2023-02-28, 18:27
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag diskuterar saken ur ett juridiskt perspektiv, begreppet fitta har inte nämnts i domstolsförhandlingen vad jag känner till, således är det väl inte relevant här?

Är du i rätt tråd och postar?

Vad fan vet du om juridik????
Citera
2023-02-28, 18:30
Medlem
Citat:
Domstolen hämtade information i SAOB, inte ur SAOL.
Nej domstolen hämtade definitionen från SVENSK ORDBOK...

Varken SAOL eller SAOB.

I Svensk ordbok defileras "snippa" som "det yttre kvinnliga köns*organet"
I SAOL som "kvinnans köns*organ"
I SAOB finns inte betydelsen könsorgan alls med - däremot en uppsjö äldre och helt annorlunda betydelser.
Senast redigerad av martinator 2023-02-28 kl. 18:32.
Citera
2023-02-28, 18:32
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Du är uppenbarligen en jubelidiot. På fittan finns bara ett hål. Trycker du in ett finger där så är du inne i fittan. Du kan inte penetrera några yttre delar. Du kan vidröra yttte delar men inte penetrera.

Skulle folk som dig fått säga sitt så skulle alla kvinnor gått runt med en linjal i fittan så dom kan se hur långt in våldtäktsmannen kommer.

I Sverige 2023 - har man en kort kuk så är det inte våldtäkt. Den var inte tillräckligt långt inne. Fast den var inne.

Näää bara till att göra om och göra rätt. Vidare med detta till högsta domstolen och få grisen dömd.

Nu är det inte jag som påstår detta utan det är praxis. Om du är missnöjd med det får du ta upp det med din lokala politiker som har möjlighet att påverka riksdagen att ändra lagen. Jag diskuterar det här ärendet ur ett juridiskt perspektiv och är inte intresserad av dina känsloyttringar. Om du inte har annat att komma med än personliga påhopp kan du låta bli att skriva.
Citera
2023-02-28, 18:35
Bannlyst
Nästa gång ni är i en rättssal använd inte ordet ”penis”, det friar förövaren!
Citera
2023-02-28, 18:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej domstolen hämtade definitionen från SVENSK ORDBOK...

Varken SAOL eller SAOB.

I Svensk ordbok defileras "snippa" som "det yttre kvinnliga köns*organet"
I SAOL som "kvinnans köns*organ"
I SAOB finns inte betydelsen könsorgan alls med - däremot en uppsjö äldre och helt annorlunda betydelser.

Svensk ordbok utges väl av Svenska akademien?

Svenska Akademiens Ord Bok. --> SAOB?

Bara så att vi har rätt information om domstolens beslutsunderlag.
Citera
2023-02-28, 18:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför är det så märkligt att tänka sig? Det sker nästan hundratusen domar om året. Vore snarare konstigt om något sådant aldrig hände. Dessutom vet jag inte om jag tycker att polisen nödvändigtvis har misskött sig så oerhört mycket. Jag kan absolut förstå att de inte ifrågasätter sin bild av det hela när de har fått bilden av en barnvåldtäkt. Så brukar människor generellt fungera när det handlar om sådana här mål. Jag hade kunnat göra samma miss.

Den stora missen är att åklagaren inte säkrade upp med en alternativ rubricering. Det är ett allvarligt fel.

Den detaljen har jag och flera andra svarat på ett flertal gånger tidigare i tråden. Och nej, det är inte lagligt.
Alla kan göra fel, men att fem olika "instanser" skulle göra samma fel samtidigt, ser jag som osannolikt.

Det förefaller vara något lurt runt den alternativa rubriceringen. Åklagaren menar på att hon strukit den efter påpekande från HR. Det låter mycket märkligt, både att HR skulle haft synpunkter och att åklagaren strukit den. Förmodligen finns där mycket vi inte vet.
Citera
2023-02-28, 18:40
Medlem
Citat:

Man kunde ju bara fråga vad våldtäktsoffret menade med ordet istället för att i smyg sitta och pappersgoogla.
Citera
2023-02-28, 18:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Nästa gång ni är i en rättssal använd inte ordet ”penis”, det friar förövaren!
Är inte snopp den manliga motsvarigheten till snippa? Jag har fruktansvärt svårt att tänka mig att någon skulle använda det förstnämnda ordet i en domstol.
Citera
2023-02-28, 18:41
Bannlyst
Citat:

Känns tryggt att veta att domstolen använder en utdaterad Ordbok som beslutsunderlag.

Kanske fler pedofiler kan frias härefter pga utav vad 40 år gamla ordböcker säger?
Citera
2023-02-28, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Alla kan göra fel, men att fem olika "instanser" skulle göra samma fel samtidigt, ser jag som osannolikt.
Ok. Jag ser det inte som det minsta konstigt. Det här är en typisk sådan grej där alla ser det de vill höra och det krävs att någon kommer och påpekar det hela för att man ens ska tänka på det.

Och som sagt, det avgörs hundratusen fall om året. Ibland blir det flera instanser som gör fel samtidigt.

För övrigt är det ju rätt uppenbart att det har hänt i just den här specifika situationen. Det är därför vi har den här diskussionen.

Citat:
Det förefaller vara något lurt runt den alternativa rubriceringen. Åklagaren menar på att hon strukit den efter påpekande från HR. Det låter mycket märkligt, både att HR skulle haft synpunkter och att åklagaren strukit den. Förmodligen finns där mycket vi inte vet.
Japp, den detaljen är jävligt mysko. Hoppas vi får reda på mer där.
Citera
2023-02-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det jag säger är att enligt praxis så är det inte våldtäkt om det inte handlar om de inre könsorganen. Om någon säger att snippan har berörts så vet man inte vilka delar av snippan det handlar om. På samma sätt betyder inte "pilla i tarmen" att man varit ända uppe i tjocktarmen. Det kan handla om enbart ändtarmen.

Nu har man ju dock inte bara fastställt att beröring har skett utan även penetration. Det föll enbart på att domarna inte ved vad snippa betyder.
Citera
2023-02-28, 18:46
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Känns tryggt att veta att domstolen använder en utdaterad Ordbok som beslutsunderlag.

Kanske fler pedofiler kan frias härefter pga utav vad 40 år gamla ordböcker säger?

Svensk ordbok från Svenska Akademin är från 2009. Den nya upplagan från 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in