2023-02-25, 16:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Detta är vad han säger:

Eftersom detta är ett vetenskapligt faktum. Att förneka detta är att förneka fakta.

Du är ärligt talat rätt så patetisk i ditt desperata greppande efter halmstrån för att försöka bortförklara de överväldigande bevis som motsäger dina vanföreställningar om medvetandet.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.955594/full

https://www.consciouslifestylemag.com/non-local-consciousness-and-the-brain/

https://joelvelasco.net/teaching/2300/van_lommel13-non_local_consciousness.pdf

https://www.researchgate.net/profile/Ll-Ssss/publication/326804160_Consciousness_is_an_Entity_with_Entangle d_States_Correlating_the_Measurement_Problem_with_ Non-Local_Consciousness/links/5b642f5b458515298ce1527a/Consciousness-is-an-Entity-with-Entangled-States-Correlating-the-Measurement-Problem-with-Non-Local- Consciousness.pdf
Citera
2023-02-25, 16:53
Medlem
526s avatar
Citat:
Det finns massor av isolerade lokala fenomen enligt vetenskapen, varför skulle det inte göra det? Att det inte skulle göra det är bara någonting som du har fått för dig.

Ingen kan veta att 1+2=3 utan att först ha lärt sig matte, och för att lära sig matte så måste man ha kontakt med omvärlden. Ingen är medveten om att Pi existerar som inte har fått lära sig det, från omvärlden. Tyvärr, men all kunskap kommer i grund och botten utifrån.

Medvetandet utgörs av det exakta system som hjärnans nervceller utgörs av, detta vet vi. Att blommor och andra saker i naturen saknar medvetande beror på att de saknar detta system av nervceller. Det är dock en positiv utveckling att du nu erkänner att dessa saker saknar medvetande.

Det är inte nervceller i sig som är grejen utan det energimönster de skapar och vad energimönstret kan åstadkomma. Energin i sig är inte informationsbärande. Det tillförs en emergens. Effekten är större än summan av delarna.

Vi applicerar vår förmåga att tänka på fysiska ting, men logik kommer inte av det fysiska utan från medvetandet.

Nämn ett naturfenomen som är 100% isolerat från omvärlden?
Citera
2023-02-25, 16:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det duger inte som motargument. Har det gjort det, så har det gjort det. Verkligheten vinner alltid. Då faller det rationella påståendet tills man kan visa något annat. Samtidigt är det påståendet bara en åsikt egentligen. Man kan förstås se medvetandet som generellt bland människor och vissa djur. Samma med livet självt. Finns inga belägg för liv någon annanstans än på jorden.

Finns det liv någon annanstans måste väl det ha uppstått där också. Enligt det rationella synsättet, kan inte universum ha uppstått heller. Hur kan då både liv och universum finnas?

Själv anser jag att liv och medvetande hör ihop. Min åsikt är att det behövs liv för ett medvetande. Det finns inget medvetande i en död hjärna, eller någon annan död materia. Vi saknar kunskap men det betyder inte att man behöver gå till tron, religionen.

Ja det handlar bara om vilket synsätt man väljer. Ingen kan säga sig ha facit.
Att vi ser hjärnceller betyder inte att vi förstår vad medvetandet är.

Det mest logiska (enligt mig) är att medvetande är en allomfattande universiell egenskap/kraft. Dvs allt är mer eller mindre medvetet. Ju mer komplext ju högre medvetandetillstånd.
Det vore konstigt rent vetenskapligt om det vore ett avvikande lokalt fenomen.

I grunden handlar det om man ska anse det förnuftigt att anta att saker man inte sett finns?
Vi har inte sett liv på andra planeter, men de allra flesta fysiker och astronomer anser det är mest troligt att de finns.
Om vi bara utgick från vad vi ser så blir tankeramarna väldigt snäva. Vissa gillar det och tycker det är tryggt och bekvämt - andra inte.
Citera
2023-02-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.955594/full

https://www.consciouslifestylemag.com/non-local-consciousness-and-the-brain/

https://joelvelasco.net/teaching/2300/van_lommel13-non_local_consciousness.pdf

https://www.researchgate.net/profile/Ll-Ssss/publication/326804160_Consciousness_is_an_Entity_with_Entangle d_States_Correlating_the_Measurement_Problem_with_ Non-Local_Consciousness/links/5b642f5b458515298ce1527a/Consciousness-is-an-Entity-with-Entangled-States-Correlating-the-Measurement-Problem-with-Non-Local- Consciousness.pdf
Ja, det finns fler människor än du, även välutbildade sådana, som också lever i förnekelse.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är inte nervceller i sig som är grejen utan det energimönster de skapar och vad energimönstret kan åstadkomma. Energin i sig är inte informationsbärande. Det tillförs en emergens. Effekten är större än summan av delarna.

