Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?

Ja tror du inte har något emot vänsterblinlers alls, som du tidigare också nämnt. Det är högerblinker som e viktigast, som visar på att föraren ämnar att ta kommande utfart ut från rondellen.

Men din poäng här är inte logiskt. För det finns andra tillfällen man blinkar vänster utan stt göra filbyte eller någon riktig vänstersväng, utan man vill fortsätta in på huvudleden. Om man är vid en 3 vägs korsning där huvudleden fortsätter åt vänster och det finns en väg till höger för att komma in i kanske någon mindre väg. Då är det helt OK att blinka för att bilen som kommer från höger får extra tydliga signaler.

Eller ett annat exempel är när det är två filer som båda svänger till vänster, men den högra filen också kan svänga höger. Sitter man på den högra filen men vill svänga vänster så kan man ha vänster blinkers på (detta för att bilisten som är bredvid förstår att du svänger med och inte råkar inta högerfilen under svängen).
2023-03-23, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?
Jo, vänsterblinkers används för att "köra rakt fram" (beroende på hur du nu definierar det) i cirkulationsplatser. Att du inte gillar det för det inte stämmer med hur du tycker att folk bör göra ändrar inte på det faktum att det används på det sättet.

Sen kan du ju välja själv hur du vill hantera det. Det verkar som att strategierna är att 1) dra nytta av det, 2) ignorera det eller 3) reta sig på det. Jag väljer det första alternativet.

Det händer även att folk varnar bakomvarande för att en omkörning kan vara farlig med vänsterblink på rakt väg. Det är hyfsat vanligt att långtradare gör det. Och högerblinker används ofta när man har tänkt stanna på en väg även om man inte tänkt förflytta sig i sidled. Det förekommer även att man tackar folk för att ha underlättat en omkörning genom att köra en snabb vänster-höger-blinkning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-23 kl. 20:57.
2023-03-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mersmoer
Ja tror du inte har något emot vänsterblinlers alls, som du tidigare också nämnt. Det är högerblinker som e viktigast, som visar på att föraren ämnar att ta kommande utfart ut från rondellen.

Men din poäng här är inte logiskt. För det finns andra tillfällen man blinkar vänster utan stt göra filbyte eller någon riktig vänstersväng, utan man vill fortsätta in på huvudleden. Om man är vid en 3 vägs korsning där huvudleden fortsätter åt vänster och det finns en väg till höger för att komma in i kanske någon mindre väg. Då är det helt OK att blinka för att bilen som kommer från höger får extra tydliga signaler.

Eller ett annat exempel är när det är två filer som båda svänger till vänster, men den högra filen också kan svänga höger. Sitter man på den högra filen men vill svänga vänster så kan man ha vänster blinkers på (detta för att bilisten som är bredvid förstår att du svänger med och inte råkar inta högerfilen under svängen).

Faktiskt bra tänkt där…
Jag har förklarat liknande scenarier många gånger i tråden, men för ”döva ögon”…..
Men som Stenmark sa ”dä ä in’t lätt att förklar fö dän som in’t begrip”….

Men det är precis så det är där ute i verkligheten, att det som du beskriver, finns en massa situationer där körriktningsvisare bör kan eller skall användas, även fast man bara följer sin fil, eller sin väg, utan egentlig sidoförflyttning. Utan bara för att det kan finnas behov för tydligare upplysning till andra trafikanter
2023-03-23, 21:13
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktiskt bra tänkt där…
Jag har förklarat liknande scenarier många gånger i tråden, men för ”döva ögon”…..
Men som Stenmark sa ”dä ä in’t lätt att förklar fö dän som in’t begrip”….

Men det är precis så det är där ute i verkligheten, att det som du beskriver, finns en massa situationer där körriktningsvisare bör kan eller skall användas, även fast man bara följer sin fil, eller sin väg, utan egentlig sidoförflyttning. Utan bara för att det kan finnas behov för tydligare upplysning till andra trafikanter

Om ni bara hade fattat hur krystade era förklaringar hade varit för att för att rättfärdiga era vänsterblinkningar...
2023-03-23, 21:16
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Om ni bara hade fattat hur krystade era förklaringar hade varit för att för att rättfärdiga era vänsterblinkningar...
Jodå, vi har fattat för länge sedan att du har oerhört svårt att förstå dig på det hela.

Men som jag har sagt jättemånga gånger. Strunta i våra vänsterblinkningar bara. Jag blinkar för de som förstår och inte för sådana som dig.
2023-03-23, 21:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jodå, vi har fattat för länge sedan att du har oerhört svårt att förstå dig på det hela.

