Otroligt konstig fråga... Samma anledning som att man inte tror på tomten, enhörningar eller vad som helst som man inte har någon anledning att tro på.
Att låtsas som att man kan välja att tro på något bara för att man ska bli belönad är ju bra dumt, man kan inte välja att tro på något. Om man inte vill ge sig i kast med en rejäl hjärntvätt såklart, men det är ju otroligt dumt det också.
Och dessutom som så många har påpekat, vilken av alla gudar ska man välja? För väljer man fel så blir man ju bestraffad för det. Därmed faller ju hela resonemanget med att man ska bli belönad eftersom man inte kan veta att man väljer rätt gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Att motivera sin avsaknad av tro på Guds existens utifrån hur världen ser ut och fungerar måste bli ett önsketänkande och fabulerande kring diverse cirkelresonemang.
Och det är ju inte så eftersträvansvärt.
Se bara hur ateister här i tråden går på om sin egen världsbild som om den är på något sätt objektiv, som om det är självklart att Gud inte finns, när deras resonemang helt uppenbart och tydligt är ett cirkelresonemang.
Här har Bibeln rätt:
Ps 53:2 "Dårarna tänker: »Det finns ingen Gud...«"
Jag tror inte jag nånsin har sett någon motivera sin avsaknad av tro på "Gud" på hur världen ser ut så jag vet inte riktigt vad det är du snackar om..
Det jag däremot har sett är folk som har använt det som ett argument mot att "Gud" finns. Det är en helt annan sak.