Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
Ta reda på din BF% sen försöker du deffa ner till ungefär 12% brukar vara en bra gräns när man börjar se magrutorna och det är snyggt(iaf enligt mig).
Det första du ska göra är att google TDEE och räkna hur mycket kaloriunderskott du behöver ligga för att gå ned i vikt, 300-500 kcal/dag är standard. Sen håller du det flera veckor tills du är nöjd.
Alternativt kan du köra vattenfasta om du vill förlora fett snabbare och enligt mig ett bra sätt att gå ned i vikt på för du bibehåller muskelmassan bättre genom att fasta korta perioder så att nedbrytningen av muskler inte hinner igång till skillnad från långa perioder av kaloriunderskott.
Jag var väl runt 22% när jag började med PT första gången, är rätt smal, men skulle tro jag ligger mellan 17-20% nu då jag precis drog igång igen för 2v sedan. Så antar jag kommer ligga mellan 15-17% om 1-2 månader.
Jag är enig, runt 12% vore bra, 10% är svårt om man inte går in för det rejält.
Ja, 500kcal är det jag tänker, men jag vill ju helst inte tappa så mycket i vikt. Jag kan gå ner något kilo om jag blir mer deffad, men orkar inte tappa 10kg, jag vill inte bli någon grekisk Gud, men är det möjligt att nå 12% utan att tappa från 80kg till 70kg liksom? Runt 75kg har jag inga problem med, så lite kan jag tappa iaf.
Läste lite om vattenfasta, verkar vara lika bra som periodisk fasta osv. Svårt det där att veta vad man ska äta, hur mkt och när, alla säger olika.
Har några polare som gjort 16 weeks of hel med, där fungerade det ju, men dem tappade allt för mkt i vikt, vill ju en se ut som ett benrangel igen.