2023-02-25, 18:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag hade hoppats att få avsluta det här.
En IC-krets består av en massa kemikalier, metaller och plast. Metallerna utvinns förstås ur mineraler. Kisel finns såklart också vilket är en mineral.
Radiovågorna ger i och för sig ett visst mönster, man demodulerar vågen och tar ut informationen ur bärvågen som man skickar genom en förstärkare och sedan ut i högtalaren som mest består av metall med nåt plast eller pappersmembran.
Antennen är av metall. Men alla delar behöver förstås fungera tillsammans, som på en cykel, för att det ska fungera.

Du behöver inte förklara hur en radio funkar. Det jag ville förklara är principen av att helheten av delarna blir större än summan av delarna. Och det beror på i vilken del man sätter olika komponenter (mineraler som leder energi). Sätter man dem i en ordning blir det ett annat mönster, på ett tredje sätt blir det ingenting. Det handlar med andra ord om att komponenterna ska leda något som redan finns.
Citera
2023-04-06, 16:47
Medlem
Tänk om du är "GUD"...den enda personen i hela universum. Och alla andra är "bottar"?

Sorry till mods. Eftersom jag inte vet var jag ska lägga denna tråd. Jag hoppas att ni kan omplacera denna om
den ligger fel.

Ja min fråga är att "Tänk om du är "GUD"...den enda personen i hela universum. Och alla andra är "bottar"?"

Fråga säger sig ju själv vad jag frågar i tråden. Så igen..tänk att om du är den enda "personen" i HELA UNIVERSUM. Och alla och allt annat är bara en spegelbild. Eller "bottar"?

Frågan är att: Hur kan man veta om det är så eller inte?
Citera
2023-04-06, 16:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Sorry till mods. Eftersom jag inte vet var jag ska lägga denna tråd. Jag hoppas att ni kan omplacera denna om
den ligger fel.

Ja min fråga är att "Tänk om du är "GUD"...den enda personen i hela universum. Och alla andra är "bottar"?"

Fråga säger sig ju själv vad jag frågar i tråden. Så igen..tänk att om du är den enda "personen" i HELA UNIVERSUM. Och alla och allt annat är bara en spegelbild. Eller "bottar"?

Sök på Solipsism
Citera
2023-04-06, 16:54
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
den ligger fel.

Nu hoppar du över ett steg. Hur vet man att Gud finns om ingen har sett honom? Att människor har skrivit en bok är inget bevis.
Citera
2023-04-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Nu hoppar du över ett steg. Hur vet man att Gud finns om ingen har sett honom? Att människor har skrivit en bok är inget bevis.

Ja. Kanske sant. Men jag eller ingen vet egentligen vad gud är, eller skulle vara, om "hen/det" existerar eller existerade, eller kommer existera. Men hur kan du veta om du är eller inte är den enda "personen" i hela universum? Och om du skulle vara det, skulle du kunna kalla dig för gud då?
Senast redigerad av HayabusaMannen 2023-04-06 kl. 17:03.
Citera
2023-04-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Ja tänk om om inte fanns det där om tycker jag inte om det skulle nog vara bättre om om inte fanns.

Kan du förklara lite närmare vad du menar? För jag förstår inte helt och hållet det tyvärr.
Citera
2023-04-06, 18:25
Medlem
Alla har väl lekt lite med tanken om allt omkring oss bara är konstruerat kring vår person. Detta faller ju dock på sin orimlighet då vi alla människor delar samma mänskliga verklighet.
Citera
2023-04-06, 19:15
Medlem
Typ som i "the law of one" ?

Ja alltså, det går ju inte att hitta några bevis, annars hade rimligen någon redan gjort det. Det verkar inte som det är meningen att vår existens ska erbjuda några klara lätta svar. Du får helt enkelt vänta tills du dör och se ifall något händer...

Kan tycka att det finns så mycket att irritera sig på i världen så det vore ologiskt att världen vore min skapelse. Fast å andra sidan, är jag allt som finns så är ju jag inte Jag utan en maskeradkostym jag är ovetande om att jag bär och vem vet vad Mitt Verkliga Jag har för skäl att leva detta livet.
Lite chetscodes hade i alla fall uppskattats
Sen kan ju denna "guden" samtidigt vara alla andra som lever också, varje människa, djur och insekt, med allas behov och önskningar.

Sen är ju teorin att vi lever i en simulator ganska intressant då en hel del vetenskapsmän tydligen tror det kan vara så. Men vem eller vad som satt oss i den simulatorn och varför?

Man kan fundera och teorisera, men i slutändan får man helt enkelt vänta tills man dör och se om något händer...
Senast redigerad av Mon81 2023-04-06 kl. 19:28.
Citera
2023-04-06, 19:38
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind

Du tror att alla förfärder är idioter alltså och varit så i 2000 år ?

Nej, de har haft bevisen, men de går inte att få vetenskapligt utan de är personliga och man får dem, personligen, av Gud när man söker honom genom att läsa Bibeln. För han vet när du söker och när du läser och vill hjälpa dig förstå. Så har våra förfäder gjort och detta vill inte skolan att du skall veta då den styrs av judar.

Till TS börja läsa Bibeln så kommer Gud kontakta dig tillslut, men han vill att du själv skall välja. Den fria viljan. När du känner att kärlek plötsligt börjar strömma genom hela din kropp i en fantastisk upplevelse, då vet du. Visare blir du med.
Senast redigerad av JustTheFacts 2023-04-06 kl. 19:44.
Citera
2023-04-06, 19:49
Bannlyst
Citat:
den ligger fel.

ifall alla människor är en version av dig, hur skulle du vara för att alla människor skulle bete sig så genomtänkt som möjligt?

du skulle försöka vara som Jesus och det är vad kristendomen försöker lära ut eftersom det finns ett helvete man måste undvika för att man har en oändlig själ som människa.

helvetet är fall någon utnyttjat barn sexuellt eftersom ifall alla är en version av dig, så kommer du aldrig ha någon förbindelse med alla de människor som aldrig vill utnyttja barn sexuellt och aldrig gjort det heller för att aldrig normalisera något som enbart gör att man hamnar i helvetet.

helvetet innebär således att man blir utesluten från mänskligheten och förlorar på så vis själen som människor delar där Jesus är Gud.

förlorar man denna förbindelse märker man att man inte längre är en version av Jesus men att man istället är en version av alla de som är i helvetet, en av alla pedofiler, en alla de som våldtagit barn, en alla de som är mentalt handikappade och inte kan förstå att de är i helvetet, en av alla de inavlade som judarna är, en av alla de som enbart kan vara så onda som möjligt d.v.s. någon som måste dödas ifall de inte dödar sig själva.

det är helvetet och som kristen ska man vara genomtänkt så att man inte låter sig påverkas eller vilja påverka någon på ett ogenomtänkt sätt så att fler förloras till helvetet som de inavlade judarna lockar med via lgbtq och deras försök att normalisera våldtäkt av barn och inavel.
Citera
2023-04-06, 20:00
Moderator
Psilosophers avatar
Tråd [Tänk om du är "GUD"...den enda personen i hela universum. Och alla andra är "bottar"?] infogad.

/Moderator
Citera
2023-04-18, 16:01
Medlem
Jonblunds avatar
Det finns väl inget meningsfullt att säga om solipsismen utöver att den inte går att vederlägga. Det är trots allt inte många som på allvar tror på teorin, finns för många tecken som tyder på dess oriktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in