2023-02-15, 17:44
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Så just nu ligger jag på 2500 kalorier för att behålla vikten och du tycker jag ska ner på 2000 kalorier per dag då? Och hur ska jag fördela kalorierna i % mellan protein, kolhydrater och fett när jag väl äter då? Du tycker jag ska skapa ett fönster på 8h där jag äter, sen resten vatten typ? Eller har jag missförstått?

Jag tycker du ska köra på 500 kalorier underskott per dag, beroende på hur duktig du är på räkna kan du ha en felmarginal upp till 300 kalorier, svårt att veta hur mycket du förbränner i träning exakt osv så i värsta fall har du iaf gått ned 200 kalorier på en dag. Så lite andrum vill man ha i början.

Du bör ligga på 2g protein per kilovikt. Så om du väger 80kg, ät minst 160g protein om dagen. Bara där får du en del kalorier som du kommer märka, resterande bör vara små små begränsade portioner kolhydrater(ibland kör jag 0 kolhydrater) mycket sallad och kanske några frukter. Det är upp till dig att välja där, %-andel skulle jag säga inte är supernoga eftersom du inte ska hålla en elitenivå utan det är tillräckligt med jobb att ligga underskott i kalorier och få i sig tillräckligt med protein.
Citera
2023-02-15, 18:16
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag tycker du ska köra på 500 kalorier underskott per dag, beroende på hur duktig du är på räkna kan du ha en felmarginal upp till 300 kalorier, svårt att veta hur mycket du förbränner i träning exakt osv så i värsta fall har du iaf gått ned 200 kalorier på en dag. Så lite andrum vill man ha i början.

Du bör ligga på 2g protein per kilovikt. Så om du väger 80kg, ät minst 160g protein om dagen. Bara där får du en del kalorier som du kommer märka, resterande bör vara små små begränsade portioner kolhydrater(ibland kör jag 0 kolhydrater) mycket sallad och kanske några frukter. Det är upp till dig att välja där, %-andel skulle jag säga inte är supernoga eftersom du inte ska hålla en elitenivå utan det är tillräckligt med jobb att ligga underskott i kalorier och få i sig tillräckligt med protein.

Ja ok, hoppas man har ork att träna på det bara, men hörde av mina polare som körde 16 weeks of hell att dem blev supertrötta och fick dålig andedräkt av ketos haha.

Men då verkar det som att jag ska köra ketos, och försöka äta antingen små portioner åt gången eller inom ett fönster, och att undvika äta frukost före jag tränar?

Samt lägga mig på 2000-2200 kalorier och bara köra fett och protein. Antar jag ska köra 160g protein då och resten fett för att nå mina kalorier? För kroppen tar väl inte upp mer än ett visst antal proteiner per dag eller hur det är.

Har jag förstått tipsen här korrekt?

Kommer köra på 2500 kalorier fram tills mitten på april tänker jag, 1.5 månad borde räcka att deffa, sista veckan kan man ju bara köra större underskott i kalorier om man inte är nöjd?
Citera
2023-02-15, 18:26
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ja ok, hoppas man har ork att träna på det bara, men hörde av mina polare som körde 16 weeks of hell att dem blev supertrötta och fick dålig andedräkt av ketos haha.

Men då verkar det som att jag ska köra ketos, och försöka äta antingen små portioner åt gången eller inom ett fönster, och att undvika äta frukost före jag tränar?

Samt lägga mig på 2000-2200 kalorier och bara köra fett och protein. Antar jag ska köra 160g protein då och resten fett för att nå mina kalorier? För kroppen tar väl inte upp mer än ett visst antal proteiner per dag eller hur det är.

Kommer köra på 2500 kalorier fram tills mitten på april tänker jag, 1.5 månad borde räcka att deffa, sista veckan kan man ju bara köra större underskott i kalorier om man inte är nöjd?

Ja, det låter sunt. Det finns studier på att minst 2g protein räcker tillräckligt, mer än så blir bara onödigt så att kämpa för. Du kan äta frukt eller ta en yoghurt med bär om du vill, så länge du lägger dig i sängen med kaloriunderskott och har fått i dig tillräckligt med protein under dagen så är det bra. Äter du t.ex fisk/avokado har du fått i dig massa bra fetter, det är inte så noga enligt mig.
Citera
2023-02-15, 18:59
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, det låter sunt. Det finns studier på att minst 2g protein räcker tillräckligt, mer än så blir bara onödigt så att kämpa för. Du kan äta frukt eller ta en yoghurt med bär om du vill, så länge du lägger dig i sängen med kaloriunderskott och har fått i dig tillräckligt med protein under dagen så är det bra. Äter du t.ex fisk/avokado har du fått i dig massa bra fetter, det är inte så noga enligt mig.

OK, tack, då har jag lite koll, kostar ju typ 1500kr bara att fråga en PT om hur man ska göra med upplägget.

Betalade 1500kr månaden i början för träningsschema och en app, skötte min egen kost själv bara jag fick reda på hur jag skulle lägga upp den.

Ett bra tips för folk som vill lära sig hur kost och mat fungerar, det är verkligen som man säger, 80% av dina resultat. Jag ökade 10kg i vikt samtidigt som jag blev smalare om magen, trots att jag bara vägde 75k när jag började eller så.

Nu kör jag på en app som kostar 80kr månaden, då jag gillar att ha ett schema att följa, sen kör jag på Lifesum, så sköter man allt själv superbilligt, bara för jag betalade och skaffade mig kunskapen i början.

