2023-02-28, 01:44
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Våldet är ju att han kör ner näven innanför byxorna på henne mot hennes vilja. Vad är svårt att förstå med det? Måste han strypa henne och slå henne gul och blå för att det ska bli våldtäkt i din värld? Tafsa gör äcklen utanpå kläderna.
Det är ju det jag skrivit med mina inlägg. Det är NI skitnödiga moralkärringar som förstört ordet Våldtäkt från dess ursprungliga betydelse till att gälla precis ALLTING. Jag kan säga att jag känner mig "våldtagen" varje månad när jag ser min lönespecifikation och ser hur mycket av mina surt förvärvade pengar skatteverket dragit av mig.
Betyder inte att jag blivit "våldtagen".
Ordet och begreppet blir urvattnat till slut tack vare er skitnödiga moralkärringar.

Gubben borde blivit åtalad för sexuellt ofredande oavsett hur många centimeter finger som blev uppkört i flickans "snippa". Det har också fängelse i straffskalan. End of story.
Citera
2023-02-28, 03:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det här må låta osmakligt som fan, men låt oss lämna känslorna åt sidan lite. Vi är överens om att GM är ett äckligt as. Inget snack om saken.

Men för att vara helt ärlig så kan det vara svårt nog för en sexuellt erfaren person att avgöra hur djup en penetration är. Och vad innebär det egentligen när en tioåring säger det? Jag har inga problem med att tänka mig att en stackars liten tioåring upplever det som "långt in" redan när handen kommer innanför trosan. Att hans fingrar kommer innanför blygdläpparna är (förmodligen och förhoppningsvis) första gången någon som någon främlings fingrar kommer så djupt.

Jag tvivlar inte ett dugg på att GM gjort något han borde straffas för. Jag tvivlar heller inte på att flickan upplevde det som "långt in". Men det är inte helt självklart att det innebär penetration av själva slidan, och det verkar som att praxis säger att det är där gränsen mellan våldtäkt och sexuellt utnyttjande går. Kan dock tycka att det är lite konstigt att de inte dömde för det senare. Såvitt jag förstått är de inte bundna av åtalsrubriceringarna, utan bara av gärningsbeskrivningen och den räcker till för sexuellt utnyttjande.
Är fingret inne så är det, sen vad du tycker om vad en tioåring säger eller inte är ointressant. Har en tioåring berättat en rimlig historia som dessutom delvis stöds av vad gm säger gällande hur hon lyftes så kokar det med till trovärdighet. Varför skulle en tioåring ljuga om att hon fått ett finger uppkört i vagina?
Att låtsas som att snippa betyder något annat och fingret aldrig penetrerade flickan givet att man köper händelseförloppet tyder på bristande förståelse för både anatomi och tyngdlagen.
Citera
2023-02-28, 03:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är fingret inne så är det, sen vad du tycker om vad en tioåring säger eller inte är ointressant. Har en tioåring berättat en rimlig historia som dessutom delvis stöds av vad gm säger gällande hur hon lyftes så kokar det med till trovärdighet. Varför skulle en tioåring ljuga om att hon fått ett finger uppkört i vagina?
Att låtsas som att snippa betyder något annat och fingret aldrig penetrerade flickan givet att man köper händelseförloppet tyder på bristande förståelse för både anatomi och tyngdlagen.
Om du läser en gång till så har jag inte antytt någonstans att hon ljuger. Bara att hon kanske inte har uppfattat saker korrekt. Hur många tioåringar vet ens hur det känns att bli penetrerad?

Däremot var det någon tidigare som var inne (höhö) på någon formulering att gränsen för våldtäkt bör gå tidigare när det gäller barn, och det får jag väl säga inte låter helt orimligt. Jag skulle ju inte direkt gråta om han hade blivit fälld. Vidrigt jävla as. Men om praxis säger att gränsen går vid penetration (av slidan) så är det inte jättekonstigt att detta inte anses bevisat.
Citera
2023-02-28, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snudden1
Jag är intresserad av domarna. Vilka är de ?
Har de friat fler pedofiler i sin yrkeskarriär. Vad döljer de ?
Grävare! Uppdrag!

