Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-31, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Du kan fortfarande inte planera annorlunda om en bil inte blinkar alls än om den VB.

Då du kan planera annorlunda är när du ser HB. Tills dess, samma planering som om du ser VB.

Jo, man kan få möjlighet planera annorlunda (och på andra sätt ha nytta av) ju tidigare man kan få indikation på vad andra trafikanter i eller runt CP kan ha för avsikter med sin vidare färd.

Jag själv kan ha nytta av att se och kunna tolka andra trafikanters signaler etc redan innan jag kommer fram till, eller in i, CP. Ja t o m efter jag har lämnat CP så kan jag få användbar info av trafikanters signaler fast de fortfarande är i CP bakom mig. Men du lär knappast förstå vad jag menar eller själv dra nytta av sådant….

Och dessa signaler kan ge mig möjlighet att veta vad som är på gång, och tidigare anpassa mig till detta
2023-07-31, 08:29
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att en tydligare bekräftelse på vad en bil ämnar göra är helt betydelselös…?
Tänker du så vid fler situationer i trafiken……?

Tydlig? Så många gånger man stannat för bilister som blinkar vb för i nästa sekund i bästa fall blinka hb. Nej, skala bort alla onödiga signaler, gör det enkelt för er själva och andra i trafiken.
2023-07-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tydlig? Så många gånger man stannat för bilister som blinkar vb för i nästa sekund i bästa fall blinka hb. Nej, skala bort alla onödiga signaler, gör det enkelt för er själva och andra i trafiken.

Signaler blir inte onödiga bara för att folk (även du och jag) ibland lyckas göra fel, eller att några inte har koll eller lärt sig det ordentligt.

De flesta signalerar helt ok vid körning genom CP, så din frustration i detta skapar du nog mest själv med din konfirmationsbias…..
2023-07-31, 08:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, ...
Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Jag vet inte om jag kan tala för alla idioter, men jag tänker så här:

Om man INTE svänger åt vänster när man kör i en rondell,
det är DÅ som man kör åt fel håll i rondellen.

(Eller också är man en hejare på drifting. https://youtu.be/9HTIQjSCDiM?t=5)
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-07-31 kl. 08:53.
2023-07-31, 16:59
Medlem
Citat:
Så du menar att en tydligare bekräftelse på vad en bil ämnar göra är helt betydelselös…?
Tänker du så vid fler situationer i trafiken……?

Ja. Om jag kör mitt i natten och ska köra ut på en väg. Då kan jag ibland ”missa” att blinka.

Bättre om folk nån gång lär sig vad en oblinkad bil betyder istället för att folk ska överblinka. Har väl typ passerat 20år sen man ändrade detta (1999?).
2023-07-31, 17:01
Medlem
Citat:
Jo, man kan få möjlighet planera annorlunda (och på andra sätt ha nytta av) ju tidigare man kan få indikation på vad andra trafikanter i eller runt CP kan ha för avsikter med sin vidare färd.

Jag själv kan ha nytta av att se och kunna tolka andra trafikanters signaler etc redan innan jag kommer fram till, eller in i, CP. Ja t o m efter jag har lämnat CP så kan jag få användbar info av trafikanters signaler fast de fortfarande är i CP bakom mig. Men du lär knappast förstå vad jag menar eller själv dra nytta av sådant….

Och dessa signaler kan ge mig möjlighet att veta vad som är på gång, och tidigare anpassa mig till detta

Blinkar vänster.
Blinkar inte alls.

Man behöver planera att den bilen ska vidare runt = planera på samma sätt.

Högerblinkar = kör på bara.
2023-07-31, 17:18
Citat:
Blinkar vänster.
Blinkar inte alls.

Tycker du att det är en bra idé att sakta ner väldigt långt i förväg för att komma fram till cirkulationsplatsen precis när den oblinkande bilen enligt mina beräkningar ska ha passerat när sannolikheten är minimal att han inte tänker svänga ut på avfarten innan mig?

