2019-07-28, 09:41
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
//
7. Helena hade inte tillgång till bil vid Statt
Om Helena umgåtts med KlMa på Statt och han hade bil så skulle inte Helena behövt fråga efter bil.
//

Var har du hört/läst att Helena frågade efter bil?
Citera
2019-07-28, 16:05
Medlem
Citat:
En person som skymtas ibland i tråden är Joh**y Larse* (n), JohLa. Om honom vet vi:

1) Förhörd i samband med "Pilot"

2. Ihop med PW:s syster

3. Bor på Lockerudsvägen

4. Kan kanske via sin bror HeLa kopplas till PeNi
PeNi skall ha bott på samma adress som EA, se ovan.

5. Spekulationer finns om JohLa varit med i Taxi från Töreboda
Det finns aldrig klart uttalat att JohLa skulle varit i Töreboda, så vitt jag läst tråden. Så vitt jag förstå hamnar JohLa därmed i samma position som KlMa. Såsom ihop med PW:s syster borde JohLa ha kunnat bli bjuden, men man kan även tänka sig att JohLa och KlMa avstod. Jag lutar åt att varken JohLa eller KlMa var där. Skälet till detta är att ingen med klarhet placerar dem där fast många var på festen.

6. Om JohLa och KlMa var på festen har de inte bil
Spekulationer finns i tråden att de varit med i taxin, men om de vore det så betyder det rimligen att de saknar bil. Om de inte har varit med kan någon av dem ha bil.

Om Helena umgåtts med KlMa på Statt och han hade bil så skulle inte Helena behövt fråga efter bil.

8. JohLa kan ha skjutsat Helena
Om JohLa inte var med på festen så är han, såsom bekant med PW, en person som skulle ha kunnat skjutsa henne.

9. JohLa kan stämma med Lockerudsvittnet
Lockerudsvittnet hör kvinnoskrik från Ekudden och kort därefter en vit bil som kör in på Lockerudsvägen där JohLa bor. Detta förutsätter att förövaren flyr utan kroppen och sedan återvänder strax efter. Motivet kan ha varit att hämta en nyckel till det lås som rimligen säkrar båten i hamnen.

10. JohLa kan stämma med vit bil på sjukhuset
Mannen som sprang från den vita bilen sprang åt Lockerud.

11. Kan mannen med pilotglasögonen vara JohLa
Jag tror inte det eftersom mannen med pilotglasögon senare setts på stan. Det kan stämma på KlMa men inte på JohLa, som inte har skäl att röra sig på stan. På samma sätt skall Pilot enligt radiointervju ha sagt sig gå åt annant håll än Helena, vilket vore den mest korkade lögn om Pilot vore JohLa, eftersom båda skall passera samma bro.

12. Kan PeNi vara med på ett hörn?
Berättelsen om PeNi lanseras av Loudamus

Berättelsen om PeNi är intressant eftersom både PeNi och Pilot uppges ha varit borta veckan efter mordet. I Pilots fall var det sjukskrivning. Samtidigt innehåller Loudamus berättelse flera svårigheter. Bodde verkligen PeNi där redan på sommaren? Prinzezzan har uppgift att han flyttade dit i september. På samma sätt så påstår Loudamus att samma lägenhet tidigare bebotts av Tur* *dvinsson (e) med familj, men han bodde på Bråtenvägen 38. TE:s son Mika*l är dock vän med JohLa fru och delar många andra bekanta med JohLa. PeNis flickvän har även tidigare varit granne med Tur*, men på Bråtenvägen 38. Loudamus beskriver saker uppfattade genom en öppen balkongdörr, men det han skriver kräver i vissa fall att grannen inte bara lyssnar via balkongdörren utan även bevakar PeNi. Det Loudamus skriver kan därför vara ett villospår av en som inte kollat fakta ordentligt men vill peka ut PeNi.

13. Stämmer med GW:s teori
Om JohLa med broder är förövare och om Prinzezzan har rätt i att de har båt så passar de in på GW:s berättelse. Som bekanta med KlMa och Helena kan de även vara de två män som bevakade Helena med sällskap och som fick vatten av henne strax innan hon gick. Prinzezzan påstår felaktigt att bröderna är uppvuxna i Mariestad. De flyttade dit efter gymnasiet och kan därför vara okända för bartendern.

