2023-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Så frågan är om det finns fördelar med att vara religiös.

Fundera på detta;
Sverige har avskaffat Gud och nu faller landet i bitar.
Slump?

Syrien, bangladesh och Irak har inte avskaffat gud. Slump?
Citera
2023-02-14, 22:58
Medlem
Det finns tusentals gudar. Om jag ska tro på en av dem med förhoppningen om att inte straffas så lär den guden se rakt igenom det. Hellre då att man är uppriktig och säger att jag inte lät mig skrämmas till tron. Är det en intelligent gud så lär den ha förståelse för det, så länge jag är en hyfsad person.

Anledningen till att jag inte är troende är pga brist på bevis och osanningar i samtliga heliga skrifter.
Citera
2023-02-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man kan ju varken bevisa att gud finns eller inte finns. Men vi kommer inte ifrån hur allt skapats då vetenskapen inte kan förklara allt.

Jag landar alltid i frågan om rymden är oändlig eller hela tiden expanderar (vad finns isåfall bortom rymden?). Har rymden alltid funnits eller har det skapats ur ingenting? Och detta ingenting vad är det?
Detta är det största "beviset" för mig att det finns en skapare. Alternativt lever vi i en simulering men då motsvarar programeraren gud.
Dock återkommer ju problemet - hur skapades den existensen programet skapades i?
Varför just en skapare kan ju varit aliens kan ha varit en superavancerad ras möjligheterna är oändliga att en Varelse skulle kunna skapa hela Universum och och vara allsmäktig är ju ganska svårt att tro på!
Citera
2023-02-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, vi skulle eventuellt kunna se påverkan, men hur går vi vidare efter det? Hur vet vi att orsaken är Gud?

Nä precis. Det går inte att veta. Men det finns ju ingen direkt anledning att göra sådana antaganden heller. Ligger gud bakom gravitationen? Den svaga kärnkraften? Det går inte att svara på. Men varför ens ställa sig frågan och skapa ännu ett problem att lösa?
Citera
2023-02-15, 06:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Varför just en skapare kan ju varit aliens kan ha varit en superavancerad ras möjligheterna är oändliga att en Varelse skulle kunna skapa hela Universum och och vara allsmäktig är ju ganska svårt att tro på!
Isåfall är ju dessa rymdvarelser gudar...
Citera
2023-02-15, 07:14
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Du har inget exempel alltså?
Du är ju ett exempel. Och jag.
Nej jag har inga bättre exempel än de som står till buds.
Det finns så mycket kärlek. Havet är så djupt. En sån rikedom. Vilken kärlek! Vilken uppoffring. Vilken vinst vi har i Jesus.
Jag märkte att det håller inte det här sättet jag levde på. Fick så tydliga bevis. Så jag är tacksam att jag var "missbrukare" och fuskare.

Andra bara gör som "de sina" och försvarar det med näbbar och klor ända in i det oundvikliga.

Från Romarbrevet.
Köttets sinne är [för med sig] död, men Andens sinne är [leder till] liv och frid.

Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud.

Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller.
[Människans allra innersta uppfattning och tanke resulterar i uppror mot Gud.]
De som lever i köttet kan inte behaga Gud.
Citera
2023-02-15, 10:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har ingen aning om hur universum och rumtiden tillkom eller om det finns tecken på design. Men det finns tecken på att jorden danats till en livgivande oas.

Allt liv på jorden är förstås anpassat efter rådande förhållanden men en planet som jorden med vatten och på lagom avstånd från solen skulle vara en ökenplanet t.ex om ekvatorsplanet låg i ekliptikans plan. Särsklt om jordrotationen var långsammare. Livszonerna på land skulle ha varit smala band mellan öken och polaris, sådana att man kanske skulle förväntat sig bakterier och alger plus eventuella växter och djur från havet vid kusterna.

Men jorden har en måne, en ganska stor måne. Man tror att en stor himlakropp kolliderade med urjorden för 4,5 miljarder år sedan. Detta ökade planetens rotation, orsakade jordaxelns lutning och bildade en ring av materia runt jorden som så småningom blev vår måne.