Om bilen enbart håller sig till högerblink så måste bilen passera första avfarten innan jag vet om han tänker ta tredje avfarten. Om han blinkar vänster innan han kör in i rondellen så vet jag det tidigare.
2023-07-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker du att det är en bra idé att sakta ner väldigt långt i förväg för att komma fram till cirkulationsplatsen precis när den oblinkande bilen enligt mina beräkningar ska ha passerat när sannolikheten är minimal att han inte tänker svänga ut på avfarten innan mig?

Om bilen enbart håller sig till högerblink så måste bilen passera första avfarten innan jag vet om han tänker ta tredje avfarten. Om han blinkar vänster innan han kör in i rondellen så vet jag det tidigare.

Bra idé eller inte. Så ser trafikreglerna ut idag som gör att man behöver göra det.

Att sannolikheten är minimal gör det ändå inte riktigt 100% säkert att chansa och köra in. Man måste planera likadant med en VB och en oblinkad. För det betyder samma sak. Tills HB syns.

Du kan ju inte göra annat, även om du vet tidigare. Du måste sakta in iaf.

Det är fortfarande HB som gör att du kan göra annan planering.

Åter igen:
Vänsterblink = sakta in/stanna
Oblinkad = sakta in/stanna
Högerblink = kör in

Eller detta scenario, när bilen ska ”rakt fram”:
-Bilen åker in och blinkar inte (ska ju varken ”höger” eller ”vänster”).

Du är på väg in mot c-platsen och kan ju ännu inte veta var bilen ska. Du måste alltså sakta in.
NU ser du att bilen blinkar höger när denne passerat första utfarten. Och kan härmed åka in.

Scenario när bilen ska ”till vänster”:
-Bilen åker in och blinkar vänster.
Du är på väg in mot c-platsen och ”vet” nu att bilen ska vidare runt. Du måste alltså sakta in.
NU ser du att bilen passerar dig. Och kan härmed åka in.

Se. Ingen skillnad.

Till skillnad mot detta:
-Bilen åker in och blinkar höger.
Du är på väg in mot c-platsen och ”vet” nu att bilen lämnar vid första utfarten direkt. Du behöver alltså INTE sakta in.
Du kan alltså härmed åka in.

HÖGERblinket får dig att planera annorlunda. Det bästa blinker alltså.
Senast redigerad av GrodanStropp 2023-07-31 kl. 18:28.
2023-07-31, 18:18
Citat:
Bra idé eller inte. Så ser trafikreglerna ut idag som gör att man behöver göra det.

Att sannolikheten är minimal gör det ändå inte riktigt 100% säkert att chansa och köra in. Man måste planera likadant med en VB och en oblinkad. För det betyder samma sak. Tills HB syns.
Jag har redan påpekat flera gånger att jag inte chansar och kör in. Varför fortsätter du komma med den lögnen gång på gång? Brist på argument så du måste ta till lögner?

För övrigt vet du väl att man har väjningsplikt även om bilen blinkar ut sig?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-07-31 kl. 18:21.
2023-07-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har redan påpekat flera gånger att jag inte chansar och kör in. Varför fortsätter du komma med den lögnen gång på gång? Brist på argument så du måste ta till lögner?

För övrigt vet du väl att man har väjningsplikt även om bilen blinkar ut sig?

Du chansar genom att ha högre fart/större bromsberedskap än när en bil VB.
Du chansar.

Full koll på väjningsplikten. Därför ”chansar” jag enbart när jag ser HB. Inte när jag inte ser nån blinkning alls. Då uppfattar jag det samma som en VB.
2023-07-31, 18:36
Citat:
Du chansar genom att ha högre fart/större bromsberedskap än när en bil VB.
Du chansar.
Jag kör inte in i rondellen innan det är säkert, och jag bromsar inte kraftigt heller, så det finns ingen trafikregel du kan hävda att jag bryter mot.

Citat:
Full koll på väjningsplikten. Därför ”chansar” jag enbart när jag ser HB. Inte när jag inte ser nån blinkning alls. Då uppfattar jag det samma som en VB.
Så om bilen har råkat blinka höger av misstag så kör du in framför den trots att du har väjningsplikt?
2023-07-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ja. Om jag kör mitt i natten och ska köra ut på en väg. Då kan jag ibland ”missa” att blinka.

