2023-02-26, 03:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Om man sätter sig in i Helnas situation, då är den så här. Helena har haft en intensiv dag med bland annat båttur sedan åka till töreboda för förfest hos PW och sedan tillbaka till mariestad. Därefter utgång på Stadt. Strax efter kl 2.00 är hon med all sannolikhet inte så jättepigg på att gå hela vägen ensam hem i natten. Sedan träffar hon sin nära vän BW utanför Stadt. Han är där dessutom med bil. Det tar 5 minuter med bil hem till Helena. Det vore konstigt om hon inte skulle ha bett om skjuts.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ändå ses Helena gå runt hörnet på Knallen-huset - alltså vänster ner på Österlånggatan mot Kungsgatan.

Citat:
Ja det har du rätt i och det kan finnas olika anledningar till det. Tex att BW och Helena stötte på varandra igen eller att BWs utsago om platsen för kramen (utanför Stadt) inte stämmer. Eller att Helena redan gick till bilen som stod på parkeringsplatsen precis bakom där hon sågs sist men med ingång från Kungsgatan. Att med GM redan satt i bilen medan BW försökte ragga (några till) tjejer till efterfesten. Och att BW kom till bilen strax efteråt.

Jag tror att Helena höll sig till planen: Att gå hem - som hon hade sagt till sin syster att hon skulle göra.
Citera
2023-02-26, 03:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
...

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
...

Jag tror att ni ska rikta er energi på att försöka hitta kopplingar mellan PU och någon i danskgänget i stället för att bygga ett danskt släktträd. Jag ser det som svårt - för att inte säga omöjligt - att se förbi PU. PK:s utsagor kan vi till och med pausa, eftersom PU:s lögner i tråden räcker gott. När man läser "andra andningen" (efter det att PK kom tillbaka som rednecksvedala2), ser man tydligt att PU har ändrat på mycket i sina utsagor för att det ska "passa bättre". (Jag misstänker också att någon har hjälpt PU att "bättra på" svaren.) Ta bara en sådan sak som att PU först sa att han hade gått hem och lagt sig för att sova efter det att han hade varit hos PK på morgonen och bett om alibi - för att senare säga att han gick till en efterfest där bland andra taxitjejen SB skulle ha varit. Detta håller inte.
Citera
2023-02-26, 06:58
Medlem
Ja jag är medveten om att du tror det. Och här är vi inte eniga. Här skulle Ulrika kunna tillföra tråden något väsentligt. Hur brukade Helena ta sig hem när hon var ute ensam på natten i Mariestad, det är frågan.
I tillägg till alla tidigare argument som jag har nämnt i tråden så är det ett till som jag vill ta upp. Jag vet av egen erfarenhet att man är mer på sin vakt när man är själv ute och går på natten. Natten upplevs av de allra flesta av oss som farligare än dagen och då är man mer medveten om och har bättre koll på sin omgivning. Med tanke på den aspekten och att brottet ägde rum 100 meter från hennes hem där hon kände till omgivningen extremt bra så är ett scenario där hon en kortare sträcka förföljs av någon som sprang från samma bil som Helena färdades i troligare än andra scenarior.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att Helena höll sig till planen: Att gå hem - som hon hade sagt till sin syster att hon skulle göra.
Citera
2023-02-27, 04:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja jag är medveten om att du tror det. Och här är vi inte eniga. Här skulle Ulrika kunna tillföra tråden något väsentligt. Hur brukade Helena ta sig hem när hon var ute ensam på natten i Mariestad, det är frågan.
I tillägg till alla tidigare argument som jag har nämnt i tråden så är det ett till som jag vill ta upp. Jag vet av egen erfarenhet att man är mer på sin vakt när man är själv ute och går på natten. Natten upplevs av de allra flesta av oss som farligare än dagen och då är man mer medveten om och har bättre koll på sin omgivning. Med tanke på den aspekten och att brottet ägde rum 100 meter från hennes hem där hon kände till omgivningen extremt bra så är ett scenario där hon en kortare sträcka förföljs av någon som sprang från samma bil som Helena färdades i troligare än andra scenarior.

Familjen har varit tydlig med att de brukade hem och inte ta taxi.

Vi vet även att familjen berättade redan på söndagen vilken väg Helena brukade gå. En polisman med hund följde anvisad väg och fann en av Helenas skor. Fyndplatsen är vid stigen genom Kohagen.

Så att familjen ansåg det rimligt att Helena gick hem genom Kohagen står bortom allt rimligt tvivel.

Vissa menar att Ulrika ljuger. I så fall lär hon upprepa samma lögn om hon skulle börja skriva i tråden.