Sammanfattningsvis är detta en möjlig lösning på fallet, men jag vill inte tro på den, för i så fall är Helena antagligen dumpad i Vänern och fallet kommer aldrig att kunna lösas.

Det låter som du känner folk som var på festen. I så fall borde väl du kunna ta reda på vilka som var med i taxin hem med HA och UA. Som framgår av tråden 2018 så har källor placerat KM tillsammans med H C*rdesj* f.d G*stafsson där alternativt UAs pojkvän numera man. Låter som ngt du kan få bekräftat eller dementerat.
Citera
2019-07-28, 16:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
En person som skymtas ibland i tråden är Joh**y Larse* (n), JohLa. Om honom vet vi:

1) Förhörd i samband med "Pilot"

2. Ihop med PW:s syster

3. Bor på Lockerudsvägen

4. Kan kanske via sin bror HeLa kopplas till PeNi
PeNi skall ha bott på samma adress som EA, se ovan.

5. Spekulationer finns om JohLa varit med i Taxi från Töreboda
Det finns aldrig klart uttalat att JohLa skulle varit i Töreboda, så vitt jag läst tråden. Så vitt jag förstå hamnar JohLa därmed i samma position som KlMa. Såsom ihop med PW:s syster borde JohLa ha kunnat bli bjuden, men man kan även tänka sig att JohLa och KlMa avstod. Jag lutar åt att varken JohLa eller KlMa var där. Skälet till detta är att ingen med klarhet placerar dem där fast många var på festen.

6. Om JohLa och KlMa var på festen har de inte bil
Spekulationer finns i tråden att de varit med i taxin, men om de vore det så betyder det rimligen att de saknar bil. Om de inte har varit med kan någon av dem ha bil.

8. JohLa kan ha skjutsat Helena
Om JohLa inte var med på festen så är han, såsom bekant med PW, en person som skulle ha kunnat skjutsa henne.

9. JohLa kan stämma med Lockerudsvittnet
Lockerudsvittnet hör kvinnoskrik från Ekudden och kort därefter en vit bil som kör in på Lockerudsvägen där JohLa bor. Detta förutsätter att förövaren flyr utan kroppen och sedan återvänder strax efter. Motivet kan ha varit att hämta en nyckel till det lås som rimligen säkrar båten i hamnen.

10. JohLa kan stämma med vit bil på sjukhuset
Mannen som sprang från den vita bilen sprang åt Lockerud.

11. Kan mannen med pilotglasögonen vara JohLa
Jag tror inte det eftersom mannen med pilotglasögon senare setts på stan. Det kan stämma på KlMa men inte på JohLa, som inte har skäl att röra sig på stan. På samma sätt skall Pilot enligt radiointervju ha sagt sig gå åt annant håll än Helena, vilket vore den mest korkade lögn om Pilot vore JohLa, eftersom båda skall passera samma bro.

12. Kan PeNi vara med på ett hörn?
Berättelsen om PeNi lanseras av Loudamus

Berättelsen om PeNi är intressant eftersom både PeNi och Pilot uppges ha varit borta veckan efter mordet. I Pilots fall var det sjukskrivning. Samtidigt innehåller Loudamus berättelse flera svårigheter. Bodde verkligen PeNi där redan på sommaren? Prinzezzan har uppgift att han flyttade dit i september. På samma sätt så påstår Loudamus att samma lägenhet tidigare bebotts av Tur* *dvinsson (e) med familj, men han bodde på Bråtenvägen 38. TE:s son Mika*l är dock vän med JohLa fru och delar många andra bekanta med JohLa. PeNis flickvän har även tidigare varit granne med Tur*, men på Bråtenvägen 38. Loudamus beskriver saker uppfattade genom en öppen balkongdörr, men det han skriver kräver i vissa fall att grannen inte bara lyssnar via balkongdörren utan även bevakar PeNi. Det Loudamus skriver kan därför vara ett villospår av en som inte kollat fakta ordentligt men vill peka ut PeNi.

