Citat:
Ursprungligen postat av
Xectic
Hur fungerar det på din domstol beträffande tjänstgöringsbetyget? Är det chefsrådmannen eller lagmannen som utformar intyget? Inhämtas synpunkter från alla placeringar under hela tjänstgöringstiden eller är det endast vid placeringarna i slutet? Vad kännetecknar en lämplig notarie för domarbanan? Du får gärna berätta mer!
Jag tycker ändå det har gått skapligt. Jag har skrivit långt fler domar jämförelsevis med andra notarier, i stort sett utan förändringar. Däremot tycker jag att återkopplingen kunde varit bättre. Många gånger får man själv ta en titt och se om det har skett någon förändring i domen.
Alla ser väl lite olika på det. Jag prövar notarien mot arbetsuppgifterna av en tingsfiskal. Det är ju trots allt bara ett år efter antagning till den särskilda domarbanan som man ska ut och börja härja på tingsrätt. Tiden på hovrätten förbereder dig inte särskilt mycket inom handläggning av mål/ärenden och i princip ingenting som rättens ordförande. Juridiska förmågan kan förbättras på hovrätten medan det andra inte gör det - generellt talat.
Det gäller att kräva feedback. Nu när ingenting ska undertecknas längre är det ännu svårare att få feedback. Jag gillar markup och gör det för de notarier som visat intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av
EtikHaexan
Bör framgå av arbetsordningen vad som gäller på din domstol. Vanligt på större domstolar: chefsrådman skriver betyget efter att ha samrått/diskuterat med domarna på aktuell avdelning. Om du tjänstgjort på flera avdelningar bör även tidigare chefsrådman tillfrågas.
Vad gäller din andra fråga så se svaret ovan. Exakt så går det till.