Det förekommer att familjemedlemmar skriver i mordtrådar på Flashback, men det är ovanligt. Skälet till det är enkelt. Familjemedlemmar är i stark beroendeställning till polisen, som i sin tur är mycket angelägen om att skydda den information som finns i utredningen. Polisen uppmanar därför familjen och övriga vittnen att hålla tyst.

Visst kan man kritisera polisen, men antalet mord som polisen klarar upp är hur som helst högre än antalet som Flashback klarar upp. Att anhöriga till mordoffer följer polisens anvisningar är därför inte särskilt märkligt. Familjens största skräck är givetvis att polisen lägger utredningen åt sidan och därför är det inte märkligt att familjen håller käft för att inte stöta sig med polisen. Familjen har dock en möjlighet att gå ut i massmedia och tala om försvinnandet, för att hålla uppe intresset och utöva viss press på polisen, men familjen säger i princip aldrig något nytt i intervjuer. De säger ungefär samma sak som polisen och familjen sade redan sommaren 1992.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-02-27 kl. 04:55.
Citera
2023-02-27, 22:37
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.

Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.

En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.

En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...

Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.

Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.

En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.

Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.

För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.

Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.

En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....

Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...

Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.

Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.

Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.

När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...

Vill du lägga upp dessa artiklar om du har möjlighet ?

Har kollat med Skatteverket och JohLa bodde faktiskt på Lockerudsvägen 69 från och med 19920401. Här bodde han ensam, hade dock ett barn från februari 1992 , men separerade strax efter. Modern bodde kvar i Hova där de båda delade lägenhet en kort tid. 19930402 flyttade han till Lockerudsvägen 73 , därefter till Bråtenvägen 12, 19940114.

Hans båda bröder: Henr*k och Ar*ne Lars*en har båda bott på en annan ort än Mariestad från och med 1990 resp. 1991 i alla fall. Båda faktiskt i Västmanland under hela 1992 och en bit framåt. Systern Bri*tt Lars*en (f.1972) bodde från 19920304 på Lockerudsvägen 13 fram till 19920624 då hon flyttade till Frölunda PL 4553, Mariestad sedan flyttade tillbaka till Lockerudsvägen 13 igen 19940303. Vilka huskroppar motsvarar då dessa adresser på den gamla Lockerudsvägen idag då som ej finns längre ? Mariegärdesväg som "en sträcka" på denna gamla väg numera heter. Jag säger Insekten och efterföljande husnummer då som jag förstått det.

Går vi till den välkände Er*k Ander*sen (f.1967) så bodde han enligt Skatteverket på Lockerudsvägen 63 från och med 19920302. Han bodde desförinnan i Töreboda och invandrade då från Ålborg strakten, Danmark , 19890618. 19930701 flyttade han till Lockerudsvägen 11, sedan till Karslund, Mariestad , 19940209. Sedan invandrade han fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark en tid.

Ris*to K (f.1967) bodde på Södra Vägen 38 från och med 19920422 till 19921201 då han flyttade in på Lockerudsvägen 61. Här bodde han till 19961009 då han flyttade till Bäckaskogsvägen också i Mariestad. Enligt Skatteverket.
Citera
2023-02-27, 22:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Tack Skvagg, jag håller med dig, det är viktigt att få reda på om de brukade gå ensam sent på natten denna väg?
För det har aldrig tydligt framgått att de gick hem själv så sent på natten utan sällskap, kanske därför U ville att hon skulle ta taxi hem?
Synd att inte U inte har varit tydligare i detta.
Hur ofta gick dessa systrar ut egentligen, var de ofta ute och gick hem själv ibland eller aldrig?
Ulrika bad väl henne ta en taxi och Helena frågade flera personer om de skulle åt samma håll, hon var säkert trött efter dagens och kvällens händelser?
Att BW säger att hon skulle gå hem innan de skiljs åt är inget att lita på, han kan ju faktiskt vara vår GM eller en av två?
Citera
2023-02-27, 22:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Familjen har varit tydlig med att de brukade hem och inte ta taxi.

Vi vet även att familjen berättade redan på söndagen vilken väg Helena brukade gå. En polisman med hund följde anvisad väg och fann en av Helenas skor. Fyndplatsen är vid stigen genom Kohagen.

Så att familjen ansåg det rimligt att Helena gick hem genom Kohagen står bortom allt rimligt tvivel.

Vissa menar att Ulrika ljuger. I så fall lär hon upprepa samma lögn om hon skulle börja skriva i tråden.

Det förekommer att familjemedlemmar skriver i mordtrådar på Flashback, men det är ovanligt. Skälet till det är enkelt. Familjemedlemmar är i stark beroendeställning till polisen, som i sin tur är mycket angelägen om att skydda den information som finns i utredningen. Polisen uppmanar därför familjen och övriga vittnen att hålla tyst.

