Citat:
Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?
Ja tror du inte har något emot vänsterblinlers alls, som du tidigare också nämnt. Det är högerblinker som e viktigast, som visar på att föraren ämnar att ta kommande utfart ut från rondellen.
Men din poäng här är inte logiskt. För det finns andra tillfällen man blinkar vänster utan stt göra filbyte eller någon riktig vänstersväng, utan man vill fortsätta in på huvudleden. Om man är vid en 3 vägs korsning där huvudleden fortsätter åt vänster och det finns en väg till höger för att komma in i kanske någon mindre väg. Då är det helt OK att blinka för att bilen som kommer från höger får extra tydliga signaler.
Eller ett annat exempel är när det är två filer som båda svänger till vänster, men den högra filen också kan svänga höger. Sitter man på den högra filen men vill svänga vänster så kan man ha vänster blinkers på (detta för att bilisten som är bredvid förstår att du svänger med och inte råkar inta högerfilen under svängen).