2023-02-12, 12:04
Medlem
Mumfie0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Hur gör ni lokförare när det kommer till parkering på jobbet? Ni som kör gods antar jag har personalparkering vid kontoret. Men de som kör persontrafik från tex Göteborg eller Malmö. Har man parkering där? Frågar för jag misstänker att man inte får ta tåget till jobbet ifall det blir förseningar någonstans, men bor man inte mitt inne i smeten kan man isåfall inte jobba med persontrafik då?

Brukar i princip vara ett krav att du har körkort eller iaf någon vettig plan att ta dig till jobbet..
Vi på Öresundståg i Malmö har ett system med att man betalar en månadssumma om man vill ha parkering och så får man hämta p-kort och dela med ens kollegor när man behöver parkering. Men jag åker nästan alltid kommunalt så inte så insatt.
Men du får ta dig hur du vill till jobbet, arbetsgivaren har ju jourer beredda om det blir större störningar. Iaf på dom större bolagen.
Citera
2023-02-12, 12:07
Medlem
Mullrets avatar
Vem betalar saneringen om någon person kastar sig framför tåget?

Går räkningen till dödsboet? Eller tar kommunen eller trafikverket räkningen?
Senast redigerad av Mullret 2023-02-12 kl. 12:11.
Citera
2023-02-14, 18:15
Medlem
Ni som kör tåg mellan Sverige -Danmark eller Sverige- Norge, får ni något extra i plånboken för att ni korsar landsgränserna och i så fall ungefär hur mycket?
Citera
2023-02-15, 00:51
Medlem
Mumfie0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieBrown
Ni som kör tåg mellan Sverige -Danmark eller Sverige- Norge, får ni något extra i plånboken för att ni korsar landsgränserna och i så fall ungefär hur mycket?
Vi på Öresundståg får inga tillägg iaf. Är många förare som tycker man ska ha något tillägg när man kör över till Danmark men facken är lite avvaktande.
Citera
2023-02-15, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumfie0
Vi på Öresundståg får inga tillägg iaf. Är många förare som tycker man ska ha något tillägg när man kör över till Danmark men facken är lite avvaktande.

Det är lite dåligt kan jag tycka, det hade ju räckt med en symbolisk summa på 500:- eller liknande varje gång man passerade gränsen. Det kanske kommer?!
Citera
2023-02-15, 17:06
Medlem
Mumfie0s avatar
Citat:
Det är lite dåligt kan jag tycka, det hade ju räckt med en symbolisk summa på 500:- eller liknande varje gång man passerade gränsen. Det kanske kommer?!
Har det inte kommit på typ 20 år så är jag tveksam Men också väldigt många lokförare som tröttnat redan på att bara köra över bron sedan Öresundståg tog över all brotrafiken själva nu i december istället för att delats mellan svenska och danska förare tidigare. Och att det verkar vara lite bristvara på förare som är utbildade på att köra i Danmark.
Sen tror jag nog de flesta förare som kör över bron hellre hade sett lite mer omväxling än bara köra över bron istället för 500kr i tillägg per dag men arbetsgivarna brukar sällan ha det där finkänsliga fingret uppe i luften för att känna in vad som behövs.
Citera
2023-02-16, 21:49
Medlem
Finns det någon som läser eller har läst på TCC i Göteborg?
Hur skulle ni säga att lärarna var där? funderar nämligen på att söka dit och bara i Göteborg (pga barn och liknande).
Samt hur skulle ni säga att undervisningen bedrivs? Mest på distans eller mest på plats?
Citera
2023-02-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Har inte specen framför mig men ungefär så här:

Bruttolön 36,900 kr
Övertid enkel: 9,000 kr
Övertid kvalificerad: 15,000 kr
Restid: 3,000
Tidstillägg 4,000
Förseningsövertid 4,500

Övertiden för extrapassen kan ju variera en hel del beroende på hur många timmar man får för det, när på dygnet passen inträffar, hur långa de är, vad man avtalar med ens driftledning, etc.

Restid? Från hemmet till arbetet eller vad menas?
Citera
2023-02-20, 14:50
Medlem
Citat:

Vad skulle motivera det?
Citera
2023-02-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Restid? Från hemmet till arbetet eller vad menas?

Restid är ju när passet börjar eller slutar någon annanstans än det åkstation man tillhör.
Citera
2023-02-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Restid är ju när passet börjar eller slutar någon annanstans än det åkstation man tillhör.

Okej, tack för svar!
Citera
2023-02-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad skulle motivera det?

Inte mycket egentligen, menar bara att när man passerar vissa gränser så kan nya regler och avtal börja gälla. Titta på sjöfarten och deras skattelättnader t.ex, när de opererar på internationellt vatten så gäller helt andra skattetabeller mm. Tänkte att det kunde finnas något liknande för lokförare när de passerar landsgränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in