13. Stämmer med GW:s teori
Om JohLa med broder är förövare och om Prinzezzan har rätt i att de har båt så passar de in på GW:s berättelse. Som bekanta med KlMa och Helena kan de även vara de två män som bevakade Helena med sällskap och som fick vatten av henne strax innan hon gick. Prinzezzan påstår felaktigt att bröderna är uppvuxna i Mariestad. De flyttade dit efter gymnasiet och kan därför vara okända för bartendern.

Sammanfattningsvis är detta en möjlig lösning på fallet, men jag vill inte tro på den, för i så fall är Helena antagligen dumpad i Vänern och fallet kommer aldrig att kunna lösas.

Ang. det jag fetmarkerat.

Jag hade för mig att han och brodern var uppvuxna i Lyrestad. Har du andra uppgifter? Om jag skrev att de var från Mariestad, så menade jag "Mariestad med omnejd".
Citera
2019-07-28, 16:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Det undrar jag också. Det jag hört/läst, var att Helena frågade några vid ett bord om det var någon som skulle åt hennes håll. Det behöver inte betyda att hon försökte få skjuts, utan kan ha berott på att hon sökte någon att gå tillsammans med.
Senast redigerad av Prinzezzan 2019-07-28 kl. 17:06.
Citera
2019-07-28, 16:52
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det undrar jag också. Det jag hört/läst, var att Helena frågade några vid ett bord om det var någon som skulle åt hennes håll. Det behöver inte betyda om hon försökte få skjuts, utan kan ha berott på att hon sökte någon att gå tillsammans med.

Precis så har jag också uppfattat det. Vi får väl se om HincRobur har någon annan information om detta.
Citera
2019-07-28, 17:51
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Citat:
Det undrar jag också. Det jag hört/läst, var att Helena frågade några vid ett bord om det var någon som skulle åt hennes håll. Det behöver inte betyda att hon försökte få skjuts, utan kan ha berott på att hon sökte någon att gå tillsammans med.

Jag trodde det stod i tråden att hon sagt "ingen som skall åt mitt håll", men jag kan inte hitta det i tråden så det är antagligen något jag bara fått för mig. Jag har ingen annan information.
Citera
2019-07-28, 17:54
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ang. det jag fetmarkerat.

Jag hade för mig att han och brodern var uppvuxna i Lyrestad. Har du andra uppgifter? Om jag skrev att de var från Mariestad, så menade jag "Mariestad med omnejd".

Hela familjen finns folkbokförd i Köping, Riddarhyttan och Skinnskatteberg fram till 1985. De måste ha kommit till Lyrestad efter 1985. Teoretiskt kan JohLa ha gått gymnasiet i Mariestad. Där saknar jag information.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-28 kl. 18:05.
Citera
2019-07-28, 18:05
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det låter som du känner folk som var på festen. I så fall borde väl du kunna ta reda på vilka som var med i taxin hem med HA och UA. Som framgår av tråden 2018 så har källor placerat KM tillsammans med H C*rdesj* f.d G*stafsson där alternativt UAs pojkvän numera man. Låter som ngt du kan få bekräftat eller dementerat.

All min information kommer ur tråden samt ur filmer och radioprogram om fallet. Jag har tolkat tråden så att ingen med säkerhet vet att KM alls var på festen? På samma sätt har jag tolkat det som att ingen placerar JohLa där. Har jag fel på den punkten?

PWs syster lär vara där, vilket betyder att JohLa kan vara ensam hemma. KM skall även han ha varit ute ensam, om jag förstått saken rätt.

Jag vet inte vilka de fyra personerna är som bartendern placerar tillsammans med Helena, två i direkt samtal och två i närheten. Många placerar KM i sällskapet, men vilka är de andra.

Om tre personer förhörts, kan det vara så att just dessa tre förhörts pga sin närvaro på Statt, dvs att TS + KM talar med Helena medan JohLa och hans bror är i närheten? Det är bara en tanke.

Vi har så många namn i tråden så det går att bygga ett fall mot snart sagt alla. Rätt som det är kommer väl en teori som placerar självaste Herr Uggla på mordplatsen.