Visst kan man kritisera polisen, men antalet mord som polisen klarar upp är hur som helst högre än antalet som Flashback klarar upp. Att anhöriga till mordoffer följer polisens anvisningar är därför inte särskilt märkligt. Familjens största skräck är givetvis att polisen lägger utredningen åt sidan och därför är det inte märkligt att familjen håller käft för att inte stöta sig med polisen. Familjen har dock en möjlighet att gå ut i massmedia och tala om försvinnandet, för att hålla uppe intresset och utöva viss press på polisen, men familjen säger i princip aldrig något nytt i intervjuer. De säger ungefär samma sak som polisen och familjen sade redan sommaren 1992.
Vad har det att göra med något?
Går!
Så var har du läst att de gick denna väg hem själva sent på natten efter krogen stängde?
Har du verkligen läst att de förut gjort det en gång, ibland eller ofta , länka då något som familjen yttrat i media.
Tack på förhand.
Citera
2023-02-27, 23:09
Medlem
Jag har följt detta sen det hände ,men jag är inte från Mariestad så jag har dålig koll på folk som bodde där. Det är mycket snack om Danskar? Jag jobbade i Norge på 90-talet åt en dansk firma. Ca 15år senare fick jag veta att en av danskarna hade våldtagit och mördat 2 tjejer under tiden vi jobbade där. Jag är inte 100 på hur han kallade sig,Jag vill minnas att han egentligen hette Mikael,men kallade sig själv Kim?
Citera
2023-02-28, 17:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Har kollat med Skatteverket och JohLa bodde faktiskt på Lockerudsvägen 69 från och med 19920401. Här bodde han ensam, hade dock ett barn från februari 1992 , men separerade strax efter. Modern bodde kvar i Hova där de båda delade lägenhet en kort tid. 19930402 flyttade han till Lockerudsvägen 73 , därefter till Bråtenvägen 12, 19940114.

Hans båda bröder: Henr*k och Ar*ne Lars*en har båda bott på en annan ort än Mariestad från och med 1990 resp. 1991 i alla fall. Båda faktiskt i Västmanland under hela 1992 och en bit framåt. Systern Bri*tt Lars*en (f.1972) bodde från 19920304 på Lockerudsvägen 13 fram till 19920624 då hon flyttade till Frölunda PL 4553, Mariestad sedan flyttade tillbaka till Lockerudsvägen 13 igen 19940303. Vilka huskroppar motsvarar då dessa adresser på den gamla Lockerudsvägen idag då som ej finns längre ? Mariegärdesväg som "en sträcka" på denna gamla väg numera heter. Jag säger Insekten och efterföljande husnummer då som jag förstått det.

Går vi till den välkände Er*k Ander*sen (f.1967) så bodde han enligt Skatteverket på Lockerudsvägen 63 från och med 19920302. Han bodde desförinnan i Töreboda och invandrade då från Ålborg strakten, Danmark , 19890618. 19930701 flyttade han till Lockerudsvägen 11, sedan till Karslund, Mariestad , 19940209. Sedan invandrade han fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark en tid.

Ris*to K (f.1967) bodde på Södra Vägen 38 från och med 19920422 till 19921201 då han flyttade in på Lockerudsvägen 61. Här bodde han till 19961009 då han flyttade till Bäckaskogsvägen också i Mariestad. Enligt Skatteverket.

Det är ändå ganska intressant faktum att JohLa (f 1970) då bodde på Lockerudsvägen 63, från 19920401 till 19930402 och EA (f.1967) som bodde på Lockerudsvägen 69 från 19920302 till 19930701. Kan de då bott i samma huskropp om de fanns fyra trappuppgångar i varje ? Kan de ha bott i de sista husen längst ner på Mariegärdesväg då ? Om så kan de ju vara starka kandidater för vad LoVi har sett eventuellt.

Någon som vet hur det är med dessa husnummer ? HincRobur , Thord eller någon annan ?
Citera
2023-02-28, 18:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Sorry! Missade svara på detta meddelande.

Dessvärre tog jag ingen kopia av dessa artiklar. Vi var dock många som såg dem och kommenterade dem när Kungliga Biblioteket gjorde tidningsarkivet publikt, vilket skedde i början av pandemin. Det som står i tråden är alltså läst av flera personer så trådens uppgifter kan anses vara verifierade.

Beträffande vilka fastigheter som motsvaras av vilka adresser idag så är det säkraste sättet att utgå från fastighetsbeteckningen.

Öppna därefter kartan i hitta.se

Zooma in på Lockerud eller annat intressant område.

Klicka sedan på knappen "Tomter" nere till vänster.

Klicka sedan på lite olika tomter för att se vad de olika husen har för fastighetsbeteckning.