Precis, gärningsmannen är redan uthängd nu gäller det fokusera på dessa 4 domarna.
Det är något som inte stämmer med dessa herrar, Är dom pedofiler själva, är dom mutade, va fan är det frågan om. Hade vart intressant om man kunde hitta någon koppling till andra fall.
Citera
2023-02-28, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Det är ju det jag skrivit med mina inlägg. Det är NI skitnödiga moralkärringar som förstört ordet Våldtäkt från dess ursprungliga betydelse till att gälla precis ALLTING. Jag kan säga att jag känner mig "våldtagen" varje månad när jag ser min lönespecifikation och ser hur mycket av mina surt förvärvade pengar skatteverket dragit av mig.
Betyder inte att jag blivit "våldtagen".
Ordet och begreppet blir urvattnat till slut tack vare er skitnödiga moralkärringar.

Gubben borde blivit åtalad för sexuellt ofredande oavsett hur många centimeter finger som blev uppkört i flickans "snippa". Det har också fängelse i straffskalan. End of story.

Gränsen när det gäller utsatta barn, borde dras vid uppsåtet och att han faktiskt kom innanför hennes kläder, resten (smekning/whatever) borde generera en kemisk kastrering.

Om nämndemännen inte har fattat vad ordet snippa betyder och inte heller bemödat sig med att ta reda på det, eller begära kompletterande uppgifter, så bör de ha gjort sitt sista pass i en rättssal. Jag har nästan mer respekt för pedofilen än ett häng gubbäckel som inte orkar sköta sitt jobb.

Det är okej att som nämndeman inte vara 100procentig i många fall, men fan inte när det gäller utsatta barn som inte kan försvara sig.
Citera
2023-02-28, 04:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
HD ska ta upp det för att sätta praxis om hur stora idioter domarna och nämndemän får vara eller inte vara.
Det är en viktig fråga rent rättsligt
Som förklarats tidigare i tråden burkar HD inte pröva bevisvärdering. Om det hade varit klarlagt exakt exakt hur djupt inne gm hade varit och frågan var om det hade räckt för att klassas som våldtäkt och det saknas prejudikat så hade det varit en grej för HD. Men nu handlar det om just bevisvärdering.
Citera
2023-02-28, 05:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Både ja och nej. Men det kan åklagaren göra om det tydligt framgått vad flickan menat. Därför var det ju så viktigt att förhörsledarna skulle ställa sådana frågor för att få ett förtydligande.

Citat:
”Målsäganden har dock uppgett att hela handen varit på snippan och fingret inuti snippan, samt att Jörgen Sörensen varit långt inne i snippan. Målsäganden har även visat med sina händer hur detta gått till genom att hålla handen utsträckt med handflatan uppåt och samtidigt höja upp ett finger. Jag bedömer att målsäganden inte kan tolkas på något annat sätt än att hon menar att Jörgen Sörensen trängt in i hennes vagina med ett finger”,

Citat ur domen av Julia Cedergren, skiljaktig.
Hon har med förundersökningen och Tingsrätt-domen, samt själv då sett video med förhör av flickan - och med detta som underlag begripit klockrent vad som hänt, och händelseförloppet är per definition uppvisat med handgester av barnet självt.

Hur....? Varför...? Hur i hela helvete skall man som åklagare och förhörsledare be en 10-årig flicka utveckla det här mer med ord, så att gubbarna i Hovrätten begriper det här "nya" ordet?
Flickan har ju sagt och visat väldigt tydligt vad som menas.

Samt om nu det här ordet var så svårt för Hovrätten att begripa, varför tog dom inte upp det under huvudförhandlingen?
Åklagare och polis skall ju inte behöva gissa sig till att man inte förstår något sådant här väldigt grundläggande.