Bättre om folk nån gång lär sig vad en oblinkad bil betyder istället för att folk ska överblinka. Har väl typ passerat 20år sen man ändrade detta (1999?).

Så du väljer alltså avsiktligt att skita i att blinka ibland på natten, när du ska köra ut på en väg….? Varför det…? Har inte du proklamerat om hur viktigt det är att man använder blinkers korrekt…?

Händer det att man trodde man var ensam på platsen, men så dyker en bil eller nåt ändå plötsligt upp…?
Händer det olyckor för att folk trodde det inte kom nån bil etc…?

Oblinkad bil, betyder….? Ja vad, var och när…?
Hur vet man om det är en avsiktlig oblinkning eller en klantgrej med missad blinkning…?

Att faktiskt ge tecken, avsiktligt, ger mer användbar info så andra trafikanter lättare kan anpassa sig, och det gäller även för VB i CP. Och det erkänner även de myndigheter som styr över vägar o trafikreglerna, det är därför de valt att bara ha HB ut som krav i CP (förutom vid filbyten/väsentliga sidoförflyttningar) så sug lite på det, så får vi se om du förstår varför….?

Citat:
Blinkar vänster.
Blinkar inte alls.

Jaså…. HB, bara köra på….? Varför det….? Vad kan då hända om denna HB är en klantig felblinkning….?
Vad säger nu TF om hur man ska köra vad gäller hastighet etc etc….?

Förövrigt så har jag otaliga gånger förklarat att tydlig signalering med blinkers, HB som VB, ger mig mer användbar info så jag t ex lättare kan planera min vidare färd, eller ved vad som kan väntas av andra i nästa skede. Är inte det bra menar du…?

Citat:

Du kan ju inte göra annat, även om du vet tidigare. Du måste sakta in iaf.

Det är fortfarande HB som gör att du kan göra annan planering.

Åter igen:
Vänsterblink = sakta in/stanna
Oblinkad = sakta in/stanna
Högerblink = kör in

Eller detta scenario, när bilen ska ”rakt fram”:
-Bilen åker in och blinkar inte (ska ju varken ”höger” eller ”vänster”).

Du är på väg in mot c-platsen och kan ju ännu inte veta var bilen ska. Du måste alltså sakta in.
NU ser du att bilen blinkar höger när denne passerat första utfarten. Och kan härmed åka in.

Scenario när bilen ska ”till vänster”:
-Bilen åker in och blinkar vänster.
Du är på väg in mot c-platsen och ”vet” nu att bilen ska vidare runt. Du måste alltså sakta in.
NU ser du att bilen passerar dig. Och kan härmed åka in.

Se. Ingen skillnad.

Till skillnad mot detta:
-Bilen åker in och blinkar höger.
Du är på väg in mot c-platsen och ”vet” nu att bilen lämnar vid första utfarten direkt. Du behöver alltså INTE sakta in.
Du kan alltså härmed åka in.

HÖGERblinket får dig att planera annorlunda. Det bästa blinker alltså.

Se svar ovan….
Jag får dagligen nyttig info av andra bilars VB i förbindelse med passering av CP, och det underlättar för mig att anpassa mig och min körning så jag får en smidigare passering av CP och stör andra minst möjligt. Bättre flyt helt enkelt, inte bara för mig utan även för andra runt CP.

Att en så enkel sak ska vara så obegriplig för dig och vissa andra i tråden är nästan skrämmande. Vad mer väsentligt i trafiken har du/ni svårt att förstå….?

Betänk nu att jag är en rätt erfaren förare då jag har alla behörigheter, kört de mesta som går på vägarna, från moppe till långtradare (från -78 till idag) kört i alla förhållanden med alla typer av fordon över hela landet, hela Skandinavien, och kors och tvärs genom Europa. Samt kört stressig distributionstrafik med tung lastbil mitt i Sthlm city med omnejd i 5 år. Så jag vet hur bökigt t ex Brommaplansrondellen kan vara i rusning, och att det då är extra trevligt när folk är tydliga med var de ska eller inte ska, och använder VB i CP

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in