2023-02-15, 14:02
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Dnp.

Inga steroider nej
Citera
2023-02-15, 14:12
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ta reda på din BF% sen försöker du deffa ner till ungefär 12% brukar vara en bra gräns när man börjar se magrutorna och det är snyggt(iaf enligt mig).

Det första du ska göra är att google TDEE och räkna hur mycket kaloriunderskott du behöver ligga för att gå ned i vikt, 300-500 kcal/dag är standard. Sen håller du det flera veckor tills du är nöjd.

Alternativt kan du köra vattenfasta om du vill förlora fett snabbare och enligt mig ett bra sätt att gå ned i vikt på för du bibehåller muskelmassan bättre genom att fasta korta perioder så att nedbrytningen av muskler inte hinner igång till skillnad från långa perioder av kaloriunderskott.

Jag var väl runt 22% när jag började med PT första gången, är rätt smal, men skulle tro jag ligger mellan 17-20% nu då jag precis drog igång igen för 2v sedan. Så antar jag kommer ligga mellan 15-17% om 1-2 månader.

Jag är enig, runt 12% vore bra, 10% är svårt om man inte går in för det rejält.

Ja, 500kcal är det jag tänker, men jag vill ju helst inte tappa så mycket i vikt. Jag kan gå ner något kilo om jag blir mer deffad, men orkar inte tappa 10kg, jag vill inte bli någon grekisk Gud, men är det möjligt att nå 12% utan att tappa från 80kg till 70kg liksom? Runt 75kg har jag inga problem med, så lite kan jag tappa iaf.

Läste lite om vattenfasta, verkar vara lika bra som periodisk fasta osv. Svårt det där att veta vad man ska äta, hur mkt och när, alla säger olika.

Har några polare som gjort 16 weeks of hel med, där fungerade det ju, men dem tappade allt för mkt i vikt, vill ju en se ut som ett benrangel igen.
Citera
2023-02-15, 14:26
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Jag var väl runt 22% när jag började med PT första gången, är rätt smal, men skulle tro jag ligger mellan 17-20% nu då jag precis drog igång igen för 2v sedan. Så antar jag kommer ligga mellan 15-17% om 1-2 månader.

Jag är enig, runt 12% vore bra, 10% är svårt om man inte går in för det rejält.

Ja, 500kcal är det jag tänker, men jag vill ju helst inte tappa så mycket i vikt. Jag kan gå ner något kilo om jag blir mer deffad, men orkar inte tappa 10kg, jag vill inte bli någon grekisk Gud, men är det möjligt att nå 12% utan att tappa från 80kg till 70kg liksom? Runt 75kg har jag inga problem med, så lite kan jag tappa iaf.

Läste lite om vattenfasta, verkar vara lika bra som periodisk fasta osv. Svårt det där att veta vad man ska äta, hur mkt och när, alla säger olika.

Har några polare som gjort 16 weeks of hel med, där fungerade det ju, men dem tappade allt för mkt i vikt, vill ju en se ut som ett benrangel igen.

Jag kom ned till 12% och såg riktigt rippad ut, ville ner till 10% men blev obekväm hur lite jag vägde på vågen och mina lår såg smala ut så skippade det. Men rippad var man, och överkroppen blev väldigt estetisk så att säga. Nu försöker jag inte pressa i solen(undviker mest) men med en snygg bränna på det så blir det bra sexfaktor på framsidan och rutorna syns bättre.

Paradoxalt ser det ut som man har mer muskler vid 10-12% tycker jag även fast man blir lite svagare och säkert tappa en liten del av muskelmassan, det är för att musklerna får konturer och t.ex ådrorna syns lite mer vid underarmarna så man ser formerna runt axlarna.

"Rippad" för mig är typ som Bruce Lee såg ut, han är ju under 10% men du fattar, det är sjukt mysigt att vara i den formen men det finns ju nackdelar också som t.ex att överarmarna ser inte så stora ut i t-shirt och att man är liten i vågen(mest huvudspöke egentligen).

Jag ligger nog på 15-16% just nu och kommer så småningom börja ned till 12% igen.
Senast redigerad av maxatdunder 2023-02-15 kl. 14:30.
Citera
2023-02-15, 15:19
Medlem
Citat:
Hej, fråga till er som är duktiga på detta.

Jag har tränat med PT tidigare i två omgångar och tog mig från 68kg upp till 85kg genom att äta 3000kcal om dagen, på (2500 kalorier behåller jag min vikt fick jag veta)

Med den första PT:n körde jag 50% kolhydrater, 30% protein och 20% fett. Med den andra körde jag 40/30/30.

Nu har jag gått ner till 80kg efter uppehåll sedan i somras och ska börja igen. Jag är 1.77 lång, så 85kg blev lite för mycket kilon, men runt 80kg tror jag är fint att ligga, sen kan jag ev deffa fram mot sommaren.

