Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Ryktas i tidningarna att MTR undersöker olika alternativ angående MTRX, eventuellt t.o.m. sälja det, hur är det ställt med MTR egentligen i Sverige, blöder de mycket pengar och behöver ha in kapital eller blev inte linjen Stockholm - Göteborg vad man hoppats på?
Jag är ju medveteten om att de inte har rykte om bra personalpolitik, men är det kritiskt med ekonomin?
MTRX har väl i princip aldrig gått med vinst så det är väl inte helt oväntat att MTR börjar fundera på att sälja/lägga ner. Kineserna verkar ju visserligen ha långsiktiga ambitioner och har hittills varit beredda att skjuta till pengar när det behövs men allt har ju en gräns.
Citat:
Ursprungligen postat av
vanwall
Bolaget som driver MTR Express har de senaste fem åren redovisat förluster på mellan 29 och 112 Mkr per år och har sedan starten aldrig gått med vinst. Så de blöder pengar och man kan väl gissa att ägarna tröttnat på att skjuta till mer pengar i bolaget.
Jag gissar att hela MTR just nu blöder pengar. MTRX har som sagt aldrig gått plus, Stockholmspendeln klarar inte av uppehålla trafiken och värst av alla är nog MTR Mälartåg. Skulle inte förvåna mig alls om MTR Mälartågs kassa är helt tom och behöver fyllas på efter det katastrofala år de har haft.
Kan ju vara ett klokt drag av MTR att sälja av det som går av MTRX och försöka flytta över förarna till pendeln och mälartåg för att försöka rädda de verksamheterna. Där har de ju inbundna avtal som de måste försöka hålla medan MTRX troligen kan sälja eller styckas på relativt kort tid.