2023-03-01, 11:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Hela familjen finns folkbokförd i Köping, Riddarhyttan och Skinnskatteberg fram till 1985. De måste ha kommit till Lyrestad efter 1985. Teoretiskt kan JohLa ha gått gymnasiet i Mariestad. Där saknar jag information.

Citat:
För övrigt har jag fått fram att JohLa gick åtminstone två år på gymnasium i Köping:
https://www.stayfriends.se/Personer/Koeping/Johnny-Larsen-P-7DLZM-P

Det är märkligt nog 85-87 som anges, vilket blir två år, men han kan ju ha gått ett tvåårigt program också.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
John@y Larse#n minns jag och honom utesluter jag absolut inte. Inte klok och saknar spärrar helt för ett anständigt beteende.
Visste inte att han hade bröder i stan eller ens familj. Trodde han var inflyttad själv för han är väl inte uppvuxen i området?
Bor bröderna kvar i stan? Vart?
Hur ser deras liv ut idag?
Trodde John#y dragit tillbaka till Danmark. Trodde som sagt att hans familj bodde där. Blir nyfiken på detta då just John@y för mig varit het kandidat.
Han var en riktig snorvalp. Inte enbart för att jag är en äldre än honom utan även just i sitt beteende. En tjejkompis blev antastad av honom på krogen en gång. Han blev våldsam när hon försökte avvisa honom så jag och några polare fick gripa in. Han fattade inte ens att han gjorde fel. Uppfattade honom inte ens som full då utan bara allmänt körd. Så snäll mot brudar var han då verkligen inte.
Berätta gärna mer om honom och hans bröder.
Är hans bröder som han när det kommer till att fatta trögt? Våldsamma?
Finns det domar på någon av dem? Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Snarare mörkblond typ råttfärgat brunt. Smärt i kroppen men inte smal. Ca 180 cm. Rätt markerad o stor näsa. Emellanåt lite svag mustach..
Men en vekling jovars, stor i orden tills han fick mothugg även av yngre som hängde i lyan. En slags privat ungdomsgård.

Visste faktiskt inte att han hade äldre bröder eller så har jag glömt det. Däremot en yngre bror. Föräldrarna bodde väl i hus bakom Sibyllan vad jag minns.
Aneta är han ännu ihop med så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag förstår till 100%.

Omformulerar mig. Med svag musch menade jag mer en antydan. Mörk skäggstubb men glest mellan håren, så att säga.
Men vid några tillfällen sparade han ut för att se extra brutal ut i sin cowboy-hatt när han varvade mellan att plinka gura och skjuta luftpistolspilar på de mest "utsatta" deltagarna på ungdomsfesterna hemma i hans lgh.
Menade tidigare även smärt men inte pinnsmal. Han var eg ganska vältrimmad i kroppen, vägde runt 75 kg. Uppkäftig tills han fick verbal eller fysisk pisk. Alltså mer vek i sinnet än sett till den egentliga fysiken. Ja, vi umgicks till och från mellan 90-95 men hade våra dispyter också.

"Fritidsgården" för dem som ville ha någonstans att vara när de skolkade eller dricka sig fulla avvecklades iaf relativt omgående när han hittade sin polska kärlek. Jag kan inte erinra mig om att han haft någon relation tidigare så länge jag känt till honom.

Innanför den snacksaliga, uppkäftiga och självupptagna ytan var han en rätt känslig, rädd, romantisk och för all del, en rätt snäll typ med känsla för rätt o fel.
Nu vet jag inte riktigt hur tankegångarna gått tidigare i den här massiva tråden men personligen har jag ganska svårt att se honom som någon slags gärningsman.
Vet att vi pratade en del om försvinnandet, minns att han yttrade något om att det kändes jobbigt eftersom han o Helena var i samma ålder. Han var även med på skallgångar. Nåja, sånna dimridåer är iofs inte ovanliga och skenet kan bedra.