Att köra med PT ett, två år i sträck och betala är överdrivet, kör några månader, ring och fråga din PT massa saker. Tips till er som vill börja träna seriöst men har noll koll.
Citera
2023-02-15, 19:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
OK, tack, då har jag lite koll, kostar ju typ 1500kr bara att fråga en PT om hur man ska göra med upplägget.

Betalade 1500kr månaden i början för träningsschema och en app, skötte min egen kost själv bara jag fick reda på hur jag skulle lägga upp den.

Ett bra tips för folk som vill lära sig hur kost och mat fungerar, det är verkligen som man säger, 80% av dina resultat. Jag ökade 10kg i vikt samtidigt som jag blev smalare om magen, trots att jag bara vägde 75k när jag började eller så.

Nu kör jag på en app som kostar 80kr månaden, då jag gillar att ha ett schema att följa, sen kör jag på Lifesum, så sköter man allt själv superbilligt, bara för jag betalade och skaffade mig kunskapen i början.

Att köra med PT ett, två år i sträck och betala är överdrivet, kör några månader, ring och fråga din PT massa saker. Tips till er som vill börja träna seriöst men har noll koll.

Vad är det för app som du betalar 80 kr/mån. för?
Citera
2023-02-15, 21:53
Medlem
Citat:

Du ska nog se det som ett långsiktigt projekt. Lägg dig på runt 2000 kcal och se till att kroppen får bra näringsrik mat. Ägg, kött och grönsaker, frukt. Bara nöt på det tills du är i ditt livs form. Musklerna ska redan vara där när man deffar. Du får ju svart på vitt hur du ser ut liksom. Är det något du vill fixa till så gör det sen. Du har hela livet på dig.
Citera
2023-02-16, 13:29
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du ska nog se det som ett långsiktigt projekt. Lägg dig på runt 2000 kcal och se till att kroppen får bra näringsrik mat. Ägg, kött och grönsaker, frukt. Bara nöt på det tills du är i ditt livs form. Musklerna ska redan vara där när man deffar. Du får ju svart på vitt hur du ser ut liksom. Är det något du vill fixa till så gör det sen. Du har hela livet på dig.

Ja, kroppen blir aldrig färdig, tror de flesta av oss tränar i perioder, sen orkar man ej och tappar motivationen och så får man börja om. Finns liksom väldigt få personer som håller sig i grym form från 20 års ålder till efter man skaffat barn, då ska man nästan jobba med det.

Det är aldrig försent att börja. Jag föredrar att inte vara allt för seriös med min träning. Jag försöker äta nyttigt i veckorna, träna 4-5 dagar och följa mitt program slaviskt, sen kan jag festa och äta pizza på helgen, och sen brukar jag skita i träning helt på sommaren och runt december månad med.
Citera
2023-02-16, 15:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Tog en liten "hälsoresa" till Spanien 2v I hopp
om att komma i gång lite och gå ner några kg

Har nu varit här 1 vecka och promenerat 10,6 mil
och gjort 2.400 armhävningar hittills

Jag kör strikt dietmat 3dag och ätardag var 4e

Efter 400 Armhävningar/dag i 6 dag så tog jag
Idag en vilodag från Armhävningar 😀 lite sliten

Mina dietdagar: gröt/ägg, 2x pasta/tonfisk
Med tomatsås + nån banan

Ätardagarna: blir samma frukost, och sen
unnar jag mig en dessert till lunch +1L öl
Och middag äter jag gott på restaurang

Spännande att ställa sig på vågen när jag kommer hem 😀

Mitt kaloriintag ligger på 1300-1400 under dietdagarna

Vad tror ni? Ställer ätardagarna till det för mig 😁

Har tränat i hela mitt liv, men vart lite dåligt sista året pga skador.

175/85 och gubbe 😂
Citera
2023-02-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Tog en liten "hälsoresa" till Spanien 2v I hopp
om att komma i gång lite och gå ner några kg

Har nu varit här 1 vecka och promenerat 10,6 mil
och gjort 2.400 armhävningar hittills

Jag kör strikt dietmat 3dag och ätardag var 4e

Efter 400 Armhävningar/dag i 6 dag så tog jag
Idag en vilodag från Armhävningar 😀 lite sliten

Mina dietdagar: gröt/ägg, 2x pasta/tonfisk
Med tomatsås + nån banan

Ätardagarna: blir samma frukost, och sen
unnar jag mig en dessert till lunch +1L öl
Och middag äter jag gott på restaurang

Spännande att ställa sig på vågen när jag kommer hem 😀

Mitt kaloriintag ligger på 1300-1400 under dietdagarna

Vad tror ni? Ställer ätardagarna till det för mig 😁

Har tränat i hela mitt liv, men vart lite dåligt sista året pga skador.

175/85 och gubbe 😂

Det rör sig om 2 veckor så snart kan du ju berätta svaret för oss om hur det gick.
Citera
2023-02-16, 20:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Målsättningen med denna tråd är att det ska vara en samlingstråd för allt som rör viktminskning, diet och deff. Det kommer underlätta enormt att ha en klistrad tråd att hänvisa till och folk slipper skapa nya trådar var och varannan dag. Efterfrågan verkar vara stor och jag ser positivt på att ha en sådan i forumet, då jag med flera upplever att det saknats en om ämnet. Tråden ska behandla alla möjliga frågor, dock inte enbart frågor utan även diskussioner om ämnet överlag, och förhoppningsvis förmedla kunskap.
Hur gick det för dig? Hur mycket gick du ner?
Citera
2023-02-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur gick det för dig? Hur mycket gick du ner?

Han var ju moderator här förut och han besöker inte Flashback längre.
Citera
2023-02-17, 01:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Han var ju moderator här förut och han besöker inte Flashback längre.
Vet du hur fit han blev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in