Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Ponera att man åker längs en tvåfilig huvudled med alla avfarter till höger. Ska man då blinka till vänster för att man tänker ta en avfart till höger längre fram? Nej, självklart ska man inte det. Man blinkar när man ska åka av, och åt det håll man ska åka av. D.v.s. höger. På en huvudled med två filer betyder vänsterblink att man tänker byta fil, från höger fil till vänster fil.
Om man ser någon som åker runt och blinkar vänster i en rondell kan det ju betyda vad som helst. Det kan betyda "jag kör in i rondellen", eller "jag byter fil i rondellen", eller "jag ska av nästa avfart", eller "jag ska av någon avfart längre fram", eller "jag ska köra hela varvet runt" o.s.v. Det enda sättet att få detta tydligt är att man bestämmer sig för att det betyder en enda sak, och det är "jag byter fil i rondellen". Trafikverket förefaller hålla med.
Så varför håller inte trafikskolor i t ex Norden, England, USA m fl länder med dig…? De lär nämligen ut att ge tecken för vidare färd runt rondellen, vilket jag visat länkar och citat på tidigare i tråden.
Dessutom finns det paragrafer i Trafikförordningen som säger att man ska ge signal för att förebygga eller avvärja fara, t ex vid sidoförflyttning eller för att visa andra vad man ämnar göra.
Yttermera så finns det tillfällen där körriktningsvisare ska användas trots att man bara följer sin egen fil, eller följer huvudled. Och detta lär trafikskolor ut.