Såg att någon skrev att han arbetade på E-lux. Skulle tro att det var under andra halvan av 90-talet. Som jag minns det hade han under första halvan mest socialbidrag och möjligen några ströjobb av typen att kommunalt rensa sly. Gick säkert någon omgång på Komvux också för att få studiepengar men minnet sviker.
Han arbetade iaf på kyrkans second-hand en period runt 1996 men hur långvarig han blev där vet jag inte.
E-lux blev väl nästa anhalt, när han kammat till sig och fått fast familjeliv med barn och just det.. En kvinna som såg mannen innanför cowboy-attributen. På henne var det kanske inte lika lätt att imponera med leksakspistoler, dolkar och svärd.

JohLa och hans två år yngre syster är födda i Danmark, men JohLa döptes i Sverige 1975. Så familjen bör kommit till Sverige någon gång emellan 1973-1975. Från och med 1989 i alla fall bodde föräldrarna i Lyrestad (PL 694) och flyttade från 920624 då man bosatte sig i Frölunda PL 4553, Mariestad. Dit också dottern Bri*tt också flyttar till 920624. De flyttar sedan igen till Stockholmsvägen 23, 19931126 . Kan detta vara bakom den gamla Sibyllan som menas ?

Hans bröder har aldrig bott i Mariestad, enligt Skatteverket. JohLa kan ju enligt inte räknas in till de "danskar" i egentligen mening som anlände i slutet på 80-talet till Mariestad som t ex EA, ThBo och PeNi. Han kom från Hova strax innan i april 1992 som tidigare sambo så, så länge hade han inte bott i Mariestad innan försvinnandet. Han skall ändå då ha känt EA då och varit vän med honom enligt tråden va ?. Ja. Vad hade han för andra vänner i Mariestad ?

Han kan stämma in på mannen som springer från Sjukhusparkeringen 4.20 ganska bra. Denne man ses också springa mot bostadsområden Lockerud där JohLa bor. Vi har också då Lockerudsvittnet tidigare på natten om en bil som kört mycket fort ner på Mariegärdesväg.

JohLa placerar sig själv på Stadt enligt artikeln Thord läst på Kungliga biblioteket i Stockholm. Går det att se dessa artiklar där nu och kanske få fotostatkopia ? Här säger han då att han går hem 23:00 cirkus. Tidig hemgång. JohLa bodde i alla fall åt samma håll som Helena. Kan han varit "pilotmannen på bron" om han fans då förstås. Var han det måste han ha känt Helena, enda chansen för det är om han kunde varit ihop med PWs syster kanske. Men det verkar vara högst osäkert hur det var med detta egentligen.
Citera
2023-03-01, 13:35
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Grisigt intressant information, i synnerhet det sista.

Jag tror att PeNi är irrelevant och hans bils utförande är då också irrelevant... men om PeNi har en vit bil så ökar sannolikheten för att Loudamus källa blandat samman PeNi med JeLe. JohLa är vän på facebook med JeLe:

http://archive.fo/ThclF

Med andra ord betyder ditt inlägg att såväl JeLe som JohLa har bilar som kan passa in på tre olika vittnesmål: vittnena på Hällristningsvägen, Carina och grannen till JeLe.

Hur förhåller sig JohLas Citroën till rails? Jag ser på bildsök att vissa Citroën är försedda med takräcken som är, hmm i ett stycke så att det blir en låda med "rails" på fyra sidor....

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja , det där med vänlista på Facebook. ........banden mellan kontoinnehavaren o de s.k vännerna är ofta mer än lovligt vaga, iaf min erfarenhet. Om man nu ändå kikar lite mer i den mastiga vänlistan så kan man bl.a hitta både Robert Törnblom (Andersson) och Håkan Jylhä, båda trådkändisar. Den senare ska ju aktuell kväll ha haft en inflyttningsfest på Radbyn så av vänlistan att döma kan man kanske spekulera i om JoLa kan ha befunnit sig där, om han nu inte var på festen i Töreboda.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
JohLas Citroën hade rails på var sida om taket och som liksom fortsatte ner på bakluckan/bakrutan om mitt minne inte helt sviker. Notera att detta var runt år 2000.
Att JohLa och JeLe är vänner på fb kan bero på att de jobbat ihop. Båda är dessutom sociala och snacksaliga, särskilt JohLa, så inga större växlar bör dras av det.