Vid kollisionen fick jorden årstider som vandrar från nord till syd och minskar ökenutbredningen. Korrigerad rotationshastighet med lämplig dag- och nattrytm. Månen gav upphov till tidvatten som bl.a har främjat havsliv att spridas på land.

En lyckosam kollision tycker jag som också lämnat ett tecken på design efter sig: att månskivan och solskivan tidvis är lika stora och ibland leder till perfekt solförmörkelse när månskivan precis täcker solskivan sett från jorden.

Inga bevis förstås, men du frågade efter tecken.
Det finns miljoner/miljarder/oändligt? antal planeter i universum. Du menar alltså att eftersom en av dom råkar vara duglig för liv så är det ett tecken på att det finns en gud? Och så tar du speciellt upp en "feldesign" som sen råkades rättas till av en krock mellan olika himlakroppar som ytterligare ett tecken på att den är designad.
Du ser inte det ologiska i detta?
Hur ser du på solens begränsade livslängd? Att den så småningom kommer att bränna upp hela solsystemet. Är det också perfekt designat?
Citera
2023-02-15, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns miljoner/miljarder/oändligt? antal planeter i universum. Du menar alltså att eftersom en av dom råkar vara duglig för liv så är det ett tecken på att det finns en gud? Och så tar du speciellt upp en "feldesign" som sen råkades rättas till av en krock mellan olika himlakroppar som ytterligare ett tecken på att den är designad.
Du ser inte det ologiska i detta?
Hur ser du på solens begränsade livslängd? Att den så småningom kommer att bränna upp hela solsystemet. Är det också perfekt designat?
Jag skrev att jag inte kände till några tecken på design annat än att jorden har en ovanligt stor och värdefull måne som kan orsaka perfekt solförmörkelse. Du missförstod mig nog lite.
Citera
2023-02-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Fördelen med att tro på gudar är en bekväm ursäkt för passivitet och lättja, man väntar på att guden skall komma och hjälpa en.
Man ser det tydligt nu i Turkiet, man skiter i att bygga säkra hus för Allah skyddar ju oss ändå-mentalitet!

Religion är ett effektivt maktmedel för att göra folk apatiska och hanterbara.
Senast redigerad av rantaplan 2023-02-15 kl. 11:13.
Citera
2023-02-15, 11:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag skrev att jag inte kände till några tecken på design annat än att jorden har en ovanligt stor och värdefull måne som kan orsaka perfekt solförmörkelse. Du missförstod mig nog lite.
Så allt annat du skrev som svar på hans fråga om tecken/bevis på att gud skapade världen var bara dravel?

Men ok, du gillar symmetrin i månens storlek, och det är enda tecknet/beviset på att gud skapade världen. Då vet vi.

Ett annat sätt att se det är att du har absolut noll och inga tecken på att gud skapade världen, för att saker är symmetriska är inte tecken på att det är skapat för att vara det. Om två nästan exakt likadana buskar står bredvid varandra så är det inte ett bevis på att en trädgårdsmästare har odlat fram dom så.
Citera
2023-02-15, 11:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så allt annat du skrev som svar på hans fråga om tecken/bevis på att gud skapade världen var bara dravel?

Men ok, du gillar symmetrin i månens storlek, och det är enda tecknet/beviset på att gud skapade världen. Då vet vi.

Ett annat sätt att se det är att du har absolut noll och inga tecken på att gud skapade världen, för att saker är symmetriska är inte tecken på att det är skapat för att vara det. Om två nästan exakt likadana buskar står bredvid varandra så är det inte ett bevis på att en trädgårdsmästare har odlat fram dom så.
Ungefär så.
Citera
2023-02-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Jag hade velat se honom manifestera sig i fysisk form men vad vet jag han kanske är blyg.

On the serious side så kan jag inte tro på något bara för att det inte går att motbevisa. Lösningsrymden för icke-motbevisbara företeelser är oändlig => går inte att välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in