Vi applicerar vår förmåga att tänka på fysiska ting, men logik kommer inte av det fysiska utan från medvetandet.

Nämn ett naturfenomen som är 100% isolerat från omvärlden?
Så inga nervceller = inget energimönster?

Men utan kännedom om några fysiska ting så har denna logik ingenting att appliceras på, eller hur?

Nämn ett naturfenomen som påverkar allting som existerar i hela universum?
Citera
2023-02-25, 17:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja det handlar bara om vilket synsätt man väljer. Ingen kan säga sig ha facit.
Att vi ser hjärnceller betyder inte att vi förstår vad medvetandet är.

Det mest logiska (enligt mig) är att medvetande är en allomfattande universiell egenskap/kraft. Dvs allt är mer eller mindre medvetet. Ju mer komplext ju högre medvetandetillstånd.
Det vore konstigt rent vetenskapligt om det vore ett avvikande lokalt fenomen.

I grunden handlar det om man ska anse det förnuftigt att anta att saker man inte sett finns?
Vi har inte sett liv på andra planeter, men de allra flesta fysiker och astronomer anser det är mest troligt att de finns.
Om vi bara utgick från vad vi ser så blir tankeramarna väldigt snäva. Vissa gillar det och tycker det är tryggt och bekvämt - andra inte.
Att vi ser att hjärncellerna påverkas när vi tänker, drömmer och har upplevelser, är en stark indikation av att våra upplevelser skapas i hjärnan och att vårat medvetande är en funktion hos hjärnan.

Jag påstår att det du säger är varken logiskt eller troligt, utifrån vad vi vet. Jag ser det som en religion. Du har bytt Gud mot det allomfattande medvetandet. Du ser väl själv likheten? Finns, men går inte att se.

Att vissa anser det troligt, att det finns liv på andra ställen i Universum än här på jorden, betyder inte att det finns. De kan inte ens avgöra hur troligt det är, bara gissa.

Det finns inget förnuft alls i att anta att Kalle Anka lever på baksidan av månen, eller något annat man inte sett eller kunnat detektera. Det är tvärtom oförnuftigt. Man kan förstås ha en teori, men om den inte ens är trovärdig, kan den bara ses som åsikt tagen direkt ur luften.
Citera
2023-02-25, 17:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Att vi ser att hjärncellerna påverkas när vi tänker, drömmer och har upplevelser, är en stark indikation av att våra upplevelser skapas i hjärnan och att vårat medvetande är en funktion hos hjärnan.

Jag påstår att det du säger är varken logiskt eller troligt, utifrån vad vi vet. Jag ser det som en religion. Du har bytt Gud mot det allomfattande medvetandet. Du ser väl själv likheten? Finns, men går inte att se.

Att vissa anser det troligt, att det finns liv på andra ställen i Universum än här på jorden, betyder inte att det finns. De kan inte ens avgöra hur troligt det är, bara gissa.

Det finns inget förnuft alls i att anta att Kalle Anka lever på baksidan av månen, eller något annat man inte sett eller kunnat detektera. Det är tvärtom oförnuftigt. Man kan förstås ha en teori, men om den inte ens är trovärdig, kan den bara ses som åsikt tagen direkt ur luften.

Hjärnceller och synopsis är budbärare av energi - inte själva funktionen i sig. Det är när synopsis (hjärnceller) är i ett visst mönster som funktionen uppstår. Dvs man kan ha samma beståndsdelar men helt utan funktion - så funktionen sitter inte i delarna utan i helheten som delarna bildar.
Jämför med ett kretskort för en radio. Det är först när alla delar är rätt som den kan ta in en kanal.
Citera
2023-02-25, 17:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja, det finns fler människor än du, även välutbildade sådana, som också lever i förnekelse.