Citat:
Klockrent!

Kan du för övrigt bekräfta att J*ns L*vins syster har barn med M*chael L*rsson? Det knyter dem ju i så fall ganska hårt till varandra.

M*chael skall annars stå särskilt nära C*nny Qu*st. Har du någon aning om varför han har sådan ångest? Låter märkligt med en ångest som man bara kan åtgärda med livstid och då är den ändå kvar.

https://imgur.com/a/SxR51ND

Citat:
Ursprungligen postat av lugnås
Hej.

Som svar på din fråga ang ML har barn men JeLe syster kan jag meddela dig att det inte är ML som kompanjerar med CQ, en helt annan person som numera är avliden sedan några år tillbaka.

Kallades sjömannen, varför förstår du nog.

//lugnås

Citat:
I ett tidigare inlägg sågade jag Loudamus utpekande av PeNi. Jag skall nu be att få ta tillbaka detta sågande.

Motivet för att såga Loudamus var felaktiga påståenden
1) Han påstår att Tur* *dvinsson bott i PeNis lägenhet - stämmer inte enligt folkbokföringen
2) PeNi är folkbokförd på lägenheten först i september medan Loudamus placerar honom där redan vid mordet och dessutom svajar han på tungan rörande PeNis sambo.

Det låter som ett stabilt sågande, men redan när jag skrev mitt sågande så uttryckte jag viss tvekan. Jag skall nu be att få ta tillbaka sågandet.

Skälet till det är att jag har tillgång till tre folkbokföringsregister, två på dator: 1985 och 1990 samt Skatteverket via telefon. Det visar sig nu att folkbokföringen per telefon inte stämmer överens med Riksarkivets utdrag från 1990 och utdraget 1985. Skatteverket känner helt enkelt inte till de uppgifter om Tur* som finns i utdraget från 1985 och kan därmed även sakna uppgift om Tur* för tiden 1986-1990. Med andra ord är det fullt möjligt att Tur* bott på angiven adress.

Loudamus placerar även en "dansk" i PeNis lägenhet precis före PeNi. Denna dansk är med största sannolikhet den i tråden nämnde J*ns L*vin, som är folkbokförd "3tr", vilket stämmer väl med Loudamus uppgift om att PeNi bodde högst upp. JeLi är kanske inte dansk, även om två av hans förnamn signallerar danskt ursprung för mig. Jag tror att Loudamus källa precis som jag i unga år utgick från att en Jens hade danskt ursprung.

Jag tror därför att det kan vara så att Loudamus uppgifter är korrekta. Tyvärr har folkbokföringen ingen som helst uppgift om när JeLi flyttade från Bråtenvägen 70. Registret minns inte ens att han bott där, men det nämns i Riksarkivets mantalslängd för 19901231.

Om Loudamus fått uppgifter från en yngre person så kan det mycket väl vara så att Loudamus källa blandat ihop "danskarna" och att iakttagelsen gäller JeLe istället.

Loudamus uppgifter om PeNis ljusbeiga Opel Kadett kan alltså gälla JeLe istället.

Loadamus specifikation av bilen gör det rimligt att anta att en Opel Kadett C avses:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett_C Denna skall vara bakhjulsdriven, vilket är tilltalande då spåren från lekplatsen antagits komma från en bakhjulsdriven Opel Kadett.

Loudamus nämner något som liknar ett ventilationsgaller på "C-stolpen". Detta finns nämnt i nuvarande engelska artikel för Opel Kadett, men i versionen från den tid då Loudamus skrev så nämns inte C-stolpen, åtminstone inte så vitt jag har funnit. Med andra ord tycks inte Loudamus ha skrivit av specen från Wikipedia...

