2023-02-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Eller så borde de vara mer selektiva inledningsvis.

Tinder och porren har förstört romantiken.
Citera
2023-02-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Anekdoter finns det gott om.

I min närhet: Ung familj. En jobbar på bank (d.v.s. i filterbubblans centrum). Köpt BR-radhus för X miljoner med 0.15X inbakade lån. Köpt nytt i våras, innan de sålt (stor humor). Hög svansföring då. Hyr nu ut med förlust då de bedömt räntebanan fel med 75 punkter. Senaste notering för identiskt objekt 600 000 under det de gav. Mindre hög svansföring nu.

Okej, det DÄR var inte kul. Wow.
Citera
2023-02-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Ser flera som gör slut. Lär bli några riktigt miserabla jävlar det.

Men det där är ju ologiskt. Tänker snarare tvärtom, att fler håller ihop för att de inte har råd att gå isär? Eller tänker jag fel nu? Vem vill ta över hela villalånet / bostadsrättslånet liksom?
Citera
2023-02-10, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Men det där är ju ologiskt. Tänker snarare tvärtom, att fler håller ihop för att de inte har råd att gå isär? Eller tänker jag fel nu? Vem vill ta över hela villalånet / bostadsrättslånet liksom?
Jag vet inte hur folk tänker, eller hur dom gör men det är vad jag har sett. Dom tänker förmdoligen åt helvete dåligt iaf!
Citera
2023-02-10, 18:30
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Anekdoter finns det gott om.

I min närhet: Ung familj. En jobbar på bank (d.v.s. i filterbubblans centrum). Köpt BR-radhus för X miljoner med 0.15X inbakade lån. Köpt nytt i våras, innan de sålt (stor humor). Hög svansföring då. Hyr nu ut med förlust då de bedömt räntebanan fel med 75 punkter. Senaste notering för identiskt objekt 600 000 under det de gav. Mindre hög svansföring nu.
Det är ju såna berättelser från verkligheten som skänker en värme och glädje.
Citera
2023-02-10, 18:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Jag vet inte hur folk tänker, eller hur dom gör men det är vad jag har sett. Dom tänker förmdoligen åt helvete dåligt iaf!

Bråk om pengar/ekonomin är väl ett hyfsat vanligt område att börja bråka om, bråkar och blir så fed up på partnern att det inte går att vistas under samma tak längre så blir det separation. Håller med om att det är ekonomiskt idiotiskt såklart.
Citera
2023-02-10, 19:05
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det ni hyresrättstorskar inte fattar är att den långsiktiga trenden är att priserna alltid ökar.

Nej. Det är en gammal idé som fungerade när energin var obegränsad och räntan låg.

Bankerna visste att de satt i en guldsits när de ropade in alla får i skuldfällan.

Billiga krediter under 10 år – sedan livslång snara.
Citera
2023-02-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Nej. Det är en gammal idé som fungerade när energin var obegränsad och räntan låg.

Nej, i en värld där vi har negativ realränta förblir det en högst gångbar sanning.
Citera
2023-02-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Så kan det också bli, men resultatet blir isåfall detsamma. Priserna stiger igen. Även den som köpt en bostad på coronatoppen kommer på sikt att ha gjort en lysande affär.

Säkerligen. Men det lär dröja ett tag innan priserna är på samma nivå igen…
Citera
2023-02-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha

Bankerna visste att de satt i en guldsits när de ropade in alla får i skuldfällan.

Billiga krediter under 10 år – sedan livslång snara.

Lite så är det nog. Svårt att inte bli konspiratorisk när vi som land haft så extremt slappa låneregler
Citera
2023-02-10, 20:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det är ju såna berättelser från verkligheten som skänker en värme och glädje.
Var ju en story i DN idag om några stackare som köpt en kåk i Upplands Väsby för 6 miljoner, när priserna stod som högst och räntorna som lägst. Nu har de inte råd att värma upp det dragiga gamla huset, knappt heller råd att använda spisen för att laga den mat de knappt har råd att köpa. Jag glädjer mig faktiskt inte åt detta, det känns bara tragiskt på något sätt. Låst artikel så klart.
https://www.dn.se/ekonomi/vi-vill-salja-men-da-forlorar-vi-22-ars-besparingar/
Senast redigerad av Karman 2023-02-10 kl. 20:04.
Citera
2023-02-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var ju en story i DN idag om några stackare som köpt en kåk i Upplands Väsby för 6 miljoner, när priserna stod som högst och räntorna som lägst. Nu har de inte råd att värma upp det dragiga gamla huset, knappt heller råd att använda spisen för att laga den mat de knappt har råd att köpa. Jag glädjer mig faktiskt inte åt detta, det känns bara tragiskt på något sätt. Låst artikel så klart.
https://www.dn.se/ekonomi/vi-vill-salja-men-da-forlorar-vi-22-ars-besparingar/

Det här är bara början. Inom 6-8 månader, när listräntan ligger på 6 % har vi flera tusen liknande fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in