Så inga nervceller = inget energimönster?

Men utan kännedom om några fysiska ting så har denna logik ingenting att appliceras på, eller hur?

Nämn ett naturfenomen som påverkar allting som existerar i hela universum?

Det går runt för dig nu. Du upprepar om och om.
Du är inte ute efter att först utan för att försöka få rätt.
Materia är inte levande.
Citera
2023-02-25, 17:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hjärnceller och synopsis är budbärare av energi - inte själva funktionen i sig. Det är när synopsis (hjärnceller) är i ett visst mönster som funktionen uppstår. Dvs man kan ha samma beståndsdelar men helt utan funktion - så funktionen sitter inte i delarna utan i helheten som delarna bildar.
Jämför med ett kretskort för en radio. Det är först när alla delar är rätt som den kan ta in en kanal.
Det finns flera åsikter om hur hjärnan och medvetandet fungerar och på vilket sätt. Medvetandet är på så länge vi är vakna. Men återigen, det är en funktion hos hjärnan.

Jag såg din dåliga analogi om radion och tänkte, det gäller väl en cykel också. I alla apparater och maskiner ska delarna passa och fungera ihop som det är tänkt. Stenar?

En liten grej. Har du "tänkt" på att tänkandet inte är en medveten handling. Pröva tänka och fundera på vad som faktiskt händer, kommer du att inse att det är så.
Man formulerar eller upplever något i sitt medvetande och nästan ögonblickligen kommer ett svar tillbaka till medvetandet. Men var är själva tänkandet? Det sköter hjärnan utan att du är medveten om det.
Citera
2023-02-25, 17:42
Medlem
Citat:
Det går runt för dig nu. Du upprepar om och om.
Du är inte ute efter att först utan för att försöka få rätt.
Materia är inte levande.
Jag upprepar mina frågor om och om igen eftersom du inte kan komma upp med några svar på dem, hur hårt du än pressas. Detta för att visa att din teori inte är genomtänkt för fem öre.
Citera
2023-02-25, 17:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Det finns flera åsikter om hur hjärnan och medvetandet fungerar och på vilket sätt. Medvetandet är på så länge vi är vakna. Men återigen, det är en funktion hos hjärnan.

Jag såg din dåliga analogi om radion och tänkte, det gäller väl en cykel också. I alla apparater och maskiner ska delarna passa och fungera ihop som det är tänkt. Stenar?

En liten grej. Har du "tänkt" på att tänkandet inte är en medveten handling. Pröva tänka och fundera på vad som faktiskt händer, kommer du att inse att det är så.
Man formulerar eller upplever något i sitt medvetande och nästan ögonblickligen kommer ett svar tillbaka till medvetandet. Men var är själva tänkandet? Det sköter hjärnan utan att du är medveten om det.
Svammel.

Analogin med kretskort är för att de består av mineraler, dvs stenar. Elkomponenter är sten.
När de sätts i en viss ordning leder det energin så att ett mönster bilads och radiovågor blir till ljud.
Citera
2023-02-25, 17:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag upprepar mina frågor om och om igen eftersom du inte kan komma upp med några svar på dem, hur hårt du än pressas. Detta för att visa att din teori inte är genomtänkt för fem öre.

Teorin är att vi inte vet vad medvetande är. Det är det som är frågan. Jag försökte förklara vissa grundläggande koncept för dig men du förstår inte. Jag kan inte prata med någon som motsäger sig att allt påverkar annat i naturen. Du behöver mogna intellektuellt.
Citera
2023-02-25, 18:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Svammel.

Analogin med kretskort är för att de består av mineraler, dvs stenar. Elkomponenter är sten.
När de sätts i en viss ordning leder det energin så att ett mönster bilads och radiovågor blir till ljud.
Jag hade hoppats att få avsluta det här.
En IC-krets består av en massa kemikalier, metaller och plast. Metallerna utvinns förstås ur mineraler. Kisel finns såklart också vilket är en mineral.
Radiovågorna ger i och för sig ett visst mönster, man demodulerar vågen och tar ut informationen ur bärvågen som man skickar genom en förstärkare och sedan ut i högtalaren som mest består av metall med nåt plast eller pappersmembran.
Antennen är av metall. Men alla delar behöver förstås fungera tillsammans, som på en cykel, för att det ska fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in