Frågan är därför om någon i tråden vet om PeNi eller JeLe har ägt en Opel Kadett C vid tidpunkten för mordet.

Är Loudamus fågel eller fisk, det är frågan!

Jag fortsätter att hämta namn från HincRoburs massiva register då finns denne Jen*s Lev*in (f.1968) där bl a. Han skall då ha bott enligt Skatteverket på Tunaholmsvägen 13 från 19890523 sedan på Södra Vägen 10 från 910701 till 960905 då han flyttar till Prebendegatan 19. Jag får inga uppgifter om Bråtenvägen 70, härifrån i alla fall . Han umgicks alltså i kretsar kring PeNi och även vad jag läst PK i tråden va ? Vad var detta för kille då egentligen ? Höll han på med droger eller inte ?

Frågan var då om JohLa umgicks med denne även runt 1992 ? Hade alltså JohLa då denna Citroen vid försvinnandet ? En intressant detalj kring denne JeLe är ju ändå då att han är gift och bor ihop med denna Ro*s-Mar*ie Sei*ne-Bran*dt som verkar då innan varit ihop då med både PeNi vid försvinnandet och Benn*y Sai*ne strax efter enligt tråden. Lite intressant ändå då.
Citera
2023-03-01, 16:17
Medlem
Tack IB03 för ett bra grävjobb. Flera intressanta aspekter kring JohLa. Han passar in på beskrivningen på mannen på sjukhusparkeringen och bodde i ett för brottet relevant område med tanke på LoVi. Dessutom kan kanske bilen passa in. Sedan reagerar jag på att han gått på Komvux där det finns en möjlig koppling till Helena. Sedan börjar det brännas mer när någon användare skrev att JohLa under tidig 90-tal mest gick på socialbidrag och möjligen några ströjobb av typen att kommunalt rensa sly. Kan vi få fram om arbetet med att rensa sly möjligen också gjordes i Kohagen? Jag har tidigare spekulerat i om GM kan ha haft just ett sådant jobb och därav kände till att man kunde köra på cykelbanen. GM kände till området väl och det var inte första gången han körde på cykelbanan. Det var ju med tanke på det en synnerligen intressant uppgift att JohLa just jobbat med sådant.
Inte omöjligt heller att han under arbetet stött på Helena när hon var ute med sin hund.
Om nu Helena åkte bil med GM så bör det under den korta färden blossat upp ett stort bråk som resulterar i att Helena flydde och GM sprang efter. Brottet var vad vi vet ej planerat men det måste finnas en utlösande faktor och en impulsiv GM.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
JohLa och hans två år yngre syster är födda i Danmark, men JohLa döptes i Sverige 1975. Så familjen bör kommit till Sverige någon gång emellan 1973-1975. Från och med 1989 i alla fall bodde föräldrarna i Lyrestad (PL 694) och flyttade från 920624 då man bosatte sig i Frölunda PL 4553, Mariestad. Dit också dottern Bri*tt också flyttar till 920624. De flyttar sedan igen till Stockholmsvägen 23, 19931126 . Kan detta vara bakom den gamla Sibyllan som menas ?

Hans bröder har aldrig bott i Mariestad, enligt Skatteverket. JohLa kan ju enligt inte räknas in till de "danskar" i egentligen mening som anlände i slutet på 80-talet till Mariestad som t ex EA, ThBo och PeNi. Han kom från Hova strax innan i april 1992 som tidigare sambo så, så länge hade han inte bott i Mariestad innan försvinnandet. Han skall ändå då ha känt EA då och varit vän med honom enligt tråden va ?. Ja. Vad hade han för andra vänner i Mariestad ?

