2023-02-15, 11:31
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jag hade velat se honom manifestera sig i fysisk form men vad vet jag han kanske är blyg.

On the serious side så kan jag inte tro på något bara för att det inte går att motbevisa. Lösningsrymden för icke-motbevisbara företeelser är oändlig => går inte att välja.
Varför inte göra det för kärlekens skull. Hur ska man bevisa kärleken?
Vad vill du ha för bevis för kärleken? Eller du väljer tro att du är en avancerad robot. Bevis för det?
Citera
2023-02-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vad vill du ha för bevis för kärleken? Eller du väljer tro att du är en avancerad robot. Bevis för det?
Menar du att Gud är som kärlek, alltså ett ord vi använder för en sorts känslor vi har? Gud existerar i våra hjärnor?
Citera
2023-02-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Därför att jag därmed skulle behöva tro på oändligt många, sinsemellan oförenliga läror.

Empirin var det förhållningssätt som skapa en framkomlig och hanterbar väg.
Citera
2023-02-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Isåfall är ju dessa rymdvarelser gudar...
Ja!
Citera
2023-02-15, 14:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag tycker det låter mest som om du försöker ställa villkor på Guds godhet och allsmäktighet.
Inte i det här läget. Du kan inte argumentera mot argumentet genom att misstänkliggöra mig. Fortfarande.
Citat:
Du verkar dessutom ha någon sorts sjuk föreställning om att Gud är tvungen att aktivt stoppa all ondska som pågår, annars är han inte god och inte allsmäktig.
Så varför gör han det inte? Är det för att han inte kan eller för att han inte vill?
Citera
2023-02-15, 15:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tack för att du erkänner att inga hållbara argument presenterats mot Guds existens & att hans skapelse är oerhört intrikat.
Dyrka Gud!
Varför ska man behöva motbevisa hans existens?
Vem har sagt skapelse och vad för belägg finns det för att det är skapat?
Citera
2023-02-15, 15:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Supermajoriteten skrattar åt dig - självklok, självtok. Ensam sitter du där vid ditt tangentbord och bajsar ner trådarna föraktande alla vanliga människor som listat ut att Gud är.
Sååå.. Inga argument? Bra, då vet vi det.
Citera
2023-02-15, 15:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varje hus är byggt av någon.
Är ett träd ett hus? Är alla träd byggda av någon? Är alla stenar byggda av någon?
Citera
2023-02-15, 15:10
Medlem
Ett hus har oftast många byggare. Och dessa byggare har material.
Har då universum väldigt många byggare, samt var fick de material ifrån?
Citera
2023-02-15, 19:28
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Därför att jag därmed skulle behöva tro på oändligt många, sinsemellan oförenliga läror.

Empirin var det förhållningssätt som skapa en framkomlig och hanterbar väg.
Varför måste du tro på en massa dynga?

Man måtte ju tro och hålla med Jesus kärleken. Tro på Liv och evig räddning.

Vad du än går igenom är det som det ska vara.
Tror man så litar man på Gud och det här som vi går igenom.

Det finns ju bara en av dig. Liksom av mig. Räcker det inte med en då?
Klart man måste välja lite. Man köper ju inte allt. Allt förstår jag inte. Du kan försöka tänka dig. Vi har nåt gemensamt. Du är helt trygg med Jesus. Kärleken är störst. Man kan ju bara agera efter sin tro.

Tänk dig vad som krävs (funkar och måste klaffa) för att kärleken ska vara möjlig. Vi har fått kärleken. Den är högst verksam! Då måste du bli mottaglig för den.

Hur kan du ta allt för givet som du gör? Det är som det är för att det är bra. Det var mycket bra. Det kan bli mycket bra. Vilken glädje i Jesus.

Det krävs tro och förändring. Kalla det vad du vill. Det är fakta.
Citera
2023-02-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte i det här läget. Du kan inte argumentera mot argumentet genom att misstänkliggöra mig. Fortfarande.

Så varför gör han det inte? Är det för att han inte kan eller för att han inte vill?

Återigen, varför måste Gud göra det? Varifrån kommer det kravet?
Det verkar som om du börjar inse att hela ditt korthus faller ihop utan premissen att Gud måste stoppa ondska hela tiden.
Citera
2023-02-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Om gud finns utanför rumtiden så går det naturligtvis inte, såvida inte guds existens finns fysiskt i vår värld på något sätt. Däremot ifall gud kan påverka vår värld på något vis så går det ju troligtvis att påvisa, beroende på vad det är för påverkan. Vi vet ju vilka fyra fundamentala krafter som påverkar allt vi ser. Är det samma sak som gud? I så fall går det mäta guds påverkan. Några övriga okända krafter känner vi inte till.

Bibelns Gud finns utanför tid och rum.

Du som är så vetenskaplig borde väl veta vilka instrument som mäter alla gudar och deras påverkan. Kanske finns något laboratorium som håller på med sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in