Citat:
Logiken är väl att de inte hittade något eftersom domstolen inte godkände häktning.
De kan alltså inte ha haft några bevis, utan möjligtvis bara indicier, som t ex att han hade tillgång till en ljus bil och medgett att han körde ut och raggade från bilen vid den tiden.
Jag lutar dock fortfarande mot att åklagaren åkte dit på att det inte går att bevisa mord.
Men det är bara en "chansning" från min sida ;-)
Har pratat med en person idag som haft regelbunden kontakt med CL de senaste tio åren. Personen säger att CL har en hjärnskada och att han knappt klarar av att göra någonting själv, utan hjälp. Hur det var för 29 år sedan vet dock inte personen.
De kan alltså inte ha haft några bevis, utan möjligtvis bara indicier, som t ex att han hade tillgång till en ljus bil och medgett att han körde ut och raggade från bilen vid den tiden.
Jag lutar dock fortfarande mot att åklagaren åkte dit på att det inte går att bevisa mord.
Men det är bara en "chansning" från min sida ;-)
Har pratat med en person idag som haft regelbunden kontakt med CL de senaste tio åren. Personen säger att CL har en hjärnskada och att han knappt klarar av att göra någonting själv, utan hjälp. Hur det var för 29 år sedan vet dock inte personen.
En person häktas när det finns recidivfara eller kollusionsfara, alltså risk för att personen fortsätter med brott eller kan undanröja bevis.
Han är ju så nära en grönsak man kan vara, så ingen av dessa kriterier passar in på honom.
Häktningsförhandlingen drog ju väldigt ut på tiden också, så det tyder ju på tveksamhet hos rätten.
Vad jag har förstått så har de hittat några intressanta skrifter bland alla 1000-tals saker han skrivit genom åren, där Helena nämns.
Jag har också en uppgift om att han erkände i det första förhöret, men att han är så virrig att han lika gärna kunde erkänt både Palme och Kennedymorden också.
Och det styrks ju av hans advokat som på frågan om hur hans klient ställde sig, svarade nåt i stil med ”det vill jag inte svara på och ni kommer att förstå varför sen”.
Det ”normala” är ju att den misstänkte förklarar sig oskyldig.
Men som sagt, vissa skrifter och eventuellt vissa medgivanden är det som stod bakom häktningsframställan.