2023-02-14, 21:07
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Nej, det är inte dags för en förändring ”bara för att”. Det är bättre att ändra sig om man blivit övertygad om att det är det rätta att göra.
Varför är du inte övertygad om det du ser framför dig?
Jag hade mycket frågor redan när jag var liten som jag inte kunde acceptera. Jag körde på ett tag ändå utan att "lyckas med nåt" egentligen. Bara lite inbillning och olika sjuka rus.
Det är kanske till min fördel idag.

Jag har liksom allt och ingenting. Det är bra. Här och nu med Jesus. Han ger aldrig upp på oss. Fadern.
Citera
2023-02-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Varför är du inte övertygad om det du ser framför dig?
Jag hade mycket frågor redan när jag var liten som jag inte kunde acceptera. Jag körde på ett tag ändå utan att "lyckas med nåt" egentligen. Bara lite inbillning och olika sjuka rus.
Det är kanske till min fördel idag.

Jag har liksom allt och ingenting. Det är bra. Här och nu med Jesus. Han ger aldrig upp på oss. Fadern.
Ge exempel på något jag ser framför mig men inte är övertygad om?
Citera
2023-02-14, 21:12
Medlem
För att Du inte är intresserad av nåt annat!
Citera
2023-02-14, 21:33
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, det vore väl bra om alla religiösa vore så toleranta, men faktum är att många religioner svartsjukt förkunnar att andra gudar än just deras är falska. Finns lite grann i gamla testamentet och koranen om just detta, exempelvis.
Det finns ju bara en Gud och vi bör hitta våra platser i detta sammanhang.

Det är ju inte alls som förr i tiden. Som innan Jesus "togs i bruk officiellt". Kan jag tänka mig. Det var på riktigt då, under uppbyggnaden. Hårda bud. Finns så olika sätt att göra Guds vilja här på jorden. Beroende på hur man tror.
Fast Han har väl alltid varit en del av oss. Som Han som passade till att fylla igen hålet i våra hjärtan så vi blir ett folk. De som ej är med oss är emot oss

för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa”.

Gör vad du vill.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-02-14 kl. 21:35.
Citera
2023-02-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Har din tro eller böner hjälpt dig på något fundamentalt sätt?
Och kan du bevisa detta?
Citera
2023-02-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja, fram tills någon kommer med en bättre idé så finns det i nuläget inget som slår den vetenskapliga metoden. Men självklart ska man vara öppen för förslag. Spelar ingen roll vad en eventuell gud tror om saken, för att ta reda på hur saker och ting förhåller sig så är den vetenskapliga metoden överlägsen. Allt annat såsom vittnesmål, anekdoter och upplevelser hamnar betydligt längre ned på listan på grund av hur bristfälligt vårt minne och våra sinnen är.

Med vilken vetenskaplig metod testar man Gud?
Citera
2023-02-14, 21:50
Medlem
Citat:
Det gör jag ganska ofta. Men kan det också inte vara så att vissa människor har alldeles för dåliga villkor när det kommer till bevis för vissa saker, men sedan höjs dessa villkor rejält, när någon annan religion eller Gud ska diskuteras?

Du kan väl ta och redogöra för exakt hur ett bevis för Gud skulle se ut.
Citera
2023-02-14, 21:52
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ge exempel på något jag ser framför mig men inte är övertygad om?
Ja du verkar ju vara övertygad om att det är som det verkar. Varför är du det? Varför inte det andra? Du bestämmer. Det är härligt. Låt dem vara. Låt det vara. Jesus räcker. Det är liv i överflöd. I ordets rätta bemärkelse.

Du har ju livet som du tror på. Tro om litegrann. Jag får återkomma.

Bara tro! Älska. Vá i kärleken. Det är verkligen eftersträvansvärt. Verkligheten.

Kom ihåg att det finns all hjälp du kan få. Din Jesus här i Livet med oss.
Citera
2023-02-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du kan väl ta och redogöra för exakt hur ett bevis för Gud skulle se ut.
Ingen aning faktiskt, då Gud ofta definieras som att existera utanför universum, samt vara immateriell.
Men det finns ju tydligen folk som har upptäckt Gud, så det borde ju gå att dela med sig av deras metoder.
Citera
2023-02-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ja du verkar ju vara övertygad om att det är som det verkar. Varför är du det? Varför inte det andra? Du bestämmer. Det är härligt. Låt dem vara. Låt det vara. Jesus räcker. Det är liv i överflöd. I ordets rätta bemärkelse.

Du har ju livet som du tror på. Tro om litegrann. Jag får återkomma.

Bara tro! Älska. Vá i kärleken. Det är verkligen eftersträvansvärt. Verkligheten.

Kom ihåg att det finns all hjälp du kan få. Din Jesus här i Livet med oss.
Du har inget exempel alltså?
Citera
2023-02-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Med vilken vetenskaplig metod testar man Gud?

Om gud finns utanför rumtiden så går det naturligtvis inte, såvida inte guds existens finns fysiskt i vår värld på något sätt. Däremot ifall gud kan påverka vår värld på något vis så går det ju troligtvis att påvisa, beroende på vad det är för påverkan. Vi vet ju vilka fyra fundamentala krafter som påverkar allt vi ser. Är det samma sak som gud? I så fall går det mäta guds påverkan. Några övriga okända krafter känner vi inte till.
Citera
2023-02-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Om gud finns utanför rumtiden så går det naturligtvis inte, såvida inte guds existens finns fysiskt i vår värld på något sätt. Däremot ifall gud kan påverka vår värld på något vis så går det ju troligtvis att påvisa, beroende på vad det är för påverkan. Vi vet ju vilka fyra fundamentala krafter som påverkar allt vi ser. Är det samma sak som gud? I så fall går det mäta guds påverkan. Några övriga okända krafter känner vi inte till.
Ja, vi skulle eventuellt kunna se påverkan, men hur går vi vidare efter det? Hur vet vi att orsaken är Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in