Han kan stämma in på mannen som springer från Sjukhusparkeringen 4.20 ganska bra. Denne man ses också springa mot bostadsområden Lockerud där JohLa bor. Vi har också då Lockerudsvittnet tidigare på natten om en bil som kört mycket fort ner på Mariegärdesväg.

JohLa placerar sig själv på Stadt enligt artikeln Thord läst på Kungliga biblioteket i Stockholm. Går det att se dessa artiklar där nu och kanske få fotostatkopia ? Här säger han då att han går hem 23:00 cirkus. Tidig hemgång. JohLa bodde i alla fall åt samma håll som Helena. Kan han varit "pilotmannen på bron" om han fans då förstås. Var han det måste han ha känt Helena, enda chansen för det är om han kunde varit ihop med PWs syster kanske. Men det verkar vara högst osäkert hur det var med detta egentligen.
Citera
2023-03-01, 18:57
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:

JohLa har inte varit ihop med Wadebäcks syster enligt uppgift från P Wadebäck till mig.

JohLa har inte varit ihop med Wadebäcks syster, detta enligt kommunikation från Wadebäck till mig.
Citera
2023-03-01, 19:28
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
PLX309 dess färg och eventuellt fel angivet registreringsnummer har diskuterats.

Det har föreslagits att många bilar i nummerföljd släpps ut samtidigt. Detta påstående är inte 100% korrekt. Några bilar kan släppas i rad, men raden är inte så hemskt lång. Nedan finns registreringar för bilar från PLX305 till PLX311 samt första registreringens datum:

PLX
305 19920318
306 19930804
307 19920326
308 19930426
309 19920515
310 saknas
311 19920325

Jag har lite svårt att tro att PLX308 blev sittande ett år innan något hände. Däremot kan jag tänka mig att 305, 307, 309 och 311 är en serie av samma modell. För att testa detta har jag nu beställt första registreringsdokumentet för 307 och 311.

Jag har nu uppdatering rörande Riksarkivet och PLX309.

Jag har beställt uppgifter om PLX307 och PLX311. Beställningen gjordes för att undersöka om det kunde vara så att det MotorTrend hade flera olika Toyotor med reg nummer PLX3.., dvs att någon råkat minnas ett snarlikt reg nummer. Det förutsätter i så fall att bilar levereras i nummerföljd.

PLX311 var dumt av mig att söka via Riksarkivet. Det rör sig om ett släp registrerat 1992 och som fortfarande är i drift:
https://biluppgifter.se/fordon/PLX311

PLX310 var inte registrerat 1992
PLX309 var röd och inte vit enligt användaren PLX309, som kontaktat en anhörig till den person som köpte bilen 1993
PLX308 var inte registrerad 1992
PLX307 är en Toyota, men den är såld av annat bolag till en då 79 årig man, så den passar inte in i berättelsen kring PLX309:
https://pub.riksarkivet.se/handlaggarstod/7f538586-4fb4-46c0-ba2b-12bca06f4f6a/holaaa_0174.pdf

Vi har alltså att välja mellan att
1) Bilen var ursprungligen vit och blodig men målades om röd och såldes
2) Bilen var ursprungligen röd och blodig

Punkt 1 är inte särskilt rimlig. Jag delar Greensky:s åsikt:
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Intressant uppgift att bilen inte var vit! Finns inte en bilfirma i hela Sverige som skulle lackat om en nästan ny bil i en annan färg, bilen skulle då lackats om i motorrummet, skuffen, innanför dörrarna med mera för att den inte skulle se för j-vlig ut. Lacken måste självklart vara enhetlig.
Stämmer din uppgift att bilen inte var vit så kan man säkerligen utgå från att den aldrig vart det heller.

Punkt2 är tänkbar. Men varför skulle ryktet bevara bilnumret men inte färgen. Ett bilnummer borde lätt blandas bort vid ryktesspridning.