Men som jag har sagt jättemånga gånger. Strunta i våra vänsterblinkningar bara. Jag blinkar för de som förstår och inte för sådana som dig.

Vad du har svårt att förstå är att du mindre du håller på att signalera desto enklare blir det.
Låt mig gissa, du älskar Windows?
2023-03-23, 21:20
Medlem
HotPopcorns avatar
Enda gången vänsterblink i rondell kan missuppfattas är om det är flerfiligt och man ligger i ytterfilen för att svänga vänster och blinkar. Annars går det inte missförstå. Jag blinkar vänster om jag skall svänga vänster. Men bara så länge jag ligger i inre filen, eller ifall det är enfiligt.
2023-03-23, 21:22
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad du har svårt att förstå är att du mindre du håller på att signalera desto enklare blir det.
Allra enklast vore att inte signalera alls.

Men jag behöver inte den förenklingen. Om du behöver den så strunta i att blinka vänster, men bara för att du tycker att det är svårt är väl ingen anledning att vi som klarar av det ska sluta?

Citat:
Låt mig gissa, du älskar Windows?
Nix. Inte använt det på över 15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Enda gången vänsterblink i rondell kan missuppfattas är om det är flerfiligt och man ligger i ytterfilen för att svänga vänster och blinkar. Annars går det inte missförstå. Jag blinkar vänster om jag skall svänga vänster. Men bara så länge jag ligger i inre filen, eller ifall det är enfiligt.
Instämmer.
2023-03-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Styrk det med källor från MYNDIGHETER.

Fast det kommer du inte kunna, eftersom det är lögn.

Hur många av dina egna påståenden har du styrkt med källor från MYNDIGHETER…?

Hur som helst, du får en länk av mig, ta dig tid att läsa den, noga, och begrunda.
Oavsett vilken sida i aktuell debatt så torde för den seriöst intresserade länken vara mycket intressant då den belyser hur inkonsekvent myndigheterna har hanterat cirkulationsplatser och signalgivning i dessa.
Och du kommer att se att myndigheterna faktiskt vid flera tillfällen genom åren har uppgivit att man ska VB i CP vid ”vänstersväng”.

Du kommer också att se att man uppger att orsaken till att man inte upplyser om VB i Transportstyrelsens folder beror på att man i den beskriver en stor CP.

http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm

Du får nu gärna såga både sidan och de som skriver där, men vi alla kan ju lätt se att de personerna har adekvat utbildning och mycket stor erfarenhet av trafikutbildning etc.

Som tillägg kan jag upplysa dig om att orsaken till att bara kräva HB ut beror på att styrande myndigheter vet att det skapar mer osäkerhet, och de vet att VB anger mer info ökad tydlighet. Sug på det du….
2023-03-23, 21:31
Medlem
En sak jag noterat är att de som blinkar vänster alltid blinkar ur när de ska ur till skillnad ifrån de som inte blinkar vänster

Btw enligt min körskollärare (för 25 år sedan ) så fick man välja hur man skulle göra själv men såklart skulle man blinka ur
2023-03-23, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som tillägg kan jag upplysa dig om att orsaken till att bara kräva HB ut beror på att styrande myndigheter vet att det skapar mer osäkerhet, och de vet att VB anger mer info ökad tydlighet. Sug på det du….
This

Osäkerhet skapar säkerhet, för när folk inte riktigt vet vad andra ska göra så brukar folk sakta ner och kommunicera. Visserligen är det ett argument som går emot att blinka vänster, men det visar ju också att de i tråden som tycker att man inte ska blinka vänster inte har en susning om vad de pratar om.

Samma princip finns på vägar där det är förträngningar så att bara en bil kan passera åt gången, och det finns inga regler som säger vem som ska åka först. Det gör att folk saktar ner och tar det lugnt.
2023-03-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn

Du kommer med en intressant poäng där, men ska vi ta och bena lite i det…?

Ok, nån kör i ytterfil och VB, andra kör i innerfil typ snett bakom och ser denna VB, vad kan komma att ske i nästa sekvens…? Vilka olika möjliga scenarier kan ske….? Och kan nåt farligt ske….?

Och om vi spånar vidare på det du skrev, att du bara VB för vänstersväng om du ligger i vänsterfil. Ok, men om nån ska göra vänstersväng och ligger i ytterfil, men inte VB. Vilka följder kan det ev få om det ligger bilar i innern näst intill bredvid eller strax bakom och det kommande avfart är 2–filig och mycket poppis….?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in