Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-19, 22:20
Medlem
Saltkungens avatar
Jag kör som enligt det jag vill minnas är rätt utan att läsa något inlägg i tråden: Rakt fram eller höger, högerflick. Ska jag till vänster, blinkar jag vänster kör jag vänsterflick för att sedan svänga ut på yttre flik när avfarten närmar sig och då blinkar jag höger. Fel?
2023-02-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ponera att man åker längs en tvåfilig huvudled med alla avfarter till höger. Ska man då blinka till vänster för att man tänker ta en avfart till höger längre fram? Nej, självklart ska man inte det. Man blinkar när man ska åka av, och åt det håll man ska åka av. D.v.s. höger. På en huvudled med två filer betyder vänsterblink att man tänker byta fil, från höger fil till vänster fil.

Om man ser någon som åker runt och blinkar vänster i en rondell kan det ju betyda vad som helst. Det kan betyda "jag kör in i rondellen", eller "jag byter fil i rondellen", eller "jag ska av nästa avfart", eller "jag ska av någon avfart längre fram", eller "jag ska köra hela varvet runt" o.s.v. Det enda sättet att få detta tydligt är att man bestämmer sig för att det betyder en enda sak, och det är "jag byter fil i rondellen". Trafikverket förefaller hålla med.

Så varför håller inte trafikskolor i t ex Norden, England, USA m fl länder med dig…? De lär nämligen ut att ge tecken för vidare färd runt rondellen, vilket jag visat länkar och citat på tidigare i tråden.

Dessutom finns det paragrafer i Trafikförordningen som säger att man ska ge signal för att förebygga eller avvärja fara, t ex vid sidoförflyttning eller för att visa andra vad man ämnar göra.

Yttermera så finns det tillfällen där körriktningsvisare ska användas trots att man bara följer sin egen fil, eller följer huvudled. Och detta lär trafikskolor ut.
2023-02-19, 22:44
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Med tanke på att du är den som kört på "Det här är vad som står på Transportsstyrelsens hemsida och så ska man göra och absolut inget annat" så ska du nog inte uttala dig om att aldrig ha analyserat.

Till skillnad från dig så blinkar jag inte primärt för att jag gör ett filbyte. Jag blinkar för att underlätta för medtrafikanter. Att du behöver en tvingande lag för att göra det säger ju en del.
Och lagen är logisk och genomtänk givetvis. Alla ska köra på samma sätt. Det är hela tanken med trafikregler. Filbyte kan påverka övrig trafik - därför ska man signalera för det. Hur självklart som helst, men du har aldrig begripligt att en avfart är ett körfältsbyte, utan tror att det måste kännas rätt för att man ska blinka. Jag känner din typ. Ni tror att det är en korsning, men finns det ingen trafik så tycker ni att man inte behöver blinka eftersom man blinkar för att hjälpa andra.
Senast redigerad av qaaq 2023-02-19 kl. 22:50.
2023-02-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Råkade göra detta idag var så trött..
2023-02-19, 23:10
Medlem
Många äldre förare fipplar med sina blinkers och har ingen aning om vad de håller på med. Det tror att man ska blinka vänster fortfarande.

Jag tror dessa förare har blivit jätteförvirrade av alla andra förare som blinkar korrekt.

Hade denna äldre generation försökt ta körkort idag hade de kuggat ihjäl sig. Samma sak med folk som inte blinkar alls.
2023-02-19, 23:36
Medlem
Filbyte ska alltid signaleras. Innerfilen är på vänster sida och ytterfilen är på höger. Gör matten era jävla dumskallar.
2023-02-20, 06:42
Medlem
Jag tror inte tråden handlar om tvåfiliga rondeller där de allra flesta av oss är ense om att filbyte ska signaleras. Tråden handlar snarare om att många äldre förare blinkar vänster i en enkelfilig rondell, typ som att det skulle vara en korsning.
2023-02-20, 08:22
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Och lagen är logisk och genomtänk givetvis. Alla ska köra på samma sätt. Det är hela tanken med trafikregler. Filbyte kan påverka övrig trafik - därför ska man signalera för det. Hur självklart som helst, men du har aldrig begripligt att en avfart är ett körfältsbyte, utan tror att det måste kännas rätt för att man ska blinka. Jag känner din typ. Ni tror att det är en korsning, men finns det ingen trafik så tycker ni att man inte behöver blinka eftersom man blinkar för att hjälpa andra.
Jag mailade Transportstyrelsen och frågade om man bör undvika att blinka vänster. De svarade att det är upp till trafikant att avgöra om det är lämpligt eller olämpligt.
2023-02-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Man kan göra filbyte i en rondell, precis som på vilken annan dubbelfilig och enkelriktad väg som helst, varvid signalering för detta är helt begripligt. Att sedan blinkers får gå tills den slutar automatiskt kan vara en stor anledning till varför fler än rimligt beter sig så illa.
2023-02-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så varför håller inte trafikskolor i t ex Norden, England, USA m fl länder med dig…? De lär nämligen ut att ge tecken för vidare färd runt rondellen, vilket jag visat länkar och citat på tidigare i tråden.

Dessutom finns det paragrafer i Trafikförordningen som säger att man ska ge signal för att förebygga eller avvärja fara, t ex vid sidoförflyttning eller för att visa andra vad man ämnar göra.

Yttermera så finns det tillfällen där körriktningsvisare ska användas trots att man bara följer sin egen fil, eller följer huvudled. Och detta lär trafikskolor ut.

Vi får väl hoppas att det rationella och logiska svenska systemet slår igenom i dessa efterblivna länder också.
2023-02-20, 08:44
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag mailade Transportstyrelsen och frågade om man bör undvika att blinka vänster. De svarade att det är upp till trafikant att avgöra om det är lämpligt eller olämpligt.
Vilken fin anekdot.
2023-02-20, 08:48
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Vilken fin anekdot.
Du kan kolla upp det själv om du inte tror mig. Alla mail dit blir offentliga handlingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in