Uppgiften kommer ytterst från Kvasta-Sara:
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Angående Toyota Corollan.Regnummer PLX 309.Jag ska ta det kort. Två personer som jobbar som recondare på Motortrend i Mariestad i juni 1992 får i uppdrag av chefen(någon inom familjen Brunnhagen) att reconda nämnda bil veckan efter Helena Anderssons försvinnande. Recondarna tar sig en närmare titt på bilen och konstaterar att bilen är skitig, har skador på lacken, och även en större blodfläck i baksätet. Recondarna noterar blodfläcken och vägrar att göra något med bilen innan polis har undersökt densamma väl medvetna om rådande situation med en försvunnen kvinna.. Han meddelar chefen detta(någon inom familjen Brunnhagen), som lovar att kontakta polisen. Chefen beordrar samtidigt recondaren ställa undan Corollan på bakgården så länge. Någon polis kom aldrig och anledningen till detta lämnar fler frågor än svar. Här fanns ju en liten vit Corolla med blod i baksätet, och annat därtill. Är det så som Ugglan hävdar att M.kael B.unnhagen förnekar all kännedom om den här bilen så blir det jävligt intressant! Recondarens trovärdighet tvivlar jag inte en sekund på! Sedan är jag mycket intresserad av vilka som 1992 hade tillgång till Motortrends lånebilar över helgen. Dom borde ha varit tämligen lätträknade!

Kvasta-Sara är dessvärre permanent avstängd, enligt uppgift för att hennes och andras konton blivit hackade. Att döma av det Kvasta-Sara skriver så tvivlar hon inte på "reconderarens" uppgifter. Betyder det att hon talat med reconderaren själv?

Den som sitter på svaret på den frågan är Prinzezzan som skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt den person som mottog detta tips, var uppgiftslämnaren en rekondare som ska ha tagit emot bilen. Jag vill inte lämna ut personen med namn här, men kan ge initialerna: A.E. Personen är i dag mellan 45-50 år och bor kvar i Mariestad med omnejd. Jag vill inte säga mer än så. Har dock fått den känslan att den här personen inte vill berätta om detta i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Prinzessan försök att få tag på vederbörande det kan vara viktigt. exakt vilken bilmodell det var och färg. vad hen vet mer osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Försök har gjorts, men med negativt resultat.

Om jag tolkar Prinzezzan rätt är alltså allt en andrahandsuppgift som den utpekade källan idag inte vill kännas vid.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-03-01 kl. 19:30.
Citera
2023-03-01, 19:31
Medlem
Tack Reimer för det snabba klargörandet. Vad bra att Wadebäck följer tråden! Kan Helena har känt JohLa på något sätt, via Komvux eller hundpromenader eller på annat sätt?
Citat:
JohLa har inte varit ihop med Wadebäcks syster, detta enligt kommunikation från Wadebäck till mig.
Citera
2023-03-01, 19:36
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Reimer för det snabba klargörandet. Vad bra att Wadebäck följer tråden! Kan Helena har känt JohLa på något sätt, via Komvux eller hundpromenader eller på annat sätt?

Jag känner inte till JohLa, men om det stämmer att han blivit förhörd i samband med de senaste misstankarna mot Pilot så måste han ju ha varit kvar på Stadt betydligt längre än vad som anges i den tidningsartikel som IB03 efterfrågar. Synd att ingen verkar ha tagit skärmdumpar av artiklarna när de gick att läsa på distans.
Citera
2023-03-01, 23:18
Medlem
Citat:
Synd att ingen verkar ha tagit skärmdumpar av artiklarna när de gick att läsa på distans.
De flesta tidningsartiklar går ju att få tag på bara man vet ungefär när de publicerades och i vilken tidning.
Citera
2023-03-02, 02:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Var skrev Reimer att Wadebäck följer tråden? Reimer skrev bara att han kommunicerar med Wadebäck.
Citera
2023-03-02, 02:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Min fetning. Jag håller med dig här. Jag tror också faktiskt att när Ulrika och Helena väl var på Stadt så gjorde de det tillsammans. Dessa systrar var hårt knutna till varandra som pseudotvillingar som de var. Möjligt då att Helena var mer beroende av storasyster Ulrika än tvärtom givetvis får jag för mig. Jag tror också att Helena aldrig har gått ensam denna sträcka på natten från Stadt, genom skogen och hem, innan försvinnandet. Denna kväll blir allt ovant. Förfest i Töreboda och hon glömmer även plånboken. Redan här tappas en viss kontroll faktiskt över kvällen och hon kommer lite i beroendeställning ute på Stadt . Jag tror det är även därför hon ringer hem till Ulrika från Stadt för att hon inte har Ulrika vid sin sida denna festkväll. Ulrika säger i "Veckans brott" att: "Vi brukade höra av oss , att ringa hem" , återigen "VI" och "OSS".