Jag har försökt luska ut TS identiet, men går bet. Kan han kopplas till KM eller någon av bröderna La?
Citera
2019-07-28, 18:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag trodde det stod i tråden att hon sagt "ingen som skall åt mitt håll", men jag kan inte hitta det i tråden så det är antagligen något jag bara fått för mig. Jag har ingen annan information.

Jag har för mig att detta återberättades i radioserien (det att hon ska ha frågat personerna om det).
Citera
2019-07-28, 18:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hela familjen finns folkbokförd i Köping, Riddarhyttan och Skinnskatteberg fram till 1985. De måste ha kommit till Lyrestad efter 1985. Teoretiskt kan JohLa ha gått gymnasiet i Mariestad. Där saknar jag information.

När jag kollar upp adresser m.m. med Folkbokföringen, så frågar jag om just -92 och däromkring. (Jag tror att de har uppgifter från ca -91.) Jag kan kolla igen för säkerhets skull.
Citera
2019-07-28, 18:27
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Jag har för mig att detta återberättades i radioserien (det att hon ska ha frågat personerna om det).

OK Då har jag väl ungefär rätt då. KM skall ju inte åt hennes håll. TS vet jag inte vem det är, men om han är med i sällskapet så lär Helena knappast ställa den frågan om TS bor i rätt riktning. Bartendern tolkar jag som att de två andra bevakar Helena. Om de är JohLa och hans bror så kan deras relation till de andra vara så att de håller sig för sig själva, men att någon är intresserad av Helena. Frågan kanske inte riktats mot henne, men det kan vara så att dessa i praktiken fångat upp frågan och erbjudit skjuts, eller fångat upp henne på vägen.

Svanunge tycker jag är en sansad kännare av orten och Helena. Han mer eller mindre utgår från att hon fått skjuts:
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
--- Finns inte fler vittnen så kan inte Helena ha gått hem. Det är vältrafikerat där hon skulle gått hela dygnet vid det fina vädret och helg.

Det är bristen på tid som gör att jag vill få in Helena i en bil. Annars blir det svårt att räkna in Hannas iaktagelser. Det blir även mycket svårt att få in en promenerade person i en bil körandes på cykelvägen kort där efter. Jag utesluter inte att Helena gått med någon i Pilotglasögon, men det vittnesmålets värde tolkas ju som allt från helt osäkert, och ignoreras av Leif GW, till avgörande för att sätta Pilot som ende gärningsman.

För övrigt har jag fått fram att JohLa gick åtminstone två år på gymnasium i Köping:
https://www.stayfriends.se/Personer/Koeping/Johnny-Larsen-P-7DLZM-P

Det är märkligt nog 85-87 som anges, vilket blir två år, men han kan ju ha gått ett tvåårigt program också.

Kan TS namn maskas?
Citera
2019-07-28, 18:54
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

Citat:

Det står i tråden, men precis som Prinzezzan skrev innan så behöver ju inte detta betyda att hon vill ha skjuts. Jag tror mer på att hon ville ha sällskap när hon skulle promenera hem. Här finns två inlägg om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Hungrig på livet men skötsam och smart. Ingen som utsatte sig för onödiga risker el hängde med fel personer, det är bilden iaf.
Innan hon lämnar Stadt frågar hon personerna - ett par killar och tjejer-vid bordet i baren " ingen som ska gå åt mitt håll?"
Vad vet man sen? Det borde kommit fram om ngn erbjöd sig att gå med en bit. En trevlig tjej med gott om vänner som lyfter frågan, brukar få ngn som erbjuder sig att gå med en bit.
Ändå ses hon ensam vi dörren innanhon lämnar Stadt. Väntar ngn utanför som gått ut före?

Vem hade motiv att komma nära Helena den natten? Vem el vilka bar på sådana känslor el intresse för henne att de
1. Tog sällskap med henne eller
2.följde efter henne eller
3. Erbjöd sig att skjutsa henne
och sedan hamnade i en situation där han eller dom fullständigt tappade kontrollen?

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
”Är det ingen som ska åt mitt håll”, var en av de sista meningarna hon sa inne på Stadt.

Kände hon sig trots allt obekväm med att gå ensam hem? Besvärad av någons närmanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in