Om flickan hade sagt att mannen kör en blå bil, skulle förhörsledare och åklagare då bett flickan välja ut blå penna så hon kan kladda ner en stor färgklick som kan uppvisas för gubbarna i Hovrätten, så dom begriper vad färgen blå är?
Det är på samma nivå här. Någon djävla måtta får det vara på idioti.
Citera
2023-02-28, 05:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Som förklarats tidigare i tråden burkar HD inte pröva bevisvärdering. Om det hade varit klarlagt exakt exakt hur djupt inne gm hade varit och frågan var om det hade räckt för att klassas som våldtäkt och det saknas prejudikat så hade det varit en grej för HD. Men nu handlar det om just bevisvärdering.

Nej det handlar inte alls om bevisvärdering.
Det här ärendet handlar ju uteslutande om domare som inte förstår ett ord, samt visar sig ha extremt låg kunskap om ett flickebarns anatomi.

I domen framgår att man kommit fram till vissa slutsatser, så bevisvärderingen är egentligen inget konstigt.
Citera
2023-02-28, 05:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Vad har du för agenda egentligen? Du verkar kunna saker. Då kan du inte vara så här efterbliven i ditt resonemang. Det är bara bla bla bla.

Det åklagaren beskriver ÄR våldtäkt. Styrkt av vittnesmål från flickan. Alla fattar det utom ni specialare.

Varför skulle åklagaren hävda andra yrkanden? Målet är glasklart. Det är lite som om åklagaren skulle säkra upp med misshandel när någon går fram och skjuter någon i huvudet. När ni gubbar har det lite svårt med språket så får ni väl för fan lösa det själva eller fråga. Och allt bölande om att åklagaren måste husera särskola för alla domare som inte begriper triviala saker är inte sant. Det finns krav på domare.
Fast någonstans går ju gränsen för våldtäkt. Inte sant? Var skulle du säga att den går?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej det handlar inte alls om bevisvärdering.
Det här ärendet handlar ju uteslutande om domare som inte förstår ett ord, samt visar sig ha extremt låg kunskap om ett flickebarns anatomi.

I domen framgår att man kommit fram till vissa slutsatser, så bevisvärderingen är egentligen inget konstigt.
Oklarheterna gäller huruvida gm har penetrerat i juridisk mening.
Citera
2023-02-28, 05:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Fast någonstans går ju gränsen för våldtäkt. Inte sant? Var skulle du säga att den går?

Oklarheterna gäller huruvida gm har penetrerat i juridisk mening.

Ja, det blir i juridisk mening eftersom dom anser att snippan utgör endast dom yttre delarna av kvinnans könsorgan.
Samtidigt är bevisvärderingen helt klar på att ett finger varit inne, så ärendet handlar ju främst om förmågan att förstå vad som presenteras för en i ordalag.

Det finns ingen godtycklig gräns för vad som är en våldtäkt. Är något instoppat i underlivet under rådande förhållanden, så är det våldtäkt.
Det finns så många rättsfall och så mycket praxis, samt till det en justerad sexualbrottlagstiftning som rätt klart tydliggör var gränsen för våldtäkt mot barn går.
Citera
2023-02-28, 05:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Exakt var ska gränsen gå då? För jag antar att vi är överens om att den inte ska gå vid att peta på naveln?

Men jag antar att vi är överens om att gränsen måste gå någonstans? Och då är ju frågan var.

När det handlar om barn tycker jag gränsen ska gå vid att gärningsmannens finger eller hand har kontakt med fittan. Punkt.
Citera
2023-02-28, 05:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det blir i juridisk mening eftersom dom anser att snippan utgör endast dom yttre delarna av kvinnans könsorgan.
Samtidigt är bevisvärderingen helt klar på att ett finger varit inne, så ärendet handlar ju främst om förmågan att förstå vad som presenteras för en i ordalag.

Det finns ingen godtycklig gräns för vad som är en våldtäkt. Är något instoppat i underlivet under rådande förhållanden, så är det våldtäkt.
Det finns så många rättsfall och så mycket praxis, samt till det en justerad sexualbrottlagstiftning som rätt klart tydliggör var gränsen för våldtäkt mot barn går.
Såvitt jag har förstått det räcker inte att ett finger är innanför blygdläpparna. Det måste i regel in i slidan. Har du något rättsfall som bevisar motsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in