Hon ringer också för att säga att hon både glömt plånbok och husnycklar. Det är därför också Ulrika säger att hon skall ta taxi för att hon inte skall gå hem ENSAM. Det är förklaringen på detta. Det är logiskt att Ulrika säger att "VI aldrig tog taxi", de behövde aldrig göra det. Och ja, det ÄR bokstavligt i detta fall. Vi ser även innan stängning då Helena i baren frågar: "Är det ingen som skall åt mitt håll ?". Än en gång hon vill inte gå hem ENSAM, för hon brukade aldrig göra det, är min slutsats.

Ulrika säger i olika inslag t ex att: "Den vägen har hon gått, vi gick alltid den vägen hem " (Blås inte ut mitt ljus) eller "vi gick alltid hem" (Veckans brott). Jag tolkar då detta "vi" bokstavligt, för jag tror aldrig att Helena brukande gå ensam den vägen på natten efter en festkväll. Jag tror aldrig hon fick anledning till det heller för jag tror att Helena hade Ulrika med sig de gånger de var ute, förutom denna kväll då. I "Mardrömmen i Mariestad" säger Ulrika att de båda hade precis flyttat hem till föräldrahemmet efter att varit ute och rest. Specifikt gällde väl detta Helena som också hade varit i Australien och Nya Zeeland ensam. I Ulrikas fall kanske det var mest för att det tog slut med PR. De båda bodde väl då i ett rum på Stadt då.

Helena och Ulrika hade också varit i Grekland och båtluffat. De kan alltså inte ha bott särskilt länge (denna andra vända) i föräldrahemmet innan försvinnandet. Så många gånger kan de kanske inte då ha gått hem från Stadt då som 22-23-åringar.

Jag vet att Polisen har haft möjligheten uppe att skorna kan ha varit planterade. Jag tror definitivt inte på, detta utan jag tror då helt klart på GWs alternativ att hon kan ha bett att bli avsläppt vid Ekuddenvägen vid stigen och tagit sin flykt den vägen.

Snälla, ge dig! Jag har förklarat detta tidigare och då höll du med mig. När Ulrika pratar om "vi" gör hon det i tre möjliga varianter: Som alla tre, som två eller som bara en. "Vi" täcker således alla tre möjligheterna. Ingen tror väl att systrarna Andersson aldrig gick ut själva - och hem själva? Återigen övertolkar du innebörden i "vi".
Citera
2023-03-02, 02:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
...

Citat:
...

Vi tror att vi är ganska många som börjar tappa intresset för tråden på grund av det här evinnerliga tugget om det danska släktträdet. Jag frågade för några dagar sedan om ni har hittat någon koppling mellan PU och danskarna. Lägger ni någon energi på det? PU är på något sätt inblandad. Jag vet att ni inte gillar att jag lyfter fram PU - vilket bland annat märks på att ni sedan en tid undviker mig.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-03-02 kl. 03:29.
Citera
2023-03-02, 04:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi tror att vi är ganska många som börjar tappa intresset för tråden på grund av det här evinnerliga tugget om det danska släktträdet. Jag frågade för några dagar sedan om ni har hittat någon koppling mellan PU och danskarna. Lägger ni någon energi på det? PU är på något sätt inblandad. Jag vet att ni inte gillar att jag lyfter fram PU - vilket bland annat märks på att ni sedan en tid undviker mig.

