Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Vet inte vad du menar med "rasat" men går man in och kollar Hemnet så är priserna snarlika som vanligt. Lite billigare kanske. Raset har väl inte ens börjat? Inte som att man säljer lägenheten det första man gör, de flesta har ju bundit räntan , osv osv. Det är ju först nu räntan har blivit över 5%. Tror det riktiga raset kommer runt sommaren, pump and dump spelet är över, likvideringen kommer att börjas runt sommaren och folk kommer att slängas ut om inte staten går in med nåt form av stödpaket. Rätta mig gärna om jag har fel. Är definitivt ingen expert, ser bara det uppenbara som sker.
Går man tillbaka och ser vad som hände i Spanien och Irland 2007/2008 gick det ganska långsamt i början med prisnedgången. Folk trodde fortfarande att det bara skulle bli en tillfällig dipp och avvaktade.
Marknaden blev trögare och det tog längre tid att sälja.
Senare när det gått ett par år kom den verkliga krisen när folk insåg att det skulle bli långvarigt.
I Spanien sammanföll det även med kraftigt stigande arbetslöshet.
Om ett år kommer paniken för svenska bostadssäljare.
Senast redigerad av zefarino 2023-02-15 kl. 15:53.
Citera
2023-02-15, 16:15
Medlem
Jag är usa inflation va inte bra
Lär smitta mot Europa
Räkna 1 års helvete
Och kriget lär inte erbjuda nått positiva vibbar åt bostadsmarknaden
Citera
2023-02-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Varför skulle jag bry mig om ur mycket jag kan sälja min villa för? Fullständigt irrelevant i min värld.

Är du på riktigt? Det är en del av din "förmögenhet" Elon Musk kanske inte bryr sig men vanliga svennar som du bryr sig garanterat. Men visst har du lust så pantsätt ditt hus och ge mig pengarna om du ändå inte bryr dig
Citera
2023-02-15, 16:42
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Vi kan väl i alla fall enas om att bostadsmarknaden är en aning volatil och det verkar uppröra känslor.

Den här tråden är nationalekonomins svar på Jerry Springer.
Citera
2023-02-15, 17:12
Medlem
Citat:
Riktigt ser hur du sitter där i förortstvåan med din incel-ilska. Fruktansvärt underhållande! Men mycket riktigt så kommer Sverige om 30 år vara mer som ett mörkt, fruset Brasilien, än det trygga land det var på 70-talet. Det kommer vara bostadsadeln som bor i skyddade områden, och hyrestorskar som dig själv som bor i favela-liknande konstellationer med Ahmed och gänget.

Tror mest folk stör sig på att du har något slags klassförakt. Du är som Liksom FB fast utan bra argument.
Citera
2023-02-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Vi kan väl i alla fall enas om att bostadsmarknaden är en aning volatil och det verkar uppröra känslor.

Den här tråden är nationalekonomins svar på Jerry Springer.

Du vet hur de' e', Dragge. This is Flashback.

Troll och lättkränkta i ohelig kombination. Sedan lite asperger på det, svart/vit världsåskådning: Alla BR-innehavare har 100 % belåningsgrad (köpte i mars '22 med blancolånad kontantinsats) och har gått från sågspån till gyttja att dryga ut middagsgröten med, och alla HR-innehavare bor i 4:e hand ute i ghettot och får sms-låna till sina Gula Blend när fjärdehandshyran för knarkarkvarten är 25 tkr/månad.

Men det värsta är nog den uppenbara ängsligheten i de flesta läger här, vilken ju är jävligt konstig eftersom alla Flashbackare ju som bekant drar in 70 lax/månad minst... väl?
Citera
2023-02-15, 18:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Tror mest folk stör sig på att du har något slags klassförakt. Du är som Liksom FB fast utan bra argument.

Fast CH är ju bara ett tramsigt troll som larvar runt. Förstår inte varför någon argumenterar med hen på allvar.

Liksom-efterbliven kör på med sina skitargument varv efter varv och alltid dyker det väl upp nån ny fåne som nappar och så drar en mängd upphackade citatsvar igång och slaskar ner tråden sida efter sida.
Citera
2023-02-15, 19:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Många svenskars bolån löper ut under våren. Riksbankens prognos för 2025 ligger någonstans mellan -0,5 till 7 % 🫣

Ja, och kikar man nu, t ex på intressanta siffror från USA i veckan, så var både CPI YoY Jan och Retail Sales MoM över förväntan. Tyder på att denna inflation inte försvinner i en handvändning utan mer hökighet från centralbanker kommer krävas.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-02-15 kl. 19:08. Anledning: Syftningsfel
Citera
2023-02-15, 19:40
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Räntehöjningarna är inte ens slut. Vi ser inte ens slutet. Och folk planerar för sänkningar?

Må all olycka ske för dessa idioter. Hur fan kan man vara så vårdslös med sin ekonomi.

Detta är problemet.

Trots många nyhetsartiklar, intervjuer och dagliga skriverier om ekonomin, verkar den svenska befolkningen i någon kollektiv psykos!?

Hur kan man inte ta in omvärldsläget…?

Förnekelse?
Självförsvar?
Citera
2023-02-15, 20:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Är du på riktigt? Det är en del av din "förmögenhet" Elon Musk kanske inte bryr sig men vanliga svennar som du bryr sig garanterat. Men visst har du lust så pantsätt ditt hus och ge mig pengarna om du ändå inte bryr dig
Planerar man att bo kvar i ett hus eller lägenhet är det väl inte så viktigt om huset går upp eller ned i pris. Och vill du flytta, har förmodligen det du ska köpa förändrats i pris i samma riktning som din nuvarande bostad. Det enda som är tråkigt och gör att folk inte flyttar är den sk. "flyttskatten", dvs. reavinst på försäljningen av bostaden (om det blir någon vinst vill säga. Annars får man dra av förlusten... )
Citera
2023-02-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Planerar man att bo kvar i ett hus eller lägenhet är det väl inte så viktigt om huset går upp eller ned i pris. Och vill du flytta, har förmodligen det du ska köpa förändrats i pris i samma riktning som din nuvarande bostad. Det enda som är tråkigt och gör att folk inte flyttar är den sk. "flyttskatten", dvs. reavinst på försäljningen av bostaden (om det blir någon vinst vill säga. Annars får man dra av förlusten... )

Stämmer inte helt. Det ligger i ens intresse att priserna är så höga som möjligt. Ty om priserna minskar så kan lägre samhällsklasser flytta in som grannar. Helt plötsligt så har hela grannskapet degenererat.

Du själv kanske har filosofin att alltid bo kvar - det har inte nödvändigtvis dina ängsliga grannar.

Har sett detta first hand. Ingen vacker syn.
Citera
2023-02-15, 21:10
Medlem
Citat:
Nej, så funkar det inte. De högre räntorna gör inte att lägre samhällsklasser har större möjlighet att flytta in. Du förstår som vanligt helt fel, men det är väl därför du sitter där och trycker i hyreskasernen och hoppas att priserna ska gå ner till 1992:s nivå så du äntligen kan flytta från mamma.

Vi får se när bostadspriserna gått ner 30-40%.

Då kommer snickaren och sjuksköterskan som är ett par att flytta in i grannskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in