absurd och vissa i mål kan det ju dröja stört länge innan domen avkunnas. Det måste ju påverka rättssäkerheten på så sätt att folk drar sig för att väcka ärenden trots att de borde göra det.

Har själv väntat ett halvår på ett beslut hos en förvR nu... börjar tro att de använt min överklagan som dasspapper
Citera
2014-04-09, 23:08
Medlem
StenSaxPauses avatar
Har tidigare ikväll fått en sommarnotarieplats. Skönt. Någon annan som ångrat sig och tackat nej tydligen. Skönt!
Citera
2014-04-10, 17:48
Medlem
Är det någon som har koll på antalet som kommer in på reservintaget? Är det vanligt att folk tackar nej till en plats eller rör det sig om något enstaka undantag?
Citera
2014-04-10, 21:59
Medlem
von-Mansteins avatar
Inte aktuellt för mig på lång tid, men vilka kurser är det som ger extrapoäng inför notarietjänstgöring (alltså utöver själva juristexamen)? Räknas dessa poäng på samma sätt som de ordinarie kurspoängen?
Citera
2014-04-10, 22:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Manstein
Inte aktuellt för mig på lång tid, men vilka kurser är det som ger extrapoäng inför notarietjänstgöring? Räknas dessa poäng på samma sätt som de ordinarie kurspoängen?
Exempel på kurser i grupp1/grupp 2 hittar du i notariefoldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in