Citat:
Ursprungligen postat av
526
Ja det handlar bara om vilket synsätt man väljer. Ingen kan säga sig ha facit.
Att vi ser hjärnceller betyder inte att vi förstår vad medvetandet är.
Det mest logiska (enligt mig) är att medvetande är en allomfattande universiell egenskap/kraft. Dvs allt är mer eller mindre medvetet. Ju mer komplext ju högre medvetandetillstånd.
Det vore konstigt rent vetenskapligt om det vore ett avvikande lokalt fenomen.
I grunden handlar det om man ska anse det förnuftigt att anta att saker man inte sett finns?
Vi har inte sett liv på andra planeter, men de allra flesta fysiker och astronomer anser det är mest troligt att de finns.
Om vi bara utgick från vad vi ser så blir tankeramarna väldigt snäva. Vissa gillar det och tycker det är tryggt och bekvämt - andra inte.
Att vi ser att hjärncellerna påverkas när vi tänker, drömmer och har upplevelser, är en stark indikation av att våra upplevelser skapas i hjärnan och att vårat medvetande är en funktion hos hjärnan.
Jag påstår att det du säger är varken logiskt eller troligt, utifrån vad vi vet. Jag ser det som en religion. Du har bytt Gud mot det allomfattande medvetandet. Du ser väl själv likheten? Finns, men går inte att se.
Att vissa anser det troligt, att det finns liv på andra ställen i Universum än här på jorden, betyder inte att det finns. De kan inte ens avgöra hur troligt det är, bara gissa.
Det finns inget förnuft alls i att anta att Kalle Anka lever på baksidan av månen, eller något annat man inte sett eller kunnat detektera. Det är tvärtom oförnuftigt. Man kan förstås ha en teori, men om den inte ens är trovärdig, kan den bara ses som åsikt tagen direkt ur luften.