2023-02-20, 16:53
  #2005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieBrown
Inte mycket egentligen, menar bara att när man passerar vissa gränser så kan nya regler och avtal börja gälla. Titta på sjöfarten och deras skattelättnader t.ex, när de opererar på internationellt vatten så gäller helt andra skattetabeller mm. Tänkte att det kunde finnas något liknande för lokförare när de passerar landsgränser.

Du kan väl jämföra med besättningen på ForSea på HH-leden? Vore väl en relevant jämförelse.

Vet att DB hade väldigt förmånliga villkor när personalen var utomlands... det dödade deras nattåg.
Citera
2023-02-22, 11:01
  #2006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Restid? Från hemmet till arbetet eller vad menas?

Ersättning för restid från stationen där jag är stationerad till första arbetsplatsen om den inte är samma som stationen där jag är stationerad.

Får inte ersättning för att köra från hemmet till jobbet - min åkstation - men om jag behöver åka från hemmet till annan arbetsplats för att starta arbetspasset där istället eller om jag måste resa från min åkstation till annat ställe för att där börja mitt arbetspass får jag ersättning för den resan.
Citera
2023-03-14, 13:43
  #2007
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du kan väl jämföra med besättningen på ForSea på HH-leden? Vore väl en relevant jämförelse.

Vet att DB hade väldigt förmånliga villkor när personalen var utomlands... det dödade deras nattåg.

Huvudanledningen till att DB europeiska nattågslinjer lades ned berrode på bristande lönsamhet och konkurrensen från flyget som också finanserats med tyska skattepengar från förbundsländerna. Sedan togs det också politiska beslut i Tyskland av det dåvarande CDU styret att den europeiska nattågstrafiken inte var något Deutsche Bundesbahn skulle satsa på vid den tiden varav man avyttrade flera äldre DR/DB liggvagnar. ÖBB tog dessutom över några av DB nattågslinjer och vagnar.
Citera
2023-03-17, 17:28
  #2008
Medlem
Kollektivavtalet för järnvägsanställda löper ut om 6 veckor. Utan kollektivavtal har lokförarna rätt att strejka vilket säkerligen skulle bli aktuellt om inget nytt avtal finns på plats.

Vilka frågor är ni beredda att strejka för?
Citera
2023-03-18, 11:00
  #2009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Kollektivavtalet för järnvägsanställda löper ut om 6 veckor. Utan kollektivavtal har lokförarna rätt att strejka vilket säkerligen skulle bli aktuellt om inget nytt avtal finns på plats.

Vilka frågor är ni beredda att strejka för?

-Minst två personer ombord på resandetåg som båda innehar trafiksäkerhetstjänst.

-Bort med kvartstiden

-Få bort "Bör sluta före 19.00 före fridag" och ersätt med "Ska sluta för 19.00 före fridag"

-Inga delade turer (om det förekommer hos vissa orter)
Citera
2023-03-19, 13:50
  #2010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Kollektivavtalet för järnvägsanställda löper ut om 6 veckor. Utan kollektivavtal har lokförarna rätt att strejka vilket säkerligen skulle bli aktuellt om inget nytt avtal finns på plats.

Vilka frågor är ni beredda att strejka för?

Inga.

Men kvarstiden är ett djävulens påfund som bör tas bort.
Citera
2023-03-25, 05:44
  #2011
Medlem
Någon här som jobbar som lokförare på SJ och kan svara för hur skiftena ser ut? Hur många dagar på respektive av har man?
Citera
2023-03-25, 11:06
  #2012
Medlem
Jag jobbar inte på SJ men det absolut vanligaste sättet att arbeta på SJ och många andra bolag är att du är ledig varannan helg plus en dag i veckan. T.ex så här

Vecka 1:
Ledig Tisdag.

Vecka 2:
Ledig Tisdag, Lördag, Söndag.

Vecka 3:
Ledig Tisdag

osv...

Sedan så kommer du ha ca 10-12 extra lediga dagar per år som kompensation för storhelger och röda dagar. Mitt råd är att söka dig till någon annan operatör än SJ om det är ledigheten som är det viktigaste.
Citera
2023-03-25, 14:35
  #2013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag jobbar inte på SJ men det absolut vanligaste sättet att arbeta på SJ och många andra bolag är att du är ledig varannan helg plus en dag i veckan. T.ex så här

Vecka 1:
Ledig Tisdag.

Vecka 2:
Ledig Tisdag, Lördag, Söndag.

Vecka 3:
Ledig Tisdag

osv...

Sedan så kommer du ha ca 10-12 extra lediga dagar per år som kompensation för storhelger och röda dagar. Mitt råd är att söka dig till någon annan operatör än SJ om det är ledigheten som är det viktigaste.

Vilken operatör rekommenderar du om ledigheten är prio?
Citera
2023-03-25, 19:46
  #2014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhvik
Vilken operatör rekommenderar du om ledigheten är prio?

Infranord, Strukton och diverse mindre infrastruktur-bolag. Mycket 7/7 (sju dagar jobb, sju dagar ledigt) där.

Green Cargo och Hector Rail. Goda möjligheter till 8/6.

Pro Train, Trainpool och andra bemanningsbolag har 8/6 som standard.
Citera
2023-03-27, 21:18
  #2015
Medlem
Du det lät ju för jäkla bra! Lust förtälja vilket bolag det rör sig om o h om ni behöver personal?


Mvh

+20åribranschen 😇🙋🏼‍♂️

QUOTE=CommanderShepard|83350006]Kan inte svara på hur det är på andra företag men hos oss går vi inte under något annat avtal, men jag har hört från kollegor att vi egentligen ska det! Inga krav på andra maskiner utan jag är bara lokförare (till viss del, sen är man tillsyningsman över A-skydd och spärrfärd och sånt)

vi jobbar bara nätter men tiderna kan variera kraftigt, vi jobbar 6 dagar och ledig 8 så vi ska egentligen jobba 10.5 timme per natt, men jag har nog bara gjort det en gång hittills sen jag började. Ofta jobbar man 5-7 timmar typ. Men vi får inget avdrag på lönen för det utan den är fast (41k grundlön sen hamnar ob på ca 10k i månaden och sen traktamente på det) vi har lite högre ob än normalt, runt 100kr timmen extra!

Sen tillkommer även andra fördelar, betald restid, extremt förmånliga ledigheter och sånt, t ex alltid ledig över jul och nyår (är man ju inte van vid i den här branschen!)

Nackdelen är väl att det nog är bland det svåraste man kan göra inom järnvägen skulle jag gissa på, extremt mycket planering och man måste kunna TTJn väldigt bra..

Om det finns andra på infra här så hör jag gärna om hur andra företag har det![/quote]
Citera
2023-03-29, 16:51
  #2016
Medlem
På Reddit läste jag om att i ett land, minns inte vilket, att om man som lokförare var med om att köra ihjäl människor tre gånger så fick man automatiskt pension resten av livet och slapp jobba mer.

Det låter rätt najs. Någon som är i branschen som hört talas om något sånt och vet vilket land det är som har så generösa villkor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in