Till saken, just nu ligger jag på 2500 kcal per dag och äter 40/30/30. Jag vet att jag inte kommer komma ner mot 10% kroppsfett på detta sätt, men fram mot sommaren vill jag prova deffa mig lite.

Hur hade ni gjort? Jag är totalt okunnig om ketos osv som jag vet många kör, jag vet att man ska undvika salt som binder vätska osv.

Men är här någon kunnig som kan säga mig hur många kalorier, hur man ska fördela protein/fett/kolhydrater och hur pass långt före juni man bör starta om man ska förbränna och få fram lite magrutor?

Jag tränar 4/5 dagar i veckan.

Enligt boken forma kroppen:
2 g protein per kg kroppsvikt per dag
1 g fett [...]
Men ät färre kcal än du förbränner
Citera
2023-02-15, 15:49
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag kom ned till 12% och såg riktigt rippad ut, ville ner till 10% men blev obekväm hur lite jag vägde på vågen och mina lår såg smala ut så skippade det. Men rippad var man, och överkroppen blev väldigt estetisk så att säga. Nu försöker jag inte pressa i solen(undviker mest) men med en snygg bränna på det så blir det bra sexfaktor på framsidan och rutorna syns bättre.

Paradoxalt ser det ut som man har mer muskler vid 10-12% tycker jag även fast man blir lite svagare och säkert tappa en liten del av muskelmassan, det är för att musklerna får konturer och t.ex ådrorna syns lite mer vid underarmarna så man ser formerna runt axlarna.

"Rippad" för mig är typ som Bruce Lee såg ut, han är ju under 10% men du fattar, det är sjukt mysigt att vara i den formen men det finns ju nackdelar också som t.ex att överarmarna ser inte så stora ut i t-shirt och att man är liten i vågen(mest huvudspöke egentligen).

Jag ligger nog på 15-16% just nu och kommer så småningom börja ned till 12% igen.

Så just nu ligger jag på 2500 kalorier för att behålla vikten och du tycker jag ska ner på 2000 kalorier per dag då? Och hur ska jag fördela kalorierna i % mellan protein, kolhydrater och fett när jag väl äter då? Du tycker jag ska skapa ett fönster på 8h där jag äter, sen resten vatten typ? Eller har jag missförstått?
Citera
2023-02-15, 15:50
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Enligt boken forma kroppen:
2 g protein per kg kroppsvikt per dag
1 g fett [...]
Men ät färre kcal än du förbränner

Just nu äter jag 188g protein och 83g fett på mina 2500 kalorier på mina 80kg, men svårt att se att jag kommer ner mot 12% kroppsfett på det.

sen 250g kolhydrater

Så du menar att jag bara behöva sänka med 500 kalorier och fortsätta äta som jag gör 40% kolhydrater, 30% protein och 30% fett för att nå 12% kroppsfett?
Citera
2023-02-15, 15:58
Avslutad
Vad gör ni för att gå ned i vikt? Måste man röra på sig?
Citera
2023-02-15, 16:13
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Just nu äter jag 188g protein och 83g fett på mina 2500 kalorier på mina 80kg, men svårt att se att jag kommer ner mot 12% kroppsfett på det.

sen 250g kolhydrater

Så du menar att jag bara behöva sänka med 500 kalorier och fortsätta äta som jag gör 40% kolhydrater, 30% protein och 30% fett för att nå 12% kroppsfett?

Ta bort kolhydraterna helt och ät bara kött, fisk, ägg, sallad och fetter som olivolja, kokosolja och smör.
Citera
2023-02-15, 16:26
Medlem
ät flera mindre måltider under dagen istället för en eller två stora måltider på en gång så att din ämnesomsättning förblir hög
Citera
2023-02-15, 16:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freduro
Vad gör ni för att gå ned i vikt? Måste man röra på sig?

Skojar du eller är det en uppriktig fråga?
Citera
2023-02-15, 16:55
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Ta bort kolhydraterna helt och ät bara kött, fisk, ägg, sallad och fetter som olivolja, kokosolja och smör.

Hur ska fördelningen se ut mellan fett och protein om jag ska nå upp till säg 2000-2200 kalorier per dag då?

Tänker fett har ju betydligt fler kalorier i sig än protein. Blir fördelningen typ 20-80 då?
Citera
2023-02-15, 17:37
Medlem
Farfarsfars avatar
Grillad kyckling och tonfisk. Skippa kolhydraterna nästan helt eller käka lite instant oats och proteinpulver i en shake då och då. Ät lite var tredje timme ungefär och även nån shake på natten med rent protein. Drick mycket vatten. Sätt 500 mg testo i veckan. Träna på morgonen på någorlunda fastande mage. Spring eller cykla efteråt en timme .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in