IB03 håller på att tugga igenom persongalleriet och kastar ljus på HincRoburs lista. Det är ett bra grävande som tråden har nytta av.

Beträffande IB03 och PU så kan jag inte tala för IB03:s inställning. Min inställning är dock att du och jag tolkar PeKr och PU olika. Du ser PeKr som konsekvent och PU som inkonsekvent. Jag trycker snarare PeKr är trevande i sin ansats och PU som dålig på att försvara sig. Du ser PeKr trevande insats som en taktik, jag ser det som ett tecken på att han i själva verket är osäker över datum, tider och händelser.

Jag surfar även rätt friskt på Flashback så väl som på Facebook. Surfandet på Flashback syftar till att ta reda på om användare kan tänkas skriva i Helena-tråden för att förvilla den eller om de förefaller vara genuint intresserade av att lösa fallet. Surfandet på Facebook syftar till att klargöra samband mellan personer IRL. När man gör både och kan man ibland råka inse vem som ligger bakom ett nick på Flashback. Användaren ForeignAffair gör till exempel ingen som helst hemlighet av att hon/han är nära släkt med en av dem som uppges ha besökt PU. Det kan vem som helst ljuga om, men jag råkar ha insett vem som ligger bakom användarnamnet. Dvs jag har inte forskat om det (1.06) utan snubblat på det som en insikt. Att så sker är inte konstigt eftersom ForeignAffair själv skriver om sin släktskap och själv nämner risken för självoutning (även om han/hon inte använder det ordet).

ForeignAffair uppger att de som besökte PU och tyckte han bar sig konstigt åt gjorde detta först några år efter Helenas försvinnande. Det är exakt samma som PU uppger. Eftersom jag vet vem ForeignAffair är så är det för mig uppenbart att PeKr har fel och PU rätt.

Beträffande PeKr i stadsparken så finns det uppgift om vilka som var där, men Prinzezzan har skrivit ett inlägg om att Helena tidigare på dagen skall ha träffat en person vars släkting är en av dem som skall ha varit i parken. Denna släkting (i parken) skall ha "avvikit" tidigt tillsammans med DaLi. I så fall minskar antalet personer i parken. Dessutom uppger tidningsartikel att ungdomarna i parken skingrades efter mötet med invandrarna i Opeln. Jag är därför mycket tveksam till hur länge hela listan av folk verkligen var i parken. Jag misstänker inte PeKr för inblandning i Helenas försvinnande, men jag misstänker starkt att han varit pissfull därför inte är ett bra alibi för de andra.

Jag har även via Facebook haft kontakt med en insatt person som uppger att ToBr var den som först fattade misstankar mot PU. Det är intressant eftersom ToBr bor vid samma parkeringsplats som PeNi och vid tillfället antagligen är så att säga svåger till PeNi. Om Loudamus vittne uppmärksammade trafiken till PeNi:s lägenhet först när någon stormade in på natten så kan det alltså vara ToBr som stormar in för att få hjälp. ToBr är även en bra kandidat till att ha skjutsat PeNi till danskfesten.

Med andra ord är det komplicerat att diskutera PU eftersom persongalleriet delvis anknyter till persongalleriet kring PeNi. Eftersom uppgifterna kring PeNi knyter ihop Hannas och Lockerudsvittnets iakttagelser så är PeNi mycket mer intressant för mig än PU, särskilt som varken Hanna, LoVi eller Loudamus vittne kan antas vara inblandade i Helenas försvinnande.

Jag har den största respekt för att du vill diskutera PU men jag ser inte att vi kommer någonstans. På samma sätt har jag respekt för att du inte vill diskutera danskar. Så kan det bli i tråden tidvis tills nya intressanta uppgifter kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in