Vill man veta exakt portingång som motsvaras av en viss adress får man försöka hitta högsta och lägsta gatunumret inom fastigheten och sedan se hur numren ser ut på intilliggande fastighet. På så vis kan man se i vilken riktning som gatunumren stiger.

Intressant att RiKe inte bodde på Lockerudsvägen, den del som idag är Mariegärdes väg.
Citera
2023-02-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vad har det att göra med något?
Går!
Så var har du läst att de gick denna väg hem själva sent på natten efter krogen stängde?
Har du verkligen läst att de förut gjort det en gång, ibland eller ofta , länka då något som familjen yttrat i media.
Tack på förhand.
Jag har inte heller läst något som bekräftar att Helena, när hon ensam gick hem, alltid valde vägen genom skogen före den aningen längre vägen på asfalt - Marieforsleden fram och sedan cykelbanan.
Mitt antagande är att Ulrika och Helena var de som var ute och festade vanligtvis tillsammans och de tog då skogsvägen när de var tillsammans och att det då var naturligt för vittnet Ulrika att påvisa skogsvägen som den som var mest sannolik. Och då spekulerar jag inte alls i vem som enligt polisen har planterat skorna där.
Citera
2023-03-01, 09:24
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har inte heller läst något som bekräftar att Helena, när hon ensam gick hem, alltid valde vägen genom skogen före den aningen längre vägen på asfalt - Marieforsleden fram och sedan cykelbanan.
Mitt antagande är att Ulrika och Helena var de som var ute och festade vanligtvis tillsammans och de tog då skogsvägen när de var tillsammans och att det då var naturligt för vittnet Ulrika att påvisa skogsvägen som den som var mest sannolik. Och då spekulerar jag inte alls i vem som enligt polisen har planterat skorna där.

Min fetning. Jag håller med dig här. Jag tror också faktiskt att när Ulrika och Helena väl var på Stadt så gjorde de det tillsammans. Dessa systrar var hårt knutna till varandra som pseudotvillingar som de var. Möjligt då att Helena var mer beroende av storasyster Ulrika än tvärtom givetvis får jag för mig. Jag tror också att Helena aldrig har gått ensam denna sträcka på natten från Stadt, genom skogen och hem, innan försvinnandet. Denna kväll blir allt ovant. Förfest i Töreboda och hon glömmer även plånboken. Redan här tappas en viss kontroll faktiskt över kvällen och hon kommer lite i beroendeställning ute på Stadt . Jag tror det är även därför hon ringer hem till Ulrika från Stadt för att hon inte har Ulrika vid sin sida denna festkväll. Ulrika säger i "Veckans brott" att: "Vi brukade höra av oss , att ringa hem" , återigen "VI" och "OSS".

Hon ringer också för att säga att hon både glömt plånbok och husnycklar. Det är därför också Ulrika säger att hon skall ta taxi för att hon inte skall gå hem ENSAM. Det är förklaringen på detta. Det är logiskt att Ulrika säger att "VI aldrig tog taxi", de behövde aldrig göra det. Och ja, det ÄR bokstavligt i detta fall. Vi ser även innan stängning då Helena i baren frågar: "Är det ingen som skall åt mitt håll ?". Än en gång hon vill inte gå hem ENSAM, för hon brukade aldrig göra det, är min slutsats.

Ulrika säger i olika inslag t ex att: "Den vägen har hon gått, vi gick alltid den vägen hem " (Blås inte ut mitt ljus) eller "vi gick alltid hem" (Veckans brott). Jag tolkar då detta "vi" bokstavligt, för jag tror aldrig att Helena brukande gå ensam den vägen på natten efter en festkväll. Jag tror aldrig hon fick anledning till det heller för jag tror att Helena hade Ulrika med sig de gånger de var ute, förutom denna kväll då. I "Mardrömmen i Mariestad" säger Ulrika att de båda hade precis flyttat hem till föräldrahemmet efter att varit ute och rest. Specifikt gällde väl detta Helena som också hade varit i Australien och Nya Zeeland ensam. I Ulrikas fall kanske det var mest för att det tog slut med PR. De båda bodde väl då i ett rum på Stadt då.

Helena och Ulrika hade också varit i Grekland och båtluffat. De kan alltså inte ha bott särskilt länge (denna andra vända) i föräldrahemmet innan försvinnandet. Så många gånger kan de kanske inte då ha gått hem från Stadt då som 22-23-åringar.

Jag vet att Polisen har haft möjligheten uppe att skorna kan ha varit planterade. Jag tror definitivt inte på, detta utan jag tror då helt klart på GWs alternativ att hon kan ha bett att bli avsläppt vid Ekuddenvägen vid stigen och tagit sin flykt den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in